• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Zeytindeki rekor, bayram havası estirdi

31 Mart 2018 Cumartesi 12:00
12
14
16
18

   ► Zeytincilik sektörünün gündeminde; prim, rekolte artışı sonrası rekoltenin nasıl değerlendirilmesi gerektiği, iç tüketimin arttırılması ile tanıtım var.

     Türkiye’de tahmini 10 milyar TL büyüklüğe sahip olan Türk zeytincilik sektörü,  2016 yılını 285 milyon dolar ihracat ile kapattı. Sektör, ülke ekonomisine her yıl ortalama 9 milyar TL katma değer sağlıyor. Bugün 178 milyon ağaç varlığı ile 500 bin ailenin geçimini sağlayan zeytincilik, Türkiye genelinde 41 ilde yapılıyor.  Bugün Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı verilerine göre 845 bin hektar alanda zeytin ziraatı yapılıyor. 15 milyon insanımız dolaylı ve doğrudan faydalanıyor. Sektör, Cumhuriyet’in 100. Yılı olan 2023 için 650 bin zeytinyağı, 1 milyon 200 bin ton sofralık zeytin üretimi hedefliyor.
     Bugün 178 milyon zeytin ağacı varlığının 90 milyonu 2002 yılı sonrası dikildi. Bu ağaçların rekolteye dahil olmaya başlamasıyla, sektörün önümüzdeki günlerde yüzü daha fazla gülecek.
     Önümüzdeki dönemde hammadde temininde daha faz sıkıntı yaşamayacak sektör, 2017 yılında üretim ve ihracatta rekor kırmaya hazırlanıyor. Sektörün bugün ki gündeminde ise;  prim, rekolte artışı sonrası rekoltenin nasıl değerlendirilmesi gerektiği, iç tüketimin arttırılması ile tanıtım var.

Zeytinyağı Sektörü ihracatını üçe katladı
     İhracatta ‘Atılım Yılı’ olarak kabul edilen ve Türkiye’nin ihracatta üst üste rekorlar kırdığı 2017 yılında en büyük başarıyı gösteren sektörlerin başında zeytinyağı sektörü geldi. Zeytinyağı sektörü ihracatını üçe katlayarak 55 milyon dolardan 174 milyon dolara çıkardı. Türk zeytinyağı, dünya genelinde 100’den fazla ülkenin mutfaklarında pişen yemeklere lezzet kattı.
     Türkiye, zeytinyağı ihracatının kayda alındığı 01 Kasım 2015 - 31 Ekim 2016 sezonunda 55 milyon 618 bin  dolar ihracat yapmışken, 2016/17 sezonunu yüzde 213’lük artışla 174 milyon 155 bin dolarlık ihracatla geride bıraktı. Bu rakam Türkiye’nin son 4 sezondaki en yüksek zeytinyağı ihracat rakamı olarak kayıtlara geçti.
     Geçmiş yıllara göre daha yüksek bir rekolte beklentisi içinde olan Türk zeytincilik sektörü, yeni ihracat sezonuna moralli giriyor.

İç piyasada hedef 150 bin ton zeytinyağı tüketimi
     Türkiye’de zeytincilik sektöründeki tüm kurumların zeytinyağı tüketiminin artması için tanıtım çalışmaları yapılıyor. Bu tanıtım çalışmalarının iç tüketime olumlu katkı sağlaması bekleniyor. 2017/18 sezonunda Türkiye’de iç tüketimin 120 bin tondan 150 bin tona çıkacağı öngörülüyor.

İhracatta İspanya ve ABD zirvede
     Türkiye’nin zeytinyağı ihracatında ilk sırayı 59 milyon 269 bin dolarlık tutarla İspanya alırken, yeni dünya Amerika Birleşik Devletleri’ne 46 milyon 375 bin dolarlık altın sıvı ihraç edildi. Bu ülkeleri, 13 milyon 920 bin dolarlık ihracatla İtalya, 12 milyon 239 bin dolarlık altın sıvı satımı ile Suudi Arabistan ve 5 milyon 622 bin dolarla Fildişi Sahili izledi.

Sofralık zeytin ihracatından 110 milyon dolar kazandık
     Zeytincilik sektörü, 2016/17 sezonunda zeytinyağı ihracatında başarılı bir grafik çizerken, sofralık zeytin ihracatında yatay bir seyir izledi. Türkiye 2015/16 sezonunda 58 bin 425 ton karşılığı 120 milyon dolarlık sofralık zeytin ihraç etmişken, 2016/17 sezonunda 58 bin 339 ton sofralık zeytin karşılığı 110 milyon dolarlık sofralık zeytin ihracatına imza attı.  Sofralık zeytin ihracatının 89 milyon 675 bin dolarlık büyük dilimi siyah zeytin ihracatından elde edilirken, yeşil zeytin ihracatı 20 milyon 855 bin dolar olarak gerçekleşti. Sektör bu alanda ilk öngörülere göre yüzde 10 artış hedefliyor. Siyah sofralık zeytin ihracatında Almanya 30 milyon dolarlık ihracatla zirvedeki yerini korurken, Irak 18 milyon dolar ile ikinci, Romanya ise 9 milyon dolar ile üçüncü sırada yer aldı. Yeşil zeytin ihracatında Irak 5 milyon 675 bin dolarlık ihracatla ilk sırada yer alırken, Almanya 5 milyon 250 bin dolarla ikinci ve Amerika Birleşik Devletleri 2 milyon 920 bin dolarla zirvenin üçüncü basamağını kaptı.

Prim beklentisi sürüyor
     Zeytin ve zeytinyağı sektörü, üreticiye verilen zeytinyağı priminin arttırılmasını, zeytine de prim verilmesini istiyor. Bu yıl ihracatta rekorlar kıran zeytincilik sektörü, ihracatta rekabetçiliğin sürdürülebilir olması için zeytinyağında 80 kuruş olan primin 1.5-2 TL’ye çıkarılmasını, prim verilmeyen sofralık zeytinde ise; 50 kuruş üreticiye prim verilmesini istiyor. Zeytinyağında üreticiye ödenen primin, diğer yağlık ürünler arasında yer alan mısır, ayçiçeği, soya, aspire verilen destek gibi olması gerektiğini belirten sektörün kanaat önderleri,  bu çerçevede sofralık zeytine, prim desteği sağlandığı takdirde, üretilen miktarın tamamı kayıt altına alınacağı ve vergilendirilebileceğinde birleşiyorlar. Sektör temsilcileri, üretimin sürdürülebilir olmasının öneminin altını çiziyorlar.

     Ülkemizde üretilen zeytin ve zeytinyağı maliyetlerinin rakip ülkelerden daha yüksek düzeyde gerçekleştiğini hatırlatan sektör temsilcileri, bu nedenle ihracatta bağlantılarında sıkıntı yaşandığını ifade ediyorlar. Sektör temsilcileri, çözümün ise zeytin çiftçilerinin girdi maliyetlerinin asgari düzeye indirilmesi, makineli tarım ve modern zeytincilik yöntemlerine geçişin sağlanması olarak sıralıyor. Türkiye’de özellikle Tekir, Domat, Memecik, Kalamata gibi iri taneli zeytin çeşitlerinin dikim ve üretiminin teşvik edilmesinin önemine değinen sektörün kanaat önderleri, sektörün Kanunlar ile koruma altına alınmasının önemine dikkat çekiyorlar. Zeytin ve zeytinyağının aleyhine çıkacak yasalara karşı teyakkuzda olan sektör, “Sektör için hayati önem taşıyan ve Zeytincilik Kanunu olarak bilinen 26/1/1939 tarih ve 3573 sayılı ‘Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanunun 20. Maddesinde yapılmak istenen değişiklikler, sektörün geleceği açısından tehdit oluşturmakta” diyorlar.

Tağşiş sorunu sürüyor
     Tağşiş sektörün en önemli sorunu olmaya devam ediyor. Türkiye’de zeytinyağında miks yapılamaz, yasak. Tağşişin önüne geçilebilmesi için tağşişi yapanla birlikte, tağşişli ürünü satan marketlere de ceza kesilmesini öneren sektör temsilcileri, tüketicinin yol üstünden, bilmediği yerden pet şişe içindeki yağları almamasını tavsiye ediyor.

Sürecek...
Bir Sonraki ► Bayraktar: Zeytin üretimi ilk kez 2 milyon tonu aşacak

 


+ Benzer Haberler
» “Yastık altında bekleyen zeytinyağları lisanslı depolarda olsa DİR’e gerek kalmayacak”
» Akhisar ‘Zeytinlik Denizi’ ile ticaretin kalbi olacak
» “Sektörde bilgi kirliliğine fırsat verilmemeli”
» “Prim desteği 1.5 TL olsa üretici zeytin ağacının altında yatar”
» “Üreticiye verilen destek ödemeleri arttırılmalı”
» “Vergi korkusu, üreticiyi kayıt altına almayı engelliyor”
» Bayraktar: Zeytin üretimi ilk kez 2 milyon tonu aşacak


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 19.09.2018
  Ticaret 18.09.2018
  Ticaret 17.09.2018
  Ticaret 15.09.2018
  Ticaret 14.09.2018
  Ticaret 13.09.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni