• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Selçuk Karaata ►YARINI TASARLAMAK
12
14
16
18
12/02/2021 06:16
Covid-19 ve Planlama

     2021 yılında Türkiye’de aşılama başladı. Aşılamanın yaygın etkisinin görülmesi ve sağlık ve ekonomi üzerinde olumlu etkiyi hissedilebilir boyutlara taşıyabilmesi için aşının toplumun büyük kesimine ulaşması gerekiyor. Bu dönemde işletmelerin senaryoları dikkate alarak planlama yapmaları daha belirgin bir ihtiyaç olarak karşımıza çıktı.

     Covid salgını, işletme yönetim biçiminde yeni modeller ortaya koydu. Bunların bir bölümü kalıcı hale gelecek, bazıları daha da yaygın bir kullanım alanına kavuşacak, bir bölümü de belki de tamamen ortadan kalkacaktır. İşte bu çerçeve dahilinde işletmelerin gelecek dönem planlama çalışmalarına yatırım yapmaları gerekecektir. Bu planlama sürecinde benimsenmesi doğru olacak olan yaklaşım; eleştiriye açık olacak bir anlayışa sahip olmak ve statükoyu bozacak bilgileri de mantık eleğinden iyi bir şekilde geçirebilmekte yatıyor.

     Pandeminin yarattığı yüksek basınç altında gelecek planlama çalışmalarını yürütürken belirli yön verici ana unsurları dikkate almak gerekecektir.
Bunlar;
     ✓ Büyük resmi görmek: dünyayı etkileyen mega eğilimleri analiz etmek. İş dünyasını etkileyen çok sayıda unsur sözkonusudur. Bunlar arasında en büyük etkiyi yaratma gücüne sahip olanları sıralamak gerekirse;

          a. Derin etki yaratacak olan teknolojiler
          b. Demografik değişim
          c. Hızlı kentleşme
          d. Bireyselleşmenin büyüyen gücü
          e. Küresel ekonomik sistemde değişen güç dengesi
          f. İklim değişikliği ve kaynak kısıtı

             olarak dikkate alınabilir.

     İşletmelerin kendilerine sormaları gereken; pandeminin etkisini gözönüne alarak hangileri kalıcı olacak, hangileri daha da güçlenecek, hangilerinin etkisi azalacak şeklinde olmalıdır. Bunların dışında yeni eğilimler ortaya çıktı mı ve bunlardan hangileri kalıcı etkiler doğuracak soruları analiz edilmelidir.

     ✓ Çevik yönetim anlayışıyla senaryo planlamaya odaklanmak: belirsizlik sorunun nasıl çözülebileceğine ilişkin olarak çeşitli yaklaşımlar var olsa da, kesin bir matematik çözüme ulaşmak o denli kolay değildir. Öngörülmesi gereken çok sayıda değişken mevcuttur. Örneğin e-ticaret daha da güçlenecek mi, uzaktan çalışmanın devamı nasıl olacak, uluslararası ve ulusal seyahat kısıtlamaları işimizi nasıl etkileyecek, normale dönüş ne zaman ve nasıl, hangi koşullarda mümkün olacak?

     Bu tip soruların gerçekleşme olasılıklarına göreli yüksek olasılıklı yanıtlar verebilmek için senaryo planlama yapmak gerekir. Önümüzde çok net ve belirgin hale gelmiş olan bir gelecek yoktur. Gelişme ve büyüme eğilimleri doğrusal değildir. Bir başka ifadeyle bu eğilimler belirgin bir patikayı izlemezler. Bu nedenle 3 ile 5 arasında değişen, koşulları tanımlayan senaryoların geliştirilmesi gerekir. Kritik senaryoları geliştirmeyi başardıktan sonra, senaryolarda varolan belirsizlikleri daha iyi algılamak adına küçük deneyimler gerçekleştirilmelidir. Haftalık olacak şekilde neyin gerçekleşme olasılığının yüksek oranda, neyin gerçekleşme olasılığının düşük oranda ortaya çıkacağına ilişkin çalışmaların gerçekleştirilesi yararlı olacaktır.

     Genel olarak pandemi süresince ve sonrası dönemde dikkate almamız gereken unsurlar arasında ağyapılar-network içinde olmanın etkileri ve yararları, işlem maliyetlerini kontrol edebilme yetkinliği, arzu edilen davranışları sağlayabilmek için ihtiyaç duyulan motivasyonu sağlayacak olan teşviklerin uygulamaya geçirilmesi kritik önem barındıran öncelikli unsurlar arasında sayılabilir.

     İçinde bulunduğumuz dönemde olması gereken stratejik yaklaşım; iş modelinde büyük bir dönüşümü hayata geçirme şansını irdelemeyi gerektirmektedir. Bugün için ve gelecekte ihtiyacımız geleneksel olarak sürdürdüğümüz işe farklı bakış açılarından bakabilmek, diğer kurumlarla ortaklık olanaklarını sorgulamak ve hayata geçirmek ve müşterinin sunduğumuz ürün ve hizmetler için sahip olduğu deneyimi çok yakından izlemek, köklü yenilikçi yaklaşımları hayata zaman kaybetmeksizin geçirmektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  26 Şubat’ta 10 bin 282 kişi iyileşti

  4 kişilik ailenin açlık sınırı 2 bin 719 TL

  Ocak’ta ihracat %2,3 arttı, ithalat %5,9 azaldı

  E-hileye geçit verilmeyecek

  Filyos limanı, bölgeyi deniz ticaretinin merkezi yapacak

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Azerbaycan’da 29 yıl önce katledilenler unutulmadı

  TCMB’nin döviz rezervleri 144 milyon dolar arttı

  “140 milyon TL’lik destek ödemelerine başlıyoruz”

  H-ÜFE yıllık %21,11 aylık %2,06 arttı

  Polisan Holding, TEİD üyesi oldu

  Palandöken, “Esnaf ticari ve ihtiyaç kredilerinin ödemelerinde zorlanıyor”

  Türk Telekom 2020’de yüzde 20 büyüdü

  Garajdan roket çıktı!

  Aksa Enerji, 2020 yılını 470 milyon TL net kârla tamamladı

  Yaralı flamingo ve iki pelikan tedavi altında

  İzmir Orman İşletme Müdürlüğü danışmanlık hizmeti alacak

  “Aydem Great Place to Work Sertifikası alan ilk firma”

  Nezir’in Kulesi’nde son aşamaya gelindi

  Bahçıvan: Sanayicilerimiz, yeni nesil finansman modellerine yönelmeli

  Mavişehir’deki kıyı projesinde yoğun tempo

  Buca’da çöp konteynerlerine hijyen operasyonu

  Karşıyaka’nın değerleri Travel Turkey’de

  Sigorta şirketleri 2020’de 84 milyar dolar ödeme gerçekleştirdi

  Gaziemir Belediyesi Travel Turkey’de yerini aldı

  Vatandaşlar “Buca Bizim” ile yönetime ortak oluyor

  İBB Satınalma Dairesi Başkanlığı mobil kurban kesim konteyner satın alacak

  Bahçeşehir Koleji, Securitas iş birliği ile kampüs güvenliğini dijitalleştiriyor

  Yaz sebzelerinin tohumları toprakla buluştu

  Altınpark’a tarihi dokunuş

  İzmir Vergi Dairesi Başkanı Ömer Alanlı’dan 7256 sayılı yapılandırma kanunu ilk taksit ödeme hatırlatması

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Efeslim Kart Türkiye’ye “umut ışığı” oldu

  Dokuz Eylül Üniversitesi girişimsel işlemler malzemeleri satın alacak

  “Üretim ve hizmet sektörü çalışanlarına aşılamada öncelik tanınmalı”

  İzmir Musevi Cemaati Vakfı Kemeraltı’na yeni bir turizm rotası katıyor

  Coca-Cola İçecek zorlu geçen 2020’de kaliteli büyüme trendini sürdürdü

  Başkan Soyer: Zeus Sunağı’nı bu topraklara geri getireceğiz

  Dünya gıda sektörü Gastro Show,’da buluşacak

  İşbir Mask yüzde 99’a kadar koruma sağlıyor

  “Türkiye-Irak arasında doğrudan demiryolu bağlantısı önceliğimizdir”

  İhale Özetleri

  26 Şubat 2021 Tarihli ve 31407 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Aktif vak’a sayısı tekrar 100 bine yaklaştı

  Patates üreticisi alternatif pazarlama istiyor

  Başkan Soyer’den Bakırçay’a müjdeler

  Türkiye’nin ilk sanal turizm fuarı açıldı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.02.2021
  Ticaret 26.02.2021
  Ticaret 25.02.2021
  Ticaret 24.02.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni