• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/11/2020 06:46
Besinlerin ruh haline etkilerini biliyor musunuz?

Dyt. Aslıhan Altuntaş
Memorial Bahçelievler Hastanesi
Beslenme ve Diyet Bölümü

     Gün içinde tüketilen bazı besinler mutluluk hormonu salgılanmasını sağlarken, bazıları da kişiyi strese sokabiliyor ya da tam tersi sakinleştirebiliyor. Doğru ve dengeli beslenme, beden sağlığı kadar ruh sağlığı için de büyük önem taşıyor.
     Besinlerin ruh sağlığı üzerinde güçlü etkileri bulunmaktadır. Bu etkinin olumlu ya da olumsuz olması ise tüketilen besinin sağlıklı ya da sağlıksız olmasıyla ilgidir. Örneğin, kısa vadede geçici mutluluk veren basit karbonhidratlar, uzun vadede beden sağlığını olduğu kadar ruh sağlığını da bozmaktadır.

Psikolojiye çok yönlü olumsuz etkisi olan besinler
     Şekerli ve beyaz unlu besinler:
     Glisemik indeksi yüksek olan tüm besinler bu grupta yer almaktadır. Glisemik indeks alınan besinlerin kan şekerini yükseltme hızıdır. Bazı besinlerin (şeker miktarı aynı olsa bile) kan şekerini yükseltme hızları farklı olabilmektedir. Glisemik indeksi yüksek olan gıdalar kan şekerini aniden yükseltip azaltabilir. Bunun sonucunda vücut strese girer. Tatlı bir şeyler yenildiğinde lezzetten dolayı mutlu olunduğu zannedilir ancak aslında bu gıdalar vücudun stresini artırır ve uzun vadede mutsuzluk gelir. Glisemik indeksi yüksek besinlere örnek olarak şerbetli tatlılar, beyaz ekmek, beyaz undan yapılan bisküviler, pastalar ve tatlılar sayılabilir.

Süt:
     Süt ve ürünleri bazı bireylerde çeşitli problemlere yol açabilmektedir. Bu duruma intolerans adı verilir. Eğer süt ürünleri tüketildiğinde; bağırsak problemleri, ishal, şişkinlik, gaz şikayetleri, mide yanmaları oluşuyorsa bu durum kişide süt intoleransı olduğu anlamına gelebilir. Sütün doğrudan mutluluk hormonu olan seratonini azalttığı söylenemese de, vücuda verdiği rahatsızlıklar dolayısıyla bazen mutsuz eden besinler arasında sayılabilir.

Kahve:
     Günümüzde sosyal aktivitelerden biri haline gelen kahve, günde 6-7 bardak içilebilmektedir. Oysa kahve tüketimi günde 3 bardağın üzerine çıkarıldığında farklı olumsuz etkiler görülmektedir. Örneğin kolesterolün yükselmesine sebep olabilir. Oysa doğru kahve doğru miktarda tüketildiği zaman hem insülin direncine hem de kolesterole destek olduğu bilinmektedir. Ancak fazla tüketildiğinde kortizol seviyelerini yükseltir. Bu da insülini etkilediği için stres yaratır. Bunun yanında taşikardi gibi durumlara sebep olabildiği için vücutta stres oranının artmasına sebep olur. Vücudun streste olması, zihnin de streste olması anlamına gelir. Dolayısıyla aşırı kahve tüketimi mutsuzluk sebepleri arasında sayılmaktadır.

Protein:
     Son zamanlarda adı geçen birçok ünlü diyet; proteinden zengin, karbonhidrattan düşük bir beslenme biçimi önermektedir. Seratonin üretmek için gerekli olan aminoasit triptofandır. Yüksek miktarda protein tüketimi ile triptofan genelde diğer aminoasitler ile olan yarışı kaybeder, bu da seratoninin daha az üretilmesine neden olur. Hindi etinin triptofan içeriği daha fazladır. Bu nedenle protein tercihini hindi etinden yana kullanmak mutluluğu en az çikolata kadar artıracaktır. Ancak protein miktarları fazla kaçırıldığında ya da fazla kırmızı et tüketildiğinde hem vücudu yine sağlık anlamında strese sokar, hem de triptofan kan-beyin bariyerini aşıp diğer proteinlerle yarışırken geride kalır. Dolayısıyla üretilmesi gereken hormonların üretimi azalır. Sonuç olarak fazla protein tüketmek vücudu strese sokarak mutsuzluğa yol açmaktadır.

Mutluluk veren besinler
     İnsanları mutlu eden ve pozitif enerji veren besinler ise şöyle sıralanmaktadır:

Koyu yeşil yapraklı sebzeler:
     Magnezyum, depresyon tedavilerinde de genellikle eksikliği görülen, kadınların regl dönemlerinde kan seviyelerinde normalin altına inen minerallerden bir tanesidir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler ve kabak çekirdeği gibi besinler magnezyumdan zengindir. Magnezyumu doktora danışarak takviye olarak almak da uygundur. Özellikle spor yapanlar, kilo verme sürecinde olanlar magnezyum takviyesi alabilirler.

Badem, ceviz, fındık, Brezilya cevizi:
     Mutlu eden besinler olarak sayılan bu yemişlerin yağ içeriği yüksektir. Bu nedenle bu besinleri günde 1 avuç içi kadar tüketmek ya da 1 karışım yapıp günlük tüketmek daha anlamlı olacaktır. Çünkü gereğinden fazla alımı hem kilo açısından hem de damar sağlığı açısından uygun değildir. Bunun dışında selenyum önemli bir mineraldir. Brezilya cevizi de yüksek selenyum içermektedir. Günde 2-3 tane Brezilya cevizi tüketmek bile günlük selenyum ihtiyacının büyük bir bölümünü karşılamaktadır. Özellikle haşimato başta olmak üzere tiroit hastalıkları olanlarda enflamasyon konusunda selenyum önemli bir yere sahiptir. Ayrıca mutluluk da vermektedir.

Yoğurt, kefir:
     Probiyotik içeren yoğurt ve kefir aslında aynı tür besinlerdir. Yalnızca kefirde maya miktarı daha fazla olduğu için daha çok probiyotik içermektedir. Bu nedenle daha sağlıklıdır. Her sabah mutlaka kefir içilmeli, sabah içilemiyorsa gün içinde tüketilmelidir. Probiyotik kullanımı da önerilmektedir çünkü mutlu olmaya yardımcı olacak besin maddelerinden bir tanesidir. Çünkü vücut stresini azaltan bir takviyedir. Prebiyotikler ise lif içeriği yüksek gıdalarda bulunan ve probiyotikleri besleyen besinlerdir. Dolayısıyla kuru baklagiller, tam tahıllı ekmekler, sebzeler düzenli olarak tüketilirse ve kabuklu tüketebilen meyveler kabuklu tercih edilirse prebiyotik özellikli besinler yeterli miktarda alınmış olur. Bunun yanında B12 vitamini sinir sistemi için önemlidir. Depresyon gibi durumlarda da eksikliği görülmektedir. Depresyonda homosistein düzeyi düşer, bu da kişiyi mutsuz eder. B12 en çok yoğurttan ve kefirden sağlanmaktadır. Yoğurt, suyuyla beraber tüketilmelidir çünkü B12 içeriğinin suyunda daha fazla olduğu bilinmektedir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Günlük hasta sayısında yeni zirve: 6.903

  Gıda sektörü kan ağlıyor

  İnşaat makineleri sektörü krizi fuar ile fırsata çevirecek

  Dünyayı hava kargo ile keşfedeceğiz

  Asgari Ücret Tespit Komisyonu ilk toplantısını yaptı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Ege Mahallesi’nde dönüşüm başladı

  “820 milyon insan yetersiz besleniyor”

  Fındık ihracatında düşüş devam ediyor

  Uğurtaş’tan çağrı: Susuzluk gelmeden biz bir araya gelelim

  “15 bin acil konuta ihtiyaç var”

  Gürer: İktidar asgari ücret belirlenirken işveren gibi davranmasın

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden kuraklığa karşı yeni yol haritası

  İzmir’deki eczanelerin çalışma düzeninde değişiklik

  2019 yılı hane harcamaları belli oldu

  Bakan Elvan: Görüşmelere devam edeceğiz

  Cumhuriyet Mahallesi imar planları askıya çıktı

  HAK-İŞ Kısa Film Yarışması ödülleri sahiplerini buldu

  Maxion İnci Jant Grubu’na PERYÖN’den birincilik ödülü

  Konut satın alanlar bilinçli hareket etmeli

  “Turizmde yeni trendler; standart, inovasyon ve dayanışma”

  “Koronayla Fintech sektörünün ayakları yere bastı”

  Bayraklı belediyesi meclisinde ‘tarihi kentsel dönüşüm kararı’

  Başkan Batur’dan yeni hizmet yerlerine inceleme

  “Kentsel dönüşümde vatandaşın hak kaybı olmayacak”

  Balçova’nın can dostları emin ellerde

  İşbir Sentetik’ten sağlık için maske yatırımı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Tetra Pak İzmir Fabrikası’na TSE’den ’Covid-19 Güvenli Üretim Belgesi’

  Menemen Plastik İhtisas OSB’de yeni dönem başladı

  "İzmir’in yapı stokunu yenilemek için hızlanmalıyız"

  En çok satan oyunlar belli oldu

  İZMİR GENÇLİK ve SPOR İL MÜDÜRLÜĞÜNDEN KİRALIK TAŞINMAZLAR

  “Asgari ücret komisyonu adaletli değil”

  İhale Özetleri

  04 Aralık 2020 Tarihli ve 31324 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük vak’a sayısı 32.381 ile yeni bir rekor kırdı

  Enflasyonda yıllık artış %14,03

  TÜSİAD Yüksek İstişare Kurulu: Doğru bilgi ve şeffaflık istiyoruz

  Stoklar tükendi 2’nci el bisiklet talebi arttı

  EİB’ten Kasım ayında 1 milyar 213 milyon dolarlık ihracat

  Aşıda öncellik sağlık çalışanları ve yaşlıların

  “Engel olmazsak engel kalmaz”

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Elvan: Kasım enflasyonu beklentilerin üzerinde

  Sosyal medya şirketlerine 30’ar milyon TL’lik ceza

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 04.12.2020
  Ticaret 03.12.2020
  Ticaret 02.12.2020
  Ticaret 01.12.2020
  Ticaret 30.11.2020
  Ticaret 28.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni