• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Perakendeciler 2021’de KDV eşitlemesi istiyor

12 Ocak 2021 Salı 06:00
12
14
16
18

Perakendeciler 2021’de KDV eşitlemesi istiyor

   ► Düzgün, KDV tedarik oranı ile satış KDV’si arasındaki farklılığın hem firmalar hem de tüketiciler açısından mağduriyete yol açtığını söyledi

     Covid-19 virüsünün hızla yayılması nedeniyle alışveriş merkezleri ve mağazaların kapanması perakende sektörünü önemli ölçüde etkiledi. Gıda dışı perakende sektöründe mağazaların kapanması, gıda perakende sektöründe ise sosyal mesafe uygulamaları nedeniyle tüketici alışkanlıkları değişti. KDV tutarsızlığından dolayı mağazaların tüketici nezdinde fiyat artışı yaptığı yönünde olumsuz algıya maruz kaldığını belirten Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün, “KDV düzenlemesinin yeniden yapılmasını, yüzde 1 ile giriş yapan ürünün yüzde 1 ile satışının yapılabilmesini arzu ediyoruz” dedi.

“Karantina e-ticaret kanalının büyümesini çok hızlı tetikledi”
     Gıda perakendesi için 2019’un zor bir yıl olduğunu söyleyen Düzgün, “2020 de bir önceki senenin yansımalarıyla başladı. Ocak ve Şubat ayı satışları 2019’a paralel seyrederken, yeni tip koronavirüs salgınının Mart ayında ülkemizde de görülmesiyle birlikte, yeni bir döneme başladık. Sosyal izolasyon ve zorunlu kısıtlamalarla tüketici alışkanlıkları büyük ölçüde değişti. Sosyal izolasyon dönemindeki karantina uygulamaları, e-ticaret kanalının büyümesini çok hızlı tetikledi. Sağlık Bakanlığı ve İç İşleri Bakanlığı’nın talimat ve tavsiyelerinin yanı sıra marketlerde uygulamak için yayımlanan “Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi” doğrultusunda üst düzey önlemler aldık. Türkiye’nin dört bir yanındaki yerel marketlerimizde halkımızın ihtiyaç duyacağı her türlü gıda ile temizlik ürünlerinin tedarik edilmesinde aksaklık yaşanmaması için üreticilerimiz, tedarikçilerimiz ve tüm iş ortaklarımız ile görüşerek gerekli düzenlemeleri hızlıca hayata geçirdik” diye konuştu.

“Pandemin ilk üç ayında satışlar bir önceki yıla kıyasla yüzde 50’nin üzerine çıktı”
     Satış verileri incelendiğinde Mart, Nisan ve Mayıs ayında satışların bir önceki yıla kıyasla yüzde 50’nin üzerine çıktığını belirten Düzgün, “Vatandaşlarımızın en fazla talep gösterdiği dönem Mart ayında gerçekleşti. Evde kalma sürecinin daha fazla yaşandığı Nisan ayında ise taleplerde azalma yaşandı. Haziran ayı başına kadar satışlarda bir önceki yıla kıyasla yüzde 50’nin üzerinde bir artış gözlemledik. Temmuz ayı ortasındaki satışlar aybaşına kıyasla daha düşük seyretti. Kurban Bayramı döneminde ise geçen yıla kıyasla satışlar yüzde 30 arttı. Vatandaşlarımız ya tatil bölgelerine ya da akrabalarının yanına memleketlerine tatile gittiği için Ağustos ayından itibaren cirolar hızla düşüşe geçti. İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa gibi şehirlerde satışlar düşerken, tatil bölgeleri ile Anadolu’daki ilçe ve köylerde satışların arttığını gördük. Eylül ayında satışlar normal seyrine geri dönerken; Ekim, Kasım, Aralık dönemi ise 2019’a paralel seyretti” şeklinde ifade etti.
     Gelişmeleri e-ticaret özelinde değerlendiren Düzgün, “En hızlı büyüyen kategoriler kişisel bakım, temizlik kategorileri olurken, evde geçirilen sürenin artmasıyla birlikte ev temizliği kadar kuaför ve kişisel bakım ihtiyaçlarının da arttığı belirtiliyor. Sosyal izolasyon sürecinde Türkiye genelindeki yerel zincirlerin satışlarını incelediğimizde ise en çok satan 10 ürün bakliyat, bulaşık temizlik ürünleri, ev yüzey temizleyicileri, kâğıt ürünleri, kişisel hijyen, makarna, sıvı-katı sabun, un, yağ ve sebze-meyve olarak sıralanıyor” dedi.

“Türkiye’ye katma değer sağlamaya devam edeceğiz”
     2021 yılı beklentilerine değinen Düzgün, “Gıda perakendesinde daha adil rekabet ortamının sağlanabilmesini istiyoruz. Ülkemizde market mağaza enflasyonu hızla artmaya devam ediyor. Mağazada sayısal büyümeye odaklananların bu yıl da tutumlarıyla, sektörümüze, küçük esnafa, üreticiye zarar vereceğini düşünüyoruz. Türkiye’ye ve ekonomimize daha fazla katma değer yaratmak için yeni Perakende Yasası’nda yapılacak mağaza düzenlemesinin yanı sıra KDV eşitlemesi ile hem sektör nefes alabilecek hem de vatandaşlarımızın alışveriş sepeti daha uygun dolacak. TPF olarak “değer” odaklı yaklaşımımızı 2021 yılında da sürdürecek, ülkemize pek çok açıdan katma değer sağlamaya devam edeceğiz” ifadelerini kullandı.  

“Mağazalar arası mesafe kriteri düzenlenmeli”
     Marketlerin, hipermarketlerin ve süper marketlerin özellikle indirim marketlerinin yakın mesafelerde yeni mağaza açılış algoritmasının gözden geçirilerek sınırlandırılması gerektiğini vurgulayan Düzgün, “Küçük esnafın ve yerel marketlerin rekabet yarışında ayakta kalmasını sağlayacağını düşünüyoruz. Aynı cadde ve sokakta çok sayıda marketin açılmasıyla küçük işletmeler rekabet etmekte zorlanırken, birçok işletme faaliyetlerini durdurmak zorunda kalıyor. Bir işletmenin dahi iflasının veya kapanışının, milli ekonomiye verdiği zararı göz önünde bulundurduğumuzda, marketlerin yeni şube açılışlarında mesafe kriterinin düzenlenmesinin milli ekonominin kalkınması, sektörün ivme kazanması ve küçük esnafın rekabet haklarının korunması açısından elzem olduğunu düşünüyoruz” diye konuştu.
     KDV tedarik oranı ile satış KDV’si arasındaki farklılığın giderilmesi gerekliliğini TPF olarak önemli gördüklerini söyleyen Düzgün, “Sebze-meyve, kırmızı et, kuruyemiş, bakliyat ve zeytinyağı gibi temel gıda ürünleri, üreticiden mağazalarımıza yüzde 1 KDV oranı ile alınırken, yüzde 8 KDV oranı ile satışının yapılması hem firmalarımızın hem de tüketicinin mağduriyetine yol açıyor. Söz konusu KDV tutarsızlığından dolayı mağazalarımız tüketici nezdinde fiyat artışı yaptığı yönünde olumsuz algıya maruz kalıyor. Talebimiz ekstra bir KDV indirimi değil, eşitsizlik ve tutarsızlığın giderilmesi. Tüketicinin alım gücüne de olumsuz yönde etki eden bu tutarsızlığın çözümü için KDV düzenlemesinin yeniden yapılmasını, yüzde 1 ile giriş yapan ürünün yüzde 1 ile satışının yapılabilmesini arzu ediyoruz” ifadelerini kullandı.

“İstihdam en az yüzde 20 oranında artacak”
     Yerel zincirler olarak Türkiye genelinde beş ve üzeri zincir marketlerde 93 bine yakın çalışanları olduğunu dile getiren Düzgün, “İstihdam ve eğitim, hassasiyetle yaklaştığımız iki önemli başlık. Son 5 yıldır istihdamda neredeyse hep çift haneli büyüme elde ettik. 2021 yılının tamamı adına şimdiden bir öngörüde bulunmak için çok erken olsa da istihdamımızı en az yüzde 20 oranında artıracağımızı düşünüyorum” dedi.


+ Benzer Haberler
» 2020 ihracatında ikinci sektör kimya oldu
» Plastik sektörü 2021’de yüzde 2 büyüme bekliyor
» Çimento sektörü yeni yılda küresel pazara odaklandı
» Hazır beton sektöründe maliyetler artıyor
» Madencilik sektörü ikinci yarıda toparlandı
» 2021’de ambalaj ihtiyacı e-ticaret ile artacak
» Mücevherde 2021 e-ticaret yılı olacak
» Bilişimde Ar-Ge yatırımları desteklenmeli
» Deniz taşımacılığının stratejik önemi 2021’de sürecek
» Eskinazi: Ekonomiyi yeni bir reform paketi güçlendirebilir


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.01.2021
  Ticaret 21.01.2021
  Ticaret 20.01.2021
  Ticaret 19.01.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni