• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Mobilyada ihracat 2019’da 2,6 milyar dolara çıktı

30 Aralık 2019 Pazartesi 07:00
12
14
16
18

Mobilyada ihracat 2019’da 2,6 milyar dolara çıktı

   ► Yıl içerisinde birden fazla uzatılan KDV indirimi mobilya sektörüne can suyu oldu.

     Mobilya sektörü 2019 yılında oldukça hareketli günler geçirdi. Türkiye ekonomisinin lokomotiflerinden biri olan mobilya sanayisinin en büyük gündemi KDV gündemi oldu. Yıl içerisinde birden fazla uzatılan KDV indirimi piyasayı oldukça canlandırdı. Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Balcı, Türkiye’nin dünyada en fazla mobilya ihracatı yapan 13’üncü ülke olduğunu, 2020 yılı için bu sayıyı tek basamaklı rakamlara indirmeyi hedeflediklerini söylerken, İzmir Mobilyacılar Odası (İZMOD) Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Özkoparan ise ihracatın yüzde 10 artmasının olumlu olduğunu ancak küçük esnafın ihracat yapabilecek düzeye gelmesi gerektiğini ifade etti.

“Mobilyada ihracat 2019’da 2,6 milyar dolara çıktı”
     Hükümetten beklentilerinin 2020 yılında KDV indiriminin yüzde 8 bandında kalıcılaşması olduğunu dile getiren Balcı, “Mobilyada KDV’nin yüzde 8 oranında sabitlenmesi sektör adına birçok olumlu gelişmeye de kucak açacaktır. Özellikle kayıt dışı işlemlerin azalması ve sektördeki haksız rekabetin önüne geçilmesi sağlanacaktır. Sektörümüzde mevcut çalışma koşulları nedeni ile peşin ödenen yüzde 18 KDV tutarının 12 ile 18 taksit olarak bizlere dönmesi şirketleri finansal krize sokmaktadır. Bunun dışında 2019 yılında genel olarak orta ve büyük ölçekli işletmelerin yanı sıra küçük ölçekli işletmelerin yıldızının parladığına şahit olduk. Mobilyada ihracat oranımız 2019 yılında 2,6 milyar dolara çıktı. Sektör her ürün grubunda hem ulusal hem de uluslararası platformda ivme kazandıran rakamlarda gelir elde etti” dedi.
     Türkiye’nin dünyada en fazla mobilya ihracatı yapan 13’üncü ülke olduğunu söyleyen Balcı, “2020 yılı için bu sayıyı tek basamaklı rakamlara indirmeyi hedefliyoruz. Üretimimizi gelişen teknolojiyle destekleyip küreselleşerek ülke ekonomisine katkı sağlamayı amaç ediniyoruz. 2019 yılının ihracat verilerine dayanarak 2020’nin mobilya sektörü açısından daha verimli ve kârlı geçeceğini düşünüyorum. Ayrıca şu da unutulmamalıdır ki her insan yaşam alanının konforlu olmasını ister. Bu da mobilya üretimini insan var olduğu sürece sürekli kılan bir durum. Sektör tüketicinin ihtiyaçlarına daha yenilikçi fikirlerle karşılık verirse 2020 yılında mobilya sektörü altın çağını yaşayacaktır” ifadelerinde bulundu.

“Sektörün en büyük gündemi KDV sorunu”
     Sektörün en büyük gündeminin KDV sorunu olduğunu ifade eden Balcı, “Sektörümüzün yapı taşlarından biri hammadde konusudur. Hammadde alımlarımızda KDV oranı yüzde 18 oranındadır, satışlarımızda ise bu oran yüzde 8’dir. 6 ile 18 taksit arasında satılan mobilya ana hammaddesi sunta ve türevleri, nakit veya 3 aylık vade ile alınmaktadır. Aradaki fark mobilya firmaları için çok ciddi bir problem oluşturmaktadır. Yüksek fiyatlar ve sektörümüze göre ağırlaştırılmış ödeme koşulları bizleri zorlamaktadır. Bu doğrultuda hem üreticiyi hem satıcı hem de tüketiciyi desteklemek için KDV indiriminin yüzde 8 bandında sürekli olması sektörümüz adına çok olumlu bir adım olacaktır ve ekonomimizi güçlendirmeye devam edecektir” dedi.

“Mobilya üretiminde kalite ve tasarım esas alınmalı”
     Sektörde mobilyaların kalitesi ve tasarımına yönelik çalışmalar yapmak yerine ucuz fiyatlar ön plana çıkarılarak pazarlama ve tutundurma stratejileri geliştirildiğini, bunun sonucunda da fiyatı cazip geldiği için ürün satın alan tüketiciler kalitesiz ürünlerle karşı karşıya kaldığını söyleyen Balcı, “Belirli bir beklentiyle ürüne sahip olan tüketicinin memnuniyetsizliği ise doğrudan markanın kurumsal imajını sarsmaktadır. Dolayısıyla tüketicilerin ürüne yönelik olumsuz değerlendirmeleri sonucunda kurumsal itibar zedelenmektedir. Bu durum bir mobilya markasına geri dönüşü olmayacak zararlara yol açabilir” diye belirtti.
     Tasarımın uluslararası pazarlarda yer edinebilmemizde etkin bir yol oynadığını ifade eden Balcı, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hedeflerimiz sadece ulusal pazar değil yurt dışı pazarı da olduğu için pazarlama ve tutundurma stratejilerimizi tasarım yönünde geliştirmemiz gerekir. Tasarım, yurt dışı pazarında yer almak için neden bu kadar önemli diye sorarsanız hem akla hem de duygulara hitap ettiği için tüketicinin satın alma tercihlerini belirlemede çok önemli bir faktördür. Bu sebeple tüketicide güven algısı oluşturmak, hedef kitlemizin zihninde rakiplerimizden farklı bir yere konumlanmak ve rakiplerimize üstünlük sağlamak için ucuz fiyatların ön plana çıkarılması yerine mobilya üretiminde kalite ve tasarım esas alınmalıdır.”

“Doğru pazar ve hedef kitle araştırması yapılmalı”
     2020 yılında sektöre yönelik yatırım ortamının daha fazla iyileşeceğini düşündüğünü dile getiren Balcı, “Mobilya sektörüne yönelik destek ve teşvik artarken bir yandan da sektörün sağladığı istihdam oranı ve ihracat değeri artacaktır. Böylece pazar payı genişleyecek, ihracatla ilgili engeller ortadan kalkacak, ekonomik ve sosyal kalkınma gerçekleşecektir” dedi.
     Türkiye mobilya sektörünün yatırıma ilişkin hedeflerinin her geçen gün daha çok büyüdüğünü belirten Balcı, “Sektör doğru bir pazar ve hedef kitle araştırması yaparsa yatırım hedeflerine en kısa zamanda ulaşabilir. Mobilya sektörü Türkiye’nin en önemli sektörlerinden biri olduğu gibi birçok yan sanayiyi de desteklemektedir. Aynı zamanda Türkiye’de istihdama en çok katkı sağlayan sektörlerin başında gelmektedir. 2023 vizyonu doğrultusunda devletimizin mobilya sektöründen beklentisinin büyük olduğunun biliyoruz. Bu kapsamda hedef rakamlara baktığımızda 25 milyar dolarlık üretim, 10 milyar dolarlık ihracat ile dünya sıralamasında ilk 10, Avrupa’da ise ilk 5’te olmayı hedefleyen stratejik ve rekabetçi bir sektör olmak mobilya sektörünün hedef ve vizyonunu oluşturmaktadır. Bu hedeflere ulaşabilmek için hep birlikte daha çok çalışma zamanıdır” açıklamalarında bulundu.

“Türkiye, mobilya ihracatını en çok artıran ülke”
     Mobilya sektöründe 2019 yılında ihracat rakamlarında artış olduğunu ifade eden İzmir Mobilyacılar Odası (İZMOD) Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Özkoparan, “Türkiye dünyada mobilya ihracatını en çok artıran ülke konumunda. Mobilya sektörü diğer sektörlere göre daha iyi durumda. 186 ülkeye ihracat yapıyoruz. Alım gücü yüksek pazarlara da katma değerli ihracat yapıyoruz. Bölgesel pazarlamamız kıymetli ancak büyümemizin lokomotifi değiller. Hepimiz ucuz ürün satma derdindeyiz. Katma değer oluşturmamız ve dönüşüm yapmamız lazım” şeklinde konuştu.
     İç piyasadan küçük esnafın fayda sağladığını ancak iç piyasadaki satışların ön görülen rakamların altında kaldığını söyleyen Özkoparan, “Küçük esnafımız bulunduğu ilçede, mahallesinde ve sokağında iş yapar. İç piyasada daralma olur ise küçük esnaf yaşayamaz. Küçük esnafın yaşaması için farklı mali politikalar izlemek gerekir. Bu yıl küçük esnafımız hedeflediği ticari cirolara maalesef ulaşamadı” dedi. Küçük esnafın ihracat yapabilecek düzeye gelmesi gerektiğini vurgulayan Özkoparan, “İhracat yüzde 10 civarında bir artış gösterirken iç piyasa beklentinin altında kaldı” dedi.

Türkiye tasarımıyla yükselmeli
     Konsept mobilya üretimi yapan imalatçıların kazançlı çıktığını ifade eden Özkoparan, “Dünya mobilya üretiminde Çin yüzde 40’a yakın pay alırken ABD yüzde 12, Almanya yüzde 5, İtalya ve Hindistan ise yüzde 4 ile üst sıralarda yer alıyor. İtalya’yı tasarım, Çin’i ucuzluk öne çıkarıyor. Türk mobilya üreticisi de ucuzluğu ile değil tasarımıyla ön palana çıkmak zorunda. Türkiye halihazırda avangard ve klasik mobilyada dünya genelinde bir üne sahip. Türk ustaların elinden çıkan el işçiliği mobilyalar dünyanın dört bir yanında otelleri, malikaneleri ve sarayları süslüyor. Modern mobilyada ise el işçiliğinin yerini tasarım alıyor. Üretim öncesi tasarım çalışmalarına önem verilmesi bu noktada oldukça önemli. Modern mobilyada tüketicinin beklentileriyle doğru ölçüde mobilyalar üretilmesiyle, modern Türk mobilyası dünyada ses getirebileceğini düşünüyoruz” açıklamalarında bulundu.

2020’de yeni bir sayfa açalım
     Küçük mobilya üreticilerinin sorunlarına çözüm bulmak için gece gündüz çalıştıklarına dikkat çeken Özkoparan, yeni yılda yeni bir sayfa açılması gerektiğini ifade etti. Özkoparan, sözlerini şöyle sürdürdü: “SGK Prim ve vergi borçları olan çok sayıda üyemiz var. Yapılandırmalarını gerçekleştiren üyelerimizin büyük bölümü yükümlülüklerini gerçekleştirememiş durumda. Gecikme faizlerini indirerek yeniden bir yapılandırma yapılması gerekir. KDV vergilerinin yüzde 8’e indirilmesi gerekir. Girdi kalemlerinde de KDV dengelenmelidir. Uzun vadeli düşük faizli kaynaklar sağlanmalıdır. Hiç cari açık vermeyen sektörümüzün yurtdışı kaynaklı girdilerinin ülkemiz tarafından üretilmesi sağlanmalıdır.”


+ Benzer Haberler
» Türkiye, e-dönüşüm sıçramasını tamamlamak üzere
» “Toplam sektör büyüklüğü 140 milyar lira olacak”
» İş dünyası 2020 hedeflerine adım atıyor
» İhracatçıların gözünden 2020 yılı
» Sağlıkta hedef; bölgesel güç olmak
» “Eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak düzenlemeler yapılmalı”
» “Cam sektörü, kalkınmanın itici gücü oldu”
» Beyaz eşya sektörü daralmaya devam ediyor
» Yeni yönetmelik inşaatı temelden sarstı
» Çimento sektörü, 2019’u yüzde 30 daralma ile kapatabilir


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
  Ticaret 19.05.2020
  Ticaret 18.05.2020
  Ticaret 15.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni