• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Hedef; 2026’da 5 milyon kullanıcıya ulaşmak

25 Nisan 2022 Pazartesi 07:00
12
14
16
18

   ► Antalya’nın dağ köyü Beycik’ten ilham kaynağı alarak ürettiği müzik yazılımı EVEARA’yı Dünya’da 100 bin kişi kullanıyor

           SEDA GÖK      
     Hızla gelişen teknoloji ve yaşadığımız pandemi süreci ile birlikte hayatımızda pek çok şey değişti. Sanatçılar artık müziklerini evlerinde kaydedip, dijital platformlara yükleyip gelir elde edebiliyorlar. Hem sanatçı, hem kullanıcı açısından hızlı ve pratik olan bu uygulamaları dünyada kullanan sayısı her geçen gün hızla artıyor.
     Yıllarca yurt dışında yaşayan Levent Karahan’ın Antalya’nın bir dağ köyünde kurduğu müzik dağıtım şirketi EVEARA da Amazon, Apple, Avid, Digicel, Dolby, Jio, Line, Meta, Sony, SoundCloud, Spotify, Tencent ve Yandex gibi dünyanın en büyük markalarıyla çalışıyor ve 100 bin kullanıcıya ulaşıyor. EVEARA’nın Kendin Yap seçeneği ile sanatçılar kendi müziklerini diledikleri şekilde dijital müzik dinleme platformlarına yükleyebiliyorlar. Sanatçıların kazandığı telif haklarına kesinlikle dokunmayan EVEARA sisteminde, detaylı analitik bilgiler ve direkt olarak kazanılan telif hakkını sanatçı kendisi görebiliyor.

     Levent Karahan, hayatını müziğe adayan bir girişimci… 90’lı yılların sonunda dijital müzik dağıtımının yeni başladığı ve Apple iTunes ve Spotify’ın henüz var olmadığı dönemde şirketlerin kendi markaları altında müziklerini indirebilip işlemlerini sağlayan ilk White Label çözümünü sunan dijital müzik dağıtım şirketi YOOM’u kurdu. Yıllarca yurtdışında yaşadıktan sonra 2010 yılında ani bir kararla Türkiye’ye döndü ve Antalya’nın bir dağ köyü Beycik’e yerleşti ve burada EVEARA’yı kurdu. Dijital müzik yazılımında Kendin-Yap Müzik dağıtım hizmetlerinin arkasındaki görünmez güç olan EVEARA; Avid ve Line gibi dünya genelindeki birçok markaya dağıtım, müzik tanımlama, parmak izi, analiz, pazarlama araçları, raporlama, ödeme ve destek dahil olmak üzere modern B2B, SaaS ve White Label çözümü sağlıyor.

     Sanatçılar da D-IY(Kendin Yap) seçeneği ile kendi müziklerini diledikleri şekilde dijital müzik dinleme platformlarına yükleyebiliyorlar. EVEARA sanatçıların kazandığı royalty(telif haklarına) kesinlikle dokunmuyor ve detaylı analitik bilgiler ve direkt olarak kazanılan telif hakkını sanatçı kendisi görebiliyor.
     Dünyada şu anda EVEARA’nın 70 şirket ile B2B iş birliği var.  Kuzey ve Güney Amerika, Avrupa, Asya, Afrika ve Avustralya dahil 100 binden fazla sanatçı bu çözümü kullanıyor. Hedefleri ise 2026’da 1000’den B2B partner iş birliği ile 5 milyon kullanıcıya ulaşmak.

Levent Karahan kimdir?
     25 Ekim 1966’da Artvin Arhavi’de doğdum. Henüz 6 yaşındayken ailemle birlikte Almanya’nın Münih şehrine göç ettik. Çocukluğumdan bu yana en büyük tutkum müzik oldu. Almanya’da müzikle iç içe bir hayat sürdürdüm. Almanya’da kendi çapında hit olmuş birkaç parça (David. O. Joseph - Butterfly gibi) yayınlandıktan sonra, A&R Manager olarak Sony Music Entertainment’e katıldım ve Universal Music Publishing ile bir Edition yapmaya başladım.

Peki müzik sektöründeki girişim hikayeniz nasıl başladı? Nasıl girişimci oldunuz?
     1999 yılında dijital müzik dağıtımının yeni başladığı ve Apple iTunes ve Spotify’ın henüz var olmadığı dönemde şirketlerin kendi markaları altında müziklerini indirebilip işlemlerini sağlayan ilk White Label çözümünü sunan dijital müzik dağıtım şirketi YOOM’u kurdum. Tabi o dönemde çok yeni bir uygulamaydı ve çok ses getirdi. 2001 yılında YOOM, sonradan Metro’nun MediaSaturn Holding’i tarafından satın alınan 24-7 Entertainment ile güçlerini birleştirdi.
     2002 yılında çok önemli bir karar verdim ve hayranı olduğum Bob Marley, Grace Jones, U2 ve diğer pek çok kişinin kariyerine rehberlik eden Chris Blackwell’in yaşadığı yer olan Oracabessa/Jamaika’ya taşındım. Jamaika benim için çok önemli bir deneyim oldu. Garth Henriques (Sean Paul’un babası) ve John Dowling (UB40) gibi müzik sektörüne yön veren ve önemli bağlantıları olan isimlerle kısa bir süre içerisinde arkadaş oldum. O dönemde Jamaika müzik endüstrisi için bir birlik kuruluşu olan UMIJam’ de yönetim kurulu üyesi ve başkanı olarak da görev yaptım.

Almanya, Jamaika derken ani bir kararla Türkiye’ye dönme kararı aldınız. Bu süreci anlatır mısınız?
     2010 yılında Türkiye’ye dönme kararı aldım ve Antalya’nın küçük bir dağ köyü olan Beycik’te yaşamaya başladım. Burada EVEARA’yı kurdum ve EVEARA ekibiyle birlikte hayal bile edilemeyecek olanı başardık. Şu anda yazılım ekibimizin 12’si Antalya’da olmak üzere dünyanın farklı ülkelerinde toplam 38 kişilik bir ekibimiz var ve gece gündüz demeden çalışıyoruz. Toros dağlarındaki küçük bir dağ köyünde faaliyet gösteren girişimimiz, şu anda Amazon, Apple, Avid, Digicel, Dolby, Jio, Line, Meta, Sony, SoundCloud, Spotify, Tencent, Yandex gibi dünyanın en büyük markalarıyla çalışıyor.

EVEARA sistemi nedir, anlatır mısınız?
     EVEARA, B2B(yani şirketler kendi markalarını kullanarak) müzik dağıtım sistemlerini kurmalarını sağlayan software (arayüzü) satan şirkettir. B2B Çözümü, hem üretici hem de satıcı için avantajlara sahiptir. Bir üretici, yalnızca ürünü yaratmanın en iyi yollarına odaklanabilir ve pazarlama gibi bir şeyle ilgilenmez. Aksine, bir bayinin ürünün geliştirme sürecini düşünmesi değil, ürünü belirli bir marka ile özelleştirmesi gerekir. Bu, müşterilerin mal veya hizmetleri yalnızca şirket-bayi ile zihinlerinde birleştirmelerine yardımcı olur. Şirketler B2B sistemimiz satın alarak müşterilerine dijital müzik platformlarına (Spotify, Apple Music, Amazon Music, Deezer, Tidal, fizy, Muud, vb.) müziklerini yükleyebilme imkanı sunar ayrıca doğrudan anlaşma sağladığımız müzik platformlardan sanatçıların telif hak edişlerini toplarlar. White Label çözümüyle kendin-yap (do-it-yourself) dijital müzik dağıtımı söz konusu olduğunda, EVEARA artık küresel çaptaki markalardan biri haline geldi.

Şu anda Amazon, Apple, Avid, Digicel, Dolby, Jio, Line, Meta, Sony, SoundCloud, Spotify, Tencent, Yandex gibi dünyanın en büyük markalarıyla çalıştığınızdan bahsetmişsiniz. Bu markalara ne gibi hizmetler sunuyorsunuz?
     Avid Ve Line’ın Kendin-Yap Müzik dağıtım hizmetlerinin arkasındaki görünmez güç olan EVEARA; Avid ve Line gibi dünya genelindeki birçok markaya dağıtım, müzik tanımlama, parmak izi, analiz, pazarlama araçları, raporlama, ödeme ve destek dahil olmak üzere modern B2B, SaaS ve White Label çözümü sağlıyor. Avid, Line, Digicel gibi çalıştığımız partnerlerimize müzik dağıtım platformlarını kurma imkanını sunuyoruz. Kısacası biz arkada görünen bir gücüz. Dışarıdan insanlar Avid markasının müzik dağıtımını yaptığını sanıyor (B2B kısmı) tamamen EVEARA’nın teknolojisini kullanarak hizmet sağlıyorlar.

EVEARA’nın tercih edilmesini sağlayan en önemli özelliği nedir? Ne gibi farklar sunuyorsunuz?
     EVEARA’nın sunmuş olduğu hizmet; bağımsız müzik dağıtımını tercih edip, kariyerini kendi eline alan sanatçıların sayısının her geçen gün arttığını gören müzik endüstrisindeki bu baskın trende bir çözüm oluyor. EVEARA, küresel White Label ortak ağı aracılığıyla şirketlerin vizyonlarına ulaşmalarında görünmez ve sessiz bir ortak oluyor. EVEARA’nın White Label teknolojisi (şu anda 15 dilde mevcut), şirketlerin kendilerini ‘’kullanıcı dostu’’ bir oluşum olarak konumlandırmasına ve dünya çapındaki müzik kreatörlerini desteklemesini sağlıyor. EVEARA, şirketlere kullanıcı dostu arayüzü ile sanatçıların D-IY( Kendin Yap) seçeneği ile kendi müziklerini diledikleri şekilde dijital müzik dinleme platformlarına yükleyebiliyorlar. Ayrıca B2B çözümümüz ile şirketler kendi markalarını kullanabiliyor. Şirketimiz sanatçıların kazandığı royalty (telif haklarına) kesinlikle dokunmuyor yani sanatçının kazandığı para hiçbir şekilde kesintiye uğramadan yine sanatçıya gidiyor. Ayrıca detaylı analitik bilgiler ve direkt olarak kazanılan telif hakkını sanatçı kendisi görebiliyor ve EVEARA teknolojisini arka planda çalıştırarak kendi kişisel banka hesabına transfer edebiliyor.


“EVEARA olarak güçlü varoluşumuzun ilham kaynağı Toros dağlarının eteğinde yer alan BEYCİK Köyü’ne de sosyal fayda oluşturmaya dönük çalışmalar ortaya koyuyoruz. Bu kapsamda bölgede yaşayan ailelerin çocuklarına müziği ve sanatı sevdirmek adına bir gönüllülük projelerine yer veriyoruz.

     Müzik ve tiyatro kursları ile çok sayıda çocuğa ücretsiz eğitimlerin yanı sıra yine gönüllülük kapsamında Beycik Köyü çocuklarını yabancı dil eğitimleri ile de geleceğe hazırlıyoruz. Bulunduğu coğrafyaya değer yaratmak, gençlerinin gelişimine katkı sağlamak EVEARA’nın sürdürülebilirlik hedefleri arasında önemli bir yer tutmaktadır.”


Müzik uygulaması nasıl kullanılıyor, diğer uygulamalara göre farkları ve avantajları nelerdir?
     Uygulamamız 4 adımda sanatçının eserlerini dünyaya tanıtıyor. Eser bilgilerini, ses dosyasını ve albüm kapak resmini yükleyerek dağıtım tarihini seçip dakikalar içerisinde dünyadaki en büyük müzik platformlarına dağıtım sağlayıp telif hakkedişleri toplayabiliyorlar.

Şu anda kullanılan/indirilen uygulamalarınız var mı? Hangileri?
     EVEARA, kendi markasıyla piyasaya çıkmamaktadır. Avid, Dolby, Line, Sony vb. şirketler B2B müzik dağıtım hizmetini şirketlere sağlıyoruz. Örneğin; Avid’in AvidPlay’i, EVEARA’nın teknolojisine/ sistemine dayanmaktadır: www.avid.com/avidplay

EVEARA’nın planları gelecek hedefleri nelerdir?
     EVEARA olarak ileride blockchain, audiobook,video ve postcast dağıtımı yapabilme üzerine şu anda çalışıyoruz. İleri olan planlarımız üzerine şu anda çalışıyoruz ve en yakın zamanda daha güçlü daha büyük bir EVEARA olacağız

EVEARA olarak yaptığınız müzik yazılımının müzisyenlere, sanatçılara ve topluma ne gibi faydası var?
     Türkiye ve dünyada birçok ünlü müzisyen EVEARA’nın sunduğu B2B istemini kullanarak doğrudan anlaşma sağladığımız 100’den fazla müzik platformuna sanatçıların, plak şirketlerinin, yapım şirketlerinin ve ajansların eser dağıtımlarını üstleniyoruz. Ayrıca   eser dağıtımı tamamlanıp müzik platformlarında dinlenmeye başladığında sanatçıların telif hak edişlerini EVEARA B2B sistemimiz tarafından topluyoruz. Bu sayede sanatçılar eserlerini tüm dünyada paylaştıklarından ötürü yeni hayran kitlesi elde ederler ve marka bilinirliklerini arttırırlar. Ayrıca telif hak edişlerini toplayarak gelir elde ederler. EVEARA B2B sayesinde sanatçılar, şeffaf raporlama ve güvenilir hizmet elde ederler. Topluma faydası ise; kitlelerin, EVEARA, B2B sayesinde müzik platformlarında yerli ve yabancı sanatçıların ürettikleri müziklere daha fazla ulaşmasına olanak sağlıyor. EVEARA B2B Türk çözüm ortaklarımız telif hak edişlerinden elde edilen döviz sayesinde Türk ekonomisine fayda sağlamaktadır. EVEARA, B2B çözüm ortaklarımızın sanatçılarına telif hak edişlerini ödeme sağladıklarında fatura talep ederek KDV’ye ayrıca katkıda bulunurlar.

Yaptığınız işin dünyada ne kadarlık bir iş hacmi var ve EVEARA buradan ne kadarlık bir pay alıyor ve almayı hedefliyor?
     Dijital müzik dağıtım sektörü şu an dünyada 28 milyar dolar büyüklüğünde hacme sahip. 2026’da bu oranın 38 milyar dolara ulaşması bekleniyor. EVEARA’nın şu anda 70 şirket ile B2B iş birliği var (Kuzey ve Güney Amerika, Avrupa, Asya, Afrika ve Avustralya) 100.000’den fazla sanatçı bu çözümü kullanıyor. Hedefimiz 2026’da 1000’den B2B partner iş birliği ile 5 milyon kullanıcıya ulaşmak.
     Türkiye müzik yazılımı konusunda ne kadar büyüklükte? Son raporlara göre Türkiye’nin dünya müzik sektörü içerisinde 33. sırada olduğu belirtilmiş. Pazar büyüklüğünün ise 55,4 milyon dolar olduğu açıklanmış.

Bu alanda müzik yazılımı piyasasında Türkiye olarak tıpkı oyun yazılımları geliştirdiğimiz gibi, müzik yazılımı konusunda da ilerde miyiz? Bu konuda da dünyada üst sıralarda yer alan bir oyuncu olma iddiamız var mı?
     Türkiye olarak müzik yazılımı piyasasında şu anda üst sıralarda yer almıyoruz ne yazık ki. Genç yazılımcılar desteklenerek Türkiye’den de global markaların çıkması teşvik edilebilir. EVEARA olarak NFT ve Metaverse dünyasına giriş için çalışmalarımız başlatmış bulunuyoruz.

Şu an bu alana hangi ülke hâkim, biz sıralamada kaçıncıyız? Bizim bu pastadan ülke olarak aldığımız pay ve ülke olarak geleceğe dönük öngörüler nelerdir?
     Şu anda Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri listenin üst sıralarında yer alıyor. Türkiye’de şu anda 8 tane B2B partnerimiz var. Hedefimiz ise bu sayıyı 50’nin üzerine çıkarmak. B2B sistemini kullanan çözüm ortaklarımız arttıkça Türkiye Cumhuriyeti’ne telif hak edişleri ile döviz girmesi sağlanır. Ayrıca her telif hak edişi ile birlikte de B2B çözüm ortaklarımızın sanatçıları KDV keserek telif hak edişi elde ederler. Türkiye ise sıralamada 37. olarak yer alıyor. Türkiye’de müzik yazılımı sektörü özellikle müzik platformları olarak yerel 2 ya da 3 adet hizmet sağlanmaktadır. B2B müzik distribütörlüğü hizmeti veren tek firma Türkiye’de EVEARA’dır. Özellikle YOUTUBE çözüm ortaklığı olan yazılım şirketlerinin ve ajansların çok olduğunu biliyoruz. Lakin Türkiye olarak dünya müzik endüstrisi içerisindeki büyüme hızımız yüzde 52,1 olarak açıklanmıştır. Bu da gelecekte müzik yazılımı alanında da önemli adımların atılması için umut vericidir. Bir yandan da bu teknolojilerin NFT dünyasına aktarılacağı da unutulmamalıdır.

Pandemi döneminde bu tarz uygulamalar pek çok insanın bu süreci daha rahat geçirmesini sağladı. Sizin çalıştığınız markalara yaptığınız bu tarz uygulamalar var mı? Varsa hangileri?
     Günümüzde teknolojinin gelişmesi ile birlikte internet üzerinde Spotify, Deezer, Apple Music, YouTube Music gibi platformlardan müzik dinleme oranları oldukça fazla. Artık çoğu kişi fiziksel materyali tercih etmiyor ve dünyada üretimi yok denecek kadar az. Müzik üretenler EVEARA’nın büyük teknolojisini kullanarak kolayca müziklerini Türkiye ve dünya çapında paylaşabildiler. Sanatçıların gelir kaynaklarının çoğu konser etkinliklerinden kaynaklanıyordu ve bu şimdilerde yerini dijital platformlara bıraktı. Böylece hem hayran kitlesi hem de sanatçılar tarafından pandeminin rahat geçmesini sağladık.

Sektörün bu yazılımlara ne kadar ihtiyacı var, yapılan uygulamaların müzik piyasasına ne katkısı var ve ne faydası olacak?
     Kendin yap dijital müzik dağıtım sektörü, müzik endüstrisinin en hızlı büyüyen alanlarından birisi… Senede yüzde 40 büyüyor. İlk olarak müzik üretenlere kendi müziklerini Türkiye ve dünya çapında dağıtıp bundan gelir elde etme fırsatı sağlıyor. İkinci olarak ta dünyadaki farklı müzik platformlarının (Spotify, Amazon, Müzik, Apple Müzik, Fizy vs.) müzik çeşitliliğine ve toplam müzik sayısındaki artışa katkı sağlıyor. Son olarak kendin yap dijital müzik piyasasına girmek isteyen markalara EVEARA güçlü bir B2B altyapısı sağlıyor.

Sanatçılar, telif ile ilgili biraz daha ayrıntılı bilgi verir misiniz?
     Sanatçılar EVEARA’nın B2B partnerliği üzerinden dijital müzik servislerini kullanarak müziklerini dağıtıma sunuyor ve telif haklarının yüzde 100’ü kendilerinde kalıyor. Yalnızca parça ya da albüm başı olacak şekilde bir abonelik ücreti ödüyorlar. EVEARA’nın partnerlerine dağıtmış olduğu yüzde 100’lük kazanç aktarımı partnerlerinin inisiyatifine bağlı olarak sanatçılara gelir dağıtmaktadırlar. Partner sanatçıdan ne kadar kesinti yaptığını her halükarda sanatçıya bildirir ve analitikte her zaman sanatçı tüm kazancını görüntüleyebilir.


+ Benzer Haberler
» “Öncelikle enflasyon kontrol altına alınmalı”
» Sürdürülebilir üretim ile yeni pazarlara odaklanacaklar
» Dünyada 1 milyar hayvan ‘online’ olacak
» “Kuralsız çalışmanın her türlüsüne karşıyız”
» “Değişim bizimle başlar”
» Özlem Bay’ın kaleminden ‘İçimdeki Çocuktan Masallar’
» “İzmir, sadece Türkiye’yi değil dünyayı doyuruyor”
» Şehirden kaçışı tersine çevirecekler
» İzmirli aile şirketleri arasındaki eko-sistem büyümeyi tetikliyor
» Ege Orman Vakfı, ‘Sıfır Karbon Gelecek’ için çalışıyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.05.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni