• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
08/07/2022 06:12
Deniz Yolu ile Taşınan Kimyasal Maddelerin İçyüzü

monder4@me.com

Dökülen Kimyasal Müdehale -1

     Yazı dizimizin beşinci konusu “Dökülen Kimyasala Müdahale” dir. Bu konu diğerlerine göre daha az bilindiğinden biraz daha ayrıntıya girilecek, iki veya üç bölüm halinde yayınlanacaktır.
     Yazı dizisinin ilk dört konusunda kaza olmadan önceki süreç hakkında, taşıma ve depolama koşullarını ve taşınan yüklerin özellikleri hakkında bilgi vermiştim. Bu yazıdan itibaren kazanın gerçekleşmesiyle olayların nasıl geliştiği hakkında bilgi vereceğim.

     Herhangi bir döküntü olduğunda öncelikle durum değerlendirmesi yapılması gereklidir. Durum değerlendirmesi müdahale ekip ve ekipmanları bilgileri ile desteklenerek döküntüye müdahalenin nasıl başlatılacağını belirler. Müdahale çevre koşullarından etkilenen, sürekli değişen, tehlikeli bir süreçtir. Bu nedenle sürekli sahadan rapor almak, yeni koşullara göre durumu tekrar değerlendirmek, ekip ve ekipmanları yeniden yönlendirmek hayati önemdedir. Başka bir deyişle bir yöntem kullanarak düzeni sağlamak gereklidir. O halde denizde oluşan bir kaza için müdahale yöntemini “Durum değerlendirme”, “Karar verme”,” Müdahaleye başlama”, “Sürekli izleme” adımlarını ayırarak inceleyebiliriz.  

     Durum değerlendirme deneyim ve bilgi isteyen ilk ve en önemli adımdır. Bu değerlendirme sonucu tüm operasyon şekillenecektir. Bu nedenle öncelikle geminin durumu, olayın yeri ve oluş şekli, geminin özellikleri, yüklerin istiflenme şekli, taşınan ürünün cinsi ve miktarı, önümüzdeki günlere ait deniz ve hava durumu tahminleri, olay yerine müdahale için gelebilecek durumda olan ekipler ve ekipman miktarları ve olay yeri yakınında olan ekolojik olarak hassas bölgelerin yeri istenecektir. Tüm bu bilgileri tek kaynaktan elde etmek her zaman mümkün değildir. Dolayısıyla mürettebat, sigortacı, geminin sahibi, acentesi, üretici ve yetkili kaynaklarla temasa geçilmeli güncel bilgiler istenmeli ve onaylatılmalıdır.

     Kimyasal maddeler döküldüğünde renk farkı ve koku her zaman olmaz, dolayısıyla fark edilmesi zordur.  Bu nedenle gözlemden ziyade uydu resimleri, özel hareket kabiliyetleri olan ve çeşitli sensörlerle donatılmış insansız hava araçları veya uçaklar kullanılarak bilgi almak gerekmektedir. Ayrıca döküntüden ve üzerindeki havadan çeşitli cihazlarla örnek alınarak analizler yapılmalıdır. Bu bilgiler elde edildikten sonra kirleticinin tam yeri, boyutu, davranış şekli ve cinsi ortaya çıkmış olur. Artık zaman içinde nasıl davranılması gerektiği kestirebilir, yayılım hakkında tahminde bulunabiliriz.

     Gerekli bilgileri elde ettiğimizde risk analizi yapmanın zamanı gelmiş demektir. Döküntü, liman içindeyse farklı, açık denizde ise farklı, sanayi tesisi yanındaysa daha farklı analiz yapılmasını gerektirir. Döküntünün cinsinin bilinmesi, çevre koşullarının değişmesi nedeniyle davranışının değişeceğinin öngörülmesi sizin daha sağlıklı karar vermenizi sağlar. Bu aşamada olanak varsa deneyimli uzmanlardan görüş almak ve doğruluğu onaylanmış bilgisayar modelleme programları kullanmak faydalı olacaktır. Bu şekilde karar verilebilmesi için yeterli veri sağlanmış olacaktır.

     Maddenin yüzmesi, suya batması, çözünmesi veya gaz hale gelmesi gibi özellikleri ve ayrıca açık denizde, kıyıda ve limanda olup olmaması sizin hareket tarzınızı tamamen değiştirecektir. Bu nedenle her riskli durum ve mevkii için önceden karar destek matrisleri oluşturup müdahale süresinin kısaltılması planlanmalıdır.

     Karar verme aşaması sonucunda 3 farklı karar alınabilir. Bunlar, müdahale etmek mümkün değildir ve döküntü kendi haline bırakılacaktır, müdahaleye gerek duyulan madde çok reaktiftir veya yeterli bilgi yoktur, bu nedenle çok risklidir daha fazla incelenmelidir, son olarak da risk ve maddenin cinsi bilindiğinden müdahale edilebilir olarak karşımıza çıkar. Tüm aşamalarda şartların çok hızlı değişebileceği göz önüne alınıp müdahale personelinin acil tahliyesi önceden planlanmış olmalıdır.

     Açık denizde olan olaylar kıyıya yakın olanlara göre daha az zarar verir. Bu nedenle olayın limanda olması halinde hasar gören geminin açık denize çekilmesi bir çözümdür. Başka bir deyişle kötünün iyisidir.

     Açığa almak sahilde yaşayan insanların tehlikeli maddeden etkilenmesini engeller, kıyıdaki tesisleri bulaştan korur, balık çiftliği gibi hassas bölgeleri de etkilenmekten korur. Kıyıda bulunan tesislerde önlem olarak su devri daim ve tahliye borularını tıkayarak, su devri daimî yapan pompaları kapatarak, bariyerler döşeyerek sızıntının sahile oradan da daha içerilere ulaşmasını engellemekle sorumludur.

     Diğer yapılacak iş döküntünün çevresini acilen gemi trafiğine ve balıkçılığa yasak bölge ilan etmektir. Dökülen maddenin bulaşması yakında bulunan gemiler için ciddi bir sorundur. Bilgisayar modellemeleri yasak bölgelerin sınırlarını belirlemede oldukça faydalıdır.

     Döküntünün sahile yaklaşması halinde maddeye uygun bariyerler temin edilmeli ve kıyı korumaya alınmalıdır.

     Tüm aşamalarda müdahale yönteminin “Durum değerlendirme”, “Karar verme”,” Müdahaleye başlama”, “Sürekli izleme” adımlarını takip etmek, aniden değişime hazır olmak gerekmektedir. Süreç içinde çok sayıda personel ve ekipman olduğundan zor konulardan biri de çalışan personelin aniden müdahale şekli değişimine veya tahliyeye hazır olması gereğidir. Aniden değişime hazır olmak için 2020 senesinde yazılarımda ayrıntılı bilgi verdiğim ICS (Incident Command System-Olay Komuta Sistemi) sıklıkla kullanılan bir yöntemdir.

     Çok geç olmadan risk yönetimi için yapılacak çalışmaların olay olduktan sonra, kriz yönetimi için yapılacak çalışmalardan çok daha ucuz, güvenli ve kolay olduğunun farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kredi kartında kısmi ödeme yapanların oranı %33

  Otomobil satışında ‘6 ay kısıtlaması’nın taslağı hazır

  Sofralık sultani üzümün ihracat yolculuğu başladı

  İzmir Ticaret Odası seçimi 3 Ekim’de yapılacak

  Karkas et alım fiyatları artırıldı

  Demir ihracatında Rusya fırsatı

  Otomotiv ihracatı 2 milyar doları aştı

  Bornova’da asfalt mutluluğu

  1 milyon 366 bin tarım arazisi bankalara rehin bırakıldı

  Online araç satış ve kiralama platformları hakkında soruşturma

  Buca’da üreticinin ilk hasat coşkusu

  İzmir Büyükşehir Belediyesi aşure bereketini 12 bin kişiyle paylaştı

  Halkbank’tan kadın girişimcilere 15,1 milyar TL destek

  Otel tercihinde ‘hava’ önemli kriterler arasında

  ATF Forwarding ABD taşımalarını artırıyor

  İptal edilen KPSS’de yeni tarih belli oldu

  ESİAD Başkanı Karabağlı’dan bayrak devri

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  96 milyon yolcu havayolunu tercih etti

  Gazeteci Hamdi Türkmen son yolculuğuna uğurlandı

  Firmalar krize rağmen yatırımlarına devam ediyor

  Mücevher İhracatçıları Birliği, Türkiye’deki ilk ihracat destek ofisini hizmete açtı

  DSİ Erzurum 8. Bölge Müdürlüğü etüd proje hizmeti alacak

  BAYOSB, ihracat hamlesi ile büyüyor

  Kula Emre Barajı tam gaz

  İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi cerrahi alet satın alacak

  Ana kolektör hattındaki kapsamlı çalışmalar tamamlandı

  6.Uluslararası İstanbul Hırdavat Fuarı’na geri sayım başladı

  Orman köylüsü enerjisini güneşten alıyor

  DHMİ Siirt Havalimanı Müdürlüğü personel hizmeti alacak

  Haydi çocuklar şenliğe!

  Online araç satış ve kiralama platformları hakkında soruşturma

  Su Ürünler Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Asfalt ekipleri dört bir yanda

  Buca’da anne ve çocuklara deniz keyfi

  HAVA SOĞUTMALI PAKET TİP KLİMA ALIMI

  İhale Özetleri

  08 Ağustos 2022 Tarihli ve 31917 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  07 Ağustos 2022 Tarihli ve 31916 Sayılı Resmî Gazete

  İZMİR BUCA VE TORBALI’DA 3 ADET OKULUN ONARIMI İŞİ

  BİTKİ SATIN ALINACAK

  Konut sorununun çözümü enflasyonun düşmesinde

  Çekirdeksiz Sultani Üzümü ihracat yolcusu

  Kur artışları ve enflasyon; oto servisleri vurdu

  Kart harcamaları 6 ayda 1,44 trilyon TL’yi buldu

  Ticaret Bakanlığı’ndan otomobil ithalatı açıklaması

  Hazine nakit dengesi 92,8 milyar TL açık verdi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 09.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni