• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Prof. Dr. Murat Aksu ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
04/05/2018 11:28
Uyku Hakkında 9 Yanlış

Prof. Dr. Murat Aksu
Nöroloji Uzmanı
Acıbadem Üniversitesi Atakent Hastanesi

     Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum… Gece uyuyamadım, uykumu alabilmem için gündüz uyumam şart… Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım… Toplum arasında sıkça konuşulan ve doğru olduğu sanılan bu bilgiler nedeniyle yapılan hataların sonuçları ağır olabiliyor; örneğin her 100 kişiden 20’sinde görülen uykusuzluk probleminin gelişmesi gibi!

     Kaliteli bir uyku bizi güne hazırlayan bir yenilenme dönemi olmasının ötesinde, beynimizin ve bedenimizin uyanıkken yapamadığı işlevleri yerine getirmesini de sağlıyor. Uykunun yeterli ve kaliteli olması hem daha sağlıklı olmamız, hem de gündüz kendimizi daha iyi hissetmemiz için çok önemli. Ancak toplumda uyku ile ilgili doğru sanılan hatalı bilgiler nedeniyle yapılan yanlışlar, uykusuzluk ve gündüz aşırı uyku gibi birçok uyku bozukluğuna yol açarken, aynı zamanda tanı ile tedavinin de gecikmesine neden olabiliyor. Peki ama uyku ile ilgili doğru olduğunu düşündüğümüz hatalı bilgiler neler?

     Yanlış: Sağlıklı uyku en az 8 saat olmalı
     Doğrusu: Toplumda en çok inanılan hatalı bilgilerden biri, sağlıklı uykunun en az 8 saat olması gerektiği. Sanılanın aksine, sağlıklı uyku süresi kişiden kişiye değişiyor. Bu süreyi değiştirmemiz çok mümkün değil. Bununla birlikte, eğer gece uykusu sağlıksızsa, örneğin sık bölünüyorsa, kuşkusuz yatakta geçirilen toplam süre uzayacaktır. Bu da bir uyku bozukluğunun belirtisidir.

     Yanlış: Akşam içeceğim bir fincan kahve uykumu bozmaz
     Doğrusu: Kahve ve çayda bulunan maddeler uykuyu başlatan beyin hücrelerinde olumsuz etki oluşturuyor ve uykuya geçişimizi zorlaştırıyorlar. Bu durum kişisel farklılık gösterse de genel olarak, kahve, çay, enerji içecekleri ve kafein içeren diğer maddelerin uykuyu bozan etkileri 6 saate kadar uzayabiliyor. Yani öğleden sonra içilen koyu kahve veya çay, gece uykuya dalmayı zorlaştırabiliyor.

     Yanlış: Az uyumak daha iyidir
     Doğrusu: Az uyumak, beynimizin sadece uykuda yapabildiği bazı işlevleri gerçekleştirmesini engelliyor. Örneğin bazı öğrenme ve bellek fonksiyonları için uyku şart. Az uyumak bu bellek işlevlerinin yerine getirilmesini önlüyor. Bunun sonucunda da daha zor öğrenir ve kavrar hale geliniyor. Yine bunun gibi bazı metabolik faaliyetlerin ve iştah düzenlemesinin sağlanması için de sağlıklı bir uyku-uyanıklık döngüsü çok önemli. İşte tam da bu nedenle yetersiz uyumak kilo alımıyla sonuçlanıyor.

     Yanlış: Uyku Apne Sendromu aşırı kilolu kişilerin hastalığıdır
     Doğrusu: Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksu toplumdaki yaygın inanışın aksine Uyku Apne Sendromu’nun aslında her yaşta ve her kiloda görülebildiğini belirterek, “İlerlemiş Uyku Apne Sendromu’nda hastalar çoğunlukla kilolu oluyorlar ama bu hastalığın bir sonucudur. Yani kilolu oldukları için hasta değillerdir; aksine hasta oldukları için kilo almış oluyorlar” diyor.

     Yanlış: Her uyku hastalığının tanısı için uyku testi şart
     Doğrusu: Uyku testi de denilen polisomnografi uyku hastalıklarının tanısında en sık kullanılan bir laboratuvar yöntemi. “Ancak bu test, her uyku hastalığının tanısı için şart değildir” açıklamasında bulunan Prof. Dr. Murat Aksu sözlerine şöyle devam ediyor: “Uyku hastalıklarının tanısı, tüm diğer hastalıklarda olduğu gibi hastanın şikayetlerinin anlaşılması, muayene edilmesi ve gerekli durumlarda uyku testi ile diğer laboratuvar tetkiklerinin yapılmasıyla konuyor. Yani uyku testi, önemli bir tanı yöntemidir ama her uyku hastalığının tanısı için gerekli bir test değildir.”

     Yanlış: Gece uyuyamadığım için gündüz uyumalıyım
     Doğrusu: Bu kesinlikle yanlış bir bilgi. Aslında insan beyni gece uyku, gündüz uyanıklık için hazırdır. Gece uyuyamayan bir kişinin, gündüz uyuması bir sonraki geceyi yine uykulu geçirmesine neden oluyor.

     Yanlış: Gece geç yatarsam sabah geç kalkmalıyım
     Doğrusu: Sağlıklı uyku için en önemli şartlardan biri, kalkma saatini mümkün olduğunca sabitlemek. Dolayısıyla gece kaçta yatılırsa yatılsın sabah aynı saatte kalkmalı. Hatta hafta sonu-hafta içi, iş günü-tatil günü fark etmeksizin sabahları aynı saatte yataktan kalkmak, sonraki gece, uykunun sağlıklı olması için en önemli kuralı oluşturuyor.

     Yanlış: Yatmadan önce ne kadar yorulursam, o kadar kolay uyurum
     Doğrusu: Sanılanın aksine yatağa ne kadar yorgun girersek uykuya dalmamız o kadar zorlaşıyor. Bu nedenle, yatma saatinden birkaç saat öncesine kadar olan dönemde, ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri yapmamalı, bu saatlerde spordan ve diğer fiziksel aktivitelerden uzak durmalı. Yatağa dinlenmiş olarak girmek uykuya dalmayı kolaylaştıracaktır.

     Yanlış: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek uykuya dalmayı kolaylaştırır
     Doğrusu: Yatakta kitap okumak, televizyon seyretmek, telefon veya bilgisayarda zaman geçirmek sanılanın tam aksine uykuya dalmayı zorlaştırıyor. Bu tür aktiviteleri, yatak dışında, hatta mümkünse başka bir odada gerçekleştirmek ve yatağı uyku için kullanmak gerekiyor. Aslında bunun tam tersi de geçerli. Yani yatak dışında uyumak, uyuklamak da sağlıklı uykuyu bozan bir faktör.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Rüzgar belirsizlik engeline takıldı

  MB net ve güçlü parasal sıkılaştırma yapılmasına karar verdi

  Alaçatı Rüzgar Enerjisi Santrali’nin kapasitesi artırılacak

  AKARYAKIT SATIN ALINACAKTIR

  T.C. FOÇA (Kapatılan) SULH CEZA MAHKEMESİNDEN İLANEN TEBLİĞ

  Bakan Kurum: 5 bin konut projesi hazır

  Pekcan: Yabancı yatırım çekilmesi öncelik olmaya devam edecek

  Döviz / Altın

  “Dirençli şehirleri birlikte tasarlayalım”

  Türkiye’de 2020 Ekim ayında 119 bin 574 konut satıldı

  Türk Telekom PİLOT’tan girişimlere 5 milyon TL’yi aşan destek

  Kış aylarını yazlıklarında geçirmek isteyenlere Koçtaş’tan öneriler

  Pınar’dan D vitamini ilaveli yeni ürün; Pınar Denge D Vitaminli Süt

  Servisçi evine ekmek götüremiyor

  Borsalarda Alım-Satım

  8 STK’dan ortak bildiri: Depreme karşı tekiz

  ‘Migros e-spor turnuvası’nda ikinci sezon heyecanı başlıyor

  Katar ile 300 milyon dolarlık işbirliği

  641,6 milyon TL’lik buzağı destek ödemeleri başlıyor

  Aktarlık mesleği “Ortak Görüş”le tanımlanacak

  Gürer: Tohumda karışıklık standartta uygun bulundu!

  Türkiye’de ürettiği güneş panellerini ABD’ye ihraç ediyor

  CNR Food İstanbul’da ticaret başladı

  Vodafone’un “Bu Atıklar Kod Yazıyor” projesi Türkiye geneline yayılıyor

  İzmir’de sokak hayvanları için dört dörtlük merkez

  CHP İzmir Milletvekili Serter: Enerji piyasası kanununu düzenlerken, OSB’lerin sesini duyun

  ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz: Rekabet gücümüzü geliştirecek dikey tarımda uzmanlaşmalıyız

  Karşıyaka Belediyesi ve ÇMO, iş birliğine imza attı

  Bakan Karaismailoğlu’ndan havacılık sektörüne destek sözü

  FAO Türkiye Uluslararası Tohum Fuarında

  Konak Belediyesi’ne büyük onur

  Bornova’da kadına şiddete karşı Dijital Eylem

  Gaziemir’in Festival Alanı yeni yüzüne kavuşuyor

  “Pandemiye rağmen ihracatımız yüzde 6,3 arttı”

  Sıcak yuvalarında moral ziyareti

  Karabağlar’da hizmetler sürerken yeşil de korunuyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  İkinci dalga gelişmekte olan avrupa ülkelerini olumsuz etkileyecek

  Kripto para ile işlem yapmanın önündeki 5 bariyer

  Pandemi sonrası iş hayatında karma çalışma modelleri benimsenecek

  İZMİR VAKIFLAR BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜNCE KİRAYA VERİLECEK TAŞINMAZLAR

  ‘Bitcoin’ araştırmasına uluslararası ödül

  ESHOT’un 2021 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi

  İhale Özetleri

  26 Kasım 2020 Tarihli ve 31316 Sayılı Resmi Gazete

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 2. Mükerrer

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Aktif hasta sayısı 70 bine yaklaştı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.11.2020
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni