• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/11/2020 06:42
Bağışıklık sistemini güçlendiren 14 besin!

Prof. Dr. Tevfik Rıfkı Evrenkaya
İç Hastalıkları ve Nefroloji Uzmanı
Acıbadem Kozyatağı Hastanesi

     Sonbaharda havalar soğudukça nezle, grip, bronşit ve sinüzit gibi enfeksiyon hastalıklarına yakalanma riskimiz artıyor. Bir yandan da tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi her yerde. Bizi iş ve sosyal hayatımızdan uzaklaştıran, hatta hayatımızı bile tehdit edebilecek kadar şiddetli seyredebilen bu enfeksiyonlardan korunmak için almamız gereken en önemli önlemlerden biri, bağışıklık sistemimizi güçlü tutmak olacak!

     Çinko, selenyum, demir, bakır, folik asit ve A, B6, C, D ile E vitamini; sağlıklı hücreleri korumak için bir antioksidan olarak çalışmak, bağışıklık hücrelerinin büyümesini ve aktivitesini desteklemek ve antikor üretmek gibi işlevlerle bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı oluyorlar. Yapılan çalışmalar bu vitamin ile minerallerin eksikliğinin bağışıklık tepkilerini olumsuz yönde etkileyeceğini ortaya koyuyor. Dolayısıyla çeşitli ve yeterli miktarda besin tüketmek, bağışıklık hücreleri de dahil olmak üzere tüm hücrelerin sağlığı ve işlevi için çok önemli. Ancak bazı besinler var ki içerdikleri zengin vitamin ve minerallerle kilit bir role sahipler.  

Portakal:
     C vitamininin bağışıklık sistemimizin gelişmesine yardımcı olduğunu artık hepimiz biliyoruz. C vitamininin, enfeksiyonlarla savaşmada önemli bir rol üstlenen beyaz kan hücrelerinin üretimini artırdığı düşünülüyor. Limon, mandalina, portakal ve greyfurt gibi neredeyse tüm narenciye meyvelerinin C vitamini açısından zengin besinler arasında yer alıyor. Vücudunuz C vitamini üretmediği ve depolamadığı için bu vitamini içeren besinleri her gün düzenli olarak tüketmeniz çok önemli.

Kırmızı dolmalık biber:
     C vitamini denildiğinde aklımıza ilk olarak portakal geliyor. Oysa yapılan çalışmalara göre; salatası, turşusu, közlemesi ve dolmasıyla soframızda sıkça yer alan kırmızı dolmalık biber, portakaldan neredeyse 2 kat daha fazla C vitamini içeriyor. Öyle ki 100 gram portakal 53 mg C vitamini içerirken, aynı miktarda dolmalık biberdeki C vitamini 82 mg’a yükseliyor. Kırmızı dolmalık biber aynı zamanda zengin bir beta karoten kaynağı. Bu nedenle kırmızı dolmalık biberi sofranızdan eksik etmemeyi alışkanlık haline getirin.

Kivi:
     Kivi folat, potasyum, K vitamini ve C vitamini dahil olmak üzere birçok temel besinden zengin bir meyve. Özellikle de C vitamini içeriğiyle dikkat çekiyor. Portakal ve limonla kıyaslandığında, bu narenciyelerden 2 kat daha fazla C vitaminine sahip. C vitamini içeriklerine göre; 100 gr portakal 53 mg, aynı miktar kivi ise 92 mg C vitamini içeriyor.

Brokoli:
     A, C ve E vitaminlerinin yanı sıra lif ve diğer birçok antioksidandan zengin olan brokoli, tabağınıza koyabileceğiniz en sağlıklı sebzelerden biri. Ancak besin değerini kaybetmemesi için brokoliyi mümkün olduğunca az pişirmelisiniz.

Sarımsak:
     Sarımsağın bağışıklık artırıcı özellikleri, allisin gibi yüksek konsantrasyonda kükürt içeren bileşiklerden geliyor. Yapılan çalışmalarda; 3 ay boyunca sarımsak takviyesi alanlarda, almayanlara göre daha az soğuk algınlığının görüldüğü rapor edilmiş.

Ispanak:
     Ispanak C vitamini, antioksidanlar ve beta karotenden oldukça zengin bir sebze. Bağışıklık sistemi için son derece önemli olan bu içerikleri nedeniyle ıspanağı beslenme listenizden eksik etmeyin. Brokoliye benzer şekilde, besin değerini korumak için ıspanağı da mümkün olduğunca az pişirmeye özen gösterin.

Yoğurt:
     Yoğurt, içeriğinde bakteriyel olan ve bakteriyel olmayan unsurlar barındırıyor. Bakteriyel bölümde bağışıklığı destekleyen etkileri kanıtlanmış olan probiyotikler bulunuyor. Yoğurtta protein, riboflavin, folik asit ve kalsiyum da mevcut. Bu içerikler de bağışıklığa destek veriyor. Ancak diyabet riski nedeniyle aromalı ve şeker yüklü türleri yerine, sade yoğurt tüketmeyi alışkanlık haline getirin. Sade yoğurdu, sağlıklı meyveler ve bal ile tatlandırabilirsiniz. Unutmayın ki yoğurt aynı zamanda harika bir D vitamini kaynağı.

Badem:
     E vitamininden zengin olan badem güçlü bir antioksidan olarak nitelendiriliyor. Yetişkinlerin her gün 15 mg E vitamini tüketmeleri öneriliyor. Yaklaşık yarım fincan badem tüketmeniz, önerilen günlük gereksinimi karşılayacaktır.

Ay çekirdeği:
     Fosfor, magnezyum, B6, selenyum ve E vitaminleri gibi maddelerden zengin olan ay çekirdeği bağışıklık sistemini destekleyen önemli besinlerden. Sağlıklı bir vücut için her gün 30 gram (yaklaşık 2 yemek kaşığı) ay çekirdeği tüketmenizde fayda var.

Tavuk:
     Hasta olduğumuzda çoğumuzun aklına ilk olarak tavuk suyu çorbası geliyor. Tavuk suyu çorbası bu unvanını bolca içerdiği B6 vitamininden alıyor. B6 Vitamini, vücutta meydana gelen birçok kimyasal reaksiyonda önemli bir rol oynuyor. Yeni ve sağlıklı kırmızı kan hücrelerinin oluşumu için de hayati önem taşıyor. Tavuk kemiklerinin kaynatılmasıyla yapılan et suyu bağırsakların iyileşmesi ve bağışıklık için yararlı olan B6 vitamini, D vitamini ve kobalamin gibi diğer besinleri içeriyor.

Yeşil çay:
     Yeşil ve siyah çaylar, bir tür antioksidan olan flavonoidlerden oldukça zenginler. Yeşil çay aynı zamanda kateşinler de içeriyor. Kateşinler bağışıklık fonksiyonunu geliştiriyor, ancak siyah çayın geçtiği fermantasyon süreci birçok kateşini yok ediyor. Yeşil çay ise buharda pişiriliyor ve fermente edilmiyor, böylece kateşinler korunuyor. Yapılan çalışmalar, yeşil çayda bulunan çay kateşinlerinin grip ve bazı soğuk virüslerin çoğalmasını önleyebileceğini ve bağışıklık aktivitesini artırabileceğini göstermiş. Yeşil çayın aksine, siyah çayın fermentasyonu sonucu ortaya çıkan theaflavinlerin bağışıklığı desteklediği ifade ediliyor.

Zencefil:
     Zencefil içeriğindeki mangan ile vücuttaki iltihabı azaltmaya, mide bulantısını gidermeye yardımcı olabiliyor ve kronik ağrıyı azaltabiliyor. Antienflamatuar ve anti kanser etkilerinin yanında, B6 içermesi dolayısıyla bağışıklığı destekliyor.

Zerdeçal:
     Körinin temel bileşeni olan bu parlak sarı renkteki acı baharat, hem osteoartrit hem de romatoid artrit tedavisinde yıllardır bir anti-enflamatuar olarak kullanılıyor. Zerdeçala kendine özgü rengini veren yüksek konsantrasyonlardaki curcumin, egzersizlere bağlı kas hasarını azaltmaya da yardımcı olabiliyor. Zerdeçal içerdiği curcumin ile aynı zamanda bağışıklık güçlendirici ve antiviral besin olarak da umut vaat ediyor.

Midye:
     Midye ve karides gibi bazı kabuklu deniz ürünleri çinkodan zengin besinlerden. Diğer birçok vitamin ve mineral kadar ilgi görmeseler de aslında bağışıklık hücrelerimizin çalışabilmesi için vücudumuzun çinkoya ihtiyacı var. Günlük çinko gereksinimi yetişkin erkek için 11 mg, yetişkin kadın için 8 mg’dır. Ancak dikkat! Vücutta çinko fazlalığı tam aksine bir etki göstererek bağışıklık sisteminin işlevini önleyebiliyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Aktif hasta sayısı 70 bine yaklaştı

  SU SAYACI TEST ve AYAR CİHAZI SATIN ALINACAKTIR

  ‘Süper Cuma’da 2 milyar TL rekoru bekleniyor

  Yöresel ürünlerin raf alanı büyüyecek

  Türkiye, 1 ayda 110 milyon dolarlık mandalina ihraç etti

  İlk yerli Tetanos-Difteri aşısı kullanıma hazır

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Konak’ta nikâhla İstanbul sözleşmesi bir arada

  Büyükşehir, ikinci kadın sığınma evini hizmete açıyor

  İSİB, 2020’nin son sanal heyet organizasyonunu Kolombiya’ya yapıyor

  AVM sektöründe ikinci yeni dönem

  Uzundere’de ikinci etap kapsamında anahtar teslimi başladı

  Aksigortalılar dosya durumlarını WhatsApp bildirimleriyle anlık öğreniyor

  Güvenli alışverişin ilk adımı iade süreçlerini okumak

  “Sürdürülebilir kalkınma kadınların ekonomiye eşit katılımlarıyla mümkün”

  Renault Trucks Akademi, canlı sanal eğitimler ile fark yarattı

  Vestel ve Ege Üniversitesi teknoloji ve bilim iş birliğine imza attı

  Ege Ekonomik Forum 30 Kasım’da başlıyor

  Türkiye’de kamu istihdamı OECD ortalamasının altında

  İzmir’den Ortak Akıl Çağrısı: İzmir Zamanı

  Bodrum’da esnaflar mutlu, memurlara hayat zorlaştı

  ESHOT’tan Bornova’ya İzmirim Kart merkezi

  Zemin çözümleri sektöründe pandemiye rağmen yüzde 25 büyüme

  “Alkol satan ve satmayan bakkal ayrımı kaldırılmalı”

  Rüzgâr enerjisinde gençlere “dünya mühendisi” olma şansı

  Narlıdere ‘şiddete’ karşı tek yürek

  Başkan Oran’dan öğretmenlere anlamlı hediye

  “Orman yangını hava filomuz artacak”

  Gürer: 2021 bütçesinde de umut ışığı yok

  “Son sözlerini hiç unutmayacağız”

  Ödemiş’te Öğretmenler Günü’nde duygu dolu açılış

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin pandemi sürecindeki kriz yönetimine uluslararası övgü

  “Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlanmalı”

  “Kadına yönelik şiddet insan hakları ihlalidir”

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova ve Susurluk’tan kardeşlik adımı

  BASIM, TANITIM ve DUYURU HİZMETİ ALINACAKTIR

  Gaziemirli erkekler kadınların sesi oldu

  Hyundai Elantra N kamuflajlı olarak karşımıza çıktı

  Bucalının “nefes” alanlarına çirkin saldırı

  Kişisel gelişim dijitale taşındı

  Pandemide şirketler aidiyet, çalışanlar güven dedi

  Otomotivde küresel tek pazara veda

  Türk şirketleri Covid-19 sürecinde zamanında ödemeye daha fazla özen gösterdi

  İhale Özetleri

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Yeni hasta sayısı bir haftada iki misline yakın arttı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
  Ticaret 20.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni