• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
18/11/2020 06:42
İzmir Depremi ve Tsunami

    Maalesef bir deprem daha yaşadık. Evet İzmir gibi yaşamadım ama sonrası kurtarma çalışmalarını ve görüntülerini umutla, heyecanla zaman zaman da gözü yaşlı hep birlikte izledik. Tüm İzmir ve yöreye tekrar geçmiş olsun. Bu sefer ki yazımız tabii ki deprem dalgası hakkında olmayacaktı. Ama Teos Marinada yatların pontonları ile beraber sürükleniş videolarını dehşet ve üzüntüyle izledikten sonra biraz araştırmak istedim. Çünkü ben de orada olabilirdim.

     Ne yapabilirdim? Doğrusunu isterseniz: teknemi kurtarmak adına Hiçbir şey yapamazdım!.. Yalnız tek bildiğim açık denizde deprem dalgası hissedilmeyecek kadar yatay seyreder. Açığa palamar halatlarını keserek kaçabilir miydim? Sanmıyorum. Bilemiyorum. Zaten bağlıyken sular bu kadar hızlı çekiliyorsa, maalesef tekneyi terk etmek ve biraz yükseğe çıkmak daha güvenli. Öte yandan yapılabilecek bir şeyler var mıydı? İşte biraz onun üzerine eğilmek istedim. İşte öğrendiklerim.

     30 Ekim 2020 tarihinde Ege Denizi’nde Sisam adasının kuzeyinde denizde yerel saat ile 14:51’de 6.9 (Usgs=7) şiddetinde oldukça hasar veren bir deprem ve buna bağlı deprem dalgaları (Tsunami) yöre kıyılarımızı etkilemiş bazı yerlerde oldukça fazla pek çok yerde daha az hasara neden olmuştur.

     Türkiye sahillerinde nerelerdir bunlar derseniz: Sisam’ın doğu ve kuzeydoğusunda bulunan Kuşadası körfezi, güneyde Sisam Boğazına yakın yerleri, Kuzeyde Çeşme Boğazına kadar alanda yerleşimler, sahil siteleri, balıkçı barınakları ve marinalar etkilenmiştir diye düşünüyorum. Bilemiyorum çünkü bu kadar geniş bölgede bir araştırmaya henüz rastlamadım.

     Bunlarda durum kötü mü diye endişelenirken, Sığacık koyunda Teos marinada kaydedilen videolar internete düşmeye başladı. Oysa Kuşadası ve Alaçatı marinalardan pek bir haber yoktu. Teos marinanın başına gelenleri video kayıtları ise orada ki durumu gözler önüne serdi. Görgü tanıklarına göre Sığacık Körfezi içinde ve marinada 4-5 saat süren büyük periyotlu deprem dalgaları nedeniyle yerleşim bölgesi ciddi etkilenmiş.

     Barınaklar ve marina ve içindeki tekneler yerinden kopan pontonlar ile beraber açığa sürüklenmişler. Palamar halatlarını koparan kimi tekneler karaya oturmuş kimisi de alarga da başıboş halde kalmış. Bu üzücü görüntülerden hasarın hiç de küçük olmadığı görülüyordu. Daha sonra yapılan tespitlerde 26 teknenin battığı bunların 19’unun kurtarıldığı, 43 teknenin karaya oturduğu bunların da 40’nın tekrar yüzdürüldüğü Sahil Güvenlik tarafından rapor edildi.

     Marinada teknelerin bağlandığı ponton adı verilen 5 yüzer iskeleden 4’ü kullanılamaz hale geldiğinden, özellikle Kuşadası marina bağlayacak pontonu kalmayan onlarca tekneyi misafir etmek için kapılarını açtığını okuduk. Tam burada dikkatimi çeken Kuşadası marinanın, hatta Alaçatı’nın hasar görüp görmediğiydi. Biraz araştırınca buralarda suların yavaş ve daha az yükseldiği ortaya çıktı. Peki bu fark neden ve nasıl oldu. Sosyal medyada pek paylaşılmayan eş dost videolarından açıkça görülüyordu. Sonuç tüm sahillerde deprem dalgası az ya da orta şiddette etkili olmuştu.

     Dalgalar kıyı yapısına göre birkaç yüz metrelere varan mesafelerle içerilere girmiş veya 1-1,5m yükselerek çeşitli hasarlara neden olmuştu. Burada dikkatimi çeken ise hasarın neden Sığacık ve Teos’ta bu kadar yüksek hasar olduğuydu. Çünkü burada gel-gitler 4-5 saat azalarak sürüyor ve ilk deprem dalgalarında önce sular ciddi anaforlar yaratarak, kuvvetle çekiliyor beraberinde pontonları tutan tonoz demirlerini bile sürüklüyor. Sonra yine anaforlarla geri getiriyor. Ve marinanın beton rıhtımının 80-90cm üzerine kadar yükseliyor. Bu yükselme toplamda 2m’yi bulan yükselme oluyor.

     Peki, bu salınım neden bu kadar kuvvetli ve en çok bu bölgede oluyor? Cevabı ise deniz tabanında, yani depremle birlikte meydana gelen kırılma: yönü, doğrultusu ve buna bağlı çökme nedeniyle su yüzeyine çıkan dalga enerjisi. Bunun yönünü etki alanını jeologlar ölçümlerle biliyorlar ve çalışma raporlarında belirtiyorlar.

     Üniversite, kamu ve yerel yönetimler ortaklaşa bir çalışma ile ne yapmaları gerektiğine bakmaları gerekmez mi? Öte yandan okyanuslarda ki depremlerden sonra meydana gelen deprem dalgaları uzun mesafeler kat ettiği için saat bazında bir ihbar mekanizması bulunmaktadır. Ama Ege gibi çok çok daha küçük bir bölgede kaçabilmek için anlamlı olabilir mi? Tabii bilemiyorum.

     Kandilli Rasathanesi İzmir Depremi raporunda “… 11.dakikada tsunami uyarı mesajlarımız ilgili merkezlere ulaştırıldığı…” diyen satır göze çarpıyor. Demek ki bizde de var. Burada önemli olan depremden kaç dakika sonra deprem dalgası Sığacık’a, Teos’a Kuşadası’na ulaştığıdır. Bunu henüz bilmiyorum. Evet bu bilgi bir uyarı sisteminin işlevselliği için yaşamsal önemdedir. İşte küçük bir araştırma ile nerelere geldik. Sorular sorular…
     Sağlıkla kalın.

     Not: İnternetten, Kandilli Rasathanesi sitesine, Afad’a, çeşitli bilimsel raporlara ve “İnternational Tsunami information Center”a ulaşabilirsiniz.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Çek ve bonoda yeni sistem 2021’de başlıyor

  Çam balı üretiminde ciddi düşüş

  “Hedefimiz 2.9 milyar dolara ulaşmak”

  BDDK, Aktif Rasyosu’nu yürürlükten kaldırıyor

  Palandöken, “Esnafa kredi yapılandırma kolaylığı sağlandı”

  RCEP’e imza atan Vietnam ile yeni işbirlikleri yolda

  40 robot taksi ‘Apollo’ Beijing sokaklarında

  “Covid-19 meslek hastalığı kapsamlı olarak hayata geçirilmeli”

  Japonya’dan İzmir’e deprem desteği

  Döviz / Altın

  Dondurulmuş gıdalar besin değeri açısından zengin

  Bosch Termoteknik’ten günlük kombi üretim adedinde rekor

  Başkan Batur’dan öğretmenine ‘pandemiye özel’ kutlama

  TürkTraktör’den 1 milyonuncu traktör gövdesi

  Turan: Katma değerli üretim ve hizmete odaklanmalıyız

  Kısa Filmciler Kemeraltı sokaklarında

  Borsalarda Alım-Satım

  “Esnafın dayanacak gücü kalmadı”

  Varyant yolu yenileniyor

  Başkan Soyer’den Öğretmenler Günü çiçeği

  EGİAD, Türkiye markası Dimes’i ağırladı

  E-ihracat kolay ama bir o kadar da dikkatli olmak gerekiyor

  Yaşar Üniversitesi’ne sosyal medya ödülü

  Kadın istihdamına katkı sağlayacak Porta Kafe hızla yükseliyor

  Pandemi sürecinden etkilenen girişimcilere iş fırsatı

  Dünyanın en uzun tünelinde Türk imzası var

  Trafiğe nefes aldıracak çalışmalar

  Gürer: Öğretmenlerin sorunları çözülmeden, Milli Eğitim’deki sorunlar çözülemez

  Başkan Karakayalı 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutladı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova kış aylarında da can dostlarının yanında

  Yerli yazılım Vedubox dünyaya açıldı

  Kervan Gıda’nın halka arzına SPK onayı

  2021, İZSU tarihinin en büyük yatırım yılı olacak

  T.C. BALÇOVA BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN İLANEN TEBLİĞ

  “En büyük sevdam yatırım yapmak”

  İhale Özetleri

  24 Kasım 2020 Tarihli ve 31314 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni hasta ve vefat sayısında yeni rekor

  Arkas: Tüm taşımalar insani ve ticari maksatlıdır

  39 milyar TL’lik 110 bin konut dönüşecek

  Bakan Dönmez: Yenilenebilir enerjide dönüm noktasındayız

  Kazaların yüzde 25’i evlerde gerçekleşiyor

  Fitch Ratings Türk Telekom’un notunu yükseltti

  Deprem çadırları kaldırılıyor

  Büyükşehir’den depremzede çocuklara tablet desteği

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
  Ticaret 20.11.2020
  Ticaret 19.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni