• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yaşar Topluluğu gıda ve içecek şirketleri kuruluş yıldönümlerini büyük coşkuyla kutladı

  EY Türkiye start-up’ların büyüme yolculuğunu EYnovation ile destekliyor

  2020’de dijital reklam yatırımları artmaya devam edecek

  Hayat Kimya, Rusya’nın en büyük selülozlu temizlik kağıdı üreticisi

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  10 Aralık 2019 Tarihli ve 30974 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Enflasyon ve döviz kurlarında düşüş beklentisi

  İşler: Travel Turkey sektör adına verimli oldu

  Palandöken, “Yılbaşı öncesi sahte içkiye dikkat”

  Merkez Bankası’ndan zorunlu karşılıklarda değişiklik

  Ücretli poşet, alışverişi nasıl etkiledi?

  Türkiye Perakendeciler Federasyonu Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’ı ziyaret etti

  Genç girişimcilerden örnek yatırım hamlesi

  Seferihisar, sağlık turizminde adından daha fazla söz ettirecek

  Gürer: “İthal hayvan hastalığı besiciye büyük darbe vurdu”

  TAİDER üyelerinin YDS ve Canpa Holding üye işyeri ziyaretleri gerçekleşti

  İGC Basın Akademisi dijital dönüşüm ve veri gazeteciliği eğitimi yapıldı

  Dacia’da Aralık ayında sıfır faiz fırsatı

  Kadınlar Masal Evi’yle hayatını değiştiriyor

  Buca’nın kalbine nefes aldıracak otopark çalışması

  “Türk kadını kazanımlarından vazgeçmez”

  Amatör spor kulüpleri Bayraklı’da buluştu

  Allianz, sigorta sektöründe beşinci kez en beğenilen şirket seçildi

  Balçova Termal Tesislerine Büyük İlgi

  Çeşme’de yeni yıl heyecanı başladı

  Torbalı’da Tiyatro Günleri düzenlenecek

  “Uzmanlaşma olmazsa hobi olarak kalır”

  EMD’den ‘30.Yaş’ kutlaması

  Uluslararası yazılım şirketinden İYTE’ye laboratuvar

  Ak Zambak eylem planı tamamlandı

  İZSİAD yeni üyelerle büyüyor

  İZMOD geleceğinin temelini attı

  ÇİĞLİ BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN KİRALIK TAŞINMAZLAR

  Yurtiçi ve Yurtdışı Alım-Satım-İş Teklifleri

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  09 Aralık 2019 Tarihli ve 30973 Sayılı Resmi Gazete

  08 Aralık 2019 Tarihli ve 30972 Sayılı Resmi Gazete

  MUHTELİF OTOBÜSLER İÇİN KALİPER ve KALİPER TAMİR MALZEMELERİ ALIMI

  KOBİ’ler iş konseylerine katılacak

  84 projeye 113 milyon TL hibe sağlanacak

  Yeni enerji teknolojileri uluslararası yatırımcıların radarında

  Türkiye Genç İş Adamları Derneği’nin Avrupa birliği çıkarması

  “Türk insanında koleksiyon güdüsü var”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 10.12.2019
  Ticaret 09.12.2019
  Ticaret 07.12.2019
  Ticaret 06.12.2019
  Ticaret 05.12.2019
  Ticaret 04.12.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni