• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Seda Gök ►GÜNDEME DAİR...
12
14
16
18
15/09/2018 09:47
Dünya gıda ticaretinden daha yüksek pay almalıyız

     Türkiye, dünya gıda ve içecek ticareti içinden sadece yüzde 1 pay alıyor. Sektör; ihracat ve üretim payını artırma çabasında…
     Artan nüfusla birlikte doğal kaynakların azalması, insanlığın önümüzdeki yıllarda gıda tehdidiyle karşı karşıya kalacağının sinyallerini veriyor. Bu da özellikle nüfusu kalabalık olan ülkeleri farklı arayışlara itiyor.

     Yaklaşık 7,5 milyar olan dünya nüfusunun, 2025 yılında 1 milyar daha artacağı, 2050’ye gelindiğinde ise 9,6 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor. Artan nüfusla birlikte çevre kirliliği, küresel ısınma ve doğal kaynakların azalması gibi tehditler önümüzdeki yıllarda insanlığın gıda ve içecek ihtiyacının karşılamasının zorlaşacağını gösteriyor.

     Büyük çoğunluğu özel sektör kuruluşu niteliğinde olan Türkiye’deki gıda sanayi işletmelerinin yüzde 95’ini KOBİ’ler oluşturuyor. Bugün Türkiye’de gıda ve içecek sanayinde 45 bine yakın işletme faaliyet gösteriyor. Bu işletmelerin büyük çoğunluğu gıda sanayisinde üretim yaparken, küçük bir kısmı ise içecek sanayisinde yer alıyor.
     Türkiye ekonomisi ile gıda ve içecek sanayisinin büyüme hızları incelendiğinde, ülke ekonomisi yaklaşık yüzde 10 gelişme hızı gösterirken, gıda ve içecek sanayisinin gelişme hızı yüzde 2,5 olduğunu görüyoruz.

     GSYH ile gıda ve içecek sanayi cari büyüme rakamları birlikte değerlendirildiğinde ise GSYH yüzde 18 büyürken, gıda ve içecek sanayi bu rakamın biraz gerisinde kalarak yüzde 15,5’lik büyüme yakalayabilmiş.
     Dolayısıyla gıda ve içecek sektörünün stratejik öneminin ve büyüme oranlarının dünya genelinde daha da artacağı öngörülüyor.

     Ülkelerin dünya üretimindeki payları incelendiğinde de son yıllarda gelişmekte olan ülkelerin paylarının yükseldiği görülüyor. Örneğin; Çin 2005 yılında dünya gıda ve içecek imalatının yüzde 7’sini karşılarken, günümüze gelindiğinde bu oran çok büyük bir artışla yüzde 17’e yükseldi. Çin kadar yüksek oranlarda olmasa da Arjantin, Endonezya, Hindistan, Polonya, Vietnam, Romanya ve Suudi Arabistan gibi ülkeler de dünya üretimindeki paylarını son yıllarda önemli oranda artırdı.

     Sektörde son yıllarda elde edilen katma değerin gelişmiş ülkelerden gelişmekte olan ülkelere doğru kaydığı görülüyor. Bunun verilerle en güzel göstergesi; dünya genelinde sektörden elde edilen katma değerlerde AB’nin payı 2000 yılında yüzde 26 iken, günümüzde bu oran yüzde 21’e düştüğünü görüyoruz.

     Keza aynı yıllar arasında ABD’nin payı da yüzde 24’ten, yüzde 21’e geriledi. Sektörün dış ticaretinde ise yine aynı şekilde AB-27, ABD, Kanada gibi gelişmiş ülkelerin hem ihracat hem de ithalatta dünya genelindeki paylarının azaldığı görülüyor. Bu durum, sektörün dış ticaretinde gelişmekte olan ülkelerin daha fazla rol almaya başladığını teyit ediyor. Çin, yüksek nüfusundan dolayı üretimdeki gelişimini daha fazla iç tüketimde kullanırken, gelişme trendini aynı oranda dış ticarete yansıtamıyor.

     Sektörde yapılan ihracatta Tayland, Malezya, Endonezya, Hindistan gibi Asya ülkeleri ile Brezilya, Arjantin gibi Güney Amerika ülkelerinde önemli bir ilerleme yaşanırken, Avustralya, Kanada, Sili ve Meksika gibi ülkelerin dünya genelindeki ihracat payları azalıyor. Türkiye ise son 10 yılda dünya ihracatından aldığı payı artırarak ilk 15 ihracatçı ülke arasına girdi. Ancak toplam pazardan ise sadece yüzde 1 pay alabiliyor.

     Avrupa Birliği’nin (AB) gıda ürünleri ve içecek imalatı sektöründe dünya genelindeki üretim ve dış ticaret payı son yıllarda düşüş eğilimi gösteriyor. Ancak sektördeki üretim değeri, dış ticaret miktarı, katma değer gibi birçok değişkende AB’nin halen dünya genelinde ilk sırada yer aldığını söyleyebiliriz. AB içinde ise özellikle Almanya, Fransa, İtalya, Birleşik Krallık, İspanya, Polonya ve Hollanda gibi ülkelerin sektörde birçok değişkene göre öne çıktıkları görülüyor.

     Gıda ve içecek sanayisinde firma sayılarına göre Fransa ve İtalya başta olmak üzere Almanya ve İspanya gibi ülkeler öne çıkıyor. İstihdam rakamlarında ise firma sayısı Fransa ve İtalya’dan daha az olmasına rağmen, işletme ölçekleri daha büyük olan Almanya ilk sırada yer alıyor. Almanya’yı sırasıyla Fransa, İtalya, Polonya, Birleşik Krallık ve İspanya izliyor.

     AB ülkeleri ile mukayese edilecek olursa Türkiye firma sayısında Fransa ve İtalya’dan sonra üçüncü sırada yer alıyor. Yine Fransa ve İtalya ile benzer şekilde firma ölçekleri küçük olduğu için istihdam rakamlarında AB üyesi beş ülkeden sonra geliyor. Gıda ve içecek sanayisinde sektöründe Türkiye için asıl problemli konu, sektörden elde edilen ciro ve katma değerle ilgili.

     Türkiye’nin sektörden elde ettiği katma değer ve ciro rakamları istihdam ve firma sayılarına oranlandığında, bu oranların AB ortalamasına göre çok düşük seviyelerde kaldığı izleniyor. Bu durum, iş gücü verimliliğinin ve sektörden elde edilen katma değerin Türkiye’de düşük olduğunu gösteriyor.  Bu verilerde gösteriyor ki; gıda başlığı üzerinde daha fazla çalışmalıyız.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Enerji ve ekonomiye duyarlılık artıyor

  Ode Yalıtım’dan ‘Express’ ile sektörde ilk: Membran siparişi ertesi gün kapıda

  RTB House, Avrupa’nın en hızlı büyüyen teknoloji şirketleri arasında

  Aktif Bank Ar-Ge Merkezi, uluslararası proje iş birliğine imza attı

  Küçük işletmele finansmana kolay erişecek

  İlaç sektörüne yön verecek üç iş modeli

  Asya’da ticaret potansiyelini büyütme fırsatı

  Siber saldırılar en büyük ikinci risk türü

  NHBC yapı denetim görevlilerini Panasonic tabletleriyle donatıyor

  ESET, çözüm ortaklarıyla buluştu

  İzmir’de yüzler gülüyor

  Kentin kıyısında kadın olmak

  AASSM’de “Kuvayi Milliye” ruhu

  Üreten kadınlardan Başkan Atila’ya teşekkür

  Başkan Atila Altınordu’dan süper lige çıkmasını istedi

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  20 Mart 2019 Tarihli ve 30720 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Çin-ABD hattınde gerilim yüksek

  ÇİMBETON HAZIRBETON VE PREFABRİK YAPI ELEMANLARI SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞINDAN

  ÇİMENTAŞ İZMİR ÇİMENTO FABRİKASI TÜRK ANONİM ŞİRKETİ YÖNETIM KURULU BAŞKANLIĞINDAN

  İzmir’e son cemre düştü

  İhracat birim değer endeksi %5,5 azaldı

  Albayrak: “Enflasyonda tek haneli rakamları göreceğiz”

  “33 milyar dolarlık ihracata giden yolu kısaltıyoruz”

  Wang Yi: Çin ve AB 10 konuda mutabakat sağlıyor

  E-İhracatın geleceği İzmir’de konuşulacak

  “Mobilya ve beyaz eşyada vergi indirimlerinin süresi uzatılmalı”

  Değerleme raporu zorunluluğu getirildi

  Türkiye’nin benzersiz gıdalarının bilinirliği arttı

  Kimlik avı saldırıları arttı

  Universal Robots, yüzde 38 büyümeyle 234 milyon dolar gelir elde etti

  Bitdefender Antivirüs ve Vmware dev bir iş birliğine imza attı

  Akıllı şehirler için akıllı veri merkezleri

  20 ülkenin güvenliğine Türk imzası

  Pınar Su’dan özel yatırımlar

  Purple Is The Color ile renkli bir gece

  Bornova’da 18 Mart’a özel açılış

  Otomotiv sektörüne nefes aldırıyor

  Kumport limancılık sektörünün ilk Ar-Ge merkezini kurdu

  Kapıköy gümrük kapısı hizmete açılıyor

  “Herkes emlakçılık yapamayacak”

  Öztezel: Ülkemizin geleceğini kadınlar yazacak

  Çimento Tasarım Yarışması’nda proje teslimleri başladı

  n11.com, Tire Ticaret Odası iş birliği ile KOBİ’lere “E-Ticaret Eğitimi” verdi

  BTM’ye Geleceğe Yatırım ödülü

  Poligon İzmir açıldı

  Türkiye Turnesi İstişare Buluşmalarının ikincisini, Erzurum’da gerçekleşti

  Çiğli Rotary Kulübü’nden Nedim Uysal’a ödül

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.03.2019
  Ticaret 19.03.2019
  Ticaret 18.03.2019
  Ticaret 16.03.2019
  Ticaret 15.03.2019
  Ticaret 14.03.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni