• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“Limanlarımız ‘ordinosuz’ güvensiz hale gelebilir’’

29 Temmuz 2020 Çarşamba 17:00
12
14
16
18

“Limanlarımız ‘ordinosuz’ güvensiz hale gelebilir’’

   ► DTO İzmir Şubesi ve DND’den yapılan açıklamada, ordino uygulaması kaldırılmasıyla devletin döviz ve vergi kaybı yaşayabileceği belirtildi

           SEZA NUR DEMİRPARMAK     
     İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi ve Deniz Nakliyecileri Derneği (DND), Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu tarafından verilen bir karar üzerine, ithal edilmek üzere deniz yolu ile limanlara getirilerek depolanan yüklerin alıcılarına teslim edilmeleri amacıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yük alıcıları tarafından limanlara ibrazı zorunlu kılınmış olan yük teslim belgesi (ordino) uygulamasının kaldırılması süreciyle ilgili ortak açıklama gerçekleştirdi.

“Nihai hüküm henüz verilmedi”
     Konu ile ilgili yargı sürecinin henüz tamamlanmadığı belirtilen açıklamada, “Bakanlığın bu uygulaması Danıştay 10. Dairesi tarafından doğru ve yerinde bulunmuş ise de itiraz üzerine konuyu ele alan Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu Bakanlığı böyle bir uygulama yapma yetkisinin bulunmadığı görüşü ile aksi kanaate vararak dosyayı yeniden bir karar verilmek üzere Danıştay 10. Dairesine iade etmiştir. Bu nedenle yargısal süreç halen devam etmektedir ve nihai hüküm henüz verilmemiştir. Danıştay nezdinde devam eden hukuki tartışma böyle bir belgenin gerekli ve haklı olup olmadığı konusunda değil, İdarenin tamamen tacirler arasındaki ilişkileri düzenleyen böyle bir ticari konuda bir düzenleme yapma yetkisinin bulunup bulunmadığı hususundan ibarettir” denildi.

     Açıklamada, “Aslında tamamen ticari bir alanda olmakla idarenin yer almadığı bu yük teslim uygulaması nedeniyle ticaret mahkemelerince verilmiş ve Yargıtay denetiminden de geçerek kesinleşmiş pek çok yargı kararında ortak görüş olarak “…antrepo işletmecilerinin taşıyanların ifa yardımcısı sıfatı ile taşıyıcıların menfaatlerini korumakla yükümlü oldukları, gemiden tahliye edilerek alıcısına teslim edilmek üzere liman antrepo işletmelerine tevdii edilen yüklerin halen taşıyanların hakimiyet alanlarında ve zilyetliğinde bulunduğu, bu eşyaların alıcısına teslim edilebilmesi için yük alıcılarının ellerindeki orijinal konşimentoları taşıyıcılara ibraz etmesi gerektiği, taşıyıcıların yüklerin alıcısına teslimi hususunda açık talimatları ve muvafakatleri olmadığı müddetçe liman işletmelerinin yükü alıcısına teslim edemeyeceği, taşıyanların bu konuda açık onayı olmaksızın yükün liman işletmesi tarafından alıcısına teslim edilmesi halinde bu teslimi gerçekleştiren liman, antrepo işletmecilerinin hem hukuki hem de cezai sorumluluklarının bulunduğu, buna göre de yük alıcılarının yüklerini limandan teslim almak için taşıyanların muvafakatlerini almaları gerektiği ve eşyanın ancak bu şekilde teslim edilebileceği” yönünde gerekçe belirterek hükümler kurulmuştur” ifadeleri kullanıldı.

“Devletin hem döviz hem de vergi kaybı yaşaması sonucu doğabilir”
     Aksine bir uygulamanın yaygınlaşmasının ülkemiz limanlarında “sahte konişmento” kullanılarak yapılacak kaçakçılık ve sahtecilik fiilleri ile buna bağlı kayıp ve zararların doğmasının engellenmesinin  zorlaşacağı ifade edilen açıklamada, “Türkiye limanları maalesef günümüzün bazı Afrika limanları gibi güvensiz hale gelme tehlikesiyle karşı karşıya kalacaktır. Bu durumun uluslararası ticaret ve siyaset arenasındaki rakiplerimiz tarafından aleyhimize kullanılabileceği açıktır. Diğer taraftan genellikle yaygın olan şikâyet konusu, bazı gemi acentelerinin düzenledikleri bu “yük teslim belgesi” (ordino) düzenlenmesi nedeniyle son derece cüzi seviyede tahakkuk ettirdikleri değişken miktarlardaki ücretler hakkındadır.

     Bu meblağların son derece cüzi tutarlarda olduğu tüm istatistikler ve uygulamalar ile sabittir. Neticede gemi acenteleri yasal olarak tahsil ettikleri bu meblağların vergilerini de devlete ödemektedirler. Deniz ticaret uygulamasında yerel bazı masraf kalemlerinin kaldırılması ise bu meblağların navlun bedelleri içerisine dahil edilmesi sonucunu doğuracak ve bu durumda ithalatçıların taşıma giderlerinde bir değişme olmazken navluna dahil edilen bu kalemlerin yurt dışına gitmesi ve devletin hem döviz hem de vergi kaybı yaşaması sonucunu doğurabilecektir” denildi.


+ Benzer Haberler
» 115 ürüne ek gümrük vergisi getirildi
» Hazır giyim ihracatı tarihi rekor kırdı
» Deniz turizmi sektöründe almanya sevinci
» MB’den çekirdek enflasyon vurgusu
» “Otomobile olan talep artarak devam edecektir”
» İzmir Zabıta Teşkilatı 64 yaşında
» Ulusal fotoğraf yarışmasına başvurular başladı
» Reklam kurulu’ndan ünlülerin tanıttığı takviye edici gıda ürünlerine ceza
» Beko: Yüksek Hakem Kurulu’nun kararı ile işçiler mağdur olacak
» Çim Konserleri başlıyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 05.08.2020
  Ticaret 04.08.2020
  Ticaret 30.07.2020
  Ticaret 29.07.2020
  Ticaret 28.07.2020
  Ticaret 27.07.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni