• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Türkiye, kepek ekmeği sevdi

30 Nisan 2018 Pazartesi 11:00
12
14
16
18

   ► Aygün: Tam buğday ekmeği tüketimi 463 milyon iken % 93 artış ile 894 milyona; kepekli ekmek tüketimi 132 milyon iken % 283 artarak 507 milyona ulaştı.

     Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Tam buğday ekmeğine yönelelim” çağrısı doğrultusunda 2 Nisan 2013 tarihli Resmî Gazete’de ekmekteki 17 katkı maddesinin kaldırılması, tuz oranının düşürülmesi ve kepek oranının arttırılmasına ilişkin tebliğler yayımlandı. Bu yasal düzenlemelerin yanı sıra Kampanya ile sağlıklı ekmek tüketiminin teşvik edilmesiyle beraber tam buğday ekmeği ve kepekli ekmek tüketimindeki artış dikkat çekici oranlara ulaştı.
     Kampanya ile halkın tüketim alışkanlığında da önemli değişimler gözlendi. Tam buğday ekmeği tüketimi, 463 milyon iken yüzde 93 artışla 894 milyona;  kepekli ekmek tüketimi, 132 milyon iken yüzde 283 artışla 507 milyona ulaştı.
     Kampanya ile halkın tüketim alışkanlığında da önemli değişimler gözlendi. Tam buğday ekmeği tüketimi, 463 milyon iken yüzde 93 artışla 894 milyona;  kepekli ekmek tüketimi, 132 milyon iken yüzde 283 artışla 507 milyona ulaştı.
     TİCARET Sohbetleri köşemin bu hafta konuğu olan TMO Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürü V. Kürşat Aygün ile Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası üzerinden Türkiye’nin ekmek tüketimindeki karnesine ışık tuttuk.

Öncelikle TMO’nun piyasadaki rolü ve önemini okuyucularımıza bir kere daha aktarır mısınız?
     TMO’nun kuruluş amacı ve görevi; hasat zamanı üreticiyi, tüketim zamanı da tüketiciyi korumaya yönelik regülasyondur. Bunu şöyle açıklayabilirim: TMO, hasat zamanında ürün fiyatlarının çok aşağıya düşmesini engelleyen ve tüketime sunma vakti geldiğinde de tüketicinin pahalı bir beslenmeye maruz kalmaması için gerekli tedbirleri alan bir kuruluştur. TMO, zincirin ilk halkasından son halkasına kadar bütün aşamalarla ilgilenmektedir.
Ana ürün grubunuzdaki buğday, ekmeğin ham maddesi ama son dönemde ekmeğin ham maddesinden çok israfı konusunda ciddi bir çalışma yürüttünüz.

Neden böyle bir çalışma yapma ihtiyacı hissetiniz?
     TMO’nun ana faaliyet konusunu teşkil eden hububat içinde yer alan ve ekmeğin ham maddesini oluşturan buğday, açlıkla mücadele eden dünyada giderek daha stratejik hâle gelmektedir. Toplumumuzun her kesiminin sofrasına giren ve nimet kelimesiyle özdeşleştirilerek kutsal kabul edilen ekmeğin israfı; çiftçinin buğdayı yetiştirirken harcadığı emeği, özveriyi, çabayı tüm yönleriyle görebilen Bakanlığımızı ve Kurumumuzu derinden üzmektedir. Ayrıca israf edilen her dilim ekmekte dünyadaki aç insanların hakkının bulunduğu da unutulmamalıdır. Dünya gıda fiyatlarında dalgalanmalar yaşanırken ülkemiz hububat piyasalarının istikrarını sağlayan TMO, temel bir gıda ürünü olan ekmeğin israfının önlenmesini görevinin bir parçası olarak görmektedir.

TMO olarak Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası’nın millî ekonomiye katkısı bugün itibarıyla ne kadar?
     Ekmek tüketimine bakıldığında 2012 yılında tüketime (34,8 milyar adet) harcanan para 26 milyar TL iken 2013 yılında tüketimin (31,4 milyar adet) parasal karşılığı 23,5 milyar TL’ye gerilemiştir. Dolayısıyla aradaki yaklaşık 2,5 milyar TL’lik fark, tüketimden sağlanan tasarrufun parasal karşılığıdır. 2012 yılındaki israfın cari parasal karşılığı 1,6 milyar TL iken bu rakam 2013 yılında 1,3 milyar TL’ye düşmüştür. Dolayısıyla aradaki 300 milyon TL’lik fark, israftan kurtarılan ekmeğin parasal karşılığıdır. Ekmek tüketiminden sağlanan 2,5 milyar TL’lik tasarrufa, israftan kurtarılan 300 milyon TL ilave edildiğinde ekonomiye kazandırılan toplam rakam yıllık 2,8 milyar TL’ye ulaşmaktadır.

TMO tarafından 2013 yılında başlatılan “Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası” Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) tarafından örnek proje olarak kabul edilip, bütün dünyaya model olarak sunuldu. Bu proje ile ekmeği çöpten çıkardık, BM’ye model olduk. Dünyada bu projenin yansımaları nasıl oldu, bu konuda bilgi alabilir miyiz?
     Kurum olarak yürüttüğümüz çalışmaları ve elde edilen kazanımları dikkatle takip eden FAO, Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası’nı dünyada israf konusundaki çalışmalara katkıda bulunan “örnek uygulama” olarak göstermiştir. FAO tarafından Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası, 2 Şubat 2015 tarihinde “Türkiye, ekmek israfına karşı yoğun bir kampanya yürütüyor.”  başlığıyla sitelerinde ikinci kez haber yapılmıştır. Haberde, Kampanya çalışmalarına geniş yer verilerek ülkemizin kazanımlarına uluslararası düzeyde de dikkat çekilmiştir.
     Ayrıca Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü’nün(OECD) her yıl yayımladığı “2014–2023 OECD FAO Tarım Görünüm Raporu”nda Kampanya’ya yer verilmiştir. Bunu yanında National Geographic dergisi, Kasım 2014 sayısında “Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası”nı “önemli ve en kapsamlı bir proje” olarak okuyucularına takdim etmiştir. Yine İngiltere’de yayımlanan ve hububat sektörünün önde gelen dergilerinden olan Milling and Grain dergisi, Ağustos 2015 sayısında “Türkiye’den Ulusal Bir Başarı Öyküsü-Ekmek İsrafını Önleme Kampanyası”  başlığıyla Okan Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Başkanı Prof. Dr. M. Hikmet Boyacıoğlu’nun makalesine yer vermiştir.

Rakamlarla baktığımızda Türkiye’nin ekmek tüketimi (günlük-yıllık), yılda atılan ekmek miktarı nedir? Bu proje ile 5 yılın sonunda nasıl bir noktaya geldik?
     2012 yılında günlük üretilen yaklaşık 101 milyon adet ekmeğin 95 milyonu tüketilmiş olup günlük israf miktarı 5,9 milyon adettir. 2013 yılında ise ülke genelinde günlük olarak üretilen yaklaşık 91 milyon adet ekmeğin 86 milyonu tüketilmekte olup günlük israf 4,9 milyona gerilemiştir. Dolayısıyla her gün 1 milyondan fazla ekmek çöpe atılmaktan kurtarılmış, bir önceki yıla oranla israfta yüzde18’lik bir iyileşme sağlanmıştır.

Sayın Cumhurbaşkanı “Tam buğday ekmeğine yönelelim.” demişti. Bu doğrultuda 2 Nisan 2013 tarihli Resmî Gazete’de ekmekteki 17 katkı maddesinin kaldırılması, tuz oranının düşürülmesi ve kepek oranının arttırılmasına ilişkin tebliğler yayımlandı. Bu yasal düzenlemelerin yanı sıra Kampanya ile sağlıklı ekmek tüketiminin teşvik edilmesiyle beraber tam buğday ekmeği ve kepekli ekmek tüketiminde ne konuma geldik?
     Kampanya ile halkımızın tüketim alışkanlığında da önemli değişimler gözlenmiştir. Tam buğday ekmeği tüketimi, 463 milyon iken yüzde 93 artışla 894 milyona;  kepekli ekmek tüketimi, 132 milyon iken yüzde 283 artışla 507 milyona ulaşmıştır.

Türk halkı “Tüketeceğin kadarını al” bilincine ulaşabildi mi?
     Yürütmekte olduğumuz Kampanya, toplumda çok büyük bir karşılık buldu. Büyük bir kitlede “Tüketeceğin kadarını al” bilinci yerleşti. Kampanya sonunda çok daha fazla insanın bu bilince ulaşacağına inanıyoruz.

Özellikle toplu yemek tüketiminin yoğun olduğu yerlerde nasıl bir gerçeğimiz var?
     Kampanya ile günde 1 milyon 50 bin, yılda ise 384 milyon adet ekmek çöpe atılmaktan kurtarılmıştır. Hanelerde, personel ve öğrenci yemekhanelerinde yüzde 40; lokanta, otel ve fırın gibi ticari kuruluşlarda ise yüzde 1 azalma görülmüştür. İsraf miktarında ortalama yüzde 18’lik bir azalma sağlanmıştır.

10. Kalkınma Planı’nda bu projeniz ve israf bir başlık olarak yer almıştı. Kalkınma Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve siz bu konuda ortak çalışmalar yürüttünüz. Bu yıl başka hangi ortak çalışmaları yürüteceksiniz?
     Kampanya kapsamında TMO koordinesinde bugüne kadar 824 kurum ve kuruluşun katılımıyla ülkemizin dört bir yanında 898 etkinlik gerçekleştirildi. Bu yılsonuna kadar devam edecek Kampanya çalışmaları kapsamında yerel ve ulusal bazda organizasyonlara katılım sağlanacak.

Genç ve eğitimli nüfus artmakta. Bu yapının tüketime ve bu tarz projelere etkisini nasıl değerlendirebiliriz?
     Takdir edersiniz ki orta yaş ve üzeri insanların alışkanlıklarını değiştirmek, genç ve eğitimli nüfusa göre daha zordur. Her konuda olduğu gibi israf konusunda da farkındalık düzeyi daha yüksek olan genç ve eğitimli nüfusun Kampanya’mıza ilgisi daha fazla olmuş, Kampanya hedeflerine ulaşmamızda katkısı olmuştur.

Her şeyde olduğu gibi ekmek israfında da eğitim çocukluktan başlıyor. Millî Eğitim Bakanlığı ile ortak bir çalışma yürütecek misiniz?
     “Ağaç yaşken eğilir” atasözünden de hareketle Kampanya’mız kapsamında bugüne kadar Millî Eğitim Bakanlığımızla birçok ortak çalışma yürüttük ve yürütmeye de devam ediyoruz.  Bu kapsamda Kurumumuz personelinin çocuklarımıza yönelik olarak kaleme almış olduğu “En Güzel Hediye” isimli hikâye kitabı basılarak yurdun çeşitli bölgelerindeki okullara dağıtılmış olup dağıtım hâlen devam etmektedir. Ayrıca okullarımızla görüşmeler yapıp öğrencilerle bire bir iletişim kurabildiğimiz seminerler de düzenlemekteyiz.

Türkiye olarak her üründe israfın önüne geçmemiz lazım.  Bunun için başka hangi çalışmaları yürüteceksiniz?
     Ülke olarak israfın önüne geçmemiz lazım. Millî ekonomimize ancak böyle katkıda bulunabiliriz. Kurum olarak biz her ortamda özelde ekmek ama genelde tüm gıda israfına yönelik bilinçlendirme çalışmalarına katılıyor ve bu tür faaliyetleri destekliyoruz.

TMO olarak 2018 yılı çalışma programınız ve hedefleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
     Faaliyet alanına giren ürünlerin piyasalarındaki istikrarı sağlamak için gerekli çalışmalar programımız dâhilinde devam etmektedir. Hedefimiz; hem üreticiyi hem de tüketiciyi korumak, aynı zamanda çağın gereklerine uygun şartları Türk tarımı için sağlayarak ülke kalkınmasına azami katkı sağlamaktır.

 


+ Benzer Haberler
» Konutta ‘mahalle emlakçısı’ dönemi kapandı
» “Enerjide dışa bağımlılık Türkiye’yi operasyonlara açık hale getiriyor”
» “Türkiye, CERN’de sessiz ve derinden iş yapıyor”
» Evdeki sandviç markete girdi 60 milyon TL’lik pazar doğdu
» “Yatırım ortamını iyileştirecek yeni yol haritası lazım”
» “Satranç için yüksek lisans programları açılacak”
» Modüler mobilyalar, Buka ile ‘değişiyor’
» “Konut sektöründe ‘Balon’ yok”
» ‘Bekâr beyaz yakalı’ya 7/24 balık ziyafeti
» “Topluluk enerjisi ve yenilenebilir enerjinin senfonisi oluşturulmalı”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.10.2018
  Ticaret 20.10.2018
  Ticaret 19.10.2018
  Ticaret 18.10.2018
  Ticaret 17.10.2018
  Ticaret 16.10.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni