• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Sait Keresteci ►PORSUN AMBARI
12
14
16
18
08/11/2019 10:15
Atatürk’ün Yatı diye bilinen Rüya Yatının Hazin Öyküsü -2

     Tekne hakkındaki teknik bilgilere gelince; Atatürk’ün (Moda) Deniz Kulübü kurulması için Celal Bayar’a verdiği direktif biliniyor. Bayar’ın deniz ve kotra merakı da bilindiğinden, bu teknenin Celal Bayar’ın teknesi olduğu üzerinden giderek 1939 yılına ait Lloyd Yacht Regiter baktım. Buradan öğrendiğimize göre Celal Bayar’a ait olarak kayıtlı UMUR BEY adlı bir yat mevcut ve teknenin: Marsilya’da 1927 yılında L. Grossini Tersanesi tarafından inşa edilen bir yat olduğu ortaya çıkmaktadır.

     Tasarımcısı yazmamaktadır. Boyu 21,4 eni 5,00 m dir. İlk adı SİESTA II, ikinci adı ise VELELLA dır. Sonra Celal Bayar satın alır ve adı UMUR BEY olarak değişir. Yani bizim fotoğraflarda gördüğümüz zamanda tekne adı UMUR BEY olmalıdır. Daha sonra ne zaman adı değiştirildi ve RÜYA olduğu ile bir bilgiye henüz ulaşamadım. Ama Haşim Mardin satın alırken yatın adı RÜYA idi. Haşim Mardin bu tekneyi satın aldığını Avni Şasa Yacht Dergisi Haziran 1968 sayısında anlatıyor. Ama bir zaman vermiyor. Bunu da Y Köyağasıoğlu’nun kitabında sayfa 264 ten 1950 yılında satın aldığı bilgisine ulaşıyoruz. Bilgiler bu şekilde ortaya çıkmaktadır.

     Maalesef RÜYA yatının hazin sonunu ayrıntılı olarak biliyoruz. Önce Milliyet gazetesinin 10.08.1951 tarihli nüshasının 1. sayfasında çıkan küçük haberden bu elim kazayı, “Haşim Mardin’in RÜYA kotrası Sicilya açıklarında yandı” haberiyle öğreniyoruz. Sonra Yurtta ve Dünyada Av ve Deniz Sporları dergisinin 1951 yılında ki 20. Sayısından ayrıntıları ve fotoğraflar ile öğreniyorum. Şimdi tekrar, hep birlikte çok kısa bir bölümünü teknede bulunan Harun Ulman’ın anlatımından değiştirmeden okuyacağız: “…Haşim Mardin ve Nihat Bekdik böyle bir seyahati epey zamandır tasarlıyorlardı.

     Bana da birkaç defa iştirak edip etmeyeceğimi sordular. Hatta bir akşam bay Faruk Ardan evime kadar geldi. Kendisinin elçi olarak gönderildiğini ve arkadaşlarının beni bu seyahate davet ettiklerini söyledi. Yapılması istenen seyahat Nice şehrine kadar gidip orada 10-15 gün kaldıktan sonra dönmek olduğuna göre 2-2,5 ay sürecek demekti...

     ...Ertesi sabah 08.08.1951 Çarşamba günü takriben 40 saatlik devamlı bir seyir için hazırlanıyorduk. Benzin eksiğini tamamladık. Ferit Bey kumanya ikmali için dışarıya çıkmıştı. Dorr’un eşi ve kızı tekneye yeni dönmüşlerdi. Tayfadan 3 kişinin su getirmeye gittikleri bir sıradaydı; Nihat ile Mme Dorr kıçta oturuyorlardı. Dorr’un kızı elbise değiştirmek için kamaraya inmişti. Miço da başaltındaydı. Ben de iskele tarafında güvertede duruyordum.

     Birden bire teknede bir infilak oldu (kuyularda dinamit atıldığı zamanki ses). Bu esnada Mlle Dorr bir çığlıkla kaportadan fırladı. Miço da “aman yanıyorum” diye başaltından çıktı. Asıl tehlikenin ne tarafta olduğunun anlamak üzere etrafa bakındım: kıç taraftan müthiş duman ve alev çıkıyordu. Baş taraftan çıkan alevler daha hafif idi. Benzin tankları kıçta olduğu için o tarafa koştum ve makine dairesinin tamamen alevler içinde olduğunu gördüm. Nihat yangın söndürme aletini sıkıyordu…

     İkinci yangın söndürme aletini hatırlattım, onu da buldu getirdi, sıktı fakat neticesiz kaldı…  bunun da faydasız olduğunu ve alevlerin gitgide büyüdüğünü görünce ikinci bir ve belki daha büyük bir infilak tehlikesi karşısında tekneyi terk etmeden başka çare kalmadığını anladık. Başta direk dibinde bağlı bulunan 250 kiloluk bir benzin bidonunun iplerini kesip denize yuvarladık. Bu arada bot gelmişti. Dorr’un eşi ve kızı bota bindiler. Nihat kıçtan denize atladı sonra sandala çıktı. Ben de Miço ile bir sandala bindim ve bu suretle tekneyi terk ettik. Tekne müthiş alevler içinde yanıyordu. Yarım saat kadar sonra itfaiye (bir sandal üzerinde motopomp) geldiyse de bir müddet teknenin yanına sokulamadı. Sonra tedricen tekneye yaklaşarak su sıkmaya başladı ve nihayet yangını söndürmeye muvaffak oldu…”     

     O zaman da yazıyı bitirirken bir hayal kurduğumu yazmıştım. Atamızın yatı diye bilinen bu yat yani RÜYA yanmayıp Donanmamızın 1 no’lu yatı olarak kalsaydı, her 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramında Moda Koyundan yelken bassa idi. Ya da yeniden inşa edilip donanma yatı olarak yarışlara girse hatta dünya klasik tekne yarışlarına götürsek ve gururlansak…diye.

Önceki Yazılar :
Haberler
  “Maden sektöründe başarı için güç birliği yapılmalı”

  Vatandaş yeni “Gümrük Rehberi” ile sorularına yanıt bulacak

  İnternetten ilaç satışının önüne geçilemiyor

  İşler: Konaklama vergisi sektöre ağır gelir

  En iyi tasarımlar Design Week Turkey’de sahiplerini buldu

  Tarım Krediden tarım sigortası çağrısı

  Türk ayakkabı sektörü dünyaya meydan okuyor

  Hedef, Ege’yi Türkiye’nin lokomotifi yapmak

  Palandöken, “Faiz ve komisyon oranlarının düşmesi sevindirici”

  “Ülkemizde emlak vergisi tespitleri gerçeği yansıtmıyor”

  Turkcell her yıl 1 milyon yeni müşteri kazanacak

  Salihli TSO’dan ilkokul öğrencilerine eşofman yardımı

  TAİDER dünyaca ünlü piyanist, Gulda Ailesi’nin 2. nesil üyesi Paul Gulda’yı ağırladı

  Uşak’a müjde, Dervişli barajı tamam

  Toplumsal Sorunlar İçin Yeni Arayışlar Sempozyum’u başladı

  2019-2020 eğitim ve öğretim yılının teması; ‘Patent, Faydalı Model ve Tasarım’

  Konak’ın kitap kurtları ödüllerini aldı

  Göztepe ve Karşıyaka’nın genç yeteneklerinden dostluk mesajı

  Lojistiğin yıldızı startup’larla parlıyor

  Kurum kültürü şirketleri geleceğe hazırlıyor

  Dijital dönüşümün anahtarı bulut bilişim şirketlerinde

  Başkan Sengel: “Turizmde amacımız geleceğe köprü atmaktır”

  Türk Lions’undan kadına şiddete “hayır”

  Koç holding yılın ilk 9 ayında 114 milyar TL konsolide ciro ve 3,3 milyar TL konsolide ana ortaklık payı net dönem kârı elde etti

  Bornova Yeni Pazaryeri için geri sayım başladı

  ‘Siyaset müdahale etmemeli’

  Çocuklar Picasso’yu Arkas Sanat Merkezi’nde tanıyor

  Katılımcıların yüzde 80’i yerli olan tek fuar “BUMATECH”

  Mandalinanın Cennetinde Festival zamanı

  Türkiye’de kimlik avı saldırılarının sayısında 2019’un ilk üç çeyreğinde yüzde 40 artış

  Yapay zeka üretimde hataların önüne geçecek

  Karaburun hukuksuz JES’e direndi ve kazandı

  Narlıdere Kent Konseyi’ne yeni başkan

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  16 Kasım 2019 Tarihli ve 30950 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Ağustosta işsizlik oranı %14’e yükseldi

  Bütçe, ilk on ayda 100,7 milyar TL açıkverdi

  Turizmde hedef; Uzakdoğu ve Pasifik

  Özel sektörün yurt dışı borcu Eylül’de azaldı

  Merkez Bankası’nın enflasyon beklentisinde gerileme

  “Hedefimiz desteklerimizi 49 milyar dolara çıkarmak”

  İzmir Dünya Kültür Zirvesi’ne ev sahipliği yapacak

  “Yerli otomobil prototipi görücüye çıkacak”

  Arkas Lojistik odağına hızı ve teknolojiyi aldı, ciro hedefini ikiye katladı

  “Ölçek problemini birlik ve kooperatiflerle çözeriz”

  Gürer: “Niğde’deki tarihi eserler yok oluyor!”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.11.2019
  Ticaret 15.11.2019
  Ticaret 14.11.2019
  Ticaret 13.11.2019
  Ticaret 12.11.2019
  Ticaret 11.11.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni