• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv      • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Elektronik ticaret düzenlemesi TBMM’de

29 Haziran 2022 Çarşamba 00:00
12
14
16
18

Elektronik ticaret düzenlemesi TBMM’de


           HABER MERKEZİ      
     Ticaret Bakanlığı tarafından, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlığı’na sunulmasıyla ilgili açıklama yapıldı. Dünyada ve ülkemizde son yıllarda istikrarlı şekilde büyüyen e-ticaret, COVID-19 salgınıyla birlikte rekor seviyelere ulaştığı belirtilen açıklamada, e-ticaretin mevcut durumunda e-ticaret pazar yerleri önemli bir satış kanalı olarak karşımızda çıktığı aktarıldı. Başta ABD olmak üzere dünya genelinde kamu otoriteleri, piyasa aksaklıklarının önüne geçmek, adil ve şeffaf ticari koşulları tesis etmek ve rekabeti koruyucu tedbirleri alarak gerek platform içi gerek platformlar arası dengeyi gözetmek amacıyla mevzuat çalışmalarının yürütüldüğü belirtilen açıklamada, sektörde rekabeti bozucu veya sınırlayıcı faaliyetlerin engellenmesi, e-ticarette çok oyunculu bir yapının tesis edilmesi ve e-ticaretin sağlık bir şekilde büyümesi amacıyla kanun teklifinin hazırlandığı ifade edildi.  

E-TİCARETİN GENEL TİCARETTEKİ ORANI ARTIYOR
     Açıklamada, “Ülkemizde 2019 yılında yüzde 9,8 olan e-ticaretin genel ticarete oranı yaklaşık iki katına çıkarak 2021 yılında yüzde 17,7 olarak gerçekleşti, önümüzdeki dönemde bu oranın daha da artması bekleniyor. 2021 yılında perakende e-ticaret hacmi 234 milyar TL olarak gerçekleşirken bu hacmin yaklaşık yarısını sektörün önde gelen e-ticaret pazar yerlerindeki satışlar oluşturdu. Bu oran da her geçen gün artma eğilimi gösteriyor. 2020 yılında 256 bin 861 olan e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı, 2021 yılında yüzde 88’lik artışla 484.347’ye ulaştı. Bu işletmelerin 472 bin 604’ü elektronik ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösterdi. İşletmelerin e-ticaret pazar yerlerine göre dağılımına bakıldığında ise yüzde 74’ünün yalnızca bir, yüzde 12’sinin iki, yüzde 6’sının üç ve yüzde 3’ünün dört ve üzeri pazar yerinde satış yaptığı görüldü. Sektörün az sayıda e-ticaret pazar yerinde yoğunlaşması hem satıcıların hem de tüketicilerin bu pazar yerlerine olan bağımlılığını artırmakta ve birtakım sorunları gündeme getirdi” ifadeleri kullanıldı.

“İŞLETMELERİN BÜYÜK BÖLÜMÜNÜ MİKRO İŞLETMELER OLUŞTURUYOR”
     E-ticaret pazar yerlerinde aracılık hizmeti sunulan işletmelerin büyük bölümünü mikro ve küçük işletmelerin oluşturduğu vurgulanan açıklamada, “Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların söz konusu işletmeler karşısında asimetrik pazarlık gücü bulunuyor. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar bu gücü kullanarak haksız ve adil olmayan uygulamalarda bulunabiliyor. E-ticaret faaliyetleri incelendiğinde, elektronik ticaret pazar yerleri açısından piyasada bir yoğunlaşma söz konusu. Yoğun bir reklam sürecini de içeren agresif büyüme stratejileri uygulayarak büyük ölçekli hale gelen elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar, sahip oldukları ağ etkileri ve ölçek ekonomilerinden faydalanarak pazardaki konumlarını daha da güçlendirmekte ve pazarlık gücü, tüketici tercihlerini belirleme yeteneği ve hizmet sağlayıcılar üzerindeki kontrol imkânlarıyla e-ticaret sektörüne yeni aracı hizmet sağlayıcıların dâhil olmasını zorlaştırıyor. Ayrıca, söz konusu işletmeler e-ticaretin tamamlayıcı sektörleri olarak görülebilecek lojistik, kargo ve ödeme hizmetleri gibi sektörlerde de söz sahibi olmakta ve elektronik ticaret pazar yerlerine olan bağımlılığı ve yoğunlaşmayı daha da artırıyor. Artan bağımlılık, uzun dönemde fiyatların yükselmesine, sunulan ürünlerin kalite ve çeşitliğinin azalmasına, hizmetlerin tekdüzeleşmesine ve inovasyonun azalmasına neden olabiliyor” denildi.


E-TİCARET ARACI HİZMET SAĞLAYICILARA GETİRİLEN YÜKÜMLÜLÜKLER AÇIKLANDI

     • Teklifte yer alan Tüm Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcılara Getirilen Yükümlülükler, şöyle sıralandı: “E-ticaret pazar yerlerindeki fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlallerinin önlenmesi ve hukuka aykırı içeriklerin engellenmesi. E-ticarette meydana gelen haksız ticari uygulamaların engellenmesi. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar tarafından satıcılara yapılacak ödemelere ilişkin sürelerin kısaltılması. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarınca herhangi bir hizmet verilmeden haksız şekilde satıcılardan ücret alınmaması. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerin markalarını taşıyan malları satışa sunmasının veya satışına aracılık etmesinin engellenmesi. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcının olumlu irade beyanını almadan bunların tescilli markalarını kullanarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunmaması.”

     • Net İşlem Hacmi 10 milyar TL Üzerinde Olan Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcılara Getirilen Yükümlülükler, “Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların lisanslandırılması. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların elde ettiği verileri kullanarak bünyesindeki satıcılarla haksız rekabet etmesinin engellenmesi. Satıcıların kendilerine ait verileri diledikleri zaman diğer elektronik ticaret pazar yerlerine taşıyabilmesi. Birden fazla elektronik ticaret ortamında faaliyet gösterilmesi halinde bu ortamlar arasında erişim imkânı sunulmaması. Bağımsız denetim kuruluşunca hazırlanan denetim raporunun Bakanlığa sunulması” olarak sıralandı.

     • Net İşlem Hacmi 30 milyar TL ve İşlem Sayısı Bin Adedin Üzerinde Olan Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcılara Getirilen Yükümlülükler ise, “Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların pazar yerlerinin piyasadaki rakipleri dışlayıcı şekilde reklam ve indirim faaliyetlerinde bulunmaması. Elektronik ticaret hizmet sağlayıcının alternatif kanallardan aynı ya da farklı fiyattan mal veya hizmet sunmasını ya da reklam yapmasını kısıtlayamaması, herhangi bir kişiden mal veya hizmet teminine zorlayamaması” olarak belirtildi.

     • Net İşlem Hacmi 60 milyar TL ve İşlem Sayısı Bin Adedin Üzerinde Olan Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcılara Getirilen Yükümlülükler, şöyle sıralandı: “Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının pazar yerlerinde gerçekleştirdikleri cüzdan benzeri elektronik para kuruluşu olarak gerçekleştirdikleri faaliyetlere ilişkin sınırlamalar getirilmesi. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının pazar yerlerindeki satışlar ile satıcı olarak yaptıkları satışlar ve fiziki satışları hariç olmak üzere kargoculuk faaliyetlerinin kısıtlanması. Mal veya hizmet ilanlarının yayımlanmasına elektronik ortam sağlaması halinde, aynı ortamda mal veya hizmet teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlanmasının engellenmesi.”

     • Diğer taraftan, belirli bir büyüklüğe ve işlem sayısına ulaşan pazar yeri niteliğinde olmayan satıcılarda da ağ etkisine bağlı yoğunlaşmanın neden olacağı olumsuzlukların önüne geçilmesi amacıyla elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara getirilen bazı yükümlülüklerin, net işlem hacmi ve işlem sayısı dikkate alınarak elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar hakkında kıyasen uygulandığı belirtildi.


+ Benzer Haberler
» Tarım zehirlerinde rekor artış
» Elleçlenen yük miktarı 7 ayda 319.6 milyon tonu aştı
» Arsa değerleri bir yılda %78 arttı
» Su ve Kanalizasyon Hizmetlerinde Uyulacak Esaslarda değişiklik yapıldı
» Varlık Barışı işleyişine dair tebliğ yürürlükte
» Bakan Nebati: IMF’den borç alınmadı
» Aktif elektrik enerjisi toptan satış tarifesinde yeni rakamlar yayımlandı
» İhracat İklimi Endeksi’nde iyileşme sona erdi
» Aylık en yüksek reel getiri DİBS’de oldu
» RK’dan Nuh’un Ankara’ya soruşturma


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 10.08.2022
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni