• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Sevgi Şahin ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
09/03/2018 18:04
Tuzu azaltmak çok önemli!...

Prof. Dr. Sevgi Şahin
Nefroloji Uzmanı
Acıbadem Altunizade Hastanesi

     Hiç kuşkusuz, tuz içerdiği minerallerle vücudumuzun yaşamsal fonksiyonlarını devam ettirebilmesinde son derece önemli bir role sahip. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; günde ortalama 5 gram tuz (bir silme çay kaşığı) almamız vücudumuz için yeterli geliyor. Ancak yapılan araştırmalar gösteriyor ki Türkiye’de tuz tüketimi maalesef 16-18 gramı buluyor. Son yıllarda yapılan kısıtlamalarla bu miktarın 14,8 grama düşürüldüğü belirtiliyor.

     Düşük miktarda alındığında hayatımızda önemli fonksiyonu olan tuzun, bunun tam aksine ideal miktarın üzerinde tüketildiğinde ise zehirden farksız olduğu ortada. Tuzun başta böbreklerde hasar oluşturmaktan kan basıncını yükseltmeye kadar pek zor zararı oluyor. Bu nedenle günlük tuz tüketimini kısıtlamak yaşamsal öneme sahip.

     Yaygın inanışın aksine tüketilen tuzun büyük bir kısmı mutfak masasında yemeklere eklenen tuzdan değil, işlem görmüş besinlerden geliyor. Öyle ki işlenmiş besinler sodyum alımının genelde yüzde 75 gibi yüksek bir oranını oluşturuyor. Bu nedenle tuz alımını azaltmak için sofradan tuzu kaldırmanın yanı sıra işlenmiş besinlerden kaçınmak da çok önemli. Peki, pek çoğumuzun yemeklere hiç düşünmeden bolca serptiği tuz sağlığımızı nasıl etkiliyor?

Kan basıncını yükseltiyor
     Diyetteki tuz artışı kan basıncını yükseltiyor. Tuz tüketimi arttığında aynı zamanda kan basıncını düşürmek için alınması gereken tansiyon düşürücü ilacın dozu ve sıklığı da artıyor. Bunun nedeni ise tuzun tansiyon ilaçlarının etkisini azaltması. Özellikle de ACE inhibitörü ve ARB grubu tansiyon ilaçlarının etkisine direnç gelişmesine yol açıyor. Tuzla hipertansiyon arasında doza bağlı ve doğrudan bir ilişki mevcut. Tuz alımının azaltılması uzun dönemde kalp damar hastalıkları ve inme riskini azaltıyor. Örneğin, diyetle alınan tuzun 10 gramdan 5 grama düşürülmesiyle inme riski yüzde 23 ve kalp damar hastalıklarının riski de yüzde 17 oranında azalabiliyor.

Böbreklerde kalıcı hasar oluşturabiliyor
     Tuzlu beslenme, sadece sistemik kan basıncını yükseltmekle kalmıyor, böbrek hücreleri içindeki basıncı da arttırıyor. Glomeruller adı verilen hücrelerin içindeki basınç artışı, böbreğin süzme membranını proteinlere daha geçirgen hale getiriyor. İdrarla protein atılımının artmasının da uzun dönemde böbrekte kalıcı hasar oluşturabiliyor.

İnsülin direncini arttırabiliyor
     Yüksek sodyum içeren diyet, kanda leptin düzeyini yükseltiyor. Bu hormonun artışı karın bölgesindeki yağ hücrelerini çoğaltıyor. Karın bölgesinde yağlanma da bel çevresinin genişlemesiyle sonuçlanıyor. Bunun sonucunda insülin direnci artıyor. Düşük sodyumlu beslenme tarzı ise glukozu dokulara taşıyan transporterlerin miktarını ve yağ hücrelerinin içindeki insülin reseptörlerini düzenliyor ve insülin direnci azalıyor. Özellikle tuza duyarlı kişilerde diyette tuz kısıtlandığında, insülin direnci düşüyor.

Mide kanseri riskini yükseltiyor
     Yüksek sodyum içeren beslenme tarzının mide mukozasında hasar oluşturuyor.  Hasarlanan mukoza kanserojen maddelere daha hassas hale geliyor, helicobacter pylori adlı bakterinin midede daha uzun süreli olarak yerleşmesine ve hasar yapmasına yatkınlık yaratıyor. Hasarlanan mide mukozasında da kanser gelişebiliyor. Bu nedenle tuzlu gıdalar, tütsülenmiş ve salamura gıdalardan uzak durmak gerekiyor.

Kemik erimesini tetikleyebiliyor
     50 yaş üstündeki her 2 kadından ve her 5 erkekten 1’i osteoporoz olarak adlandırılan kemik yoğunluğu azalması nedeniyle kemik kırıkları problemleri yaşıyor. Yüksek tuz içeren beslenme tarzı, kemiklerden kalsiyumun serbestleşmesine ve idrarla vücuttan atılmasına yol açıyor. Sonuçta kemikler zayıflıyor ve kolay kırılabilir hale geliyor. Menopoz dönemindeki kadın hastalar ve yaşlılar özellikle yüksek risk altında oluyor.

Böbrek taşına yol açabiliyor
     Tuzlu beslenme idrarla kalsiyum atılımını arttırıyor. İdrarda bulunması gerekenden fazla kalsiyum atılması da böbrek taşı oluşumuna yol açabiliyor. Böbrek taşları enfeksiyon odağı oluşturarak veya idrar yolunda tıkanmaya yol açarak böbreklerde hasar gelişmesine neden olabiliyor.

Bağışıklık sistemini de etkiliyor
     Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarda fazla tuz alımının bakteriler ve yabancı maddelere karşı savaşan koruyucular olan ‘makrofajların’ fonksiyonunu azalttığını ortaya koyuyor. Bunun sonucunda da bağışıklık sistemimiz bakteri ve virüslere karşı zayıflıyor.

Damar hastalığına bağlı demansı hızlandırabiliyor
     Damar hastalığına bağlı demans, bunamanın en sık görülen türü. Zihinsel fonksiyonların tümünü etkileyen bu tablo, beyin kan dolaşımının damar sertliği nedeniyle bozulması sonucunda gelişiyor. Tuz tüketiminin fazla olması, damar yapısını bozarak ve kan basıncını yükselterek damar hastalığına bağlı demansı hızlandırıyor.

Meniere hastalığına neden olabiliyor
     Denge bozukluğu, şiddetli baş dönmesi, bulantı ve kusma ile karakterize meniere hastalığı, iç kulağın hasarlanmasıyla ilgili bir sorun. Yüksek miktarda tuz alımı vücutta su tutulmasına neden olduğu için iç kulak basıncını arttırıyor, hastalığın belirti ve bulgularını şiddetlendiriyor. Meniere hastalığının tedavisinde tuzsuz diyet son derece etkili oluyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  50 bin yetenekli öğrenciye eğitim

  Sabancı Holding çimento sektöründe 50 yılı geride bıraktı

  Türkiye’nin net UYP açığı 351,5 milyar dolar oldu

  Tüketici güven endeksi yüzde 4,3 azaldı

  2018 yılı gelir dağılımı istatistikleri belli oldu

  Otobüs bagajındaki 1,5 ton balığa el konuldu

  “GlassHouse Cloud Dijital Dönüşüm Zirvesi” 25 Eylül’de

  “Eğitim 4.0 sağlanmadan Sanayi 4.0’a geçilemez”

  Panasonic ‘Innovation Corner’ açılışını gerçekleştirdi

  Özgener: “Girişimcilik Fonu’nu yürekten destekliyoruz”

  Gürer: “İş Müfettişlerinin ataması neden yapılmıyor?”

  Çeşmeli turizm duayeninden bakanlığa çağrı

  Her 4 yılda bir Avrasya Tüneli kadar tasarruf

  Karşıyaka’da ‘Gaziler Günü’ kutlandı

  Kadınlar ‘dayanışma ağları’ örüyor

  “Yangın Semineri 2019” başladı

  Karşıyaka’da otomobilsiz gün

  Narlıdere Belediyesi ilk kreşini açtı; “Nar Çiçekleri” eğitime başladı

  Gürer, “Tarlada kalan domates, markette 6 liraya dayandı”

  İEF’te kemeraltı sokağı yüz binleri ağırladı

  Türk ve Alman gençler, Foça’ya kültür gezisi düzenledi

  Yapay Zeka uygulamalarının sağlık üzerindeki etkisi büyüyecek

  Privia Security’ten siber güvenlik sektörüne destek

  Fuara Karşıyaka damgası

  Siber güvenliğin zayıf halkası: İnsan

  Kaspersky OneDrive için de koruma sunuyor

  2019’un ilk altı ayında mobil tehditler nereye odaklandı?

  Hayatın içinde ol alzheimer olma

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  20 Eylül 2019 Tarihli ve 30894 Sayılı Resmi Gazete

  19 Eylül 2019 Tarihli ve 30893 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  MB-PPK: Enflasyon Eylül’de önemli ölçüde düşecek

  TMO, kuru üzüm alımı konusunda açıklama yaptı

  Kısa vadeli dış borç stoku 126 milyar dolar

  Konfeksiyoncular ürünlerini Fransa’da tanıttı

  Ağustos’ta turist sayısı yüzde 24,35 arttı

  Türkiye’nin en güçlü kadın CEO’ları

  Burak Başarır içecek sektöründe ‘En İyi CEO’ seçildi

  Başkan İduğ gazilerle kahvaltıda buluştu

  SunExpress çalışanlarından İzmir için kampanya

  “Rüzgar enerjisi sektörü için önemli adım”

  Faiz düştü, yatırımcı gayrimenkule döndü

  Başkan Sengel’den gazilere anlamlı hediye

  İzmir’de kur riski tartışılacak

  BETA Kimya A.Ş.’den yangına dayanımlı köpük: APEL PF380

  İzmir’deki okullara temizlik ve güvenlik çalışanı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.09.2019
  Ticaret 20.09.2019
  Ticaret 19.09.2019
  Ticaret 18.09.2019
  Ticaret 17.09.2019
  Ticaret 16.09.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni