• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  GÜZELBAHÇE BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN İLANDIR

  Konut satışlarında yüzde 9,9’luk azalma

  Ege’den deri ihracatında yüzde 26 artış var

  Palandöken, “Ege bölgesi esnaf zengini”

  BKM nisan ayı verilerini açıkladı

  Eskiyörük: Bu yanlışı düzeltin

  Türk Ytong ürünleri, Yapı İstanbul Fuarı’nda ilgi gördü

  Çiftler düğün, aileler tatil peşinde

  Türk salatalık ve kornişonu dünya sofralarını süslüyor

  Sağlık için 2 bardak süt için

  Denizin Kırçiçekleri barışa yelken açtı

  Serkan Asil, Pancar OSB’nin yeni başkanı

  YHT’lerden memnuniyet yüzde 83.3’e yükseldi

  İzmir’den alınan vergi 64 milyar, yatırım 13 milyar

  19 Mayıs kutlamaları Pınarbaşı’ndan başladı

  Yazlık konuta ilgi artıyor

  Türkiye’de süt içme oranı Avrupa ülkelerine göre oldukça düşük

  Balparmak’tan, “Arıyı Unutma” kampanyası

  Buca’dan Haluk Levent rüzgarı geçti

  Karşıyaka’da 19 Mayıs coşkusu

  Seneye buluşmak üzere...

  Microsoft Office açıklarına saldırılar arttı

  ESET, çözüm ortaklarıyla Kıbrıs’da buluştu, katılım rekoru kırdı

  25 yıl içinde işlerin yüzde 47’si kaybolacak

  Lenovo’dan arkadaşınızla birlikte Dominik’e gitme şansı

  Knights Chronicle oyununa 500 bin kişi ön kayıt yaptırdı

  Modüler mobilyalar, Buka ile ‘değişiyor’

  Doğanlar Kültür Merkezi’nde geri sayım başladı

  Ermat Renault, Paris’ten ödülle döndü

  Başkan Kocaoğlu’ndan birlik çağrısı; Harç olalım

  Gerenköy’de, eğitim paneli

  Koruncuk Köy Urla çocukları için hobi bahçesi oluşturuldu

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  19 Mayıs 2018 Cumartesi

  Karayollarında Durum

  İlk icraat ‘dış ticaret üniversitesi’

  Nisan’da kurulan şirket sayısı arttı

  Plastik üretimi yüzde 54,5’lik artışla 13,6 milyar dolara ulaştı

  Palandöken, “Seçim harcamaları piyasaları canlandırıyor”

  İzmir’de Nisan ayında konut satışları azaldı

  Alışveriş sitelerinde Anneler Günü yoğunluğu yaşandı

  Türkiye’de 2018 Nisan ayında 103 bin 087 konut satıldı

  KGF’den üçüncü kefalet paketi

  Yurt içi seyahatlerde en çok yeme-içme harcaması yapıldı

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 18.06.2018 - 11:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 31.05.2018 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 07.06.2018 - 14:30

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.05.2018
  Ticaret 19.05.2018
  Ticaret 18.05.2018
  Ticaret 17.05.2018
  Ticaret 16.05.2018
  Ticaret 15.05.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni