• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
12/05/2022 06:16
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü - Kirlilik Kaynakları

monder4@me.com

     Önceki yazılarımda “Kimyasallar” ve “Deniz Yolu Taşımacılığı” konularından bahsetmiştim. Bu bölümde ise “Kirliliğin Kaynakları” nedir bunun üzerinde duracağım. Daha sonra “Önlem Alma ve Hazırlıklı Olma”, “Dökülen Kimyasala Müdahale”,” Çevre, Sağlık ve Ekonomik Etkileri” başlıkları ile yazı dizisi tamamlanacaktır.

     Deniz kirliliği dendiğinde, ekosistemlere ve alt sistemlere insan sağlığına zararlı kimyasal maddelerin karışması anlaşılmaktadır. Karışan maddeler doğal veya yapay olabilir. Bu karışma kronik ve akut olarak iki farklı kategoriye ayrılır. Kronik kirlilik dendiğinde düzenli, uzun süreli ve göreceli olarak daha az miktarda ancak sürekli olan bir maddenin denize karıştığı anlaşılmakta, akut dediğimizde sürekli ve düzenli olmayan, örneğin herhangi bir kaza sonucu maddenin aniden büyük miktarlarda denize karışması anlamına gelmektedir.

     Kronik kirliliğe devletler bazı sınırlar dahilinde, zararlı etkisini azaltacak şekilde izin vermektedir. Örneğin atık suların deşarjı bu şekilde kirlenmeye bir örnektir. Ancak temel sorun bu sınırlara uymadan yapılan izinsiz ve kontrolsüz deşarjlardır. Söz konusu kontrolsüz deşarjı sonucu deniz ortamı ve denizde yaşayan canlılar etkilenmekte, bunları tüketen insanlar ise zehirlenmektedir. Bu olayın en acıklı örneklerinden birisi Japonya’da olmuştur. 1932’den 1966’ya kadar civa üreten bir fabrikanın organik formda olan civa maddesini “Minamata” körfezine düzenli olarak boşaltması sonucunda deniz ürünleri ve balıklar zehirlenmiş ancak yöredeki halk yavaş etki etmesinden dolayı etkisini ilk başta farketmemiştir.

     Civa karışmış balık ve su ürünlerinden yiyen yöre insanlarının 1950’li senelerden itibaren artan sayıda nörolojik hastalıklara yakalandığı fark edilmiş, bölgede sakat doğumlar çok artmıştır. Bu durumun kaynağı 1959’da bilim adamaları tarafından keşfedilse de ancak 1966 senesinde üretim prosesleri değiştirilerek denize atık gönderilmesi engellenebilmiştir. Bu durum bize bilgisizlik ve ekonomik kaygılarla insan sağlığının göz ardı edilebileceği gerçeğini göstermektedir. Sorumlu kişilerin sürekli demetlenmesi ve yapılanların takip edilmesi bir yurttaşlık görevi olmalıdır.

     Akut kirlenmede ise, kronik kirlenmenin aksine, aniden gelişen bir olay vardır. Örneğin geminin kaza yapması, boru hattının delinmesi bu tip olaylara örnektir. Denizlerde ise genellikle gemi temelli kazalar olmaktadır. Bunun nedenleri incelendiğinde geminin çatlaması/delinmesi gibi yapısal hatalar, kötü hava koşulları, yükü yerinden oynatacak hatalı manevra, yükleme boşaltma kazaları ve taşınan yükle ilgili patlama, sızdırma gibi sorunlar ön plana çıkmaktadır. Ayrıca sahilde bulunan kimyasal üretim tesisleri ve limanlarda da benzer şekilde akut döküntüler olabilmektedir.

     Böyle bir kaza nedeniyle oluşan döküntü aniden çevreye yayıldığında döküntünün cinsine ve miktarına göre değişen bir zaman diliminde deniz ve çevresini etkilemekte ve çevreye yayılmaktadır. Eğer kaza yapısal bir sorun sonucu geminin batması ile sonuçlanırsa battığı yerde, denizin derinliklerinde mevcut kimyasalı senelerce sızdırmaktadır. Bu nedenle örneğin 2. Dünya savaşında batırılan gemilerin olduğu yerlerde, dipteki sızıntı potansiyelinden dolayı, daha dikkatli olunması gereğini göstermektedir. Ticari gemilerde ise en fazla sayıda kaza olan bölge Manş denizi ve çevresi, Baltık denizi ve Kuzey Afrika’da Tunus/Cezayir ve çevresindedir.

     Taşıma sırasında özellikle oksijen ve çevre şartları ile reaksiyona giren maddelere dikkat etmek ve depolanan ortamı uygun koşullarda tutmak gerekir. Örneğin 2003 senesinde “Adamandos” gemisinde taşınan yük havadaki nemin çok fazla olması nedeniyle nemle reaksiyona girmiş ve gemi 300 0C kadar ısınmış, zehirli gaz salgılamış ve çok tehlikeli olmuştur.

     Döküntü olduğunda ilk müdahalenin zamanında yapılması ve dökülen maddenin davranışının nasıl olacağını tahmin etmek çok önemlidir. Maddeler genel olarak suyla temas ettiğinde beş ana hali gösterir. Bunlar uçuşan, buharlaşan, yüzen, çözünen ve batan maddelerdir. Ancak madde sadece tek bir halin davranışını göstermez, aynı anda birden fazla halde bulunabilir veya müdahale süresi uzadıkça halden hale geçebilir. Bu nedenle maddeyi ve süreci tanımak, hızlı davranmak çok önemlidir.

     Tehlikelerle daha iyi mücadele edebilmek ve maddelerin davranış şekillerini daha iyi tanıyabilmek için CAS numarası ve EC numarası adı altında iki farklı sistem geliştirilmiştir ve maddeler kodlanmıştır. CAS daha çok Amerika’da, EC ise Avrupa’da kullanılmaktadır. Bu kodlamalara göre madde özelliklerine, üreticisine ulaşılabilmekte ve bilgi alınabilmektedir.

     Örneğin maddemiz 205-438-8 EC numaralı “Etil Akrilat” ise hem yüzer, hem çözünür ve buharlaşır. Tüm tedbirler bu doğrultuda ele alınmalı ve bilgi sahibi olunmalıdır. Bu nedenle maddenin özelliklerini bilmek, taşınan maddeyi önceden tanımak, hazırlık ve tatbikat yapmak ve gerekli olan müdahale teçhizatlarını önceden temin etmek son derece önemlidir.

     Çok geç olmadan, eksik bilgi ile yola çıkmanın felaket getirebileceğinin, felaketin boyutunun nesiller boyunca sürebileceğinin farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  20 ve 21 Mayıs COVID rakamları aynı gün açıklandı

  COVID rakamları bir gün geç açıklandı. 20 Mayısta 1.017 yeni vak’a belirlendi

  MUHTELİF OTOBÜSLER İÇİN KOMPRESÖR MALZEMELERİ ALIMI

  T.C. BAYINDIR (SULH HUKUK MAH.) SATIŞ MEMURLUĞUNDAN AÇIK ARTIRMA İLE TAŞINMAZ SATIŞI

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜNDEN İLANEN TEBLİĞ

  Buğdayda sıkıntı büyüyor

  TEMİZLİK MALZEMELERİ ALINACAK

  DİKİLİ ORMAN İŞLETME ŞEFLİĞİ 104 KOD NOLU ORMAN YOLU YAPIM İŞİ

  BAKIM ve ONARIM HİZMETİ ALINACAK

  Kuraklık İzmir’i vuracak!

  Palandöken: Mobilya ve beyaz eşyada taksit sayısı artırılmalı

  Cari açığın kapanmasına hazır giyimciden 21 milyar $ katkı

  Tarımsal sulama yapılarının finansman maliyetleri düzenlendi

  Yüreğir Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı araç kiralama hizmeti alacak

  İzmir, geri dönüşüm teknolojileri tanıtımında öncü oldu

  Benzine 1,02 TL indirim

  Gelecek nesiller için canlı çeşitliliği bize emanet

  Didim, gayrimenkul yatırımcılarının gözdesi

  Sancaktepe Belediye Başkanlığı gıda malzemeleri satın alacak

  Yaza girerken ‘klima hastalığı’na dikkat!

  Bien, iç mimarlık öğrencilerini sektör profesyonelleriyle buluşturdu

  Ares Logistics, Ro-Ro taşımalarını artırıyor

  Bulgaristan Başbakanı Petkov, Türk iş insanları ile buluştu

  Avanos Belediye Başkanlığı hurda karşılığı bina yıkım işi yaptıracak

  Türkiye-Yunanistan ticari ve ekonomik iş birliği

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  İki yerli teknoloji firması güçlerini birleştirdi

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova Masa Tenisi Turnuvası sonuçlandı

  Temiz enerji ucuzladıkça üretimin %50’sini karşılar hale gelecek

  arabam.Com’un garaj’ında hizmet ve marka çeşitliliği artıyor

  Mera İzmir ile üreticiye 6 milyon lira destek

  Türk Telekom GameX 2022’de oyunseverler için yerini aldı

  Sporun her dalında Bayraklı farkı

  Rüzgar’a 1 milyar euro yatırım yaptık

  Başkan İduğ: Yaşanan tüm krizleri aşan sadece STK’lardır

  Etkinlik sektörü, konfederasyon çatısı altında birleşiyor

  Kadınlara İnternet Reklamcılığı ve Pazarlama eğitimi

  “Kadınlar denizcilikte daha fazla temsil edilmeli”

  Migros, geleceğin arıcılarını yetiştiriyor

  İhale Özetleri

  21 Mayıs 2022 Tarihli ve 31842 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  2. bardak çayı içmek artık lüks

  Mangal keyfi hayal oldu!

  Azeriler’den Türk balıklarını yoğun ilgi

  Etkinlik sektörünü ‘konfederasyon’ birleştirdi

  CEPTETEB’den BinBin ile ulaşımı kolaylaştıracak iş birliği

  Özel sektörün yurt dışı kredi borcu 1,7 milyar $ azaldı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.05.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni