• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
23/09/2021 06:22
Diyabete Karşı 9 Etkili Önlem

Dr. Bilge Ceydilek
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı
Acıbadem International Hastanesi

     Sinsice ilerliyor, belirtileri günlük işleri engellemediğinden önemsenmiyor. Üstelik bir buçuk yılı aşkın süredir devam eden Covid-19 pandemisi sürecinde gerek düzenli yapılması gereken kontrollerin hastaneye gitme endişesi nedeniyle aksatılması, gerekse pandemide artan hareketsizlik ve sağlıksız beslenme tehlikeyi daha da artırıyor.

     Ülkemizde yapılan çalışmalara göre her 7 erişkinden biri diyabet hastası. Her iki diyabet hastasından biri de hastalığının farkında bile değil. Oysa diyabet sinsi bir hastalıktır ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabilir. Diyabette hızlı artışın en önemli nedenleri sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşam olduğundan bazı basit ama etkili önlemlerle riski azaltabilirsiniz.

Hazır gıdalardan kaçının
     Tencere yemeklerinin yerini artık giderek hazır yemekler alıyor. Kolay hazırlanması, pratik görülmesi ve katkı maddeleriyle lezzetinin artırılmış olması bu yiyecekleri talebi artırıyor. Ancak dikkat! Sofraya gelmeden önce işlem görmüş ve katkı maddeleri olan bu gıdalardan fazla tüketilmesi genel sağlığa zarar verdiği kadar, diyabet riskini de artırıyor. Bu nedenle katkı maddeli ve işlenmiş gıdaların tüketiminden hem kendinizi hem de çocuklarınızı uzak tutun.

Karbonhidrattan uzak durun
     Sanayi ürünü olan şofra şekeri, karbonhidrat ve yüksek yağ barındıran yiyeceklerden uzak durun. Şekerli ve hamurlu gıdaların içinde bulunduğu basit karbonhidratlı gıdalardan kaçınılmalıdır. Tam taneli tahıllar, meyve ve sebze gruplarından karbonhidrat alımı sağlanmalı, hiç karbonhidrat içermeyen diyetlerden uzak durulmalıdır. Günlük beslenme yeterli protein, lif ve yağ içermelidir.

Sağlıklı beslenin
     Sağlıksız beslenme diyabet riskini artıran etkenlerin başında geliyor. Örneğin; abur cubur tüketimden, lokmaları hızlı çiğnemekten, meyveyi posasıyla tüketmek yerine suyunu içmekten, gazlı ve şekerli içeceklerden, bulgur yerine beyaz pirinçle yapılmış pilavdan, tahıllı ya da tam buğday unu ve çavdar ekmeği yerine beyaz ekmek tüketmekten, aşırı tuz barındırdığı için salamura besinlerden, pasta, börek, poğaça gibi besinlere yüklenmekten kaçının. Düşük oranda lif içeren ve glisemik indeksi yüksek gıdalar da sık acıkmaya yol açacağından lifli ve şeker oranı düşük besinler tüketin.

Her gün en az 30 dakika tempolu yürüyün
     Diyabet riskini azaltmak için düzenli egzersizi yaşam tarzı haline getirmek şart. En kolay uygulanabilecek olan belli bir tempoyu tutturarak yapılacak açık hava yürüyüşleridir. Kalorileri yakmanın en temel yolu fiziksel aktivite olduğu için bisiklete binmek, yüzmek, koşmak, dans etmek de faydalı. Tempolu yapılacak bu egzersizlerin yanına karın kaslarını çalıştıracak egzersizler de eklenmeli. Egzersiz süresinin bir haftada toplam 150 dakikanın altında kalmamasına dikkat edin.

Fazla kilolardan kurtulun
     Diyabet riskini azaltmanın en önemli kurallarından biri de fazla kilolardan kurtulmak. Ancak kilo vermek için kulaktan dolma bilgilerle hareket etmeyin, kendi bünyenize, metabolizmanıza uygun, mümkünse diyetisyen eşliğinde diyet uygulayın. Bilimsel çalışmalar, kilo fazlalığı olan kişilerde mevcut kilonun yüzde 10 ve üzerinde kaybı ile diyabet riskinin azaldığını ortaya koyuyor.

Düzenli uyuyun
     Düzenli olarak günde 7-8 saat uyuyanların diyabet riskinin azaldığını, daha az ya da daha çok uyuyan kişilerde ise riskin arttığını bazı çalışmalar ortaya koyuyor. Ancak bu durumu nedenleriyle birlikte daha net gösterecek çalışmalara ihtiyaç vardır. Öte yandan yetersiz uyku ve geceleri geç yatmanın acıkma hissini ortaya çıkaracağı ve gece yemelerine yol açacağından sağlık açısından zararlı olduğunu unutmamak gerekir.  

Bu belirtileri göz ardı etmeyin!
     Diyabet sinsi ilerleyen bir hastalık olduğundan ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabildiğinden, hastalığın belirtisi sayılabilecek sinyallere çok dikkat etmek, bu belirtileri kesinlikle göz ardı etmemek gerekiyor. Örneğin; çok su içme isteği, ağız kuruluğu hissetmek, gece idrara sık kalkmak, aşırı ve sık yemek, aşırı tatlı yeme isteği, el ve ayaklarda yanma, uyuşma, karıncalanma hissi, ani ve istemsiz kilo kaybı erken dönemde doktora başvurmayı gerektiren sinyaller. Çünkü bu şikayetleri önemseyerek doktora başvurmak, hastalığı prediyabet aşamasında tespit ederek ilerlemeyi durdurmak açısından büyük önem taşıyor.

Hamilelikte şeker yükleme testi
     Diyabeti olmayan hamilelerde, 24-28. haftalarda şeker yükleme testinin yapılarak gebelik diyabeti tespit edilebiliyor. Ayrıca bu test sayesinde, yüksek kan şekerinin bebek ve doğum üzerindeki olumsuz etkileri engellenebilirken, annenin de gelecekteki diyabet riski belirlenerek ileriye dönük önlemleri erkenden alması sağlanabiliyor.

İlaç tedavisi
     Henüz diyabet gelişmemiş ama açlık kan şekeri normalin hafif üzerinde seyreden kişilerde ilaç tedavisi ile diyabet gelişme riski yüzde 31 oranında azaltılabiliyor. Bu nedenle hekimin önerisi doğrultusunda; günlük yaşam alışkanlıklarını gözden geçirip sağlıklı beslenme ve hareketle desteklerken ilaç tedavisinin de düzenli uygulanması gerekiyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Vak’a sayısı azaldı ama aktif vak’a sayısı artıyor

  KÜLTÜR MERKEZLERİ İÇİN MUHTELİF MALZEME ALIMI

  İKÇÜ MEDYA ve İLETİŞİM ÇALIŞMALARI UYGULAMA ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MASAÜSTÜ İŞ İSTASYONU ve ÇEVRE BİLİMLERİ 18 KALEM MALZEME ALIMI

  OSB’ler ‘4562’ye çözüm bekliyor

  Motosikletli kuryeler çalışma koşullarının iyileştirilmesini istiyor

  Dünya Gıda Günü: Tek yol gıdamıza sahip çıkmak

  İZTO’dan üyelerine fuar teşviği

  TSKB’den İzmir Demir Çelik’e 75 milyon dolar kredi

  SGK’ya kayıtlı çiftçi sayısı 12 yılda yüzde 46 geriledi

  Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği değişti

  İzmir Körfez Festivali açılış kokteyli yapıldı

  Nohut, sülfürik asit ve saf amonyak ihracatında kayıt uygulaması

  Denizciler pandemide rotasını simülatörle çizdi

  Ömer Koç: 2015-2020 döneminde 11,3 milyar dolar yatırım gerçekleştirdik

  Türk Telekom’dan, 4 yapay zekâ girişimine daha yatırım

  Bornova’da kadın çiftçiler unutulmadı

  Gayrimenkul Hizmet Ortaklığı Ege Bölge Müdürlüğü açıldı

  Küçükbaş hayvancılıkta hedef, 90 milyon

  Otomotivcilerin küresel risk endişesi

  Sivas Gençlik ve Spor Müdürlüğü spor malzemeleri satın alacak

  3 milyardan fazla insan oyun oynuyor

  SETBİR’de Yeni Başkan, Pınar Grubundan İsa Coşkun oldu

  Ebeveyn Bilgi ve Eğitim Merkezi açıldı

  Pınar Su ve İçecek yeni pazarları hedefliyor

  Başkan Sandal, din görevlileriyle buluştu

  En çok satılan 4+1 konutlar oldu

  Adıyaman İl Özel İdaresi içmesuyu sondajı yaptıracak

  Başkan Oran: 2022 yatırım yılı olacak

  “Yeşil Dönüşüm” için girişimciler aranıyor

  DEÜ’de yeni akademik yıl müjdelerle açıldı

  Halka arzlarda işlem sayısı ve gelir ilk 9 ayda 2020’yi geride bıraktı

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Çalışkan: SunExpress olarak Türkiye turizmini destekleme vaadimizin arkasındayız

  Ardahan İl Özel İdaresi taşınmaz kiralama ihalesi yapacak

  Su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü 3,5 milyar dolar hedefine fuarlarla ulaşacak

  Hibrit çalışma ile iş dünyasında yeni bir dönem başlıyor

  Antalya’ya gelen turist sayısı 7 milyon barajını aştı

  Kadınlar reçel atölyesinde buluştu

  Yerli üretimin gücü, yerel teknoloji ile birleşti

  KFC Türkiye’de bisikletli kurye dönemi başladı

  MUHTELİF İNŞAAT İŞLERİ YAPTIRILACAK

  SICAK ASFALT (Aşınma) ALIMI

  T.C. İZMİR 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ BAŞKANLIĞINDAN İLANEN TEBLİĞ

  SELÇUK ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  İhale Özetleri

  16 Ekim 2021 Tarihli ve 31630 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Vefat sayısı azaldı, aktif vak’a sayısı arttı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.10.2021
  Ticaret 15.10.2021
  Ticaret 14.10.2021
  Ticaret 13.10.2021
  Ticaret 12.10.2021
  Ticaret 11.10.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni