• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Sevgi Şahin ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
09/03/2018 18:04
Tuzu azaltmak çok önemli!...

Prof. Dr. Sevgi Şahin
Nefroloji Uzmanı
Acıbadem Altunizade Hastanesi

     Hiç kuşkusuz, tuz içerdiği minerallerle vücudumuzun yaşamsal fonksiyonlarını devam ettirebilmesinde son derece önemli bir role sahip. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; günde ortalama 5 gram tuz (bir silme çay kaşığı) almamız vücudumuz için yeterli geliyor. Ancak yapılan araştırmalar gösteriyor ki Türkiye’de tuz tüketimi maalesef 16-18 gramı buluyor. Son yıllarda yapılan kısıtlamalarla bu miktarın 14,8 grama düşürüldüğü belirtiliyor.

     Düşük miktarda alındığında hayatımızda önemli fonksiyonu olan tuzun, bunun tam aksine ideal miktarın üzerinde tüketildiğinde ise zehirden farksız olduğu ortada. Tuzun başta böbreklerde hasar oluşturmaktan kan basıncını yükseltmeye kadar pek zor zararı oluyor. Bu nedenle günlük tuz tüketimini kısıtlamak yaşamsal öneme sahip.

     Yaygın inanışın aksine tüketilen tuzun büyük bir kısmı mutfak masasında yemeklere eklenen tuzdan değil, işlem görmüş besinlerden geliyor. Öyle ki işlenmiş besinler sodyum alımının genelde yüzde 75 gibi yüksek bir oranını oluşturuyor. Bu nedenle tuz alımını azaltmak için sofradan tuzu kaldırmanın yanı sıra işlenmiş besinlerden kaçınmak da çok önemli. Peki, pek çoğumuzun yemeklere hiç düşünmeden bolca serptiği tuz sağlığımızı nasıl etkiliyor?

Kan basıncını yükseltiyor
     Diyetteki tuz artışı kan basıncını yükseltiyor. Tuz tüketimi arttığında aynı zamanda kan basıncını düşürmek için alınması gereken tansiyon düşürücü ilacın dozu ve sıklığı da artıyor. Bunun nedeni ise tuzun tansiyon ilaçlarının etkisini azaltması. Özellikle de ACE inhibitörü ve ARB grubu tansiyon ilaçlarının etkisine direnç gelişmesine yol açıyor. Tuzla hipertansiyon arasında doza bağlı ve doğrudan bir ilişki mevcut. Tuz alımının azaltılması uzun dönemde kalp damar hastalıkları ve inme riskini azaltıyor. Örneğin, diyetle alınan tuzun 10 gramdan 5 grama düşürülmesiyle inme riski yüzde 23 ve kalp damar hastalıklarının riski de yüzde 17 oranında azalabiliyor.

Böbreklerde kalıcı hasar oluşturabiliyor
     Tuzlu beslenme, sadece sistemik kan basıncını yükseltmekle kalmıyor, böbrek hücreleri içindeki basıncı da arttırıyor. Glomeruller adı verilen hücrelerin içindeki basınç artışı, böbreğin süzme membranını proteinlere daha geçirgen hale getiriyor. İdrarla protein atılımının artmasının da uzun dönemde böbrekte kalıcı hasar oluşturabiliyor.

İnsülin direncini arttırabiliyor
     Yüksek sodyum içeren diyet, kanda leptin düzeyini yükseltiyor. Bu hormonun artışı karın bölgesindeki yağ hücrelerini çoğaltıyor. Karın bölgesinde yağlanma da bel çevresinin genişlemesiyle sonuçlanıyor. Bunun sonucunda insülin direnci artıyor. Düşük sodyumlu beslenme tarzı ise glukozu dokulara taşıyan transporterlerin miktarını ve yağ hücrelerinin içindeki insülin reseptörlerini düzenliyor ve insülin direnci azalıyor. Özellikle tuza duyarlı kişilerde diyette tuz kısıtlandığında, insülin direnci düşüyor.

Mide kanseri riskini yükseltiyor
     Yüksek sodyum içeren beslenme tarzının mide mukozasında hasar oluşturuyor.  Hasarlanan mukoza kanserojen maddelere daha hassas hale geliyor, helicobacter pylori adlı bakterinin midede daha uzun süreli olarak yerleşmesine ve hasar yapmasına yatkınlık yaratıyor. Hasarlanan mide mukozasında da kanser gelişebiliyor. Bu nedenle tuzlu gıdalar, tütsülenmiş ve salamura gıdalardan uzak durmak gerekiyor.

Kemik erimesini tetikleyebiliyor
     50 yaş üstündeki her 2 kadından ve her 5 erkekten 1’i osteoporoz olarak adlandırılan kemik yoğunluğu azalması nedeniyle kemik kırıkları problemleri yaşıyor. Yüksek tuz içeren beslenme tarzı, kemiklerden kalsiyumun serbestleşmesine ve idrarla vücuttan atılmasına yol açıyor. Sonuçta kemikler zayıflıyor ve kolay kırılabilir hale geliyor. Menopoz dönemindeki kadın hastalar ve yaşlılar özellikle yüksek risk altında oluyor.

Böbrek taşına yol açabiliyor
     Tuzlu beslenme idrarla kalsiyum atılımını arttırıyor. İdrarda bulunması gerekenden fazla kalsiyum atılması da böbrek taşı oluşumuna yol açabiliyor. Böbrek taşları enfeksiyon odağı oluşturarak veya idrar yolunda tıkanmaya yol açarak böbreklerde hasar gelişmesine neden olabiliyor.

Bağışıklık sistemini de etkiliyor
     Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarda fazla tuz alımının bakteriler ve yabancı maddelere karşı savaşan koruyucular olan ‘makrofajların’ fonksiyonunu azalttığını ortaya koyuyor. Bunun sonucunda da bağışıklık sistemimiz bakteri ve virüslere karşı zayıflıyor.

Damar hastalığına bağlı demansı hızlandırabiliyor
     Damar hastalığına bağlı demans, bunamanın en sık görülen türü. Zihinsel fonksiyonların tümünü etkileyen bu tablo, beyin kan dolaşımının damar sertliği nedeniyle bozulması sonucunda gelişiyor. Tuz tüketiminin fazla olması, damar yapısını bozarak ve kan basıncını yükselterek damar hastalığına bağlı demansı hızlandırıyor.

Meniere hastalığına neden olabiliyor
     Denge bozukluğu, şiddetli baş dönmesi, bulantı ve kusma ile karakterize meniere hastalığı, iç kulağın hasarlanmasıyla ilgili bir sorun. Yüksek miktarda tuz alımı vücutta su tutulmasına neden olduğu için iç kulak basıncını arttırıyor, hastalığın belirti ve bulgularını şiddetlendiriyor. Meniere hastalığının tedavisinde tuzsuz diyet son derece etkili oluyor.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  24 Şubat 2020 Tarihli ve 31049 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  23 Şubat 2020 Tarihli ve 31048 Sayılı Resmi Gazete

  İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNDEN KAMU KONUTLARI SATIŞI

  T.C. ÇEŞME İCRA DAİRESİ 2018/417 TLMT. TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Borsalarda Alım-Satım

  “Hazır giyim ve tekstil sektörlerimizin istihdamı ilk kez 1 milyonun üzerine çıktı”

  Nea Smirni ile İzmir arasındaki ilişki güçlenecek

  Kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 105,61 arttı

  HORECA Fair’de 400 marka buluştu

  Çin Merkez Bankası: Salgının ekonomiye etkileri kısıtlı olacak

  Margarinde gönüllü başlayan trans yağ sınırlaması yasallaşıyor

  Gürer: Tarımda umut kadın kooperatifleri

  Seferihisar Belediye Başkanı İsmail Yetişkin “Akıllı Şehirler Zirvesi’nde”

  Şiir Ege’nin iki yakasını bir araya getiriyor

  Konak’ta İklim değişikliğine sempozyum ile dikkat çekildi

  Otomobildeki dönüşüm yan sanayideki rekabeti artırıyor

  Türkiye’nin enerjide dokunulmamış hazinesi: Biyokütle

  Aliağa’da velilere mesleki ve teknik eğitim semineri

  TÜSİAD Bu Gençlikte İŞ Var! Ege’nin yeni dönemi EGİAD işbirliği ile başlıyor

  EFD’de Korona virüsünün dünya ekonomisine etkileri konuşulacak

  Ara güler merhaba izmir! Arkas sanat merkezi’nde

  Mistral Carrera’da üyelere özel “Neon” parti

  Koçtaş’a bahar erken geldi

  Endeksa ve TÜGEM 4. çeyrek 2. el konut satış raporu çıktı

  Şampiyon antrenör, şampiyon taekwondocular yetiştiriyor

  Bayraklı’da yan yatan binanın tahliyesine başlandı

  “İzmir, sağlık turizmi için biçilmiş kaftan”

  Küresel ısınmaya karşı çalı üretilecek

  Kendi zabıtasına ceza yazdı

  Tekfen Holding, istikrarlı büyümesini 2019’da da sürdürdü

  En büyük, en sessiz ve en pahalı tekneler nefes kesiyor

  Michelin’in 2019 yılı net geliri 1.7 milyar Euro’yu aştı

  Başkan İduğ: “Yeniden Yeşil Bornova”

  Başkanlık Kupası’nı “Lozan” kazandı

  Müşteri odaklı dönüşüm ve dijitalleşme Teknosa’yı 4,1 milyar lira ciroya taşıdı

  Ödemiş Ayakkabı Festivali başladı

  Towerlife markaları faturalardan da kazanıyor

  Başkan Kılıç’a anlamlı Elazığ ziyareti

  2020 Türkiye Bonds & Loans Ödülleri sahiplerini buldu

  Zamana damga vuran uygulama

  Wilo, ileri teknolojisi ile geleceğe yön verecek

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  22 Şubat 2020 Tarihli ve 31047 Sayılı Resmi Gazete

  21 Şubat 2020 Tarihli ve 31046 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.02.2020
  Ticaret 21.02.2020
  Ticaret 20.02.2020
  Ticaret 19.02.2020
  Ticaret 18.02.2020
  Ticaret 17.02.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni