• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Beyaz eşyada pozitif büyüme

26 Ocak 2017 Perşembe 09:00
12
14
16
18

 

Türkiye'de tüketici teknolojileri pazarı, yılın ikinci çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16 büyüyerek, 11,7 milyar lira ciro elde etti.

     Türkiye'de tüketici teknolojileri pazarı, yılın ikinci çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16 büyüyerek, 11,7 milyar lira ciro elde etti. GfK TEMAX tarafından yapılan araştırmaya göre, geçen yılın aynı dönemine kıyasla pozitif büyüme kaydeden sektörler sırasıyla büyük beyaz eşya, küçük ev aletleri, telekom ve tüketici elektroniği olurken, ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri, bilgi teknolojileri ve görüntüleme sistemleri sektörleri ise ciroda daraldı.
     Türkiye'de tüketici teknolojileri pazarı, yılın ikinci çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16 büyüyerek, 11,7 milyar lira ciro elde etti. Telekom sektörü yılın ikinci çeyreğini geçen yılın aynı dönemine göre ciroda çift haneli büyüme ile kapattı. Büyümeyi geçen çeyreklerde olduğu gibi akıllı telefonlar sağlarken, klasik cep telefonları ve kablosuz ev telefonları küçülmeye devam etti.

     Bilgi teknolojilerinde özellikle tablet bilgisayarlardaki kuvvetli ciro daralması ve dizüstü bilgisayarların da küçülme eğilimini sürdürmesi sektörün cirosal küçülmesine neden oldu. Tek pozitif yönelim, büyük ekran akıllı monitorlere olan ilginin artması olarak kaydedildi.
     Beyaz eşya sektör cirosu 2016 yılı ikinci çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre çift haneli büyüme ile 2,9 milyar lira, küçük ev aletleri sektörü ise 1,2 milyar lira seviyesine ulaştı. Tüketici elektroniği sektörü de bu çeyrekte sektör toplamında 1,4 milyar lira ciro elde etti.
     Cirosal olarak en iyi performanslar sırasıyla sıcak içecek hazırlama, elektrikli süpürgeler, kadın-erkek tıraş makineleri, gıda hazırlama, tost makineleri, su ısıtıcıları, ütü, saç kurutucular, saç şekillendiriciler ve saç-sakal kesicilerde görülürken, ekmek yapma makineleri, fritöz ve narenciye-katı meyve sıkacakları ise küçülme gösteren kategoriler oldu.

     Vestel uzak pazarlar için fabrika kuracak
     Vestel İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan, tüm ülkelere ihracat yapma hedefi kapsamında uzak coğrafyalardaki ülkelerde yeni fabrikalar kurma planlarının olduğunu, 5-6 ülkede bu konuda çalışmaların devam ettiğini bildirdi.
     Erdoğan, 2016’nın ilk yarısında konsolide bazda yüzde 24’lük büyüme yakaladıklarını, ihracatın da yüzde 25 arttığını, yılın diğer yarısında da benzer bir oranla büyümeye devam edeceklerini ifade etti.
     Erdoğan, beyaz eşyada kapasite artırmak için yeni fabrika yatırımları gerçekleştirmeyi ve mevcut işleri büyütmek üzerine yatırımlar planladıklarını belirterek, iç pazarda yüzde 30'luk büyüme yakalamalarına rağmen asıl hedeflerinin dünyadaki tüm ülkelere ihracat yapmak olduğunu kaydetti.
     İhracatın yüzde 75'lik bölümünü Avrupa pazarına yaptıklarını, gelecek dönemde dünyanın geri kalanında da etkili olarak bu oranı dengelemeyi planladıklarını ifade eden Erdoğan, hızla büyüyen Afrika pazarı için Dubai'de bir şirket açacaklarını anlattı.

     Yüksek vergiler yerinde üretimle aşılacak
     Erdoğan, Güney Amerika ve Asya ülkelerinde yüzde 30-40 civarında uygulanan vergileri aşmak için yerinde üretim yapma planının masalarında olduğunu belirterek, şunları söyledi:
     "Yüksek vergilerle karşılaştığımız ülkelere fabrikalar kurarak girmek istiyoruz. Kendimiz veya bir yerli ortakla nasıl bir üretim yapabiliriz, bu yönde araştırmalar devam ediyor. Güney Amerika'nın yanı sıra Hindistan, Endonezya, Filipinler ve Malezya gibi ülkelerle ilgileniyoruz. Şu anda bu tür 5-6 ülkede özel çalışma devam ediyor."

     İran’da üretim, Avrupa’da yeni satın almalar sözkonusu
     İran'a uygulanan ambargonun kalkması sonrası burada da dağıtım ve satışa başladıklarını kaydeden Erdoğan, İran'da aynı zamanda üretim yapmayı da planladıklarını dile getirdi. Avrupa pazarı için ise yerel marka satın alma süreçlerine devam edeceklerini bildiren Erdoğan, şöyle konuştu: "Türkiye, şu anki üretim ve iş gücü kapasitesiyle Avrupa'nın elektronik ve beyaz eşya üretim üssü olabilir. Otomotivde olduğu gibi beyaz eşyada da bir yere gelindi. Bu sektörde çok kuvvetliyiz. Elektronikte de aynı gelişme yaşanabilir. Tüm elektronik cihazların Türkiye'de üretilmemesi için hiçbir sebep yok. İş gücü ortamımız, çalışma şartları, insanımızın verimliliği çok iyi. Bunları yurt dışı operasyonlardaki deneyimlerde gördük. Türk insanının verimliliği, becerikliliği, kapasitesi hakikaten Avrupa'nın birçok ülkesinden daha üstün. Bunu kabul etmemiz lazım. Bu nedenle Türkiye çok iyi bir üretim üssü. Ar-Ge bölümümüzde bin 200 mühendis var, çoğu Türk. Bu insanların önünü açtığınız zaman ne kadar becerikli olduklarını görüyorsunuz. Dünyanın en sessiz çamaşır makinesi, en az su harcayan bulaşık makinesini yapıyorlar, rekorlar kırıyorlar. Bunlar gurur verici şeyler."

     Türkiye, Avrupa’nın beyaz eşya üretim üssü
     Arçelik Genel Müdür Yardımcısı Cemal Can Dinçer, "Beyaz eşya sektörü Türkiye'de hızlı bir şekilde büyümeye devam ediyor. Ama daha da önemlisi, gurur kaynağımız olan beyaz eşyada Türkiye Avrupa'nın üretim üssü" dedi.  
     Dinçer, son dönemde Türkiye'nin beyaz eşya üretiminde ciddi adımlar attığını belirterek, "Türkiye, şu anda Avrupa'nın en büyük beyaz eşya üreticisi. Bu durum bizleri çok mutlu ediyor. Beyaz eşya sektörü son 8 ayda yaklaşık yüzde 8 büyüdü. Arçelik'te yaklaşık yüzde 20 gibi bir büyüme oranı yakaladık" diye konuştu.  

     Arçelik'in, Türkiye'de beyaz eşya sektöründe yaklaşık 30 bin kişi istihdam eden, 3 bin bayisi bulunan, bulunduğu il ve ilçelerde ekonomiye ciddi katkı sağlayan büyük bir aile olduğunu kaydeden Dinçer, Türkiye'de son dönemde ekonomik büyümenin yaşandığının gözle görülür bir hal aldığını dile getirdi. Dinçer, şöyle konuştu: "Seçim sonrası, büyümenin önümüzdeki dönemde de artarak devam edeceğini düşünüyoruz. Biz, Arçelik ailesi olarak da Türkiye'nin büyüme planlarında çok önemli bir yer edinmeyi hedefliyoruz. Bununla ilgili olarak her türlü uzun vadeli planlarımızı yapmış durumdayız. Türkiye'den daha fazla ihracat olmak üzere, birçok yeni ürün projelerimiz var. Beyaz eşya sektörü Türkiye'de hızlı bir şekilde büyümeye devam ediyor. Ama daha da önemlisi, gurur kaynağımız olan beyaz eşyada Türkiye, Avrupa'nın üretim üssü."

     Dinçer, ürettikleri beyaz eşyaların Amerika'da büyük projelerin içerisinde yer aldığını ifade ederek şunları söyledi:  “Amerika'da, çok önemli, çok değerli projelerde, 5 milyon dolarlık ve 30 milyon dolarlık dairelerden bahsediyorum, buralarda artık Türk ürünleri, Arçelik ürünleri kullanılıyor. Şu anda, New York'ta, Los Angeles'da, Chicago'da premium ürünlerimizi Amerikalılar kullanıyor. Şu anda Avrupa'da biz beyaz eşya sektöründe en önemli kuruluş haline geldik. Kendi markamızla, bu ülkenin mühendisinin, işçisinin ve üniversitelerin yarattığı bir markayla, Avrupa'da beyaz eşyada solo ürünlerde birinciliğe gelmiş durumdayız. Şimdi bu başarıyı Amerika'ya taşımak istiyoruz. Bunun için, yaklaşık 5 yıldır Amerika'da hizmet veriyoruz. Bu artarak devam edecek. Yaklaşık 6 bin 500 - 7 bin 500 dolar bandında beyaz eşyalarımız Amerika pazarında perakende olarak müşterilerle buluşuyor şu anda.''

     Sektöre dair satır başları…

     2023 yılı ihracat hedefi 28 milyon adet olan sektör, 150’yi aşkın ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Sektörde potansiyel ihracat pazarlarının ise öncelikli olarak Avrupa, Afrika ve Amerika pazarı olduğu görülüyor.
     Her yıl yüzde 6 büyüyen beyaz eşya sektörünün 2023 yılı hedefi 40 milyon adet üretim. Sektörün önde gelen uzmanları bu büyüme oranının sürdürülebilir olması durumunda 2023 yılı hedefinin yakalanabileceğini söylüyorlar.
     Türk beyaz eşya sektörünün bu yılsonunda hedefi, 5 milyar dolar ihracat gerçekleştirmek.
     Türkiye’de beyaz eşya üreticisi firmalardan 7’si İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından hazırlanan ve Türkiye’nin en büyük 500 sanayi kuruluşunun bulunduğu İSO-500 listesinde yer almakta.
     2015 yılında Türkiye’de beyaz eşya üretimi bir önceki yıla göre %8,7 artarak 24,6 milyon adede ulaştı. Sektörde üretimin %75’i yaklaşık 150 ülkeye ihraç edilmekte olup, sektörün en önemli ihraç pazarı AB ülkeleri. Sektörün büyümesinde Türkiye’de artan şehirleşme, genç nüfus ve inşaat sektöründeki hareketliliğin yanı sıra AB ülkeleri başta olmak üzere ihraç pazarlarındaki gelişmeler etkili olmakta.

     Türkiye, Dünya sıralamasında 8. Oldu

     2015 yılında dünya beyaz eşya ihracatının yüzde 5,2’sini gerçekleştiren Türkiye 8. sırada yer aldı. Türkiye, 2015 yılında dünya beyaz eşya ihracatının yüzde 5,2’sini gerçekleştirerek 8. sırada yer alırken, 2015 yılı beyaz eşya ihracatı toplamı 3 milyar 710 milyon dolar olarak gerçekleşti.
     TÜİK'ten yapılan açıklamaya göre, 2015 yılı dünya toplam beyaz eşya ihracatı ise 71 milyar 372 milyon dolar oldu. Bunun yüzde 26,3’ünü gerçekleştiren Çin ilk sırada yer alırken, Almanya yüzde 7,8 ile ikinci ve Meksika yüzde 7,6 ile üçüncü sırada yer aldı.
     Türkiye, 2015 yılında dünya fırın ihracatında 4, çamaşır ve bulaşık makinesi ihracatında 5, buzdolabı ihracatında ise 8. sırada yer aldı. 2015 yılında Türkiye’nin fırın ihracatı 683 milyon dolar, çamaşır makinesi ihracatı 922 milyon dolar, bulaşık makinesi ihracatı 383 milyon dolar ve buzdolabı ihracatı 1 milyar 721 milyon dolar ve olarak gerçekleşti.
     2015 yılında beyaz eşya ihracatı yaptığımız ülkeler arasında İngiltere 562 milyon dolar ile ilk sırada yer alırken, bu ülkeyi sırasıyla Almanya (384 milyon dolar) ve Fransa (346 milyon dolar) takip etti. Türkiye’nin beyaz eşya ihracatı yaptığı ilk 3 ülkenin bu gruptaki toplam ihracat içindeki payı yüzde 34,8 iken, ilk 10 ülkenin payı yüzde 61,1 olarak gerçekleşti.

     22 Firma 'Turkhas Takımı’ adıyla birleşti

     TET çatısı altında buluşan 22 beyaz eşya yan sanayisi firması, "Beyaz Eşya Yan Sanayi Sektörü" kümesi ile Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirmesinin Desteklenmesi avantajlarından yararlanacak.
     Ekonomi Bakanlığı desteğiyle Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği (TET) çatısı altında buluşan 22 beyaz eşya yan sanayisi firması, "Beyaz Eşya Yan Sanayi Sektörü" (TURKHAS) kümesi ile Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirmesinin Desteklenmesi (Ur-Ge) avantajlarından faydalanacak.
     TET açıklanan bilgiye göre, beyaz eşya yan sanayicileri, uluslararası başarı için kenetlendi. Beyaz eşya ana sanayisi firmalarına komponent üreten, Türkiye geneline yayılmış üyelerden oluşan beyaz eşya yan sanayisi üreticileri, Ekonomi Bakanlığı desteğiyle TET çatısı altında "TURKHAS Takımı" adıyla birleşti.
     TURKHAS kümesinde bulunan 22 firma nisan ayında bir araya gelerek düzenlenen "Ortak Akıl Çalıştayı" ile projeye başladı. 3 yıl sürecek projede hangi ülkelerin hedefleneceği ve firmaların uluslararası pazarlarda kurumsallık ve rekabetçilik seviyelerinin artırılması için hangi eğitim ve danışmanlık hizmetlerini alacakları belirlenerek, kümenin stratejik yol haritası çizildi.
     Ekonomi Bakanlığı tarafından sağlanan 2010/8 sayılı "Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Hakkındaki Tebliğ" (Ur-Ge) destekleri kapsamında 3 yıl sürecek projede ticaret heyetleri, alım heyetleri ve fuar katılımları düzenleyerek projede yer alan firmaların kümelenme bilinciyle ortak hareket etmesi, ortak lojistik, ortak satın alma ve ortak Ar-Ge faaliyetlerini de gerçekleştirebilecek sinerjiye kavuşması ve proje sonunda, katılımcı firmaların ihracat rakamlarının en az yüzde 70 artırılması hedefleniyor.

BİTTİ


+ Benzer Haberler
» En fazla çamaşır makinesi ihraç ettik
» ‘Montajcı’ sektörün liderliğe uzanan öyküsü…


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.01.2018
  Ticaret 23.01.2018
  Ticaret 22.01.2018
  Ticaret 20.01.2018
  Ticaret 19.01.2018
  Ticaret 18.01.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni