• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
08/11/2019 10:15
Atatürk’ün Yatı diye bilinen Rüya Yatının Hazin Öyküsü -2

     Tekne hakkındaki teknik bilgilere gelince; Atatürk’ün (Moda) Deniz Kulübü kurulması için Celal Bayar’a verdiği direktif biliniyor. Bayar’ın deniz ve kotra merakı da bilindiğinden, bu teknenin Celal Bayar’ın teknesi olduğu üzerinden giderek 1939 yılına ait Lloyd Yacht Regiter baktım. Buradan öğrendiğimize göre Celal Bayar’a ait olarak kayıtlı UMUR BEY adlı bir yat mevcut ve teknenin: Marsilya’da 1927 yılında L. Grossini Tersanesi tarafından inşa edilen bir yat olduğu ortaya çıkmaktadır.

     Tasarımcısı yazmamaktadır. Boyu 21,4 eni 5,00 m dir. İlk adı SİESTA II, ikinci adı ise VELELLA dır. Sonra Celal Bayar satın alır ve adı UMUR BEY olarak değişir. Yani bizim fotoğraflarda gördüğümüz zamanda tekne adı UMUR BEY olmalıdır. Daha sonra ne zaman adı değiştirildi ve RÜYA olduğu ile bir bilgiye henüz ulaşamadım. Ama Haşim Mardin satın alırken yatın adı RÜYA idi. Haşim Mardin bu tekneyi satın aldığını Avni Şasa Yacht Dergisi Haziran 1968 sayısında anlatıyor. Ama bir zaman vermiyor. Bunu da Y Köyağasıoğlu’nun kitabında sayfa 264 ten 1950 yılında satın aldığı bilgisine ulaşıyoruz. Bilgiler bu şekilde ortaya çıkmaktadır.

     Maalesef RÜYA yatının hazin sonunu ayrıntılı olarak biliyoruz. Önce Milliyet gazetesinin 10.08.1951 tarihli nüshasının 1. sayfasında çıkan küçük haberden bu elim kazayı, “Haşim Mardin’in RÜYA kotrası Sicilya açıklarında yandı” haberiyle öğreniyoruz. Sonra Yurtta ve Dünyada Av ve Deniz Sporları dergisinin 1951 yılında ki 20. Sayısından ayrıntıları ve fotoğraflar ile öğreniyorum. Şimdi tekrar, hep birlikte çok kısa bir bölümünü teknede bulunan Harun Ulman’ın anlatımından değiştirmeden okuyacağız: “…Haşim Mardin ve Nihat Bekdik böyle bir seyahati epey zamandır tasarlıyorlardı.

     Bana da birkaç defa iştirak edip etmeyeceğimi sordular. Hatta bir akşam bay Faruk Ardan evime kadar geldi. Kendisinin elçi olarak gönderildiğini ve arkadaşlarının beni bu seyahate davet ettiklerini söyledi. Yapılması istenen seyahat Nice şehrine kadar gidip orada 10-15 gün kaldıktan sonra dönmek olduğuna göre 2-2,5 ay sürecek demekti...

     ...Ertesi sabah 08.08.1951 Çarşamba günü takriben 40 saatlik devamlı bir seyir için hazırlanıyorduk. Benzin eksiğini tamamladık. Ferit Bey kumanya ikmali için dışarıya çıkmıştı. Dorr’un eşi ve kızı tekneye yeni dönmüşlerdi. Tayfadan 3 kişinin su getirmeye gittikleri bir sıradaydı; Nihat ile Mme Dorr kıçta oturuyorlardı. Dorr’un kızı elbise değiştirmek için kamaraya inmişti. Miço da başaltındaydı. Ben de iskele tarafında güvertede duruyordum.

     Birden bire teknede bir infilak oldu (kuyularda dinamit atıldığı zamanki ses). Bu esnada Mlle Dorr bir çığlıkla kaportadan fırladı. Miço da “aman yanıyorum” diye başaltından çıktı. Asıl tehlikenin ne tarafta olduğunun anlamak üzere etrafa bakındım: kıç taraftan müthiş duman ve alev çıkıyordu. Baş taraftan çıkan alevler daha hafif idi. Benzin tankları kıçta olduğu için o tarafa koştum ve makine dairesinin tamamen alevler içinde olduğunu gördüm. Nihat yangın söndürme aletini sıkıyordu…

     İkinci yangın söndürme aletini hatırlattım, onu da buldu getirdi, sıktı fakat neticesiz kaldı…  bunun da faydasız olduğunu ve alevlerin gitgide büyüdüğünü görünce ikinci bir ve belki daha büyük bir infilak tehlikesi karşısında tekneyi terk etmeden başka çare kalmadığını anladık. Başta direk dibinde bağlı bulunan 250 kiloluk bir benzin bidonunun iplerini kesip denize yuvarladık. Bu arada bot gelmişti. Dorr’un eşi ve kızı bota bindiler. Nihat kıçtan denize atladı sonra sandala çıktı. Ben de Miço ile bir sandala bindim ve bu suretle tekneyi terk ettik. Tekne müthiş alevler içinde yanıyordu. Yarım saat kadar sonra itfaiye (bir sandal üzerinde motopomp) geldiyse de bir müddet teknenin yanına sokulamadı. Sonra tedricen tekneye yaklaşarak su sıkmaya başladı ve nihayet yangını söndürmeye muvaffak oldu…”     

     O zaman da yazıyı bitirirken bir hayal kurduğumu yazmıştım. Atamızın yatı diye bilinen bu yat yani RÜYA yanmayıp Donanmamızın 1 no’lu yatı olarak kalsaydı, her 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramında Moda Koyundan yelken bassa idi. Ya da yeniden inşa edilip donanma yatı olarak yarışlara girse hatta dünya klasik tekne yarışlarına götürsek ve gururlansak…diye.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNDEN KAMU KONUTLARI SATIŞI

  T.C. MENEMEN İCRA DAİRESİ 2018/1292 TLMT. TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  19 KALEM DEMİR MALZEME ALIMI

  YAZILIM VE DESTEK HİZMETİ ALINACAKTIR

  EGEVİZYON GÖRSEL VE İŞİTSEL MEDYA YAYINLARI VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİNDEN DUYURU

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜ 2017/30 İFLAS

  T.C. İZMİR 18. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  27 Şubat 2020 Tarihli ve 31052 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  OSB Kanunu’na düzenleme geliyor

  MBPPK: Salgın hastalığın etkileri yakından takip ediliyor

  Batur Kılıçdaroğlu’ndan söz aldı

  Torbalı’ya paket arıtma tesisi kuruldu

  İzmir’de akıllı telefonlarla araç kiralanabilecek

  Domates ihracatçısında Rusya sevinci

  Döviz / Altın

  Baba Uçak’tan İhracatın Yıldızı oğula ödül

  Çin, İran’a 250 bin maske bağışladı

  1.231 projeye 310 milyon TL hibe sağlanacak

  Gürer: “Emeklinin ekmeği ile oynamayın”

  Kumport, “Marmara Bölgesi’nin En Büyük İthalat Limanı” unvanını korudu

  “Adaletli bir ülke cazibe merkezine dönüşebilir”

  CEO Club’ta gündem banka dışı finans sektörünün geleceği

  Özgener: Siparişler Türkiye’ye kaydırılabilir

  Borsalarda Alım-Satım

  “Corona virüsünü deniz ticaretini olumsuz etkiliyor”

  “Çiftlikten Instagrama” 45 bin TL dağıttı

  Efsane rektör Torbalı’daydı

  Narlıdere’nin kızlarına ücretsiz yelken eğitimi

  Foça Belediyesi sporcuları, Engelsizmir Boccia Turnuvası’nda başarılar kazandı

  Elmor, hayatı kolaylaştıran yeni nesil teknolojilerle 2020 Unicera Fuarı’nda

  Karşıyaka’nın bilim kahramanları ulusal turnuvada

  Dr. Can Akgündüz: “Hiç bir ilaç masum değil”

  DİSK’ten Başkan Batur’a ziyaret

  Gürses: Bütçe açığı yüksek olacak

  Kemalpaşa’nın simgeleri arasında yer alan Atatürk Meydanı yeni bir çehre kazanacak

  Tunç Soyer Tireli muhtarlarla buluştu; “Siz üretin biz üzerimize düşeni yapacağız”

  EİB Genç İhracatçılar Konseyi ofisi “GİK Hall” açıldı

  Gaziemirliler sahne tozu yutacak

  İkinci el araç alım satımına VakıfBank güvencesi

  “Karaburun’dan Midilli’ye dostluk köprüsü kuralım”

  Aktif Bank Türkiye ile birlikte büyüyor

  2019 yılının son çeyreği en yüksek konut satışının gerçekleştiği dönem oldu

  Küçükpark çok güzel olacak

  Egeli turizmciler sektörü HORECA’da buluşturdu

  Tire Kent Arşivi Merkezi açıldı

  Otokar ve IVECO BUS üretim anlaşması imzaladı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.02.2020
  Ticaret 26.02.2020
  Ticaret 25.02.2020
  Ticaret 24.02.2020
  Ticaret 21.02.2020
  Ticaret 20.02.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni