• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“Yeni pazarlar için büyümenin anahtarı; dijitalleşme”

02 Aralık 2020 Çarşamba 10:00
12
14
16
18

“Yeni pazarlar için büyümenin anahtarı; dijitalleşme”

   ► Jak Eskinazi, koronavirüsün dünyayı çevrim içi bir pazar haline getirdiğini, bu dönemde dijitale yatırım yapmayan şirketler kaybettiğini söyledi.

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     Bu yıl 4’üncüsü düzenlenen Ege Ekonomik Forumu (EEF) ‘Dönüşümün İçindeyiz’ teması ile düzenlendi. İlk defa sanal olarak gerçekleştirilen forumun ikinci gününde ‘Küresel Pazarlardaki Payın Artırılması: İnovatif Hamle’ başlıklı oturumda küresel ticaret hacminin daraldığı bu dönemde, işletme ve endüstrilerin dijital dönüşüm ile iş yapış şekilleri nasıl değişeceği, KOBİ’lere finansman desteği, sınır ötesi ticaretin teşviki, rekabet gücünü ve çevikliğini artırmak için dijitalleşme politikaları, Çin ile artan işbirliğinin Ege Bölgesi’ne getireceği olanaklar gibi konular ele alındı. Moderatörlüğünü Habertürk Ekonomi Yazarı Abdurrahman Yıldırım’ın yaptığı oturumun açılış konuşmasını yapan Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Önümüzdeki dönemde global ticaret yollarının yüzde 90’ı değişecek. Yeni pazarlara açılmak isteyen işletmeler için büyümenin anahtarı dijitalleşme” dedi.

“Dünya e-ticaret üzerine kuruluyor”
     Dijitalleşmenin yeni hizmetler yaratmak ve sorunları çözmek adına büyük potansiyel sunduğunu belirten Eskinazi, “Hem hizmet kalitesini hem verimliliği artıran kapsamlı ve uzun vadede kazandıran bir süreç. Sadece dijitalleşen firmalar uçtan uca entegrasyon ile müşterilerinin taleplerine her an cevap verebiliyor. Üretimden siparişe kadar her şey A’dan Z’ye birbirine bağlı, kontrol altında ve planlı bir şekilde ilerletilebiliyor. Bu sayede firmaların maliyetleri azalıyor ve yüksek oranda tasarruf sağlanıyor. Önümüzdeki dönemde global ticaret yollarının yüzde 90’ı değişecek. Yeni pazarlara açılmak isteyen işletmeler için büyümenin anahtarı dijitalleşme. Dünya e-ticaret üzerine kuruluyor. Bunu pandemi döneminde daha net gördük. Koronavirüs, dünyayı çevrim içi bir pazar haline getirdi ve bu dönemde dijitale yatırım yapmayan şirketler kaybetti. Dünyanın en hızlı büyüyen sektörü e-ticarette son dönemde yüzde 100’lere varan büyümeler yaşandı. Ve e-ticaret pazarı şu an 4 trilyon dolara ulaştı. Ülkemizde e-ticaret sektörü, ekonominin belkemiği KOBİ’lerle hızlı büyüyebilir. KOBİ’lerin e-ticarete geçişiyle e-ihracatta gelişir. Dünyada e-ticaret pazarının 2022’de 6,5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Bu fırsatı kesinlikle değerlendirmeliyiz. Özellikle e-ticarette sosyal ağların kullanılması, satış kanallarının oluşturulmasıyla artık s-ticareti yani sosyal ticareti konuşuyoruz.  Sosyal medya, e-ticaret satışını artıran bir güç olarak önümüzdeki yıllarda da büyümeye devam edecek” ifadelerinde bulundu.

“RCEP, Asya-Pasifik’e ihracat artırma stratejisinin en önemli basamağı”
     Küresel tedarik zincirinin değiştiğine vurgu yapan Eskinazi, “Ülkeler pandemide tek pazara bağımlılığın sıkıntılarını gördü. Bu yüzden yeni bölgesel hatların oluşturulması için adımlar atılıyor. Çok yakın bir süreçte Çin’in de aralarında olduğu 15 Asya Pasifik ülkesinin imza attığı tarihin en büyük ticaret anlaşması RCEP’de (Bölgesel Kapsamlı Ekonomik Ortaklık) tedarik zincirleri için alınmış bir önlem.  Anlaşma aynı zamanda dünya ticareti için çok önemli mesajlar barındırıyor. RCEP’e imza atan 15 ülkeyle dış ticaretimizi geliştirebilirsek, ülkemize de bölgede yeni ihracat pazarları açılabilir. En büyük avantajımız RCEP’e dahil olan üç ülke Singapur, Malezya ve Güney Kore’yle serbest ticaret anlaşmamızın olması. Bunun yanı sıra RCEP ülkelerinde yatırım, üretim ve ihracat yapacak Türk firmaları için yeni bir devlet destek mekanizması hızlı bir şekilde hayata geçirilirse çok büyük kazanımlar elde edebiliriz. Ticaret Bakanlığı’nın yeni uygulamaya koyduğu Lojistik Merkezleri desteği, RCEP ülkelerine özel kurgulanmalı. İzmir, ‘serbest şehir’ olması halinde RCEP ülkelerinden yatırım çekeceği gibi, İzmir Limanlarının, RCEP ülkelerinin Batı’ya açılma kapısı da olabilir. Dünyanın en büyük serbest ticaret anlaşmasına daha geniş bir perspektiften bakmalıyız. RCEP, aslında 3 milyarın üzerinde tüketiciye sahip Asya-Pasifik bölgesine ihracatımızı artırma stratejimizin en önemli basamağı” diye konuştu.

“KOBİ’ler için uygun finans modelleri için dijitalleşmeyi kullanacağız”
     Doğan Holding Murahhas Üye, CEO Çağlar Göğüş, “KOBİ, Türkiye’de şirketlerin yüzde 99’u, istihdamın yüzde 75’i, toplam yatırımın yüzde 50’si fakat bankacılık sektöründeki kredilerdeki payın yüzde 26’sı. Covid-19 döneminde belirsizliğin artmasıyla bu payın düştüğünü tahmin ediyorum. Geliştirilmesi gereken bir alan olduğunu düşünüyoruz. KOBİ’lerin finansmana erişiminde de KOBİ’lere de rol düşüyor. Özellikle tedarik finansmanını bu ve bu şekilde başlatılabilecek bir finansman ilişkisi KOBİ’lerin hayatında önemli bir yer teşkil edebilir” dedi.
     Göğüş: “Yatırım bankamız aracılığıyla e-ticaret platformlarındaki KOBİ’ler için uygun finans modelleri için dijitalleşmeyi kullanacağız. Bu noktada e-defter, e-irsaliye, e-fatura çalışmalarının hızlandırılması gerekiyor. Yine sınır ötesi ticarette ise fiziki fuarlar yerine webinar’larla, online müşteri sayısını artırmak için çaba harcanmalı” diye konuştu.

“Ürünün dijitalleşmesi süreçlerine hızlı uyum gerekiyor”
     Dijitalleşmenin bu zorlu dönemden çıkışın anahtarı olduğunu belirten İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Perihan İnci, “Kaos ve belirsizlik ortamı içerisindeyiz. 10 ay önce son senelerde sıkıntılı ve elverişsiz hale gelen bir yatırım ortamında odak noktamız hem işletmenin rekabet ortamında ayakta tutacak yatırımları yapmak hem de onların gelecekte var olmasını sağlayacak dijital dönüşün endüstri 4.0 yatırımları gerçekleştirmekti. Krizlerle kaslarını geliştirmiş Türk işletmeleri çok kısa bir zaman diliminde kendilerini tamamen antrenmansız oldukları yeni bir küresel kriz çeşidiyle karşı karşıya buldular. Önceliklerimiz tamamen değişti” diye konuştu. Bütüncül bir bakış açısı geliştirilmesi gerektiğini ifade eden inci, “Bilgiyi paylaşan ortak iş platformlarını gözeten işletmeler bir adım önde olacak. Mobil, giyilebilir teknolojiler önem kazanıyor. İmalatın dijitalleşmesi, ürünün dijitalleşmesi süreçlerine hızlı uyum gerekiyor” dedi.

“Türkiye Asya pazarına açılmalı”
     Türkiye’nin Asya pazarına açılması gerektiğini söyleyen Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Asya Pasifik Bölgesi Koordinatör Başkanı Murat Kolbaşı, “Türkiye dış ticaret rakamlarına baktığınızda Asya-Pasifik bölgesine 35 milyar dolar bir açık veriyor. Biz o bölgeye gidiyoruz ürün alıyoruz ama ürünlerimizi satmıyoruz. Bunun satılabilmesi için fırsat var. Ege Bölgesi’nin bunun için iyi avantajları var. Çünkü o bölgenin gıda ihracatında büyük avantaj var. Türkiye’yle Çin ve Asya-Pasifik ülkeleri arasında gıda anlaşmaları her gün gelişiyor” dedi. Kolbaşı, “İşbirliği alanlarına odaklandığımızda işbirliklerinin geliştirileceğine inanıyorum. İzmir- Denizli-Manisa şu an Asya Bölgesiyle 7 şehirde kardeş şehirlik yapıyor. Ağırlıklı olarak İzmir liderliğini yapıyor. Bu konuları işleyebilirsek 33 eyaletten oluşan Çin Halk Cumhuriyeti ile ihracatı geliştirebilir, Türkiye’nin ihracatı için örnek bir modeli geliştirme şansı var” dedi.


+ Benzer Haberler
» Günlük vak’a sayısı hızla azalıyor
» Çelikte ihracat hedefi; 23 milyon ton
» İklimlendirme sektörü ihracatta 5 milyar doları aşmaya odaklandı
» Anadolu Efes’e ‘Sıfır Atık’ belgesi
» E-ticaret ile birlikte iş gücü açığı da büyüyor
» Şirketler dijitalde daha aktif olmayı planlıyor
» Palandöken, “Emekliliği gelen esnaf sicil engeline takılmamalı”
» “İnsana yatırım yapmaya devam edeceğiz”
» Evde kaldık, oyunlara daha fazla para harcadık
» Enerji yatırımları için de sigorta olmazsa olmaz


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.01.2021
  Ticaret 16.01.2021
  Ticaret 15.01.2021
  Ticaret 14.01.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni