• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
08/08/2019 10:35
Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin 7 altın kuralı

Ceyda Nur Çakın
Diyetisyen
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Kurban Bayramı’nda et, hamur işi ve tatlı tüketimi en yüksek seviyelere çıkıyor. Özellikle kurban kesiminin hemen sonrasında yenilen kavurma ile bayram boyunca aşırı tüketilen et, sindirim ve kalp-damar sistemi başta olmak üzere genel sağlık durumunu olumsuz etkiliyor. Bayram ziyaretleri sırasında ikram edilen tatlılar ise kan şekerinin hızla yükselmesine yol açıyor.  Keyifli ve sağlıklı bir bayram geçirmek için Kurban Bayramı’nda doğru beslenmenin önemli 7 altın kuralı.

1. Kavurma ve et kızartması kronik hastalıklar için risk oluşturuyor
     Kırmızı et ile yapılan yemekler Kurban Bayramı’nın olmazsa olmazıdır. Ancak etin tüketim miktarı ve pişirme yöntemi çok önemlidir. Yüksek miktarda et tüketimi, günlük hayvansal yağ alımı ile alınan kalorinin artmasına ve vücudun daha fazla suya ihtiyaç duymasına neden olmaktadır. Özellikle kavurma, kızartma ve ekstra yağ eklenerek pişirilen etler kalp damar sağlığını olumsuz etkilerken, hipertansiyon ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler için de risk oluşturmaktadır.

2. Kesildikten hemen sonra pişirilen et sindirim zorluğu yaratır
     Etin pişme yöntemi kadar, dinlenme süresi de oldukça önem taşımaktadır. Kesilen hayvanda yaşanan hormonal değişiklikler, kurban etinde ölüm katılığı adı verilen “Rigor Mortis” durumunu ortaya çıkarır. Ölüm katılığı durumunda olan kurban etinin hemen pişirilmesi ise sindirimi zorlaştırırken, etin lezzetini de azaltmaktadır. Bu nedenle kurban kesildikten sonra ölüm katılığının geçmesi için etin en az 24 saat buzdolabında bekletilmesi gerekmektedir.

3. Her öğünde salata tüketmek iştah kontrolünü kolaylaştırır
     Yüksek miktarda et tüketimi bağırsakta bulunan yararlı bakterilere zarar veren bazı bileşikler oluşmasına da yol açmaktadır. Oysaki sağlıklı bir bağırsak, vücut ağırlığı kontrolü için oldukça önemlidir.  Bu bakterileri korumak amacıyla günlük lif alımının yeterli olması gerekmektedir. Çiğ ve pişmiş sebzeler ile özellikle kabuklu meyveler günlük lif alımına önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Her öğünde yeşil salata tüketmek; öğlen veya akşam öğününde sebze yemeği tercih etmek ve ara öğünlerde 100-120 gram taze mevsim meyvelerine yer vermek, iştah kontrolünü de kolaylaştırmaktadır.

4. Tatlılarınızı paylaşarak şeker alımını azaltın!
     Sofra şekeri tüketimi, metabolik sendromdan; obeziteye kadar pek çok hastalığın önemli sebeplerinden birini oluşturmaktadır.  Özellikle bayramda her ziyaret edilen yerde ikram edilen tatlıların tüketilmesi, günlük şeker alımını önemli ölçüde artırmaktadır. Bu sebeple misafirliklerde sunulan şerbetli tatlıların günde bir kez ile sınırlandırılması gerekmektedir. Bunun yerine sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir. Porsiyon kontrolünü sağlamak için ise sunulan tatlıları paylaşmak, şeker alımını azaltmaktadır.

5. Su tüketimini artırmak metabolizmayı hızlandırıyor
     Yaz aylarında terleme ile günlük sıvı ihtiyacı artmaktadır. Bununla birlikte hem Kurban Bayramı’nın yaz sıcaklarına denk gelmesi hem de tüketilen hayvansal kaynaklı ürünlerden alınan proteinin vücutta metabolize edilmesi için daha fazla su gerekmektedir. Yetersiz sıvı alımı ise metabolizmayı yavaşlatırken, halsizliğe ve kan basıncında değişikliklere yol açabilmektedir. Bu nedenle gün içerisinde tüketilen suya ek olarak sabah uyanınca, gece yatmadan ve her öğünden önce bir bardak su içilerek sıvı tüketimi artırılmalıdır.

6. Açık büfede seçiminizi küçük tabaktan yana kullanın
     Bayramı tatile çıkarak değerlendirenlerin beslenme düzeni, zengin açık büfe yemekleri ile bozulabilmektedir. Ancak birbirinden çeşitli ve lezzetli görünen yemeklerin arasından doğru seçimleri yapmak zor olsa da, mümkündür. Küçük boy tabak seçimi yaparak porsiyonlar azaltılabilirken; sulu yemeklerin susuz kısmı alınarak, her yemekten sonra tatlı yemeyerek, kızartma yerine daha çok ızgara ya da buharda pişmiş yiyecekler tüketilerek, yağlı soslar ve kremayla hazırlanmış yemeklerden uzak durarak dengeli bir beslenme şekli sağlanabilmektedir.

7. Bağırsak sağlığınızı önemseyin, probiyotik gıdalar tüketin!
     Tatil dolayısıyla şehir değişikliği, uzun seyahatler veya rutin beslenme düzeninin değişmesi tuvalet alışkanlıklarını değiştirebilmektedir. Kabızlık veya olası bir besin zehirlenmesi durumunda ishale karşı yoğurt ve kefir gibi probiyotik gıdaların günlük tüketimine yer verilmeli, lif içeriği yüksek bir beslenme şekli mümkün olduğunca korunarak bağırsak sağlığı önemsenmelidir. Piyasada yer alan çok çeşitli probiyotik takviyeleri tercih etmek isteyenler ise doğru ürün seçimi için bir uzman görüşüne başvurulmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Şakir Süter Gazetecilik Yarışması’ndan Ticaret’e ödül

  Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı 500 milyon doları aştı

  Yapı Kredi Koleksiyonları’ndan Renkler Sergisi Türkiye’yi gezecek

  TSKB, ‘Sorumlu Bankacılık Prensipleri’ kurucu imzacılarından

  Başkanlardan Cemevi incelemesi

  Global’in gelirleri ve FAVÖK’ü % 38 arttı

  “Üretimin yarısı ihracat olmalı”

  Türkiye’de tasarruflarda vadeli mevduatın payı yükseldi

  Selpak ve TOG’dan ‘Ön yargıları silecek’ proje

  Kemalpaşa Belediye Başkanı Rıdvan Karakayalı’dan yangın açıklaması

  Sivri: “Kaybettiğimiz ağaçlar daha da güçlü çıkacak”

  Hane halkı harcamasının üçte ikisi kiraya

  ABD’lilerin yüzde 64’ü serbest ticaretten yana

  Nutricia yönetiminde önemli atama

  ‘Doğaya Destek Ol’ kampanyası

  Eminönü esnafına 100 bin TL’ye kadar faizsiz destek

  Bırakın tüm yükü Victorinox taşısın

  Uni Baby’e güvenmek için sebep çok

  T.C. ÇEŞME ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  21 Ağustos 2019 Tarihli ve 30865 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Özel sektörün yurt dışı kredi borcu azaldı

  Fındıkta hesap çarşıya uymadı

  Sayılkan’dan ‘yaraları saralım’ çağrısı

  Temmuz’da turist sayısı yüzde 2,77 düştü

  İzmirli iş kadınları yanan ciğerler için tek yürek

  İZSİAD’dan İzmir’e fidan kampanyası

  “Yasayı uygulayın, ormanları köylüye bırakın” çağrısı

  Sebzeler yerini tropikal bahçelere bırakıyor

  KHK ile kadro alan Belediye işçileri işten çıkartılıyor

  Yataş Grup net kârını yüzde 64,64 arttırdı

  Temmuzda yapılan satışlarda konut kredisi kullanımı %14’te kaldı

  Narlıdere’nin merdivenleri renkleniyor

  Kerevitaş ikinci çeyrek sonuçlarını açıkladı

  5. Ovacık Tarım ve Sakız Koyunu Festivali başlıyor

  Foça, Cittaslow’a üye olma sürecinde

  Yamanlar’da şenlik var

  Başkan Selvitopu gece-gündüz yangın bölgesinde

  Buca halkından “orman” sahiplenmesi; Yeşil için el ele

  Palandöken, “Esnaf artık devlet rekabetiyle baş edemiyor”

  Rockwell Automation, makinelere emniyeti entegre etmeyi kolaylaştırıyor

  Teknoloji alışverişine bayrambereketi geldi, satışlar yüzde 35 arttı

  Fethiye Rotary Kulübü’nden eğitime destek; Prof. Özer Makay öğrenciler için sahne aldı

  İzmir Barosu’nun Kaz Dağları mektubu Kanada’dan ses getirdi

  Bayraklı’da Başkanlık Futbol Turnuvası başladı

  Ton balığı fabrikası satışa çıktı

  Samsung’dan kampanya: Seçili beyaz eşyalardan alana mikroralga fırın ya da elektrikli süpürge hediye fırsatı

  Süt içmeyi sevmeyen çocuklara, tatlı bir alternatif: Muhallebi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.08.2019
  Ticaret 20.08.2019
  Ticaret 19.08.2019
  Ticaret 17.08.2019
  Ticaret 16.08.2019
  Ticaret 15.08.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni