• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Ali Serdar Süalp ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
19/10/2019 09:56
İhracat Ciddi Bir İştir

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

     İhracat,  “kişi ve kuruluşlarca üretilen mal ve hizmetlerin yurtdışına satılması” cümlesi ile tanımlanır ve teknik olarak da doğrudur. Ancak, görülen odur ki bu tanım her ne kadar doğru olsa da sadece ihracat sürecinin “Dış satım” bacağını tarif etmekte ve o noktaya kadar yaşanan ve daha sonra da yaşanacak olan süreçleri gözden kaçırmaktadır.

     Aslında, ihracat birçok işin aynı anda veya peş peşe yaşandığı karmaşık süreçler toplamıdır. Bu tanım içerisinde şirketin tüm birimleri, ihracat ile ilgili planlama, karar ve uygulama aşamalarında oluşan süreçlerde yetkili paydaş olup sonuçlardan da aynı şekilde sorumlu olmalıdır. Kısacası ihracat, tek başına şirketin Dış Ticaret bölümünün işi değildir. İhracat yapmayı düşünen firmaların bu işin şirketin ana işlevlerinden biri olduğunu baştan kabullenerek buna göre hareket etmeleri gerekir.

     Konuyu bu bakış çerçevesi içinde örnekleyecek olur isek, ihracat ile ilgili süreçlerin hedef pazarlara uygun ürün tanımlaması ile başladığını söyleyebiliriz. Pratikte ise, birçok şirkette bunun tam tersi olmakta mevcut ürün gamı ambalaj ve kullanma talimatları üzerinde yapılan yabancı dil düzenlemesi (tercüme) ile satılmaya çalışılmaktadır. Bu yaklaşım çok kısa vadede netice alsa bile uzun soluklu, karlı büyümeyi sağlayacak bir strateji olarak düşünülemez.

     İsterseniz adına ihracat serüveni dediğimiz yolculuğu başlıklar altında adım adım adım yapalım. İlk adımı atmadan evvel de bir konuya açıklık getirelim. Amacımız Dış pazarlarda sürdürülebilir karlı büyümeyi sağlamaktır. Bir kerelik işler ilgi alanımıza girmemektedir.

Hedef pazarların belirlenmesi
     Ürettiğimiz ürünleri satabileceğimiz Pazar ya da pazarların bulunması sürecidir. Bu süreçte takım kaptanlığını Dış Satış Bölümü yaparken, ona destek olmak üzere Pazarlama ve Tedarik Zinciri Bölümleri de koordineli olarak çalışırlar.

Müşteri bulunması
     Bu oldukça karmaşık bir süreçtir ve bu süreci yaşarken firmanın yabancı pazarlara giriş ve büyüme stratejileri ön plana çıkar. Markanızı temsil edecek ve ona sahip çıkacak vizyon sahibi ve maddi anlamda güçlü bir firma bulmak asıl ödevimiz olmalıdır. Bu anlamda bir başka önemli konu ise, hedefimizin, ürünlerimizi bulduğumuz bu firmaya satmak değil bu firma ile birlikte tüm ülkeye satmak olduğu gerçeğini kabullenmektir. Bir başka deyiş ile sağlıklı ve karlı büyümek istiyorsak yabancı ülkelerde “Stratejik ortaklık” yapmanın ne demek olduğunu iyice bilmeli ve bu durumu kurum kültürü olarak içselleştirmeliyiz.

Dağıtım kanallarının oluşturulması
     Karlı büyümeyi sürdürülebilir kılmayı düşündüğümüz pazarlarda dağıtım ve satış kanallarını oluşturmayı sadece bayimizin bilgi, tecrübe ve yetkinliklerine emanet etmek son derece riskli bir hareket olacaktır. Müşterinizin kendince doğru olduğunu düşündüğü, aslında yanlış olan ve acele ile alınmış yeterince çalışılmamış kararları ile ürününüz yanlış kanalar ve satış noktalarına konumlandırılabilir. Bu süreçte mutlaka siz de sahada olmalısınız. 

İhraç ürünlerinin maliyet hesaplaması
     İhraç edilecek ürünlerin maliyeti hesaplanırken iç pazarda satacağımız ürünlerde kullandığımız maliyet hesaplama tekniğini bir tarafa bırakarak yeni bir hesaplama planı oluşturmalıyız.

Marka ve fiyat konumlandırması yapmak
     Bir ihracat şirketinin elindeki en önemli ve kudretli silah markasının değeridir. Bir pazara sadece fiyat avantajı ile girmek ise uzun vadede sizi hiçbir yere getirmeyecek, kar edemeyeceğiniz ve sonunda da kötü anılarla yürümekten vaz geçeceğiniz bir yolun kapısını açmaktır.

Üretim planlaması, sevkiyat
     İhracat maliyetlerimizi azaltmak açısından hem kendi şirketimizde hem de müşterimizde stokların çok akıllıca yönetilmesi gerekir. Bunu sağlamanın tek yolu sipariş alma, üretim ve sevkiyat sürecini tek elden yönetmektir. 

Mal bedellerinin tahsilatı
     Mal bedellerinin tahsilatı hem ihracatçı hem de ithalatçı firmanın sıfır hata ile hayata geçirmeleri gereken bir süreçtir. Bu süreç, firmaların finansman imkanlarını doğru yönetmeleri ile alakalıdır Geç ya da hiç tahsil edilemeyen mal bedelleri firmanın finansman yapısında onarılması güç hasarlar yaratabilir.

Satış sonrası destek ve tüketici hizmetleri
     Bir markayı vezir eden de rezil edende ürünün kalitesinden de öte tüketiciye verilen satış sonrası destek hizmetinin kalitesidir. Kötü ve yetersiz verilen servis hizmetleri son derece kaliteli bir ürünün ve markasının değer kaybına sebebiyet verecektir.

Hukuki dokümanların hazırlanması
     İhracat birden fazla tarafın olduğu ve sayısı en az bir olan sözleşmelerle düzenlenir. Sözleşmeler hazırlanırken sadece ihracatçı veya ithalatçı firmanın ait olduğu ülkenin hukuku geçerli olamaz. Birçok halde her iki ülke ve hatta üçüncü bir ülke hukuku da gerekebilir.

     Sözü daha fazla da uzatmadan bağlamak gerekirse, başta da ifade ettiğimiz üzere ihracatın bir bütün olarak düşünülmesi gereken ve birçok paydaşın birlikte ve koordineli bir şekilde yürüttüğü süreçlerden oluşmuş ciddi bir iş olduğudur.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Vaka sayısı yine binin üzerinde kaldı

  Nisanda ihracat %41,4, ithalat %25 azaldı

  2020 yılı ilk çeyrekte yüzde 4,5 büyüdük

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  İş dünyası 2020’ye iyimser bakıyor

  Gürer: “Belediye başkanları, kendi ekibini belirleyebilmeli”

  Nisanda 40 bin 171 taşıt trafiğe çıktı

  “Öğretmenleri resen görevlendirmek yanlış”

  Türk Eximbank’ın sendikasyon kredisi yenileme oranı %134 olarak gerçekleşti

  Karabağlar Belediyesi kahvehane esnafının da yanında

  Turizmciler yeni yılın planlarını şimdiden yapıyor

  Dijital liderler kobi’lere rehberlik etmeyi sürdürüyor

  Türkiye, genç işsizlik oranında dünya beşincisi oldu

  TEB Cetelem’den evden çıkmadan sadece iki adımda taşıt kredisi başvurusu imkanı

  Türk Telekom’dan online işlem rekoru

  MB: Toparlanmaya ilişkin belirsizlik yüksek seyrediyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Başkan İduğ: Bornova’nın maske ihtiyacını karşılayacağız

  Bayraklı’da camiler ibadete hazırlandı

  İEKKK’da tarım ve kooperatifleşme masaya yatırıldı

  Büyükşehir’in üreticiye desteği sürüyor

  Cumhurbaşkanı yeni normalleşme adımlarını açıkladı

  Chatbot kullanımı bankacılıkta 5 kat, e-ticarette 2 kat arttı

  Dell Technologies güvenli bilgisayarlarıyla profesyonellerin ihtiyaçlarını karşılıyor

  ESET, siber suç karaborsasındaki gelişmelere dikkat çekti

  Tüketicilerin %38’i sosyal medya faaliyetlerini devlet denetimine açmaya hazır

  Kimlik avı sahtekarlığının kobi’lere maliyeti 100 bin dolar

  İnternet siteleri kişisel verileri korumakla sorumlu

  İhale Özetleri

  29 Mayıs 2020 Tarihli ve 31139 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Hem vaka, hem de iyileşen sayısı arttı

  DÜZELTME İLANI: MOBİL DAĞITIM VE TRANSFORMATÖR MERKEZLERİ ALIMI YAPILACAKTIR

  Zincir mağazalarda beyaz eşya satışı bitiyor

  Türkiye’den DTÖ ve AB’ye ‘karşı tedbir’ bildirimi

  MB’nin rezerv varlıklarında % 6,3 azalma

  Döviz / Altın

  Türkiye’nin yeni nesil haber ajansı, Hibya 1 yaşında

  Borsalarda Alım-Satım

  Ulaşım modlarında normalleşmeye kademeli geçiş; ticari yatlar faaliyetlerine başlıyor

  Çevrimiçi Hazine Avı’nın sonuçları belli oldu

  Ekonomik güven endeksi 61,7 oldu

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Karantina günlerinde altınlar Loomis ile garanti altında

  Gürer sordu, Bakan yanıtladı; Gıda işletmelerine virüs denetimi yapıldı

  Çeşme’de cami temizliği seferberliği

  Temassız ve sosyal mesafeli otel yönetimi başlıyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 29.05.2020
  Ticaret 28.05.2020
  Ticaret 27.05.2020
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni