• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Tekstilde zam dalgası kapıda

11 Ekim 2021 Pazartesi 18:00
12
14
16
18

Tekstilde zam dalgası kapıda


   ► Tekstil sektörünün temsilcileri,  nihai ürün bazında son tüketiciye fiyat artışının yüzde 25 bandında yansıyacağını öngörüyorlar

           SEDA GÖK      
     Ürün piyasasında ‘beyaz altın’ olarak nitelendirilen pamuğun, Ekim ayının ilk haftasında 1,07 dolarla 10 yılın zirvesini görmesi sonrasında gözler tekstil sektörüne çevrildi. Tekstil sektörünün temsilcileri TİCARET Gazetesi’ne yaptığı değerlendirmelerde, nihai ürün bazında son tüketiciye fiyat artışının yüzde 25 bandında yansıyacağını öngörüyorlar. Hammadde ve üretim maliyetlerindeki artış nedeniyle yeni siparişler için fiyat belirlemekte sıkıntı yaşadıklarını anlatan sektör temsilcileri, fiyat artışının tarladaki pamuktan mağazadaki ürüne kadarki zincirde adil bir şekilde dağılması gerektiğinin mesajını veriyorlar.

PERAKENDE FİYATLARINA YANSIYACAK
     İzmir Ticaret Odası (İZTO) Başkan Yardımcısı ve Farbe Tekstil Sahibi Emre Kızılgüneşler, pamuk fiyatlarındaki artışın perakende fiyatlarına yansıyacağını söyledi. Kızılgüneşler, “Diğer bütün ürünlerde olduğu gibi tekstil ürünlerinin satış fiyatları artacak. Giyim enflasyonu artacak. Üreticiler problemler yaşayacaklar. Aslında son 5 ayda yüzde 100 üzerinde fiyat artışı, çok da gerçekleri yansıtmıyor. Fiyatların yüzde 100 artması için pamuk üretiminin yüzde 50 azalması gerekiyor ama burada spekülasyon var diye düşünüyorum. Ancak pamukta fiyatlar buraya geldikten sonra çok da aşağı düşmesi mümkün değil gibi görünüyor. Pandemi döneminde ciddi para basıldı. Enflasyonu tetikleyecekti. Yavaş yavaş son tüketiciye yansıyacaktır. Tekstil fiyatlarda ürün bazında değişim gösterse de ortalama yüzde 25 artış olacak” diye konuştu.
     En büyük üretici konumunda olan Çin’den gelen verilerin güvenilir olmadığına dikkat çeken Kızılgüneşler, “Türkiye dünyada pamuk üretiminde küçük bir oyuncu, kendimize ait pamuğumuz var ama asıl büyük oyuncu Çin. Oyunu Çin kuruyor. Oradaki datalar da hiç güvenilir değil ve orada ne olduğunu bilmiyoruz. Biz Amerika, Avusturalya, Yunanistan ve Afrika üretimlerine hakimiz. Ama Çin’in pamuk üretimi ve stoku hasat rakamları bilinmiyor. O yüzden bu durumun onların kurduğu bir oyun. 5 ay öncesine kadar ‘Pamuk bir doları görür mü?’ diye sorsanız, hayır derdim. Hayal kuruyorsunuz derdim ama bugün bu hale geldi” dedi.
     Tekstil üreticisinin ayakta kalmak için fiyatları arttırmak zorunda olduğuna vurgu yapan Kızılgüneşler, “Tekstilci bu noktada büyük oyuncuların vereceği kararlara göre hareket edecek. Büyük alıcılar eğer kendi tedarikçilerini çökertmek istemiyorlarsa artışları fiyatlara yansıtmak zorunda.  Son satıcının karlılığından ziyade üretimin devamını sağlamak için üreticiye bu fiyatın yansıması gerekiyor. Yoksa tedarik zinciri çöker. Fiyat artışının pamuktan mağazadaki ürüne kadar adil bir şekilde dağılması gerekiyor” değerlendirmelerinde bulundu.

PAMUKTA DÜNYA PİYASASI FIRSATÇILARA KALDI
     “Türkiye sürece stoksuz mu yakalandı?” sorusunu da değerlendiren Kızılgüneşler, “Stoksuz yakalanma diye bir şey yok. Herkesin depolarında pamuk ve iplik var.  Elinde stok olan yerine yenisini koyamayacağım endişesi ile fırsatçılık yapıyor. Türkiye’nin iplik pamuk stoku var.  Pandemi döneminde talep yoktu. Stoklar şişmişti, ama talepler de şişti.  Pamukta dünya piyasası fırsatçılara kaldı” dedi.

“KISA VADEDE DİKKATLİ OLUNMALI”
     Piyasalarda yaşanan gelişmelerin orta vadede Türkiye için fırsat olduğunu ifade eden Kızılgüneşler, “Global satın alma oyunu değişti, artık eskisi gibi değil. Üretimi Uzak Doğu’da yapalım, sonrasında burada satalım diye bir şey yok. Yakın coğrafyadan temin etmek avantajlı olacak. Kısa vadede çok dikkatli olunmalı, bu süreç orta vadede bize avantaj olarak geri dönebilir” diye konuştu.  

“SİPARİŞLER İÇİN FİYAT VERİRKEN ZORLANIYORUZ”
     Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş da sürece ilişkin yaptığı değerlendirmede yeni siparişler için fiyat teklifi verirken sıkıntı yaşadıklarını söyledi.  Sertbaş, “Fiyat veremiyoruz, verdiğimiz fiyatı tutturmakta zorlanıyoruz. Müşteri ile pazarlık halindeyiz. Müşteriye karşı ne kadar güçlü olabiliyoruz, onu da bilemiyorum. Bu süreci geçici bir dönem olarak görüyorum. Müşteri eninde sonunda fiyat artışını kabullenecek. Bütün dünyada hazır giyim sektöründe fiyatlarda artış olacak. Dolayısıyla biz de daha pahalıya satacağız, tüketici de daha pahalıya almaya başlayacak” dedi.
     Fiyat bazında artışların ürün gruplarına göre yüzde 20-40 arasında değişeceğini öngören Sertbaş, “Bu süreç içerisinde müşteriyi kaybetmemek için sürekli karlarımızdan fedakârlık yapıyoruz. Ancak son dönemi karlarımızdan yiyerek yönetiyoruz. Hem üretici hem tüketici ayağında paniğimiz var. Aslında dana büyük sıkıntı yılbaşında asgari ücret artışı önemli olacak. O artışın bu enflasyon özelinde hatırı sayılır bir artış olacağını düşünüyorum. Hem asgari ücret artışı hem hammadde artışını hem enerji maliyetlerindeki artışa karşılık kurlarda yeteri artış olmaz ise asıl sıkıntı yılbaşından sonra bizi bekliyor” dedi.  Dalgalanmalardan çok pamuk fiyatlarının çok geriye geleceğini düşünmediğini belirten Sertbaş, “0,95 Cent/Dolar inebilir. Ama eski fiyatları göremeyiz. Gelecek sezona fiyat verirken, bu artışları birim fiyatlara yansıtmak zorunda kalacağız. Bizim yılbaşına kadar sıkıntımız var. Ondan sonra müşterinin kabul edebileceği fiyatları verebileceğimizi düşünüyorum. Zorlu bir süreç hepimizi bekliyor.  Bilmediğimiz bir dönemi yaşıyoruz” dedi.

ARACILAR MANİPÜLE EDİYOR
     Sektörün kanaat önderlerinden Pamuk Üreticisi Birol Celep de “Aslında panik; hem tekstilci hem de nihai ürün tüketicisi ayağında yaşanıyor. Pazar payımızı muhafaza etmek için de ciddi çaba içindeyiz. Dijital ortamda herkes fiyatları ve maliyetleri görüyor. Sanayicimizin eli stok anlamında boş. Böyle bir dezavantaj var. Bugün ABD’den pamuğun en erken gelme süresi Ocak 2022.  Bizim sanayicilerimiz bu malları uluslararası finansmandan borsalarını aldılar ama fiyat bazlı almadılar. Dijital ortamda herkes herkesin elinin boş olduğunu görüyor. Bu ortamda verim de beklediğimiz gibi güçlü değil. Güneydoğu Anadolu Bölgesi, Adana, Urfa ve Hatay bölgelerinde hasat devam ediyor. Ama sanayici alıma girmese de aradakiler manipüle ediyor. Sanayici ‘Ben almıyorum’ dese de aracılar bunu manipüle ediyor. Özetlememiz gerekirse; girdi maliyetlerinin artışı, iklim koşullarının değişimi, enerji maliyetleri ve navlun ücretlerinin yükselmesi son nihai tüketiciye yansıyacak. Bunlar günün sonunda tüm dünyada etiket fiyatlarına yansıyacak” diye konuştu.
     Son dönemde metrekareye ciddi yağmur beklentisinin piyasalarda risk olarak satın alındığını da vurgulayan Celep, piyasalardaki süreci “Bunun yapacağı hasarı bilmiyoruz ama risk satın almış durumdayız. Hasat çok hızlı başladı. Üretici de artık aracıları devreden çıkartıp sanayiciye çırçırcıya direk ulaşabilecek bir yapı oluşturuyor. Topluyor, bir alana ayrı ayrı stok yapıp, açık arttırma ile satış yöntemine gidiyor. Üretici kendi arz talep dengesini oluşturacak formülasyonlar üretiyor. İnovasyon ve pazarlama politikası değişiyor. Oyunun kuralı pandemi öncesi ve sonrası olmak üzere değiştiği bir dönemi yaşıyoruz. Pamuk fiyatlarında büyük bir belirsizlik süreci yaşanıyor” diye anlattı.


+ Benzer Haberler
» Madenciler pandemide yurt içine yöneldi
» Hibrit çalışma çalışan bağlılığını düşürüyor
» Borsa İstanbul’un çanı Efeler Çiftliği için çalacak
» Sağlıkçılarımızı Almanya’ya kaptırıyoruz!
» UPK: Pamukta risk gelecek Mart’a kadar sürecek
» Pahalı ilaca göç uyarısı
» Pamukçunun gözü dünya piyasalarında
» Sıfır araç ‘bantta’ satıldı
» “Sağlık hizmetlerinde çember daralıyor”
» “Yangın yönetmeliğine uygun olmayan bina oranı yüksek”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.10.2021
  Ticaret 15.10.2021
  Ticaret 14.10.2021
  Ticaret 13.10.2021
  Ticaret 12.10.2021
  Ticaret 11.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni