Cuma, Nisan 19, 2024

Türk Telekom 2023’te sektörünün yatırım lideri oldu

Türk Telekom 2023’te gerçekleştirdiği 25,8 milyar TL yatırım ile sektörünün en çok yatırım yapan şirketi oldu


Türk Telekom, 2023 yılının finansal ve operasyonel sonuçlarını açıkladı. Güçlü dördüncü çeyrek performansıyla konsolide gelirleri yıllık bazda yüzde 9,6 artışla 100,2 milyar TL’ye yükselen Türk Telekom’un FAVÖK’ü 33,5 milyar TL, FAVÖK marjı ise yüzde 33,5 olarak gerçekleşti. Türk Telekom’un 2023 yılı net karı 16,4 milyar TL olurken, toplam yatırım harcamaları 2023’te yıllık yüzde 7,4 arttı ve 25,8 milyar TL’ye yükseldi. 

Türk Telekom 2024’te ise operasyonel gelirlerinin yaklaşık yüzde 11 – yüzde 13 aralığında büyüyeceğini, konsolide FAVÖK marjının yüzde 36 – yüzde 38 aralığında ve yatırım harcamalarının satış gelirlerine oranının yüzde 27-yüzde 28 aralığında olacağını öngörüyor.

Türkiye’nin dijital dönüşümünün lideri Türk Telekom’un 2023 yıl sonunda toplam abone sayısı 52,9 milyon olurken, Türkiye’nin her köşesinde yüksek hızlı internet sunma amacıyla sürdürdüğü çalışmaların sonucunda, fiber ağının uzunluğu yıl sonu itibarıyla 437 bin kilometreye yükseldi. 2022 yıl sonu itibarıyla 31,4 milyon haneyi kapsayan fiber ağ, 2023 yıl sonunda 32,2 milyon hane kapsamasına ulaştı.

2023 finansal ve operasyonel sonuçlarını değerlendiren Türk Telekom CEO’su Ümit Önal, çalışmalarının etkisinin ikinci yarıyıl göstergelerinde daha görünür hale geldiğini ifade ederken, sağlıklı trendlerin devamıyla beklenenden daha iyi gerçekleşen son çeyrek performansının, güçlü bir 2024’ün habercisi olduğuna inandıklarını açıkladı. Önal, “Yakın takip ettiğimiz önemli performans göstergelerinde yılın ilk aylarında gözlemlediğimiz seyir bu görüşümüzü destekliyor ve önümüzdeki çeyreklerde iş kollarımızı destekleyeceğini öngördüğümüz kademeli olarak iyileşen makro ekonomik ortam bekliyoruz. Bu zeminde, önümüzdeki yıl için belirlediğimiz iddialı hedefleri yakalayacağımıza inanıyoruz” dedi. Önal, “Bir önceki yıl 91,4 milyar TL olan konsolide gelirler yüzde 9,6 büyüyerek 100,2 milyar TL’ye yükseldi. Sabit internet ve mobil toplam faaliyet gelirlerinin yüzde 70,4’ünü oluşturdu. Mobil bir önceki yıla göre 6,4 milyar TL daha yüksek gelir üreterek büyümeye en büyük katkıyı sağladı. Kurumsal veri gelirindeki yüzde 13,2’lik artış büyük ölçüde siber güvenlik ve veri merkezi hizmetleri dahil olmak üzere yönetilen servislerdeki büyümeden kaynaklandı. Diğer gelirlerdeki yüzde 29’luk güçlü büyüme BİT çözümleri, çağrı merkezi ve cihaz satış gelirleriyle desteklendi. Net kar, 2023’te 16,4 milyar TL olurken, toplam yatırım harcamaları 25,8 milyar TL’ye yükseldi. Bununla birlikte, yatırım harcamalarının gelire oranı geçen yıla kıyasla 50 baz puan azalarak yüzde 25,7 oldu” şeklinde konuştu.


“Ülkenin her köşesini fiberle buluşturma kararlılığımızı sürdürüyoruz”

“Memleketin bir şehrinde değil her şehrinde” anlayışıyla 81 ilin tamamında hız kesmeden çalışarak tüm ilçe ve köyleri uçtan uca fiber ağlarla ördüklerini kaydeden Türk Telekom CEO’su Ümit Önal,fiber ağın2023’te genişlemeye devam ettiğini kaydederek, “FTTH Konseyi’nin 39 ülkeyi kapsayan “Eylül 2023 FTTH/B Avrupa Pazar Panoraması” raporuna göre Türkiye, FTTH/B hane kapsaması sayısında bir basamak atlayarak 2. sıraya yükseldi. Eylül 2023’e kadar olan on iki aylık dönemde, Türk Telekom’un sağladığı 1,5 milyonluk katkı ile Türkiye 2,3 milyon FTTH/B hane kapsaması artışı gerçekleştirdi. Ayrıca, aynı dönemde 1 milyon FTTH/B abone artışı ile 3. en hızlı büyüyen pazar haline gelen Türkiye’de bu artışın 0,8 milyonu sadece Türk Telekom tarafından sağlandı. Türkiye’nin fiber gücü olarak ülkenin her köşesini fiberle buluşturma kararlılığımızı sürdürüyoruz. Türkiye’nin 81 ilinin tamamına yayılan fiber ağımız yıl sonu itibarıyla 437 bin km’ye ulaştı. 3Ç’23 itibarıyla 31,9 milyon ve 2022 itibarıyla 31,4 milyon olan fiber hane kapsaması yıl sonu itibarıyla 32,2 milyon oldu. FTTC hane kapsaması 20,5 milyona ulaşırken, FTTH/B hane kapsaması 11,8 milyona yükseldi. Toplam fiber abone sayımız 12,9 milyona ulaşarak bir önceki yıla göre 7 puan artışla toplam abone sayımızın yüzde 84,7’sini oluşturdu” dedi.

5G’ye olabildiğinde yerli unsurlarla geçerek Türkiye’nin bu teknolojiyi sadece kullanan değil etrafına da kullandıran bir güç olmasını sağlamayı hedeflediklerini belirten Önal, ‘’ Birçok alandaki 5G denemelerimiz ile ülkemizi geleceğe taşıyan pek çok proje ve çalışmanın öncüsüyüz. 5G destekli ilk çevrim içi uzaktan ameliyat, tarımda ilk akıllı traktör, ilk 5G canlı maç yayını gibi önemli projeleri hayata geçirdik. Tüm projelerimizde kullanılan teknolojilerin Türk Telekom mühendisleri tarafından hayata geçirilmesi, yerli ve milli teknolojiler için sarf ettiğimiz çabanın en büyük göstergeleri arasında yer alıyor’’ şeklinde konuştu.


Tarihin en yüksek faturalı net abone kazanımı

Mobil abone alanındaki güçlü performanslarına dikkat çeken Önal, 1,6 milyonluk abone kazanımıyla yıllık faturalı net abone kazanımında rekor performansa ulaştıklarını ifade etti. Mobil Numara Taşıma alanında dokuz çeyrek üst üste en çok tercih edilen operatör olduklarını belirten Önal, “Mobil 2023’te çok kuvvetli bir performans sergiledi. Toplam abone sayısı yıl içinde yüzde 2,8 artarken faturalı abone sayısı yüzde 9,5 arttı. LTE abonelerinin ortalama data kullanımı yıllık yüzde 23,4 büyüdü. Taahhüt yenileme sırasında yapılanlar hariç upsell sayısı 2023’un tamamında bir önceki yıla göre yüzde 46 daha yüksek gerçekleşti. Mobil servislerimize yönelik güçlü müşteri talebinin ve önümüzdeki dönemlerde etkinliğini sürdürmesini beklediğimiz stratejimizin etkileri bu rakamlarda kendini gösterirdi” dedi ve güçlü mobil performansını sürdüreceklerini kaydetti.

Önal, mobil abone pazarındaki güçlü konumlarını pekiştirdiklerinin altını çizerek “Durmaksızın sürdürdüğümüz yatırımlarımız sonucunda kapsama ve kapasite olarak sektördeki konumumuzu günden güne güçlendiriyoruz. 4.5G ihalesi sonrası frekans sahipliğimizi 3 katına çıkardık. Hızda önemli olan abone başı frekansta ve 5G için de kritik öneme sahip bin 800 Mhz frekans sahipliğinde pazar lideriyiz. Yüksek hızlı internet erişimine imkân tanıyan fiber altyapının, yenilikçi teknolojilerin hayata geçmesinde de hayati rolü var. 5G’nin efektif olarak kullanılması için baz istasyonlarının da fiber ile bağlı olması gerekiyor. Biz bu konuda üzerimize düşeni yerine getirmek adına, LTE baz istasyonlarımızın yarısından fazlasını şimdiden fibere bağladık. Bu anlamda 5G’ye en hazır operatörüz’’ şeklinde konuşan Önal, sözlerine ‘’Her çeyrek tekrarlanan Reklam ve Marka Sağlığı Araştırması’na göre ‘Sadık Müşteri Yaratma’ oranında lider konumdayız. Son 3 senedir istikrarlı şekilde artan rakamlarımız da bu sonuçları doğrular nitelikte” şeklinde devam etti.


Teknoloji üreten ve ihraç eden Türkiye vizyonuna önemli katkı

Türkiye’nin teknoloji üreten ve ihraç eden ülke olma vizyonuna yaptıkları çalışmalarla öncülük ettiklerini belirten Önal, yerli mühendislerin geliştirdiği SEBA ürününü Silikon Vadisi’ndeki şirketleri Netsia aracılığıyla dünya pazarına açtıklarını vurguladı. İştirak şirketleri Argela’nın yenilikçi çözümlerinin çevre ülkelerde kullanılmaya başlandığını ifade eden Önal, Türkiye’nin bölgesinin teknoloji lideri olma konumunu güçlendirdiklerini söyledi.


2050’de ‘Net Sıfır’ hedefi

Sürdürülebilirlik ilkelerini iş stratejilerinin merkezine yerleştirdiklerini belirten Önal, iklim riski yönetimine katkıda bulunmak amacıyla çalışmalarını sürdürdüklerini açıkladı. Önal, Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin (UNGC) 10 temel evrensel ilkesine uygun davranacaklarına dair taahhüt verdiklerini, karbon emisyonlarını 2030 yılına kadar yüzde 45 azaltmayı, 2050’de ise ‘Net Sıfır’ı hedeflediklerini ifade etti. Önal, “Çevresel etkimizi kontrol altına almak ve karbon ayak izimizi azaltmak için paydaşlarımızla birlikte önemli adımlar atıyoruz. Bunlar arasında enerji verimliliği, enerji kaynaklarının çeşitlendirilmesi, yenilenebilir enerji, temiz ulaşım ve atık yönetimine odaklanan önemli çalışmalarımız yer alıyor. 2023 CDP puanımızı bir önceki yıla göre iki kademe artırarak B’ye (Yönetim) taşımak, iklim eylemi konusundaki kararlılığımızın bir kanıtıdır. Kategori puanları karşılaştırmasında hem “Emisyon azaltım girişimleri ve düşük karbonlu ürünler” hem de “Kapsam 1 ve 2 emisyonları (doğrulama dahil)” kategorilerinde en yüksek A notunu elde ettik. Önümüzdeki dönemlerde genel CDP puanımızı A’ya (Liderlik) yükseltmek amacıyla çalışmalarımızı sürdüreceğiz” şeklinde konuştu.

İLGİLİ HABERLER

GÜNDEM