• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
25/08/2021 06:28
Sadun Boro’nun Dünya Turu

     Temmuz ayından Ağustos’a yangınlarla geçtik. Evimiz yüreğimiz canımız yandı. Akıl almaz olayları hep beraber üzülerek izledik. Maalesef yaraların sarılması da zaman alacak gibi görünüyor. Hepimize geçmiş olsun.
     Biraz gündemden uzaklaşalım istedim. Bu sefer 56 yıl geriye gidelim: yani 1965 yılı Ağustos ayına…

     Bakalım hangi olaylar olmuş; Amerika Gemini-5 roketi arıza nedeniyle fırlatılamamış, Asya’da Vietnam savaşı devam etmekte, Fransa Pasifik’te atom bombası denemeleri yapmış. Ağustos değil ama Temmuz sonu dünya Daktilo Şampiyonasında Türkiye şampiyon olmuş, 1 yıl evvel 2. Solo Atlantik yarışı yapılmış, zorlu kuzey rotasını tercih etmiş Fransız yelkenci Eric Tabarly beklenmedik bir şekilde birinci geldi. İlgi alanım gereği biliyorum, yarışa 13-14 kişi katıldı. Tabarly yanılmıyorsam 27 günde finişe ulaştığında daha finiş hattı kurulmamıştı.

     Bu ilginç yarışı belki bir başka sefer yazarım, ama sonuncu 63 gün sonra varış hattına geldiğini burada not düşelim. Mesela o yıllar daha otomatik pilotlar çok yeni ve güvenli değildi. Okyanus geçişlerinde tüm gemiler ve tabii ki tek tük olan yatlar da her gün sekstant ile güneş ve yıldızlardan rasat yaparak bulunduğu yeri tespit edip harita üzerine işleyerek seyir yaparlardı. Her yatta hele çoğu mütevazi olan 10-12 m lik gezi yatlarında bu işlem oldukça zahmetliydi. Telsiz uzun mesafelerde çalışmıyordu.

     İşte bu şartlarda ülkemizden bir insan Sadun Boro yola çıktı ve bir dünya turu yaptı. Daha sonra o endişeli anı ilk kitabında şu satırlarda anlatır:
     “22 Ağustos 1965… Hafif yağmur çişeliyor… Puslu bir Pazar sabahının erken saatleri. Israrlarıma rağmen Caddebostan iskelesine inmiş anneme, tekneleriyle gelen birkaç yakın arkadaşa son defa veda ettikten sonra Vira Bismillah…

     ​O anı, yaşadığım müddetçe unutmama imkan var mı? Hafif poyrazın önünde Kısmet pupa yelken yol alırken, kamaranın kenarına ilişmiş, son defa yaşlı gözlerle arkaya bakıyorum, …O aşina siluetler artık seçilmez oldu. Acaba bir daha buraları görmek , gene bu sulara dönmek nasip olacak mı?..”

     İstanbul’dan hareketle: Çanakkale, Yunanistan, Güney İtalya, Sardunya, İspanya rotasıyla yaklaşık 3.000 dz mili bir yol kat ettikten sonra Cebelitarık’a varan Sadun Boro, Kasım ayı başında Atlantik Okyanusuna açılmıştır. İlk ciddi fırtınayı Kanarya Adalarına 700 dz millik bir rotada alt etmiştir.

     Kanarya adalarından sonra yaklaşık 1 ayda Atlantik Okyanusunu geçmiştir. Yanında, yola çıkmadan evlendiği alman asıllı eşi ve Kanarya Adaları’nda tekneye katılan yavru kedi Miço bulunmaktadır. Bundan sonra Karayip Adalarının bir kısmına uğrayarak kuzeye St Barth adasına çıkar, bu aşağı yukarı Porto Rico hizasıdır. Buraya kadar Sadun Boro’nun daha önce seyir yaptığı yerlerdir. Daha sonra Karayip Denizi’nde güney batıya seyir yaparak 10 gün sonra Panama’ya varır. Buradan kanalı geçerek Pasifik’e açılacaktır.

     Pasifik Okyanusuna kendi teknesi ile varan ilk Türk yatçısıdır: tarih 25 Mart 1966. Panama’dan sonra sırada 900 dz millik açık deniz yolculuğu ile varacağı yer Galapagos Adaları vardır. Buradan uzun Pasifik geçişi başlar, 36. Günün sonunda kara görünür. Bundan sonra atlaya atlaya gideceği takımadaların ilki olan Markiz Adalarına varmıştır. Ardından Kısmet yatı 1966 Temmuz’unda ilk Türk yatı olarak Tahiti Adasına demir koyuverir.

     Adalar denizinde çeşitli takımadaları ziyaret ettikten sonra Torres Boğazı boğazını geçerek Hint Okyanusuna girer. Bundan sonra ki duraklar Endonezya, Singapur, Andaman Denizi, Bengal körfezi rotalarında devam eder. Bu arada korsanların Kısmet’e ateş açması, eşi Oda Boro’nun hastalığı ve Türkiye’ye dönüp ameliyat olması gibi olumsuz ve üzücü olaylar ile karşılaşırlar. Sadun Boro tekneyi bırakamaz ve Hint Okyanusu’nun kalan kısmını yalnız geçer.

     Başarılı bir ameliyat sonucu daha tam iyileşmeden tekneye geri dönen ikinci kaptanı ile zorlu ve sıkıntılı seyir ile Kızıldeniz geçilir. Süveyş Kanalına varmışlardır. Ama savaş nedeniyle kapalı olan Süveyş yüzünden seyahat nasıl tamamlanacaktır? Endişeler ortaya çıkar. Neyse ki bu sorun da İsrail’de karadan kamyon üzerinde seyir(!) ile çözülecektir.

     Ve sonunda Hayfa’da Akdeniz’e varmışlardır. Akdeniz’de tekrar suyla buluşan Kısmet yatı ve yolcuları onca yoldan sonra, kendilerini artık eve gelmiş gibi hissederler. Son seyir ülke hasreti en üst noktasına varmış 3 günlük bir yoldur. Bundan sonrası ilk vardıkları Fethiye sahillerinden kuzeye yükselerek eve dönüş olarak çok çok kısaca değindiğim dünya turu 2 yıl 10 ay sonra sürmüştür.

     Yolculuk sırasında yaşanan akıl almaz güzel anlar ve zamanlar, günbatımları, gündoğumları, inanılmaz yıldızlı, mehtaplı sefaların yanında sayısız fırtına, uykusuz geçen sefil geceler, binlerce kere yapılan yelken ayarları, bakımlar onarımlar hastalık, tayfunlar ve korsanlar…Bir inancın tutkunun hikayesidir bu aynı zamanda.

     Yolculuğun analizini yapmayı ise bir sonraki yazıya bırakarak esenlikler ve kolayına seyirler dilerim.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yeni satış kanalları oluşturup, ‘Sürdürülebilirlik’ ile yol alacak

  İhale Özetleri

  27 Eylül 2021 Tarihli ve 31611 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Vefat eden sayısı tekrar 200’ün üzerine çıktı

  26 Eylül 2021 Tarihli ve 31610 Sayılı Resmî Gazete

  Vefat sayısı 19 Ağustos’tan beri ilk kez 200’ün altına indi

  Okullar alarm veriyor!

  GALERİ MECRA HATLARININ BAKIM, ONARIM ve TEMİZLİĞİNİN YAPILMASI İŞİ

  BİNA İNŞAATI YAPTIRILACAK

  Mandalinalar ihtiyaç sahipleri için hasat edildi

  Kavanoz kapağına talep yok

  Lisanslı Harita Kadastro Mühendislerinin hizmet esasları belirlendi

  Moda endüstrisi sürdürülebilirliğe yatırım yapıyor

  Boeing, Çin’den 1 trilyon 470 milyar dolarlık talep bekliyor

  Çelik sektörü çıtayı 22 milyar dolara yükseltti, ihracatçısını ödüllendirdi

  “Perakende Yasası bir an önce güncellenmeli”

  Konaklama tesisleriyle ilgili yönetmelik yürürlüğe girdi

  Muş İl Özel İdaresi okul binası ve çevre düzenlemesi yaptıracak

  TÜGEM’den kiraları düşürecek formül önerileri

  Toplumsal hassasiyet lafta kalıyor, ekonomik kaygılar tasarrufa itiyor

  Pet İzmir 2021 Fuarı hedefleri katladı

  Edin: Yeşil dönüşüm kaçınılmaz

  Son çeyrekte ofis kiralamalarında yüzde 15 artış bekleniyor

  Sağlık Hizmet Bedeli Yönetmeliğinde değişiklik yapıldı

  Temel gıda ve ihtiyaç ürünlerinde fahiş fiyat denetimi

  Ticaret Borsalarındaki aracılar yönetmeliğinde değişiklik yapıldı

  Bitki çeşitlerinin kayıt başvurusu TTSM’de olacak

  Çocuklar teknolojiyi ASELSAN’la keşfediyor

  İklim krizi kişi başı yıllık gıda tüketimini %4,6 oranında düşürebilir

  Tarfin, 4 bin çiftçinin girdi ihtiyacını 50 milyon TL’lik VDMK ihracı ile fonlayacak

  Liderler Sürdürülebilirlik Zirvesi’nde bir araya geldi

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Adıyaman Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü istinat duvarı yaptıracak

  Karşıyaka Belediyesi ‘Aktif Okuma Atölyesi’ açıyor

  Bornova Kitap Günleri başladı

  Müteahhitler boykotu sonlandırdı, çözüm arayışı sürüyor

  Bursa Tarım ve Orman Bakanlığı II. Bölge Müdürlüğü giriş takı yaptıracak

  Sonbahara özel beslenme önerileri

  Sokak hayvanları için işbirliği yapılacak

  İtfaiye Haftası 27 Eylül’de başlıyor

  Kahve kokan konserler festivalde

  Her gün online olanların oranı yüzde 80

  Robot pazarının yaklaşık yüzde 40’ı kolaboratif robot olacak

  Avrupa vokal cazının önemli ismi Pıerre De Trégomaın 28. İzmir Avrupa Caz Festivalin’de

  "Kadın hareketi kendi adaylarını seçmeli"

  İzmir’de yurt ve dayanışma kampanyası için başvurular başladı

  Ziynet Sertel’in adı Bornova’da yaşayacak

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.09.2021
  Ticaret 25.09.2021
  Ticaret 24.09.2021
  Ticaret 23.09.2021
  Ticaret 22.09.2021
  Ticaret 21.09.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni