• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Sıfır araç ‘bantta’ satıldı

09 Ekim 2021 Cumartesi 17:00
12
14
16
18

EGOD Başkanı Torun, Aralık’ta teslim edilmesi gereken araçların dahi üretilmediğini belirterek, “Sıfır araçların üretimi tamamlanmadan satıldı” dedi

Sıfır araç ‘bantta’ satıldı


   ► Araç üretiminin sınırlı olduğunu ve üretimde toplu çalışmaların olmadığını dile getiren Ege Otomotiv Derneği Yönetim Kurulu Başkanı  Mehmet Torun, bunun nedenin üreticilerin pandemiden dolayı bir süre üretime ara vermiş olmaları ve çip sorunu olduğunu söyledi.

           YAĞMUR ÖNGÜN      
     Otomotiv sektörünü canlandırmak ve araba alımını arttırmak amacıyla  geçtiğimiz aylarda sıfır araçlarda ÖTV indirimi yapıldı. Ancak  ÖTV indirimi, sıfır araç bulunamadığı için beklenen hareketliliği yaratmadı. Şu an satışa sunulacak sıfır aracın bulunmadığını ve yılbaşına kadar ithal üretimdeki tüm araçların satıldığını ifade eden Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Yönetim Kurulu Başkanı  Mehmet Torun, “Araç talebinden daha önemli olan konu araç yokluğu. Satışlar, Ocak ayında teslim etmek şartıyla  sözleşmesi yapılarak gerçekleştiriliyor. Aralık ayında teslim edilmesi gereken araçlar  dahi üretilmedi” dedi.

“ÇİP KRİZİ NEDENİYLE ÜRETİCİLER İMALATLARINI REVİZE  ETTİ”
     Araç üretiminin sınırlı olduğunu ve üretimde toplu çalışmaların olmadığını dile getiren Torun, “Bunun nedenin ilki üreticilerin pandemiden dolayı bir süre üretime ara vermiş olmaları. İkincisi ise çip sorunu. Şu an bütün araçlar, telefonlar, televizyonlar ve bilgisayarlar gibi ürünlerde  kullanılan çip yetersiz,  üreticisi talebi karşılayamıyor. Oluşan bu çip krizinin sonucunda ise bütün üreticiler imalatlarını revize  etti. Bu yüzden çip sorunu, imalat planları gibi birçok  şeyi çok ciddi anlamda  olumsuz etkiledi. Ama yine de en büyük sorun şu an araç yokluğu. Mesela Volkswagen ve Ford Otosan gibi tercih edilen modeller ancak yılbaşında gelecek” diye konuştu.  
     En çok satışı gerçekleşen araçların yerli üretim Fiat Grubu, Reno, Clio  gibi markaların düşük  ve orta segmentleri olduğunu aktaran Torun, “Bu yıl araba satışlarında bir artış var. Ancak yine de pandemi öncesini yakalayabilmiş değiliz. 2005 yılından bu yana satışları hızla  yükselen hafif dorse ticari araçlarını, pandemi öncesinde 1 milyon satıyorduk. Bu yıl ise 550-600 bin civarlarında satılacağını öngörüyorum. Bu sene 750-800 bin satış görürsek bu büyük başarı olur” ifadesinde bulundu.

“İKİNCİ EL ARAÇLARDA ZAM YAKLAŞIK  % 200’E YÜKSELDİ”
     Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) indiriminin bir etkisinin olmadığını söyleyen Torun,  “Araç fiyatları çok yüksek. En uygun alabileceğiniz yerli üretim araçlar bile 200 bin TL bandında başlıyor. Araçlarda  15- 20 bin TL ya da bazı modellerde 30-35 bin TL’ye varan indirim söz konusu olacak. İndirim cazip gibi gözüksede sadece pansuman gibi oluyor. Hem vergi hem de kurun farkı ciddi oranda arttı.  İnsanların zaten alım gücü oldukça az. Pandemiden dolayı hala bir global belirsizliğin içinde olduğumuz için de  üreticiler tedbir almak istiyorlar. Bu durum ise araç fiyatlarını arttırıyor. 235 bin TL’lik araçta  maksimum 10-15 bin TL’ye kadar indirim vardı. Ama son zamanlarda kurdaki 10 kuruşluk oynama, bir araca 3-4 bin TL olarak geri yansıyor. Son 3 yılda 2’nci el araçlarda zam yaklaşık  yüzde 200’e yükseldi. Ayrıca 3 yıllık bir periyotta yüzde 200’lük olan bir getiri  hiç bir yatırım aracında yok. Bu oldukça da cazip geliyor insanlara ve yatırımlarını bu tarafa doğru yönelmesine neden oluyor. Sıfır aracın bulunamıyor olması da 2’nci el araçların fiyatlarını yükseltiyor.  2021 model olup bayi fiyatının üzerinde satış fiyatı olan  25-30 km yol yapmış araçlar mevcut” sözlerine yer verdi.

“ALIM GÜCÜNÜN AZALMASI VERGİ KAYBINA YOL AÇIYOR”
     Araç fiyatlarının çok yükselmesi ve buna paralel olarak alım gücünün azalmasının  devlet içinde vergi kaybı yarattığını ifade eden Torun, “Bunun sürdürülebilir bir politika üzerinde yürütülmesi gerekir. Sektör, vatandaş ve  hükümetin  ortak bir yol bulması lazım. Otomotiv hem ciddi bir vergi kaynağı hem de birçok sektörü besleyen ve destekleyen lokomotif bir sektör. O yüzden  hem sektörün geleceği için hem ülkenin vergi sisteminin devamlılığı için böyle bir aksiyon her zaman gerekli. Öncelikle yerli yatırımcının desteklenmesi ve yabancı yatırımcının burada yatırım yapmasını destekleyecek  politikaların ve stratejilerin geliştirilmesi önemli” diye konuştu.

“DENETİMSİZLİK FİYATLARIN ARTMASINA DA SEBEP OLUYOR’’
     Ticaret Bakanlığı’nca hazırlanan, ikinci el motorlu kara taşıtlarının ticaretini düzenleyen yönetmeliğin uygulanmasını beklediklerini aktaran Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç da yaptığı açıklamada şu sözlere yer verdi: “Otomobil üretiminde global çapta yaşanan çip krizinin sıfır ve ikinci el araç fiyatlarının artmasında büyük bir rol oynadığını, yanı sıra kayıt dışılığın da fiyatların yükselmesine sebep oluyor. Meslekle alakası olmayan kişilerin devlete vergi ödemeden alıp sattığı araçlar fiyat dengesinin bozulmasına neden olurken, uluslararası fon şirketlerinin ihale usulü yaptıkları araç alışverişi de araç tedarikini olumsuz yönde etkiliyor ve sıfır ile ikinci el otomobilde fiyatların artmasına sebep oluyor. Bu şirketler, hem kendileri araçlara finans sağlıyor, hem de vatandaşlarımızın satılık araçlarını kendileri alarak daha yüksek rakamlardan piyasaya sürüyor. Sektörümüz bu konuda da denetleme ve düzenleme bekliyor.’’


+ Benzer Haberler
» Mobilya tasarımına ‘Kemeraltı’ modeli
» Konut sektörü destek bekliyor
» “Güzellik sektöründe belirsizlik hakim”
» Hasarlı bina yıkımları kat maliklerine takıldı
» Motosikletli kuryeler çalışma koşullarının iyileştirilmesini istiyor
» Madenciler pandemide yurt içine yöneldi
» Hibrit çalışma çalışan bağlılığını düşürüyor
» Borsa İstanbul’un çanı Efeler Çiftliği için çalacak
» Sağlıkçılarımızı Almanya’ya kaptırıyoruz!
» UPK: Pamukta risk gelecek Mart’a kadar sürecek


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 28.10.2021
  Ticaret 27.10.2021
  Ticaret 26.10.2021
  Ticaret 25.10.2021
  Ticaret 23.10.2021
  Ticaret 22.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni