• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
30/06/2021 06:22
Çevreci Yakıtların Yaramaz Çocuğu: Hidrojen -2.Bölüm

monder4@me.com

     İlk bölümde hidrojenin özellikleri ve diğer yakıtlardan farkları üzerinde durmuş, emniyet tedbirlerinin alınması, uygun maliyetlerle üretilebilmesi ve kontrol edilmesi durumunda stratejik avantajları olduğundan söz etmiştim. Bu bölümde hidrojenin taşınması ve depolanması, araçlarda kullanımı ve mevcut çalışmalar üzerinde duracağım.

     Hidrojen günümüzde iki şekilde nakledilmektedir. Birincisi boru hatları ile taşımacılıktır. En önemli örneklerden biri Amerika’da olup yaklaşık 2100 km boru hattı bulunmaktadır. Diğeri ise kriyojenik halde veya sıkıştırılmış gaz halinde tankerlerle veya silindirlerle yapılmaktadır.  Dolayısıyla depolanması ve aktarılması konusunda teknik bir eksiklik yoktur, maliyet söz konusudur.

     Depolanan hidrojeni araçlarda nasıl kullanılacağı konusunda bakıldığında karşımızı Yakıt Hücreli Elektrikli Araçlar (İng.FCEV-Fuel Cell Electric Vehicle) kavramı çıkmaktadır. Yakıt hücresi (İng.Fuel Cell), yakıtın enerjisini elektrokimyasal reaksiyon sayesinde doğrudan elektrik enerjisine dönüştürür, böylece elektrik üretilmiş olur. Bu nedenle yakıt hücreli elektrikli araç dediğimizde hidrojeni yakıt hücresiyle elektriğe dönüştüren, bir elektrik motoru olan ve çevre dostu, yerel kaynaklarla yakıtı üretme imkanı olan bir araç anlamında olmaktadır.

     Günümüzde Mercedes, Hyundai, Toyota, Honda, Nikola Motors gibi araç üreticileri bu şekilde çalışan araçları piyasaya çıkarmışlardır. Temelde şarj edilen elektrikli araçlarla çok benzerdir ancak şarj işlemini istasyondan hidrojen doldurarak yapar. Doldurma süresi 5 dakika civarıdır. Sistem olarak benzin istasyonunda olduğu gibi alışılagelmiş şekilde depoların doldurulmasını sağlar. Bir depo ile 500+ km yapmaktadır dolayısıyla kabul edilebilir bir kullanım menzili verir. Araç atık olarak sadece su çıkartır zararlı gaz emisyonu yoktur, sessizdir ve yüksek verimlidir. İçten yanmalı motorların %30 civarı verimine karşılık %60 verimle çalışır.

     Araçlardaki depolar karbon fiber kaplamalı ve metal veya polimer desteklidir. Benzinli araçlardaki yakıt depolarından çok farklıdır ve çok uç koşullar için test edilmiştir. Örneğin ateşli silah testi bunlardan biridir. Böylece emniyetli depolama ve saklama için çok katı standartlar geliştirilmiş ve tüm depolamaların bu şartlara uygun olması mecbur tutulmuştur.

     Diğer araçlarda örneğin otobüslerde hidrojen deposu tavana yerleştirilerek kullanılır ve doğalgazlı otobüslere benzer şekilde kullanılır.

     Sonuç olarak günümüzde hidrojenin araçlarda emniyetli şekilde kullanımı için gerekli teknik altyapı hazırlanmıştır.

     Ayrıca hidrojenin kesintisiz güç isteyen afetler ve acil durumlar için, hastanelerde yedek güç olarak, kırsal kesimdeki haberleşme santrallerinde taşınabilir paket enerji kaynağı olarak da kullanılma imkanı vardır. Bu bağlamda yerinde üretilebilme olanağı ile birleşince benzersiz bir konumdadır.

     Hidrojenin kullanımı konusunda en son yapılan uygulamalardan biri binalara verilen doğalgaza hidrojen karıştırılmasıdır. Bazı ülkelerde %50 oranına ulaşan bu uygulamayla daha az atık üretilmesi hedeflenmiştir. Türkiye’de yapılan çalışmalarda  %5’lik bir karıştırmanın mevcut altyapı ile verimli olarak çalışacağını göstermiştir. Daha fazla oranlarda karışım için boru hatları ve binalarda ek önlemler alınması gerektiği ve sonuç olarak önemli değişiklikleri gerekeceği ve uygulamanın bugün için zor olacağı tespit edilmiştir.

     Dünya’da duruma bakıldığında hidrojen politikalarının enerji sektöründeki en popüler konulardan biri olarak ön plana çıktığı gözlenmektedir. Dağıtık şekilde üretilebilmesi böylece boru hattı ve tanker gibi araçlara ihtiyaç göstermemesi ön plana çıkmaktadır. Bunun gibi stratejik özellikleri nedeniyle tüm Dünya konu üzerinde çalışmakta ve üretim maliyetleri her sene biraz daha düşmektedir. Üretim maliyetleri 2-3 USA $/kg gibi rekabet edebilir seviyeye geldiğinde temiz enerji kaynağı olarak ulaşım, sanayi, binalar gibi her alanda yaygınlaşacağı kesin gözükmektedir.

     Türkiye’de ise bazı çalışmalar yapılmış ve yapılmaktadır. En son olarak Ulusal Hidrojen Stratejisi için öncelik alanları çalışması 2020 senesinde yapılmış ve burada söz edilen konular ele alınarak rapor haline getirilmiştir. İlgili rapor www.shura.org.tr adresinden indirilebilir.

     Sonuç olarak, yerli teknolojilerle ve yerli kaynaklarla üretim potansiyelinin değerlendirilmesi ve enerji dönüşüm stratejilerinde hidrojenin rolünün bir an önce belirlenmesine ihtiyaç vardır.

     Çok geç olmadan “Strateji ve Planlama” ile “Eylemin” başka başka şeyler olduğunun ve hayata geçemeyen güzel planların yarattığı gerçek zararın farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Döviz / Altın

  Balçova Teleferik Tesisleri bir hafta süreyle kapatıldı

  Borsalarda Alım-Satım

  Bal Merası’nda ilk üretim

  İzmir Skal Kulübü’nden Başkan Soyer’e teşekkür ziyareti

  Bilişim 500 için geri sayım başladı

  Karşıyaka Çarşı Tasarım Maratonu başladı

  150.000 TL ve üzeri araç ilanları revaçta

  Astro Dijital, İzmir’den dünyaya kurumsal çözümler sunuyor

  İklim krizine karşı ‘enerji yaşam tarzı’ projesi

  Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü okul onarım işi yaptıracak

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  “Dünya harikası doğasıyla Çeşme’yi korumalıyız”

  E-ticarette başarılı olmanın püf noktaları

  İncir üreticilerine 12.000 adet kerevet dağıtılıyor

  Ahşap paletçilerden 100 bin fidan

  “Yangının yaralarını saracağız”

  İşbir Holding’den 1968 adet fidan bağışı

  MESS’den bire bin katan fidan kampanyası

  Konak’tan yangın bölgesine destek

  Gaziemir’de açık havada sinema keyfi

  Mahsulü yanan üreticiye Torbalı Belediyesi’nden tohum desteği

  Bayraklı’da motorize zabıta ekipleri göreve başladı

  Makine sektörüne ‘Turquality’ desteği

  Derik Belediyesi spor tesisi işleri yaptıracak

  Öğrenciler sertifikalarını aldı

  Gıda fiyatlarındaki aşırı artışlar hazır yemek sektörünü zorluyor

  Gen İlaç halka arzına yoğun talep

  Kuraklığa karşı bir hamle daha

  Kaynaklar’da spor ve eğlence bir aradaydı

  Atatürk Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürlüğü renkli doppler ekokardiyografi cihazı satın alacak

  İhale Özetleri

  02 Ağustos 2021 Tarihli ve 31556 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Vak’a sayısı azaldı, vefat eden sayısı arttı

  01 Ağustos 2021 Tarihli ve 31555 Sayılı Resmî Gazete

  Afet bölgelerine 50 milyon TL destek

  Aktif vak’a sayısı 221.339’a yükseldi

  BİNA İNŞAATI YAPTIRILACAK

  Yatlar ve marinalar pandemiye takılmadı

  Mobilyada yoğunluk beklenenden kısa sürdü

  Bu hasatta iyilik var

  36 ilaç daha geri ödeme listesinde

  “İhracatta kazanılan müşteriyi kaybetmemeliyiz”

  Devam eden yangınlarda can kaybı 6’ya yükseldi

  Destek için yola çıktılar

  Menemen, Dikili ve Bergama’ya yeni taşıt köprüleri

  Karşıyaka’dan Manavgat’a dostluk eli

  14. Türkiye Tiyatro Buluşması Efes Selçuk’ta başlıyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 02.08.2021
  Ticaret 31.07.2021
  Ticaret 30.07.2021
  Ticaret 28.07.2021
  Ticaret 27.07.2021
  Ticaret 26.07.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni