• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yurtiçi & Yurtdışı İş Teklifleri

  25 Ağustos 2019 Tarihli ve 30869 Sayılı Resmi Gazete

  Dolar’da hareket devam edecek mi?

  CHP İzmir Kadın Kollarından Emine Bulut tepkisi

  CHP İzmir İl Danışma Kurulu toplandı

  İzmir’de katlanır bisikletlere otobüs izni

  Derin Baytur Kanada’da Dünya Şampiyonu oldu

  İthalatla rekor ‘mısır’da

  Başkan Tugay CHP’li gençlerle buluştu

  Özel sektör doğal afetlerde işbirliğine hazır

  İzmir’i duygulandıran karara özel teşekkür

  Bayraklı Belediye Başkanı’nın odasında dinleme cihazı bulundu

  Dünya inşaat liginde ikinciyiz

  Derya Can, Salda Gölü’nde yeni bir rekora imza attı

  Doğa ananın çığlığı artık duyulmalı!

  Creavit geliştirdi, TSE onayladı

  Başkan Engin’in sokak mesaisi

  Türkiye Finans 400 milyon lira tutarında kira sertifikası halka arzını tamamladı

  Foça Tatil Köyü ihalesi bir kez daha iptal edildi

  Menderes’te hayata engel yok

  Ekonomik kalkınma rüzgar enerjisi ile gerçekleşiyor

  İnşaat Malzemeleri Sanayi’nde toparlanma başladı

  Huriye Serter “Erkek şiddetine karşı sabrımız kalmadı”

  Yangın söndürme uçakları niçin kiralanmıyor?

  Sıcak yaz günleri için yaban hayvanlarına su takviyesi

  Bornova’da yollara park eden hurda araç sorununa ortak çözüm

  Karşıyaka’da bir ilk: Gönüllü zabıtalar geliyor

  Ödemiş Belediyesi’nden kadınlara ücretsiz psikolojik destek

  “Kınamak yetmez, önlemek gerek”

  48’i milli toplam 246 sporcu Egeli oldu

  Milli sporcularımız Boccia Avrupa Bölge Şampiyonası’na hazır

  Menemen’in çehresi değişiyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Karayollarında Durum

  24 Ağustos 2019 Tarihli ve 30868 Sayılı Resmi Gazete

  EŞYA KABUL BİRİMİ İNŞAATI YAPILMASI ve GİRİŞ YOLU DÜZENLENMESİ İŞİ

  OKUL BİNASI BAKIM ONARIM İŞİ

  T.C. İZMİR 3. İCRA DAİRESİ 2019/3459 TLMT. TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Kuru üzüme 80 milyon dolarlık dokunuş

  Kurulan şirket sayısı yüzde 57 arttı

  “Basmane ve Alsancak’ta ulaşım yer altına alınacak”

  Yabancılar durmadan alıyor

  İzmir’in ilk masal evi eğitim ve istihdam sağlayacak

  Gürer: Ülke hayvancılığının içinde bulunduğu durum, meraların durumu ile ilgilidir

  Fazıl Say’a bu yıl festivalin ‘Onur Ödülü’ verildi

  Seferihisar’da Halk Market açıldı

  Uzay meraklısı ailelerden uzay turlarına büyük ilgi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.08.2019
  Ticaret 24.08.2019
  Ticaret 23.08.2019
  Ticaret 22.08.2019
  Ticaret 21.08.2019
  Ticaret 20.08.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni