• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
21/11/2020 06:47
İyi Hissettiren Sağlıklı Gıdalar İle Bağışıklığınızı Güçlendirin

Dyt. Ceyda Nur Çakın
Memorial Ankara Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Koronavirüs sürecinde hastalığa yakalanmamak ya da hafif atlatmak için beslenme düzeninin nasıl olması gerektiği, son dönemlerde üzerinde sıklıkla durulan konular arasında yer alıyor.  Pandemi koşullarına bağlı olarak kişilerde oluşan stres ve buna bağlı uyku düzeni ile duygusal durumun bozulması ise birçok kişinin sağlıksız beslenmesine neden olabiliyor. Bu süreçte iyi hissettiren sağlık gıdaların tüketilmesi ve D vitamini başta olmak üzere vitamin -mineral desteği alınarak bağışıklığın güçlü tutulması önem taşıyor.  

Hem fiziksel hem de psikolojik olarak koronavirüsten korunun
     Beslenmenin sağlıklı hale getirilmesi fiziksel sağlık kadar zihinsel sağlığı da desteklemekte ve kişilerin Covid- 19’un neden olduğu kaygı, belirsizlik ve psikolojik stresle başa çıkmalarında önemli rol oynamaktadır. Uyku bozuklukları ve stres ile mücadelede görev üstlenen melatonin ve serotonin hormonları ile triptofan adı verilen aminoasit düzeylerini bazı gıdalar ile artırmak mümkün olabilmektedir. Beslenme programında özellikle yumurta, badem, yulaf, tam tahıllı yiyecekler, muz ve kırmızı meyvelere günlük olarak yer verilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte haftada en az iki gün ızgara veya fırınlanmış şekilde Omega-3 yağ asitlerinden zengin yağlı balıklar tercih edilmelidir. Süt ve süt ürünlerini düzenli olarak tüketerek uykuya geçmeyi sağlayan triptofan aminoasidinin üretiminin artırılmasını sağlamak da büyük fayda sağlamaktadır.

Obezite Covid- 19’un olumsuz etkilerini artırıyor
     Son bilimsel araştırmalar Covid-19 ve beslenme arasındaki ilişkiye dikkat çekmektedir. İyi beslenme, kriz zamanlarında dayanıklılığın temel direği olarak görülürken, besleyici gıda eksikliği, bireyleri koronavirüsü önlemek ve onunla savaşmak için dezavantajlı konuma getirmektedir. Sağlıksız beslenme obeziteye yol açarken; obezite ise diyabet ve kalp hastalıkları gibi kronik hastalıkların yanı sıra Covid-19’a yakalanma durumunda ciddi komplikasyon riskini de artırmaktadır. Ayrıca obezite, vücutta yaygın iltihaplanma ve hipoventilasyon ile birlikte hastalık ile savaşmayı zorlaştırabilmektedir.

Bağışıklığınızı güçlendirin
     Beslenmenin bağışıklık sistemi ve hastalığa yatkınlık üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Spesifik besinlerin veya besin bileşenlerinin, hücrelerin aktivasyonu, sinyal moleküllerinin üretiminde modifikasyon ve gen ekspresyonu yoluyla bağışıklık sistemini etkileyebileceği kanıtlanmıştır. Bununla birlikte tüketilen besinler önemli bir bağışıklık sistemi organı olan bağırsaktaki yararlı bakteri varlığını belirlemektedir. Yeterli makro ve mikro besin tüketimi, özellikle demir, çinko ve B6, B12, A,C ve E vitaminleri, bağışıklık fonksiyonunu artırarak enfeksiyonu önlemeye ve bunlarla savaşmaya yardımcı olabilmektedir.

D vitamini düzeyinin Covid-19’un şiddetinde belirleyici rolü vardır
     En önemli vitaminlerden biri olan D vitamini düzeyinin Covid-19 şiddeti ve Covid-19’a bağlı ölümler ile ilişkisi üzerine yapılmış çalışmalar bulunmaktadır. Ayrıca solumun yolu hastalıklarının bozulmuş D vitamini metabolizması ile ilişkili olduğu; akciğer enfeksiyonu sonrası D vitamini seviyesinin azaldığı da yapılan çalışmalarda belirlenmiştir.

Vitamin ve mineraller öncelikle doğal yollardan alınmalı
     Bağışıklık sistemi için gerekli olan bu vitamin ve minerallerin başlıca kaynakları yumurta, süt ve süt ürünler, kırmızı et, hindi ve balık gibi hayvansal protein kaynakları olmaktadır. Ay çekirdeği, fıstık, badem ve avokado yine bağışıklık için önemli olan sağlıklı yağ asitleri ve E vitamini içermektedir. Vücudumuzun savunma mekanizması için önemli olan antioksidan besin öğeleri ise turunçgiller ve kivi, pancar, koyu yeşil yapraklı sebzeler ile karnabahar, brokoli, sarımsak ve soğan gibi sülfürlü sebzelerde yüksek miktarda bulunmaktadır. Öncelikli olarak dengeli bir beslenme şekli ile bu vitamin ve mineralleri doğal yollardan alınmalı, ihtiyaç durumunda ise hekime danışılarak takviye kullanımına gidilmelidir.

Dengeli beslenme için bu kurallara uyun
     • Tükettiğiniz sebze ve meyvelerin farklı renkte olmasına özen gösterin. Tabaklarınız ne kadar renkliyse o kadar çok antioksidan vitamin-mineral alırsınız.
     • Haftada en az iki gün ızgara veya fırında pişmiş şekilde hamsi, uskumru, sardalya, palamut ve çinekop gibi omega 3 zengini balıkları tüketin.
     • Sıvı tüketiminize özen gösterin. Vücut ağırlığınız başına 30 ml. su tüketimi sağlayın.
     • Paketli atıştırmalıklardan uzak durun. Öğünlerinizin düzenli olmasına özen gösterin.
     • Bilimsel dayanağı olmayan besin takviyelerinden, bitkisel karışımlar ve kürlerden uzak durun.
     • Düzenli fiziksel aktivite ve egzersizi hayatınızın bir parçası haline getirmeye çalışın.
     • Uyku sürenizin yeterli olmasına özen gösterin.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kripto para ile işlem yapmanın önündeki 5 bariyer

  Pandemi sonrası iş hayatında karma çalışma modelleri benimsenecek

  ‘Bitcoin’ araştırmasına uluslararası ödül

  ESHOT’un 2021 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi

  İhale Özetleri

  26 Kasım 2020 Tarihli ve 31316 Sayılı Resmi Gazete

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 2. Mükerrer

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Aktif hasta sayısı 70 bine yaklaştı

  SU SAYACI TEST ve AYAR CİHAZI SATIN ALINACAKTIR

  ‘Süper Cuma’da 2 milyar TL rekoru bekleniyor

  Yöresel ürünlerin raf alanı büyüyecek

  Türkiye, 1 ayda 110 milyon dolarlık mandalina ihraç etti

  İlk yerli Tetanos-Difteri aşısı kullanıma hazır

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Konak’ta nikâhla İstanbul sözleşmesi bir arada

  Büyükşehir, ikinci kadın sığınma evini hizmete açıyor

  İSİB, 2020’nin son sanal heyet organizasyonunu Kolombiya’ya yapıyor

  AVM sektöründe ikinci yeni dönem

  Uzundere’de ikinci etap kapsamında anahtar teslimi başladı

  Aksigortalılar dosya durumlarını WhatsApp bildirimleriyle anlık öğreniyor

  Güvenli alışverişin ilk adımı iade süreçlerini okumak

  “Sürdürülebilir kalkınma kadınların ekonomiye eşit katılımlarıyla mümkün”

  Renault Trucks Akademi, canlı sanal eğitimler ile fark yarattı

  Vestel ve Ege Üniversitesi teknoloji ve bilim iş birliğine imza attı

  Ege Ekonomik Forum 30 Kasım’da başlıyor

  Türkiye’de kamu istihdamı OECD ortalamasının altında

  İzmir’den Ortak Akıl Çağrısı: İzmir Zamanı

  Bodrum’da esnaflar mutlu, memurlara hayat zorlaştı

  ESHOT’tan Bornova’ya İzmirim Kart merkezi

  Zemin çözümleri sektöründe pandemiye rağmen yüzde 25 büyüme

  “Alkol satan ve satmayan bakkal ayrımı kaldırılmalı”

  Rüzgâr enerjisinde gençlere “dünya mühendisi” olma şansı

  Narlıdere ‘şiddete’ karşı tek yürek

  Başkan Oran’dan öğretmenlere anlamlı hediye

  “Orman yangını hava filomuz artacak”

  Gürer: 2021 bütçesinde de umut ışığı yok

  “Son sözlerini hiç unutmayacağız”

  Ödemiş’te Öğretmenler Günü’nde duygu dolu açılış

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin pandemi sürecindeki kriz yönetimine uluslararası övgü

  “Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlanmalı”

  “Kadına yönelik şiddet insan hakları ihlalidir”

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova ve Susurluk’tan kardeşlik adımı

  BASIM, TANITIM ve DUYURU HİZMETİ ALINACAKTIR

  Gaziemirli erkekler kadınların sesi oldu

  Hyundai Elantra N kamuflajlı olarak karşımıza çıktı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
  Ticaret 20.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni