• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Turizm gelirlerinde en büyük pay gastronominin

13 Kasım 2021 Cumartesi 11:00
12
14
16
18

Turizm gelirlerinde en büyük pay gastronominin



   ► EEF’nin ‘Turizmin Mıknatısı: Gastronomi’ oturumunda, gastronominin turizm gelirlerinde payı, ülke kalkınmasındaki rolü ve Gastronomi Bakanlığı kurulması gerektiği konuşuldu

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     Ege Ekonomik Forum (EEF)’nin son oturumu ‘Turizmin Mıknatısı: Gastronomi’ başlığıyla Dünya Gazetesi Yazarı Buse Biçer AKBAŞ moderatörlüğünde gerçekleştirildi. Oturumda, turizm gelirlerinde gastronominin payı, gastronomik hikayelerin önemi, aşçılık eğitimi, turizmin ülke kalkınmasındaki rolü ve Gastronomi Bakanlığı kurulması gerektiği konuşuldu.

“GASTRONOMİ, TURİZME YÖN VERİYOR”
     İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı (İESOB) Yönetim Kurulu Başkanı Zekeriya Mutlu, “İnsanlar bir ülkeye gittiğinde veya ülkemize geldiğinde seyahati gerçekleştirilirken deniz, tarih, sağlık turizmi yapacağım gibi belirli hedefler koyuyor. Seyahatlerini buna göre planlıyor. Gastronomi bunun ayrılmaz parçası. Son zamanlarda gastronomi turizmi tetikleyen hatta yön veren bir konum almaya başladı. Bu nedenle turizmin mıknatısı gastronomi. Turizmde en çok gelir bırakan alan gastronomi. Düşünün tarih için seyahat gelen biri müzeye sadece giriş çıkış parası öder. Gastronomi sabah kahvaltı, öğle ve akşam yemek yiyor. Ülkeye bırakabileceği döviz miktarı turizm sektörü içinde ne büyük paya sahip alan” diye konuştu. Gastronominin ülkelerin gelirlerine katkı koyan bir alan olarak görülmesi gerektiğini belirten Mutlu, “Turistler gastronomi alanında büyük harcamalar yapıyor. Bunları sunacak olanlar gastronomi alanında yeteneklerini tanıtacaklar o ülkenin esnaf sanatkar lokantaları, işletmeleri olacak. Bunları yaparken bir marka haline gelinmeli. Tarladan sofraya gelinceye kadar olan serüveni insanlarla paylaşmak, dünya markası olabilmek gerekiyor” dedi.

TURİSTLERİN HARCAMALARININ 3’TE BİRİ GASTRONOMİYE
     Turistlerin harcamalarının yüzde 25-27 harcamanın gastronomi için olduğunu ifade eden Karabük Üniversitesi Safranbolu Turizm Fakültesi Rekreasyon Yönetimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nuray Türker, turistlerin harcamalarının 3’te birinin gastronomiye ayrıldığını söyledi. Prof. Dr. Türker, “Turist 100 TL’lik seyahat harcamasının yüzde 25 ile 30 arasındaki parayı gezdiği yerlerde tüketime harcıyor. Türkiye dünya turizm pazarında, 50 milyon ziyaretçi 2019 da önemli bir yer iş ediyor. Ülke önemli sayıda turist ağırladığı için turistlerin de yemek tüketmeleri gerekiyor. Gastronomi gelir bırakma açısından önemli bir konu. Gastronomi turizmi açısından değerlendirildiğinde bu amaçla gelenlerden daha fazla gelir elde etmemiz mümkün. Gastronomi yabana atılacak bir konu değil. Elimizde muhteşem bir potansiyel var. Araştırmalar ortalama 19 bin çeşit Türk yemeği olduğunu gösteriyor. Büyük bir zenginliğimiz var ama bunun yeterince kullanılmadığını düşünüyorum” ifadelerinde bulundu.

“GASTRONOMİ TURİZMİ ALICISI ÇOK PARA HARCIYOR”
     Dünyada seyahate çıkan 100 kişiden sadece 22’sinin gastronomi için hareket ettiğini dile getiren Mutfak Araştırmacısı Nedim Atilla, “Dünya Turizm Örgütünün rakamları bunlar. Bu rakamlar her yıl giderek artıyor” dedi. Atilla, “Bu sayı yüzde 7’derdeydi. Mutlaka gastronomik hikaye içinde olmalıyım diyenlerin sayısı yüzde 22’lere çıkmış durumda. Bu insanların gastronomi turizmine harcadığı para geriye kalan yüzde 78’in harcadığı paradan çok daha fazla. Gastronomi turizmi alıcısı çok para harcıyor. Gastronomi turizmi alıcısının gelecek kaygısı yok. Çok para harcadığı zaman ne kadar para harcadım diye düşünmez. Yeterli nitelikli malzemeye ulaşsın. Döndüğünde dostlarıyla bir hikaye deneyimi paylaşabilsin. Gastronomi, turizmin ayrılmaz parçası” diye konuştu. Atilla, “Gastronomi destinasyonunda kültüre değer veren üreticilerin, şefleri ve onların doğrudan temas halinde olduğu ürünleri keşfetmemiz lazım. Enginar zamanı enginarın her çeşidini doğru zamanda yerel bir ürün olarak sunuyorsanız bunun dünyada her zaman alıcısı var” dedi.

“GASTRONOMİ TURİSTİNİ ÖNCELİKLE ÇEKEN ŞEF RESTORANLARI”
     “Turizm mıknatısı gastronomi ise oynadığınız ligde yabancıların liginde olmanız gerekiyor” diyen OD Urla Restoran Sahibi ve Şefi Osman Sezener, “Hiçbir gastronomi turisti geldiği ilk gün mantı yemek istemiyor. Gastronomi turisti ülkeye geliyor ve iyi bir otelde kalıyor. İyi bir restoranda yemeğini yemek istiyor. Ondan sonra yeme içmeyle ilgili birçok aktivitede bulunuyor. Bundan sonra da o ülkedeki yerel restorana gidiyor. Bunların hepsi bir bütün. Ama gastronomi turistini öncelikle çeken şey ülkedeki şef restoranları. Bunu yaparken ülkenin katkı koyması lazım. Bu çok kolay yapılabilir” diye konuştu.
     Aşçılık eğitiminin çok önemli olduğunu dile getiren Sezener, “Aşçılık okulları ne kadar meşhur olsa da yüzde 75 bu mesleği 3 sene içerisinde bırakılıyor zor olduğundan dolayı. Stajyerlerden gördüğüm aşçılık okuyorlar okullarda yeterli mutfak, malzeme, öğretmen yok. Yabancı stajyer geldiğinde, bir iki mutfak terimiyle çok hızlı adapte oluyor. Türk stajyer geldiğinde ürünü ayırmakta zaman zaman zorluk çekiyor. Gastronomi alanında eğitime çok büyük önem vermek gerekiyor” değerlendirmelerinde bulundu. Sezener, gastronomide kaynakçamız olması gerektiğini dile getirdi.

“GASTRONOMİ BAKANLIĞI KURULMALI”
     Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Koralı, “Bir gastronomi bakanlığı olsa hikaye daha doğru kurgulayabiliriz. Bu iş sadece turizmle ilgili bir iş değil. Gerçekten bereketli topraklar üzerindeyiz gelişmiş bir mutfak kültürümüz var. Gastronominin sadece iyi yemek biçimi olarak tanımı olabilir ama tarımdan sofraya gelen değer zinciri içinde gastronominin 100’e yakın alanı etkilediği gözüküyor. Kalkınma modeli olarak turizm çok önemli mıknatıs ama bizim ülkemiz için kalkınma modeli olarak gastronomiyi konumlandırmak istiyoruz. Dünyada da böyle. Yaratıcı ekonominin bir parçası. Gastronomiyi sadece pahalı restoranlar olarak görmememiz gerekiyor. Özellikle kırsala kadar inen bir modelleme olarak düşünmemiz gerekiyor. Sürdürülebilir kalkınma hedefi gastronomi ciddi bir iş olarak orta çıkıyor. Bunun kamunun planlaması gerekiyor. Devlet desteğinin şart olduğunu söyleyebilirim. 81 il 7 bölge var. Hiçbirinin hikayesi birbirinin aynısı değil. 81 il için ayrı hikayesi olan içerikler sağlayabiliriz” ifadelerinde bulundu.

“İYİ BİR TARIM POLİTİKAMIZ OLMAZSA PİŞİRECEK ÜRÜN KALMAYACAK”
     Gastronomide ürüne ulaşabilmenin önemli olduğunu söyleyen The Kitchen Project Şefi Aylin Yazıcıoğlu, “Türkiye’nin iyi bir tarım politikası olmazsa pişirecek ürün kalmayacak. Ne üretiyoruz, ürettiklerimiz hangi tohumla üretiliyor. Gördüğünüz tablo hoş değil. Bu iklimde tarımına sahip çıkmayan bir biz kaldık. Ülkelerin en önemli özelliği ürünü iyi değerlendirmeleri. Ürünlerine sahip çıkıyorlar. Çanakkale domatesini bulamıyorsanız çoban salata yapamazsınız. O artık çoban salatanın benzeridir” dedi. Aşçı olmak için eğitimli olmak gerektiğini söyleyen Yazıcıoğlu, “Aşçılık eğitiminin daha çok pratik yaptığı akademisyen olmak isteyenin üniversitesini okuduğu farklı bir forma geçmesi gerekiyor. İş başında eğitimin altını çizmek isterim. Daha fazla çalışmalı dediğimiz zaman, gastronomi bölümü okumuş öğrencilerin iyi bir restoranda staj yapmak isterim dediği anda iyi bir restoranla lüks bir restoranla farkını ayrılmadığını düşünüyorum. Çok iyi bir esnaf lokantası da olabilir. Çok iyi esnaf lokantaları yok ise o ülkede çok iyi gastronomik restoranlar piramidin en uç noktasıdır. Her mahallede güze bir mercimek çorbası içebileceğiniz esnaf lokantası olmalı” dedi.


+ Benzer Haberler
» İZSU’nun 3 milyar 800 milyon liralık 2022 bütçesi kabul edildi
» Rakamlar riskli seviyelerin devam ettiğini gösteriyor
» 3. çeyrekte %7,4 büyüdük
» Sanayici 5 başlıkta destek isteği
» Ham çelik üretimi ekimde %8 arttı
» İşçi konfederasyonlarından asgari ücrete ortak talep
» HSK, yeni ihtisas mahkemelerini belirledi
» Eczane ve ecza depolarında denetim sürüyor
» HÜFE ekimde yüzde 3,4 arttı
» TCMB ile Türkmenistan MB mutabakat zaptı imzaladı


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 01.12.2021
  Ticaret 30.11.2021
  Ticaret 29.11.2021
  Ticaret 27.11.2021
  Ticaret 26.11.2021
  Ticaret 25.11.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni