• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Yeni yönetmelik inşaatı temelden sarstı

28 Aralık 2019 Cumartesi 08:00
12
14
16
18

Yeni yönetmelik inşaatı temelden sarstı

   ► Dağlıer; “1 buçuk yıl süren kriz döneminde ciddi bir konut stoku oluştu ve bu stokların erimesi zaman alacak”

     2018 yılının ilk yarısında başlayan ekonomik kriz 2019’un üçüncü çeyreğine kadar devam etti. Ağustos 2019’da kamu bankalarının konut kredisi faizlerini 0,99’a indirmesiyle konut satışları arttı ve sektör az da olsa rahatladı. İnşaat sektöründeki gelişmeleri ve 2020 yılı için ön görülerini paylaşan İzmir Müteahhitler Federasyonu Başkanı Ziya Dağlıer, “2018 ve 2019 yılında ekonomik krizden dolayı alınan inşaat ruhsatı sayısı bina bazında yaklaşık yüzde 60 düştü. İnşaat sektörü son 1,5 yıldır sürekli küçülüyor. 2019’un son çeyreğinde ise sektör dipten döndü ve yükselişe geçti. Konut satışları artmaya başladı. Otopark, imar yönetmeliği ve diğer sorunlar çözülürse 2020 yılının ikinci yarısında yatırımlar hızlı bir şekilde başlayacaktır” dedi..

“Yeni yönetmelik sektöre darbe vurdu”
     İstenilen seviyede bir toparlanma söz konusu olmadığını, 1 buçuk yıl süren kriz döneminde ciddi bir konut stoku oluştuğunu ve bu stokların erimesinin zaman alacağına dikkat çeken Dağlıer, “İnşaat sektörünün 2019’da ekonomik krizden çok yönetmelik krizinden olumsuz etkilendiğini ifade etti. Dağlıer, “Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nin bazı maddelerinin Danıştay 6. İdaresi tarafından iptal edilmesi ve yeni yönetmelikte müteahhitlerin yaklaşık yüzde 30 emsal kaybı yaşaması zor durumda olan sektöre bir darbe daha vurdu. Otopark Yönetmeliği ve Emsal kaybından en çok kentsel dönüşüm etkilendi. Kentsel dönüşüm kapsamında eski binalar yıkıldığında hem otopark zorunluluğu geldiği hem de emsal azaldığı için müteahhitler kar edemiyor. Müteahhitler kar edemediği için kentsel dönüşüm projeleri tamamen durdu. İzmir’in yüzde 65’i riskli binalardan oluşuyor. Yönetmeliklerden dolayı kentsel dönüşümde bir arpa boyu yol alamıyoruz. Kentsel dönüşümün tekrar başlayabilmesi için yapılaşmış imar adalarında otopark zorunluluğunun kalkması ve Danıştay kararıyla Müteahhitlerin elinden alınan hakları geri verilmeli” diye konuştu.

“İnşaat sektörü daraldığı için 1 milyon kişi işsiz kaldı”
     Yeni yılın ilk yarısında düşük faiz oranlarının etkisiyle toparlanmanın devam edeceğini belirten Dağlıer, stokların erimesi ve  yeni yatırımların başlamasının yılın ikinci yarısında gerçekleşeceğini söyledi. Hem ekonomik kriz hem de yönetmeliklerdeki sorunlardan dolayı yeni yatırımların neredeyse tamamının durduğunu dile getiren Dağlıer, “Müteahhitler ellerindeki projeleri tamamlayıp teslim ettiği için yeni projeye başlamak durumundalar. Eğer otopark ve Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nde değişikliğe gidilmezse ekonomik kriz aşılsa bile yeni yatırımlar sınırlı kalacaktır. Hükümetin inşaat sektörünün bu zor gününde, önündeki engelleri kaldırması gerekiyor. İnşaat sektörü 200’den fazla sektörü de doğrudan veya dolaylı olarak etkiliyor. İnşaat sektörünün önü açılır ve yatırımlar hızlanırsa ülke ekonomisine çok büyük katkı sağlayacaktır. İnşaat sektörü daraldığı için 1 milyon kişi işsiz kaldı. Eğer yatırımlar yeniden başlarsa 1 milyon kişiye istihdam sağlanmış olacak. İnşaat sektörü Türkiye’nin lokomotifi. Lokomotif durursa Türkiye’nin ekonomik büyüme sağlaması zor olacaktır” ifadelerini kullandı.

“Kamu bankalarının faizlerini düşürmesi bekleniyor”
     Her daireye bir otopark zorunluluğu ve Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği ile maliyetlerin arttığını ve inşaat haklarının azaldığını söyleyen Dağlıer, “En büyük sorunumuz konut kredisi ve mevduat faizlerinin çok yüksek olmasıydı. Merkez Bankası’nın Temmuz ayında faiz indirimine gitmesi ve bu faiz indirimini aralık ayına kadar devam ettirip yüzde 12 seviyesine çekmesi ile reel faizler de düştü. Konut kredisi faizleri Ağustos ayından beri yüzde 1’in altında seyrediyor. Özel bankaların da çoğu faiz oranlarını yüzde 1’in altına çekti. Kamu bankalarının yılsonuna kadar konut kredisi faizlerini daha da düşürmesi bekleniyor. Şu anda en büyük sorunumuz olan faiz sorununu tamamen çözdük. Ancak yönetmelikler tekrar sektörün önünü tıkadı. Her daireye bir otopark zorunluluğu ve Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği ile maliyetlerimiz arttı ve inşaat hakkımız azaldı. Ekonomik krizden dolayı zaten maliyetlerimiz yüzde 40 civarında artmışken otopark zorunluluğu getirilmesi ve otoparkın emsal harici sayılmamasıyla maliyetler daha da artacak. Meslektaşlarımız otopark yapmak istese dahi bitişik nizam küçük parsellerde yapması teknik açıdan mümkün değil” açıklamalarında bulundu.

“İzmir’in imar yönetmeliği bir an önce çıkmalı”
     İzmir’in şu anda imar yönetmeliği olmadığına dikkat çeken Dağlıer, “İstanbul, Ankara ve Bursa Büyükşehir Belediyeleri kendi imar yönetmeliklerini hazırladıkları için Danıştay Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’ni iptal ettiğinde etkilenmediler. İzmir Ticaret Odası olarak Büyükşehir Belediyemize imar yönetmeliğinin hazırlanması için çağrıda bulunduk. Büyükşehir de bu yıl bir çalışma yaptı. İzmir Ticaret Odası bünyesinde kurduğumuz İmar, Şehircilik ve Kentsel Dönüşüm Komisyonu aracılığıyla bu yönetmelik hazırlanırken katkıda bulunduk. İmar Yönetmeliği hazırlanıp Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na gönderildi ancak bakanlık reddetti. Bakanlığın tekrardan revize edilecek bu imar yönetmeliğini onaylaması gerekiyor. İzmir’de inşaat sektörünün sekteye uğramaması için bu yönetmeliğin bir an önce yürürlüğe girmesi gerekiyor” değerlendirmelerinde bulundu.

“Elektrik, doğalgaz ve harç maliyetleri çok yüksek”
     TEDAŞ’ın özelleştirilmesinden sonra müteahhitlerin elektrik ruhsatı alımında ve abonelikte çok büyük sıkıntılar yaşadığının altını çizen Dağlıer, inşaatların tamamlanmasına rağmen trafo kurulmadığını ifade etti. Dağlıer, “Elektrik idaresinin alması gereken trafoyu müteahhitler satın almak zorunda kalıyor. İnşaat ruhsatı harcı ve proje harçları çok yüksek. Doğalgaz abonelik ücretleri çok yüksek. Elektrik ve doğalgazda çok ağır bir bürokrasi var. Bürokrasinin kaldırılıp yatırımların önünün açılması gerekirken bürokrasi ile yatırımlara engel olunuyor” dedi.


+ Benzer Haberler
» Türkiye, e-dönüşüm sıçramasını tamamlamak üzere
» “Toplam sektör büyüklüğü 140 milyar lira olacak”
» İş dünyası 2020 hedeflerine adım atıyor
» İhracatçıların gözünden 2020 yılı
» Sağlıkta hedef; bölgesel güç olmak
» “Eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak düzenlemeler yapılmalı”
» “Cam sektörü, kalkınmanın itici gücü oldu”
» Mobilyada ihracat 2019’da 2,6 milyar dolara çıktı
» Beyaz eşya sektörü daralmaya devam ediyor
» Çimento sektörü, 2019’u yüzde 30 daralma ile kapatabilir


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
  Ticaret 19.05.2020
  Ticaret 18.05.2020
  Ticaret 15.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni