• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
28/08/2021 06:45
Diyabete Karşı 9 Etkili Önlem

 Dr. Bilge Ceydilek
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı
Acıbadem International Hastanesi

     Sinsice ilerliyor, belirtileri günlük işleri engellemediğinden önemsenmiyor. Üstelik bir buçuk yılı aşkın süredir devam eden Covid-19 pandemisi sürecinde gerek düzenli yapılması gereken kontrollerin hastaneye gitme endişesi nedeniyle aksatılması, gerekse pandemide artan hareketsizlik ve sağlıksız beslenme tehlikeyi daha da artırıyor.

     Ülkemizde yapılan çalışmalara göre her 7 erişkinden biri diyabet hastası. Her iki diyabet hastasından biri de hastalığının farkında bile değil. Oysa diyabet sinsi bir hastalıktır ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabilir. Diyabette hızlı artışın en önemli nedenleri sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşam olduğundan bazı basit ama etkili önlemlerle riski azaltabilirsiniz.

Hazır gıdalardan kaçının
     Tencere yemeklerinin yerini artık giderek hazır yemekler alıyor. Kolay hazırlanması, pratik görülmesi ve katkı maddeleriyle lezzetinin artırılmış olması bu yiyecekleri talebi artırıyor. Ancak dikkat! Sofraya gelmeden önce işlem görmüş ve katkı maddeleri olan bu gıdalardan fazla tüketilmesi genel sağlığa zarar verdiği kadar, diyabet riskini de artırıyor. Bu nedenle katkı maddeli ve işlenmiş gıdaların tüketiminden hem kendinizi hem de çocuklarınızı uzak tutun.

Karbonhidrattan uzak durun
     Sanayi ürünü olan şofra şekeri, karbonhidrat ve yüksek yağ barındıran yiyeceklerden uzak durun. Şekerli ve hamurlu gıdaların içinde bulunduğu basit karbonhidratlı gıdalardan kaçınılmalıdır. Tam taneli tahıllar, meyve ve sebze gruplarından karbonhidrat alımı sağlanmalı, hiç karbonhidrat içermeyen diyetlerden uzak durulmalıdır. Günlük beslenme yeterli protein, lif ve yağ içermelidir.

Sağlıklı beslenin
     Sağlıksız beslenme diyabet riskini artıran etkenlerin başında geliyor. Örneğin; abur cubur tüketimden, lokmaları hızlı çiğnemekten, meyveyi posasıyla tüketmek yerine suyunu içmekten, gazlı ve şekerli içeceklerden, bulgur yerine beyaz pirinçle yapılmış pilavdan, tahıllı ya da tam buğday unu ve çavdar ekmeği yerine beyaz ekmek tüketmekten, aşırı tuz barındırdığı için salamura besinlerden, pasta, börek, poğaça gibi besinlere yüklenmekten kaçının. Düşük oranda lif içeren ve glisemik indeksi yüksek gıdalar da sık acıkmaya yol açacağından lifli ve şeker oranı düşük besinler tüketin.

Her gün en az 30 dakika tempolu yürüyün
     Diyabet riskini azaltmak için düzenli egzersizi yaşam tarzı haline getirmek şart. En kolay uygulanabilecek olan belli bir tempoyu tutturarak yapılacak açık hava yürüyüşleridir. Kalorileri yakmanın en temel yolu fiziksel aktivite olduğu için bisiklete binmek, yüzmek, koşmak, dans etmek de faydalı. Tempolu yapılacak bu egzersizlerin yanına karın kaslarını çalıştıracak egzersizler de eklenmeli. Egzersiz süresinin bir haftada toplam 150 dakikanın altında kalmamasına dikkat edin.

Fazla kilolardan kurtulun
     Diyabet riskini azaltmanın en önemli kurallarından biri de fazla kilolardan kurtulmak. Ancak kilo vermek için kulaktan dolma bilgilerle hareket etmeyin, kendi bünyenize, metabolizmanıza uygun, mümkünse diyetisyen eşliğinde diyet uygulayın. Bilimsel çalışmalar, kilo fazlalığı olan kişilerde mevcut kilonun yüzde 10 ve üzerinde kaybı ile diyabet riskinin azaldığını ortaya koyuyor.

Düzenli uyuyun
     Düzenli olarak günde 7-8 saat uyuyanların diyabet riskinin azaldığını, daha az ya da daha çok uyuyan kişilerde ise riskin arttığını bazı çalışmalar ortaya koyuyor. Ancak bu durumu nedenleriyle birlikte daha net gösterecek çalışmalara ihtiyaç vardır. Öte yandan yetersiz uyku ve geceleri geç yatmanın acıkma hissini ortaya çıkaracağı ve gece yemelerine yol açacağından sağlık açısından zararlı olduğunu unutmamak gerekir.  

Bu belirtileri göz ardı etmeyin!
     Diyabet sinsi ilerleyen bir hastalık olduğundan ve kişiye hissettirmeden organ fonksiyonlarını geri dönüşümsüz olarak bozabildiğinden, hastalığın belirtisi sayılabilecek sinyallere çok dikkat etmek, bu belirtileri kesinlikle göz ardı etmemek gerekiyor. Örneğin; çok su içme isteği, ağız kuruluğu hissetmek, gece idrara sık kalkmak, aşırı ve sık yemek, aşırı tatlı yeme isteği, el ve ayaklarda yanma, uyuşma, karıncalanma hissi, ani ve istemsiz kilo kaybı erken dönemde doktora başvurmayı gerektiren sinyaller. Çünkü bu şikayetleri önemseyerek doktora başvurmak, hastalığı prediyabet aşamasında tespit ederek ilerlemeyi durdurmak açısından büyük önem taşıyor.

Hamilelikte şeker yükleme testi
     Diyabeti olmayan hamilelerde, 24-28. haftalarda şeker yükleme testinin yapılarak gebelik diyabeti tespit edilebiliyor. Ayrıca bu test sayesinde, yüksek kan şekerinin bebek ve doğum üzerindeki olumsuz etkileri engellenebilirken, annenin de gelecekteki diyabet riski belirlenerek ileriye dönük önlemleri erkenden alması sağlanabiliyor.

İlaç tedavisi
     Henüz diyabet gelişmemiş ama açlık kan şekeri normalin hafif üzerinde seyreden kişilerde ilaç tedavisi ile diyabet gelişme riski yüzde 31 oranında azaltılabiliyor. Bu nedenle hekimin önerisi doğrultusunda; günlük yaşam alışkanlıklarını gözden geçirip sağlıklı beslenme ve hareketle desteklerken ilaç tedavisinin de düzenli uygulanması gerekiyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Aktif vak’a sayısı yükselmeye devam ediyor

  Üzümcü ‘numaralandırma’ya takıldı

  Çimentoda kota müteahhitlerin eylemini nötrledi

  Ağustos’ta 95 bin 896 taşıt trafiğe kayıt oldu

  DİŞSİAD’dan Almanya’ya ihracat çıkarması

  “Sahte ilaç ithal edenlerin peşini bırakmayacağız”

  “Yeşil ekonomide kilit nokta maliyetin belirlenmesi”

  İzmir’de gevrek ve boyoza zam

  Tüketici Güven Endeksi Eylül’de %1,8 arttı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Karayolları Genel Müdürlüğü 5 adet saha aydınlatma kulesi satın alacak

  Otomotiv sektöründe cobot kullanımı giderek artacak

  Festivalde perküsyon şenliği

  Konak’ta futbol camiasına yakışan anma

  Kısa süreli çalışanlara dönemsel çalışma fırsatı

  İstanbul’da kiralar %100’ün üzerinde arttı

  ‘İşimiz Temiz’ projesi başlıyor

  Keçiören Belediyesi Sancaktepe yüzme havuzu ve spor kompleksi yaptıracak

  Otokar’ın elektrikli otobüsü Münih’te

  Huzurevi sakinleri Körfez turuna çıktı

  Balçova’da hareket var

  Halkapınar Aktarma Merkezi yepyeni bir görünüme kavuşacak

  TCDD 2. Bölge Satın Alma Servis Müdürlüğü yedek seyir teli ve portör teli satın alacak

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  “Mesleki formasyon tanınmalı, hayali kadrolar ortadan kaldırılmalı”

  Türk Telekom’da oryantasyon da dijital

  Yalıkavak Marina, Monaco Yacht Show 2021’de Türkiye’yi temsil ediyor

  “Mardinliler İzmir’in kimliğine katkı veriyor”

  Minikler Buca’da moral buldu

  “Yüz yüze eğitime uyum için sabırlı olunmalı”

  Banka üzerinden eft/havale yapanlar dikkat!

  Saat Kulesi Alzheimer Günü için mora büründü

  “Gençlerimizin başarıları bizi gururlandırıyor”

  Başkan Tugay’dan “barınamayan” gençlere destek

  Söz sırası çobanlarda

  Küresel rekabet için tekstil ve giyimde öncelik; “şeffaflık ve yenilenebilir enerji”

  Poyraz’a Worldfood 2021 Fuarı’nda büyük ilgi

  Kelebek Sulamasına ilk kazma vuruldu

  Aqua Yaşam yine çekim merkezi oldu

  İhale Özetleri

  22 Eylül 2021 Tarihli ve 31606 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni vak’a sayısı 30 bine yaklaştı

  İnşaat sektörü, yüksek faize takıldı

  İlk 1000 ihracatçının 157’si Egeli firmalar

  Bitlis’in kuru fasülye üretiminde rekor

  Limanlarımız Seatrade Cruise Global Fuarı’nda tanıtılacak

  Sekiz ayda 19 milyar $ yapı malzemesi ihracatı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.09.2021
  Ticaret 22.09.2021
  Ticaret 21.09.2021
  Ticaret 20.09.2021
  Ticaret 18.09.2021
  Ticaret 17.09.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni