• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“Turizmde durum iç açıcı değil”

31 Mart 2020 Salı 11:00
12
14
16
18

“Turizmde durum iç açıcı değil”

   ► Dünyayı etkisi altına alan korona virüs salgını (COVİD-19) küresel ekonomi üzerinde de tehdit yaratmaya devam ediyor.

           SELDA AK     
     Dünyayı etkisi altına alan korona virüs salgını (COVİD-19) küresel ekonomi üzerinde de tehdit yaratmaya devam ediyor. Hayatı neredeyse durma noktasına getiren virüs salgını, ülkemizde de birçok sektörü olumsuz yönde etkiliyor.
     2019 yılında toplam 51.7 milyon ziyaretçi ağırlayan ve 34.5 milyar dolar gelir elde eden Türkiye’nin bacasız sanayisi olan turizm sektörü, 2020 sezonunda küçülmeye gidiyor. Seyahatlerin kısıtlanması ve tatil rezervasyonlarının iptal edilmesinin ardından yerli turizmciler, turizm sektöründe durumun iç açıcı olmadığını söylüyor.

     Sadece turizm sektörü için değil birçok sektör için durumun iç açıcı olmadığını kaydeden Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir ise turizmin son 2, 3 yıldır lokomotif bir sektör olduğunu vurguladı. Başkan Demir, “Tabi bu lokomotif durunca arkasındaki vagonlarda durdu. Araç kiralamadan turizm acentelerine, Adana’daki tekstilcilerden Edremit’teki zeytincilere kadar birçok sektörde sıkıntı oluşturdu. Yani durum iç açıcı değil, moralimiz bozuk. Geleceğimizi göremiyoruz, yarını göremiyoruz, bir ay sonra ümit var mı diye baktığımızda bu konuda biraz karamsarız. Turizmciler hiç bu kadar ümitsiz ve karamsar olmamıştı. Türkiye’de turizmin doğduğu günden bu yana böyle bir tabloyu biz görmedik. Gerçi dünya bunu görmedi” diye konuştu.

“Turizm sektörü kilitlenmiş durumda”
     Turizm sektöründeki personellerin istihdamı konusunu değerlendiren Başkan Yakup Demir, “Doğal olarak işveren kasasına para girmediği için sabırla kış mevsimini bekledi, istihdam etti. Yaz sezonu için personeller alınmıştı. Bunlar da yaz hazırlığı için çalışmaya başlamıştı. Malum sezon mart ayında açılıyor. Çoğu otel kış mevsimi de açıktı. Fakat herhangi bir gelir olmayınca işveren maalesef giderine para aktaramıyor. Aktaramayınca da personele özür dileyerek bazılarına ücretsiz izin, bazılarına da geçmişte izinleri var ise onları kullandırıyorlar. İŞKUR ortaklı destek paketi var, onlarla moral bulmaya çalışıyoruz. Personel açısından da işveren açısından da durum çok kötü. Turizm sektörü kilitlenmiş durumda. Bu kilidin bir anda açılması da zor görünüyor. Açılsa nasıl açılır?  Hedefimiz olan bayram zamanında açabilir miyiz? Ama bakanlarımızın her gün yaptığı açıklamalara bakınca o ümitlerimizde kaybolmak üzere. Zaten turizm sezonu bayramda açılmazsa bilelim ki bu yıl sezonunu kapatmış oluruz” ifadelerini kullandı.

     Rezervasyonların tamamen sıfırlandığını açıklayan Demir, “Bu durum kara bulut turizm sektörü için. Erken rezervasyonların parası ödendi. Tatili alanlar paraları ödedi, oteller de yatırım alanları için kullandılar. Tatilleri satın alanlar şimdi bu paraları geri istemeye başladı. Ciddi bir sıkıntı var. Bu konuda tüketicilere öteleme talebimiz var ama onlar da geleceği göremedikleri için ısrarcı oluyorlar. Yani her şey birbirine girdi. Bu durum uzun sürerse ortalık biraz karışacak gibi görünüyor. Temmuz, Ağustos ayları için biraz rezervasyon vardı fakat onların da iptalleri gelmeye başladı” şeklinde konuştu.

“Dünya seyahat oranı yüzde 50’nin üzerinde azalabilir”
     Virüsün en kısa zamanda bitmesini temenni eden Demir, “Virüsün gitmesinin ardından bırakacağı olumsuzlukları ve ekonomik virüsleri bu sene atamayız. Bu virüsün gelecek seneyi de sıkıntıya sokacak bir atmosferi var. Onun için hepimiz önümüzdeki dönemde turizmin, mesleğimizin yeniden şekilleneceği inancındayız. Çünkü bu virüsten sonra seyahatlerin geçmiş dönemlerdeki gibi yoğun ve rahat olmayacağını düşünüyoruz. Virüs öncesi dünyada 1 milyon 300 bin kişi seyahat ediyordu. Virüs bittiğinde seyahat oranının yüzde 50’ye düşeceği vahameti içerisindeyiz. Bu durumda ulaşım sektörü, turizm sektörü çok ciddi derecede etkilenecek. Aslında en önemli olan konu da bu. Yani virüs sonrası dünya üzerindeki seyahat oranı yüzde 50’nin üzerinde azalabilir. Dolayısıyla turizm sektörüne bağlı birçok sektör de çok ciddi boyutta etkilenecektir. Dolayısıyla turizm sektörü bu yıl yüzde 50’ye yakın küçülebilir” diye konuştu.
 
Turizm sektörü, koronavirüsten ders çıkartmalı
     Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilen yeni tip koronavirüs, her sektörü etkilediği gibi turizmi de durma noktasına getirdi. Dolayısıyla turizmciler, yaz sezonuna hazırlanırken yakalandıkları koronavirüs krizini nasıl aşacaklarını düşünüyorlar. Hotel Marketing Dijital İletişim Direktörü Bahadır Çakar, son gelişmeler ışığında otelcilerin ve onlara bağlı gelişen sektörlerin durumu aşıp, geleceğe yön verebileceklerini söyledi.

“Bu Orkestranın Şefi Sizsiniz”
     Otellerin bu dönemden alması gereken dersler olduğuna dikkat çeken Hotel Marketing Dijital İletişim Direktörü Bahadır Çakar, turizm alanında faaliyet gösteren kurumların öncelikli olarak kendi markalarına odaklanmaları gerektiğinin altını çizdi. Çakar, “Korona virüs salgınında oteller değerli bir ders çıkarabilir. Otellerin yeniliğin öncüsü olması gerekiyor. Korona virüs salgınından başarılı bir şekilde çıkmak için seslerini duyurmaları gerekiyor. Kendi markaları üzerinden iletişim yapmaları gerekiyor. Sadece acentelere, büyük OTA’a ya da doğrudan rezervasyonlara güvenmemeleri gerekiyor. Bu bir orkestrasyon işi ve bu orkestranın şefi otel yani – markanın kendisi” dedi.

“Kriz Sonrası, Önceliği İç Pazara Verebilirsiniz”
     Koronavirüs krizinin etkisi geçmeye başladığında otelcilerin iç pazara hamle yapmalarının daha doğru olacağını dile getiren Bahadır Çakar, ancak uluslararası pazar ile de bağlantının korunması gerektiğini ifade etti. Çakar, “Uluslararası seyahat kısıtlamalarına ve azalan uçuşlara önlem olarak bütçenizi ve hedefinizi ülke içi reklam yapmaya yönlendirerek pazarda maksimum maruz kalma olmasını sağlayın. Ancak bu işletmeyi tamamen dışa kapatmak anlamına gelmesin. Müşterilere esneklik sağlamanın uzun vadede olumlu dönüş sağlayacağını söyleyebiliriz. Bu anlamda iptal edilemez rezervasyon fiyatı seçeneğini kaldırın ya da cüzi miktarlara düşürün. Fiyatlarınızı korumaya çalışın. Otelinizin hijyen kurallarına uyduğunu ve sağlık açısından güvenli bir mekan olduğunu misafirlerinize belirtin” diye konuştu.


+ Benzer Haberler
» Kuyumcular düğün sezonunu bekliyor
» Kayıt sistemi çalışmıyor, hayvanlar terk ediliyor
» Gayrimenkul satışları Mayıs’ta durgun seyrediyor
» Şekercilerin bayramı salgına yenik düştü
» ‘Yeşil altın’a koronavirüs engeli
» HAÖ’yü başka hastalıklarla karıştırmayın!
» “Topraksız ve dikey tarımı yapay zekâ ile birleştirdik”
» “Haziran ayında konut satışları artmaya başlar”
» Normalleşme hal fiyatlarına da yansıdı
» Toplu ulaşımı kullanan sayısında düşüş


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  ticaret 27.05.2020
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
  Ticaret 19.05.2020
  Ticaret 18.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni