• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Seda Gök ►GÜNDEME DAİR...
12
14
16
18
01/09/2018 09:11
Kahve Bahane, Rekabet Şahane...

     Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı var. Bu söz ile şekillendi bizim kahveye bakışımız… Ancak son yıllarda kahve içme kültüründe de hızlı bir değişim yaşanıyor. Bu değişim de pazarın yeniden şekillenmesine neden oluyor. Türk kahvesinden vazgeçmeyenlere karşılık, filtre ve diğer farklı demleme yöntemleriyle ilgi uyandıran kahvelerin birbiri ile rekabetine tanıklık ediyoruz.

     Biz Kurukahveci Mehmet Efendi markası ile büyümüş bir kuşağız. Öyle ki; Mısır Çarşısı’ndaki dükkanlarında dakikalarca kuyruk beklediğimi hatırlatırım. Nescafe(granür kahve) içmek ise o yıllarda büyük bir lüks. Kıbrıs’a ya da yurt dışına çıkan eş dosta sipariş ettiğimizi hatırlıyorum. Şimdilerde ise,  internet ortamına rahat erişimin sağlandığı yeni kahve mekânları hem hayatımı kolaylaştırıyor hem de yeni kahve tatlarını keşfetmemi sağlıyor. Türk kahvesi de son yıllarda hızlı pişirme teknolojisi ile pazara ayak uydurmaya çalışıyor.

     Uluslararası Kahve Federasyonu’nun verisine göre Türkiye’de kişi başına tüketim 920 gram. 2018’de 1 kilogramı bulduğunu var sayarsak yılda 80 bin ton kahve tüketiyoruz. Bunu çekirdek kahve olarak düşünürsek 4 milyar TL’lik ham madde girişi olduğu anlamına geliyor. Bir fincan kahvenin ortalama 8 -10 TL’ye satıldığını düşünürsek, pazarın bunun 3 - 4 katı olduğunu söylemek mümkün.

     Bu sektörde neler oluyor diye şöyle bir rakamlara baktım. Elime, Cushman& Wakefield’in araştırması geçti. Araştırmaya göre kahve pazarı, yıllık ortalama yüzde 70 ile perakendenin en hızlı büyüyen sektörü konumunda.

     Kelimenin tam anlamıyla kıran kırana rekabet var. Yabancılar ve eski Türk markalarının yanı sıra 2015 yılından sonra yaklaşık 20 yeni yerli markanın girişi ile zincir sayısı 61’i bulmuş. Pazarın yaklaşık yüzde 26.5’i ABD’li zincir Starbucks’ın elinde. Ayrıca 7 ülkeden 8 yabancı marka da yüzde 44 pazar payına sahip durumda. Bu markalar kim diye baktığımızda; Caribou, Tchibo, Gloria Jeans, Caffeshop, Robert’s Caffee, Caffe Nero ve At Origın Caffee…

     Önümüzdeki dönemde Starbucks’ın hala yılda 80-100 arası yeni mağaza açarak pazarı domine etmeye devam edeceği öngörülüyor. Bununla birlikte üçüncü nesil Türk menşeli markaların henüz 2015 ve hatta 2016 yılında kurulduğunu göz önünde bulundurursak, dengelerin önümüzdeki 5 yılda değişebileceği de tahmin ediliyor. Bu tahmin tutabilir gözüküyor. Çünkü son yıllarda pazara giren zincirlerin yüzde 90’ı yerli. 2013’te 5, 2014’te 9, 2015’te de 11 yerli marka pazara girdi. Bir başka önemli gösterge, ikinci en yüksek pazar payına sahip olan marka yerli: Kahve Dünyası yüzde 10,7 pazar payı ile hızlı büyüyen markalar arasında.

     Rakamlarla sektöre baktığımızda;  Türkiye’de birden fazla mağazası olan 61 kahve zinciri faaliyette. Bunun 53’ü, yani yaklaşık yüzde 85’i Türk menşeli markalar. Toplamda bin 580 mağaza arasında Türk menşeli markaların oranı yüzde 56.

     Kahve pazarı, en çok mağazası bulunan ilk 3 marka tarafından yaklaşık yüzde 44 pazar payı ile domine ediliyor. Starbucks 417 mağazası ile pazarda yüzde 26’nın üzerinde paya sahip. 23 markanın 10’dan fazla mağazası var ve bin 443 mağaza ile pazarın yüzde 91’ine sahipler. 50’nin üzerinde mağaza portföyüne sahip 11 marka var. En büyük 5 marka, pazarın yarısından fazlasına sahip.

     Markaların üçte biri 2015 yılından sonra kurulmuş. En hızlı büyüyen markalar arasında Starbucks, Caffe Nero, MOC, Federal Coffee, Petra, Kahve Dünyası ve Kronotrop’u sayabiliriz. Üçüncü nesil kahve markalarının zincir haline gelmeleri için sermayeye, yatırımcıya ya da franchise modeline ihtiyaçları var. Şu an için büyük bir çoğunluğun franchise modeliyle ilerliyor.

     Franchise modeli ile büyüyen markaların değerini nasıl koruyacakları sürdürebilir bir başarı için en belirleyici unsurlar arasında yer alıyor. Bununla birlikte yalnız başarılı bir büyüme ve kalite kontrol ile bu markaların ileride yatırım çekmeleri halinde büyümelerinin daha da hızlanacağı düşüncesindeyiz.

     Kahve sektörünün Türkiye’de hala yılda yüzde 70 oranında büyüme gösteren ve henüz gelişim sürecinin başında olduğunu söylemek mümkün. Birleşik Krallık’ta 2017 sonu itibariyle 24 binin üzerinde kahve mağazası bulunuyor. Nüfusu daha düşük olmasına rağmen bu sayı Türkiye’nin 15 katına tekabül ediyor. Bu sayılara baktığımızda Türkiye’nin 20 bin mağazaya ulaşması kısa–orta vadede zor görünse de çok büyük bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu da gösteriyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 16.01.2019 - 14:30

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 03.01.2019 - 10:30

  Türkiye’nin en büyüğü Tüpraş

  “İZBAN çalışanına başka zam verilmeyecek”

  Petkim Turquality Programı ile markasına güç katacak

  Henkel’den Darüşşafaka’da ‘Keşif Dünyası’

  ‘Yemekmatik’ sofraya hızlı oturdu

  BMC. yerli ve milli KİRPİ ailesi ile Türk askerinin yanında

  Perakende satış hacminde %7,5’lik azalma

  Mali aracı kuruluşlardan 2017’de 17 bin 535 girişim

  CHP’nin Ankara ve İstanbul adayları belirlendi

  Makine alımında vergi avantajını kaçırmayın

  ASKON İzmir 2019 yılını planladı

  Kadınlar erkeklerden uzun yaşıyor

  Necdet Levent MÜZİKSEV’de anılacak

  “Üretimde yapısal dönüşümü hızlandıracağız”

  “Türkiye küresel değer zincirindeki yerini korumalı”

  Alpet, yılın enerji markası seçildi

  Türk doğal taş sektörü bu kez Kanada’da

  İstanbul’da her gün 110 ev ve iş yeri yanıyor

  “Elinizi taşın altına koyacaksınız”

  İZMİR 13. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  “Gençlere İzmir’de istihdam yaratmak zorundayız”

  En son teknolojilerle çalışma talebinde dünya lideriyiz

  Franchise sistemi ile büyüyecek yeni iş fikirleri aranıyor

  Alfemo, mağaza sayısını iki katına çıkaracak

  Eflatun Nuri’nin kazananları belli oldu

  Bucalı kadınlara ‘güvenli annelik’ eğitimi

  Karşıyaka umut oldu: 81 il, 50 bin çocuk

  Şirketler Kaspersky Web Traffic Security ile tehditlere karşı şimdi daha güçlü

  Bornova Belediyesi’nden tarladan tezgaha kadar destek

  İzmir’de “Şeb-i Arus” töreni

  Gelişen robot teknolojisi istihdamı artıracak

  Pil optimizasyon aracı kılığındaki zararlı, PayPal hesaplarından para çalıyor

  Alcatel’den yılbaşına özel cazip ürünler

  7065 metrekare alana yapılan Park, Karacoğlan Mahallesi’ne çok yakıştı

  Tüp bebek stresine doğal çözüm

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  18 Aralık 2018 Tarihli ve 30629 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İşsizlik Eylül’de yüzde 11,4

  TİM Başkanı Gülle: İhracatımızın gerçek uzmanı TİM’dir

  Mandalina da yüzde 50 zayiat

  Sanayi üretimi Ekim’de % 5,7 azaldı

  Palandöken, “Kadın esnaf ve sanatkar sayısı 1 yılda 19 bin arttı”

  “2016’dan bu yana 28 bin Suriyeliye çalışma izni verildi”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 19.12.2018
  Ticaret 18.12.2018
  Ticaret 17.12.2018
  Ticaret 15.12.2018
  Ticaret 14.12.2018
  Ticaret 13.12.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni