• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
28/10/2020 06:15
Kalbi Güçlendiren Doğal Besinler

Prof. Dr. Ahmet Karabulut
Kardiyoloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Sağlıksız beslenme, hareketsiz yaşam, sigara, stres ve fazla kilo derken günümüzde kalp hastalarının sayısı artıyor. Artık yaşa bakmayan, genç yaşlarda da kapıyı çalan kalp hastalıkları yaşam kalitesini ciddi oranda düşürürken, bütün dünyada ölüm nedenleri arasında ilk sırada yer alıyor.

     Aylardır tüm dünyayı sarsan Covid-19 pandemisinde en riskli grupların başında da kalp damar hastalıklarının yer aldığı, sosyal mesafe, maske ve hijyenin yanı sıra sağlıklı yaşam tarzı ile koronavirüsten korunmanın mümkün olacağı. Ülkemizde her iki kişiden birinin kalp ve damar hastalıklarından hayatını kaybettiğini, kalp hastalıkları riskini azalttığı gerekçesiyle ‘bitkisel’ adı altında takviye gıdalara son zamanlarda bilinçsizce yönelim olduğu ve bunların da fayda yerine zarar verebiliyor.  

Omega-3
     Kalp ve damar dostu takviye gıdaların başında Omega-3 geliyor. Kolesterol düşürücü etkisi de olan Omega-3’ler düzenli tüketildiğinde kalp hastalığı gelişimini ve kalp krizi riskini düşürüyor.
Omega-3 içeren besinler:
     Hayvansal Omega-3 kaynaklarının başında balıklar geliyor. Özellikle somon, uskumru, hamsi, istavrit, sardalya ve ton balığının omega-3 seviyesi oldukça yüksek. Günlük 4 gram Omega-3 alımı için, cinsine göre değişmekle birlikte, ortalama 150-250 gram balık tüketmek gerekiyor. Ancak dikkat! Balığın pişirilme şekli Omega-3 seviyesini etkiliyor. Tavada yağda kızaran balık yerine ızgara ve fırınlanmış balık tercih edin. Bitkisel Omega-3 kaynaklarının başında ise; ceviz, badem, fındık, lahana, semizotu, ıspanak ve soya fasulyesi gibi besinler geliyor. Omega-3 içerikli besinleri düzenli tüketmek gerekir. Vegan veya vejetaryen beslenen kişiler mutlaka hayvansal Omega-3 takviyesi almalıdır. Hekiminize danışmadan gelişigüzel Omega-3 takviyesi almayın.  

D vitamini
     D vitamini vücut yapımız için son derece önemli bir vitamin olup, birçok farklı hücrenin sağlıklı kalmasında kritik rol oynuyor. Eksikliğinde başta kemik yapısında bozulma olmak üzere birçok hastalık yüzdesinde artış olurken, insanlarda beklenen ömür süresini de kısaltıyor. D vitamininin kalp sağlığı üzerinde de olumlu etkileri var. Yeterli seviyedeki D vitamini kalp krizi ve kalp yetersizliği riskini azaltırken tansiyonu düzenliyor. Kritik düzeyde D vitamini düşük olanlarda kalp krizi riski ikiye katlanıyor. D vitamini en rahat güneşlenme ile alınabildiği için sonbahar ve kış döneminde D vitamini eksikliği gelişebiliyor.
D vitamini içeren besinler:
     D vitamini içeren başlıca besinler arasında; soman, sardalye, uskumru gibi yağlı balıklar, yumurta sarısı, süt ve yoğurt, lifli tahıl ürünleri, et ve portakal suyu yer alıyor. Güneşle vücutta üretilen D vitamini etkisi 2 aya kadar devam edebilirken, dışardan takviye olarak alınan D vitamini etkisi genelde 2 haftada kayboluyor. Takviye D vitamini bu şartlar göz önünde bulundurularak doktor tavsiyesine göre alınmalıdır. Besinlerle alınan D vitamini genelde tek başına günlük ihtiyacı karşılamıyor. Bu nedenle sonbahar ve kış döneminde D vitamini takviyesini ilaç olarak almak gerekir. Ancak kişiler mutlaka kan düzeylerine baktırmalı ve doktor önerisi ile tedaviye başlamalıdır.

Nitrik oksit
     Kalp ve damar sağlığını doğrudan etkileyen bir madde olan nitrik oksit salınımı ile damarlarda genişleme olup, kan basıncı düşüyor. Damar sertliğinin başlangıcındaki ana mekanizmalardan biri hücrelerin nitrik oksit salma yeteneklerini yitirmesi!
Nitrik oksit içeren besinler:
    Nitrik oksit dışarıdan doğrudan alınmıyor. Balık, et, hububat, kuruyemiş gibi gıdalarda bulunan arjinin ve sitrulin aminoasitleri ile özellikle koyu yeşil yapraklı sebzelerde bulunan nitrat vücut içerisinde nitrik oksite dönüşerek olumlu etki yapıyor. Meyvelerin yapısında bulunan ve güçlü bir antioksidan olan flavonoidler de nitrik oksit salınımını artırıyor. Nitrik oksiti artıran takviye gıdalar fazla kullanıldığında mide ve bağırsak düzenini bozabiliyor. Bu nedenle bu takviyeler doktor önerisine göre alınmalı. Takviye gıda yanında, C vitamini, E vitamini, glutatyon gibi antioksidanlar ve düzenli egzersiz de vücuttaki nitrik oksit üretimini artırıyor.

Magnezyum
     Vücut için oldukça önemli bir mineral olan ve kan basıncını düzenleyen magnezyum, birçok hücresel faaliyette görev alıyor; iltihabi reaksiyonu baskılıyor. Magnezyum düşüklüğü özellikle kalp üzerinde olumsuz etki gösterebiliyor, damar sertliğinin ilerlemesini hızlandırıyor ve ciddi ritim bozukluklarına yol açabiliyor.
Magnezyum içeren besinler:
     Magnezyum birçok gıda ile alınabilir. Kabak çekirdeği, ıspanak, avokado, somon ve ton balıkları, bitter çikolata magnezyum açısından zengin.  Gıda ile yeterli magnezyum alamayan kişilerin doktor tavsiyesine göre magnezyum takviyesi alması faydalı olacaktır.

Koenzim Q 10
     Özellikle kasların metabolizmasında yer alan, antioksidan etkiye sahip bir vitamin türevi olan koenzim Q10, hücrelerin enerji üretimi ve hücrelerin sağlıklı kalmasında yardımcı bir madde. Damarların sağlıklı yapıda kalmasına yardımcı oluyor, kan basıncını düşürüyor. Özellikle kolesterol ilaçlarına bağlı gelişebilen kas yorgunluğunu azaltıyor.
Koenzim Q 10 içeren besinler:
     Koenzim Q10 birçok gıdada az miktarlarda bulunuyor. Sardalya ve ton balığı, tahıllar, dana eti, soya yağı ve yer fıstığında koenzim Q10 miktarı daha fazla yer alıyor. Yaş arttıkça vücuttaki koenzim Q10 üretimi azalıyor ve dışarıdan alınan takviye önemli hale gelir. Takviye olarak önerilen günlük doz ortalama 100 mg civarındadır. Ancak kesinlikle hekiminize danışın.

Zerdeçal
     Curcumin olarak da bilinen bir baharat türü olan zerdeçal, antioksidan etki yanında, kanı sulandırarak kalp ve damar sağlığına katkı sağlıyor. İltihabı baskılayıcı etkiye sahip zerdeçal aynı zamanda oksitlenmiş kötü kolesterol seviyesini azaltarak damar sağlığını olumlu etkiliyor.
Zerdeçal’ın etkisini artırmak için
     Zerdeçal karabiber ve yemekler ile birlikte tüketildiğinde bağırsak emilimi artıyor ve etkisi daha belirgin hale geliyor. 1 çay kaşığı zerdeçal yaklaşık 200 mg aktif madde olan curcumin içeriyor. Kalp ve damar hastalıklarında doktor tavsiyesine göre ek zerdeçal takviyesi uygulanabilir. Ancak zerdeçal kanı sulandırdığı için, kan sulandırıcı ilaç kullananlar temkinli olmalı. Yine tansiyon düşürücü ilaç kullananların da mutlaka hekimlerine danışmaları gerekir. Aksi halde fayda yerine zarara yol açabilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Başkan Sandal: Esnaf, kentin can damarıdır

  “Tarımda rekabetçiliğin yolu Ar-Ge’den geçiyor”

  Palandöken, “Her tedbirde en çok esnaf olumsuz etkileniyor”

  EGEÇEP: Dikili TDİOSB gasp projesidir

  Başkan Oran sağlık çalışanlarını unutmadı; “Size minnettarız”

  Kent A.Ş. personeline yüzde 20 zam

  Kullanılmış tıraş bıçakları çöpe atılmayacak

  Arama kurtarma ekipleri için mobil barınma aracı

  Gürer: Niğde’de anıt eser niteliği taşıyan Sungurbey Camisi de ortada kaldı

  Mavişehir’deki kıyı projesi sürüyor

  Karabağlar Meclisi’ne ‘deprem’ sunumu

  “Yeni pazarlar için büyümenin anahtarı; dijitalleşme”

  Mahmut Özgener: Dijital dönüşümden kaçış yok

  EÜ erişilebilirlik uygulamalarıyla dikkat çekiyor

  Başkan Kayalar’dan esnafa moral ziyareti

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Dünya gençleri bilim ve sanat için Buca’da yarışacak

  Başkan Sengel’in Covid-19 testi pozitif çıktı

  Buca parklarında bakım zamanı

  İzmir’de kısıtlılık saatleri ve hafta sonlarına özel toplu ulaşım düzenlemesi

  İhale Özetleri

  02 Aralık 2020 Tarihli ve 31322 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Aralık ayının ilk gününde 190 kişi yaşamını yitirdi

  Kombine taşımacılık ekonomiye değer kattı

  396 KOBİ’ye dijitallesme için 158 milyon TL destek

  EGİAD’da aday Avni Yelkenbiçer

  Kültür harcamaları yüzde 4,7 arttı

  “Su ürünleri üretimimiz yüzde 511 arttı”

  İSO Türkiye imalat PMI Kasım ayında 51,4 oldu

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Kısa çalışma ödeneği süresi uzatıldı

  ARAÇ KİRALAMA HİZMETİ ALINACAKTIR

  MEDREG’de görev değişimi

  Duayen gazeteci Yurdakul Fincancıoğlu hayatını kaybetti

  Bornova doğal tarımda marka kent olacak

  Sevk Sonrası Reeskont Kredisi ile ihracatçılarımıza rahat nefes

  “Düzenlemeler büyümeye odaklanmamızı sağlayacak”

  Konak Belediyesi’nden Pandemi kararları

  Güngören Caddesi, Narlıdere’nin çekim merkezi olacak

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden genel sanat yönetmeni ilanı

  “Pandemi tarımda bağımsızlık kavramını ortaya çıkardı”

  “Türkiye, Ege Bölgesi’ni gıda üssü olarak görmeli”

  “Depremzede esnafa da destek olacağız”

  Çeşme Belediyesi’nden karantinadaki ailelere ücretsiz yemek servisi

  219 depremzedeye ücretsiz eşya depolama hizmeti

  İZSU’dan yatırım hamlesi; 2021’de 45 şantiyede proje yürütülecek

  EGİAD, pandemide gelir kaybına uğrayan üyeleri için kolları sıvadı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 02.12.2020
  Ticaret 01.12.2020
  Ticaret 30.11.2020
  Ticaret 28.11.2020
  Ticaret 27.11.2020
  Ticaret 26.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni