• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Mehmet Önder ►ÇOK GEÇ OLMADAN
12
14
16
18
23/06/2021 06:18
Çevreci Yakıtların Yaramaz Çocuğu: Hidrojen -1.Bölüm

monder4@me.com

     Uzun bir süredir geleneksel fosil esaslı yakıtların yerine geçebilecek kaynağın ne olabileceği tartışılmaktadır. Bunların arasında olan ve ülkemizde pek lafı edilmeyen ancak Dünya’da kullanımı yavaş fakat sürekli artan hidrojeni sizlere tanıtmaya çalışacağım. Bu şekilde ülkemizde pek ilgi görmeyen hidrojene karşı bir farklılık oluşacağını düşünüyorum.

     Yazıma başlarken hidrojen konusunu tek bir yazıda anlatabilirim diye düşünmüştüm ancak ilerledikçe birbirine bağlı bilgiler olması ve tam anlaşılabilmesi için konuyu bir yazı dizisi halinde ele almanın daha faydalı olacağını gördüm.
     Bu nedenle ilk yazımda Hidrojeni tanıma üzerinde duracağım. Daha sonra hidrojenin avantajları ve tehlikelerinden ve hidrojenle çalışan araçlardan söz edeceğim.  En son yazıda ise acil müdahale ve farkındalık hakkında bilgi vererek yazı dizisini tamamlamayı hedefliyorum.

     Bugün Dünya üzerinde senede 56 Milyar kg hidrojen üretilmekte ve hidrojenin onlarca seneden beri üretimi yapılmaktadır. Hidrojen petrol rafinelerinde, cam saflaştırmada, uzay çalışmalarında, gübre, metal ısıl işleminde, yarıiletken endüstrisinde, kaynakçılıkta, soğutmada, gıda ve yağ sanayinde kullanılmaktadır. Dolayısıyla bu geleneksel uygulamalara ek olarak araçlar için enerji üretimi, ısıtma ve elektrik üretiminde yaygınlaşması ve çevre kirliliği yaratmaması nedeniyle ülkelerin uzun vadeli stratejik hedefleri içinde yer almıştır.

     Son zamanlarda Türkiye’nin Ulusal Hidrojen Stratejisi için öncelik alanları raporu oluşturulmuş ve 14-16 Haziran 2021’de tartışılmıştır. Rapora göre, Türkiye’nin nihai enerji tüketiminin yüzde 5’nin yeşil hidrojen kaynaklarıyla karşılanacak olması 45,4 milyar dolarlık yatırım fırsatı sunabileceği belirtilmiştir.

     Hidrojen çok farklı kaynaklardan üretilebilmektedir. Bu çeşitlilik hidrojenin milli kaynaklarla, ülke içinde üretimine olanak sağlamaktadır. Dolayısıyla dışa bağımlılığı azaltmaya uygun yapısı vardır. Günümüzde ise en çok rastlanan üretim şekli petrol rafinelerinden ve Amonyak/gübre üretimi sırasında yapılan üretimdir. Ancak %100 yenilenebilir olmayan bu üretim şekli yan ürün olmasından dolayı bu şekilde olup talep arttıkça daha farklı doğal kaynaklardan elde edilerek %100 yenilenebilir hale getirilebilir.

     Hidrojen renksiz, kokusuz ve zehirli olmayan bir gazdır. Havadan 14 kez daha hafiftir. Bu nedenle havaya karıştığında çok hızlı şekilde yayılır ve yükselir. Hidrojen gazının havadaki oranı %4 ile %75 arasında olduğunda oldukça yanıcı olmaktadır. Verimli yanma aralığı ise %29’dur ve ufak bir kıvılcımla yanabilir. Dolayısıyla yanma aralığının genişliği nedeniyle diğer yakıtlardan ayrılmakta, uygun önlemler alınarak dikkatli kullanılması gerekmektedir. Kıyaslayabilmek için doğalgazın havadaki oranı %5,3-%15 arası olduğunda yanıcı olduğu bilinmektedir. Buna karşılık hidrojen %4 ile %75 aralığında, çok daha geniş aralıkta yanıcı olmaktadır.

     Yakıt olarak kullanıldığında hidrojen ağırlık ve hacimsel olarak hapsettiği enerji miktarı ile geleneksel benzin ile karşılaştırılabilir. Buna göre geleneksel benzinli bir araç ile karşılaştırıldığında, hidrojen kullanan bir araçta daha az enerji vardır denebilir. Bu durumda sadece enerjinin açığa çıkma miktarı açısından bakıldığında araçlarda daha az tehlikeli olduğu söylenebilir.

     Hidrojenin taşınabilmesi ve depolanması için hal değiştirmelidir. Bunu sağlamak için soğutulmalıdır.  Hidrojen -253 oC de soğutulunca sıvı hale gelir, başka bir deyişle kriyojendir.

     Propan ve bütan gibi alışılagelmiş ve yaygın kullanılan gazlarla karıştırılan noktalardan biri de budur. Evde kullandığımız propan karışımlı gazlar basınç altında sıvı faza geçer ve kullanıma sunulur (Tüpgaz). Bu durum basınçlı kaplar içinde sıvı halde taşıma ve depolama imkanı verir. Hidrojen ise basınç altında hal değiştirmez ve sıvı olmaz, sadece soğutularak sıvılaştırılabilir.

     Hidrojen kullanımın tehlikeleri vardır ancak doğalgazın da tehlikeleri vardır. Aralarındaki tek fark hidrojenin toplum tarafından alışılagelmiş olmaması, kullanım alışkanlıklarının eksik olmasıdır. Kullanımın yaygınlaşması için Hidrojen veren istasyonlar kurulmalı, hidrojene özel emniyet ekipmanları kullanılmalı, benzin istasyonlarında olan önlemlere benzer önlemlere alınarak gaz verilmelidir. Hidrojen de tıpkı benzin veya doğalgazda olduğu gibi dikkatli şekilde kullanılmalıdır.

     Örneğin istasyonda cep telefonu kullanılmamalı ve sigara içme yasağı olmalıdır. Bu ve benzeri şartlar benzin, doğalgaz ve hidrojen tüm istasyonlar için geçerli şartlardır ve toplumun alışmasında sorun yaratmaz. Ancak iş kokuya gelince benzerlikler değişmektedir. Yakıt hücrelerine zarar vermesi ve çok hafif olması nedeniyle gazın içine mevcut teknoloji ile bir koku katılamaması bize farklı gelmekte, gazı alıştıklarımızın dışında bir yerde konumlandırmaktadır. Hidrojen gazı kaçağını koklayarak anlayamayız.

     Kokusuz olması dışında başka bir farkı da hidrojenin yandığında havada görünmez olmasıdır. Örneklemek gerekirse tüp gaz yandığında gördüğünüz alev hidrojende yoktur ancak termal kamera ile bakıldığında rahatça fark edilir. Gece ise çok soluk bir alev görülebilir. Görünmezlik ısının az olması anlamına gelmemektedir, ısı vardır, yakıcıdır ve temas halinde öldürücüdür.

     Sonuç olarak alışılagelmiş enerji kaynaklarında biraz daha farklı olmasına rağmen atık olarak sadece su çıkartması, üretim kaynaklarının çeşitlenebilmesi, tüketilen yerde yerel kaynaklarla üretilme imkanı gibi benzersiz özellikler hidrojenin yaşamımıza daha fazla gireceğinin göstergesidir.  

     Çok geç olmadan enerjinin bizi yönetmesine izin vermeden, korkmadan ve bilim ışığında, bizim enerjiyi yönetecek şekilde davranmanın sağlayacağı faydaların farkına varılması dileğiyle.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Çekirdeksiz Sultani Üzüm ihracat yolcusu

  Yılın ilk 7 ayında doğal taş ihracatı 1,2 milyar $

  Vaillant 9 ilde yetkili satıcı ziyaretleri gerçekleştirdi

  Karşıyaka Belediyesi dayanışma için yangın bölgesinde

  DYO oto tamir boyaları araçların ilk günkü renk kalitesine ulaşmasını sağlıyor

  Başkan Sandal: Kimse mağdur olmayacak

  Condor, filo modernizasyonu için Airbus A330neo’yu seçti

  İzmir’in kaza kara noktaları

  Soyer’den, Kemalpaşa’ya metro müjdesi

  Borsalarda Alım-Satım

  Pandemide lojistik sektörünün yıldızı parladı

  11. Kalkınma Planı ile uyumlu, sera gazı emisyonlarını azaltacak proje

  Sivas İl Sağlık Müdürlüğü kıyafet satın alacak

  3 milyar euro’luk dev birleşme

  “Bu zorlu günleri dayanışmayla atlatacağız”

  Başkan Oran’dan Ilıca’ya bir yatırım daha

  Elektronik atıklar bu kumbaralarda hayat bulacak

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Tillo İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü öğrenci taşıma hizmeti alacak

  UİB’den temmuz ayında 2,1 milyar dolarlık ihracat

  Bahçıvan: Firmalara yurt dışında depo desteği, e-ticarette hız ve maliyet avantajı sağlar

  İZSİAD’da gündem Avrupa Yeşil Mutabakatı

  Tiyatro ve Teknoloji, tiyatronun kalbi Efes Selçuk’ta konuşuldu

  İki yılda 120 milyon liralık yatırım yaptık

  Karabağlar Belediyesi’nden yardım eli

  Bornova yeni havuzuna kavuşuyor

  Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğü katı yakıt (meşe odunu) satın alacak

  İhale Özetleri

  04 Ağustos 2021 Tarihli ve 31558 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük vak’a sayısı 25 bine yaklaştı

  CUMMİNS MOTORLU OTOBÜSLER İÇİN MOTOR YENİLEŞTİRME MALZEMELERİ ALIMI

  GENEL YEPIM, ONARIM ve TADİLAT İŞLERİ YAPTIRILACAK

  T.C. DİKİLİ (SULH HUKUK MAH.) SATIŞ MEMURLUĞUNDAN AÇIK ARTIRMA İLE TAŞINMAZ SATIŞI

  Yıllık enflasyonda % 18,95’lik artış

  EİB’ten Temmuz ayında 1 milyar 238 milyon dolarlık ihracat

  İkinci el araç piyasasında daralma devam ediyor

  Borcunu peşin ödeyenlere yüzde 90 avantaj

  Çelik üretiminde dünya daralırken Türkiye büyüdü

  Metro için ilk ihale 9 Ağustos’ta

  Urla Birgi’de çıkan yangın kısa sürede söndürüldü

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  “Sizi kendi kaderinizle baş başa bırakmayacağız”

  Yudum Egemden Lezzetine dünyanın saygın yarışmalarından 3 ödül

  12. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı yatakhane bakım ve onarımı yaptıracak

  Küresel reklam pazarı 1 trilyon doları aştı

  Hedefte avrupa birliği projeleri var

  Oyun sektörüne kitle fonlaması dopingi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 04.08.2021
  Ticaret 03.08.2021
  Ticaret 02.08.2021
  Ticaret 31.07.2021
  Ticaret 30.07.2021
  Ticaret 28.07.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni