• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  ARAÇ KİRALAMA HİZMETİ ALINACAKTIR

  “Operasyonel risk iyi yönetilmeli”

  Festival Pastası ile dünya rekoru kırılacak

  Antik Kent’te oda müziği gecesi

  İnşaat sektörü ve bankacılar ALTO’da buluştu

  Kültürpark’a uydu kongre merkezi önerisi

  İGC Basın Akademisi törenle açıldı

  Beko’dan Küçük Ev Aletleri’nde %50 indirim fırsatı

  IKEA’nın Gelenekselleşen Yaz İndirimi başlıyor!

  İzmir Özel Saint-Joseph Fransız Lisesi 139. Dönem mezunlarını verdi

  Karşıyakalı ‘masterler’ sahaya çıktı

  Penti, Romanya’da da pazar lideri oldu

  Sütaş’tan 50 milyon TL’lik yatırım

  Türk Prysmian Kablo ISO ilk 500’de

  Başkan Tugay: Her şey çok güzel olacak!

  Gaziemir’in koristlerinden Karadeniz türküleri

  Tuncay Özkan’ın ilk ilçe ziyareti Bornova’ya

  Çatalhöyük paneline yoğun ilgi

  Pharmactive ile Chiesi iş birliği büyüyor

  Türk Telekom toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde anlaşamadı

  Özerden Plastik sermaye artırımına gidiyor

  Türkiye doğalgaz ithalatında dünya altıncısı

  Siber saldırganların hedefi: Operasyonel teknolojiler

  Shell’den 1 milyon TL değerinde hediye yakıt kampanyası

  İttifak Holding yönetim kurulu üyesi görevinden istifa etti

  Ford, 21. Dünya Mükemmeliyet Ödülleri’nde bir kez daha Pirelli’yi onurlandırdı

  Başkan Soyer; “Kooperatifleşmeye biz de önem veriyoruz”

  HSBC Türkiye, Büyük Menderes Havzası’nda suyun verimli kullanımı için harekete geçti

  Palandöken, “İnşaat sektörünün sorunu konut kredi faizleri”

  Türkiye Seramik Federasyonu’ndan Demirdöver’e sektöre katkı ödülü

  “Sektör olarak 2030 için stratejimizi oluşturmaya başladık”

  KOBİ’ler için dijital dönüşüm

  Türkiye Babalar Günü ve Karne Günü’nde cep telefonu hediye etti

  Gülbahçe’de yoğun tempo

  Yörük kültürü Buca’da yaşatıldı

  Küre Dağları Milli Parkı adeta bir doğa müzesi

  Sağlık sektörünü sarsan veri ihlali

  Avrupa ve ABD’de IoT cihaz güvenliği için yasa geliyor

  Dört kameralı HONOR 20 PRO, 3 saniyede 85 milyon TL’lik sipariş aldı

  KURU GIDA ALIMI

  BİNA ÇATI ONARIMI İŞİ YAPTIRILACAK

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  19 Haziran 2019 Tarihli ve 30806 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Stoktaki antep fıstığı talebi karşılayacak

  Egeli ihracat şampiyonlarına ödül yağmuru

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.06.2019
  Ticaret 19.06.2019
  Ticaret 18.06.2019
  Ticaret 17.06.2019
  Ticaret 15.06.2019
  Ticaret 14.06.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni