• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Kuruyemişte ‘ev dışı tüketim’ azaldı

17 Şubat 2021 Çarşamba 14:00
12
14
16
18

Kuruyemişte ‘ev dışı tüketim’ azaldı

   ► Karaman: Uluslararası pazarda ‘Türk Kuruyemişleri’ tanıtım stratejisi oluşturulmalı.

           SELDA AK      
     Tüm Kuruyemiş Sanayicileri  ve İş Adamları Derneği (TÜKSİAD) Başkanı Hüsamettin Karaman, koronavirüs tedbirleri kapsamında uygulanan yasakların kuruyemiş sektörünü olumsuz yönde etkilediğini belirterek, ev dışı tüketimin düştüğüne dikkat çekti. Türk kuruyemiş sektörünün uluslararası pazarda rekabet düzeyinin yüksek olduğunu kaydeden Karaman, fındık ve kuru meyveler dışında kalan ürünlerin de dünyada tanıtılmasını sağlamak için ‘Türk Kuruyemişleri’ tanıtım stratejisinin oluşturulması gerektiğini belirtti.

Yüzde 60’a varan pazar kaybı
     Kuruyemiş sektörünün bakkal, süpermarket ve perakende noktalarına hizmet vermekle birlikte ev dışı tüketim alanında da faaliyet gösterdiğini aktaran Karaman, “Ev dışı tüketim alanında yani düğün, kına gecesi, toplantı vb. toplu organizasyonlar ve bar, restoran, gece kulübü gibi mekânlarda koronavirüs tedbirleri kapsamında gelen yasaklar sektörümüzü çok olumsuz etkiledi. Düğün, nişan, kına gecesi gibi organizasyonlarda da kuruyemişte toplu alımlar söz konusuydu. Bu yıl, geçen seneye göre bu organizasyonlarda yüzde 50-60 arasında bir pazar kaybı söz konusu” dedi.
     Restoran, otel, bar gibi mekânlardaki düşük doluluk oranları sebebiyle, geçen seneye kıyasla kuruyemiş tüketiminde yüzde 30-40 oranında bir azalma olduğunu vurgulayan Karaman, “Virüsün olumsuz etkilerinin devam etmesi halinde 2021 yılının da bahsedilen durumlardan farklı olacağını düşünmüyorum” diye konuştu.  

İkramlık kuruyemiş tüketimi düştü
     Kuruyemiş ve kuru meyve talebinin pandemi döneminde arttığını dile getiren Karaman, “Tüketiciler, aileleriyle eve kapandıklarında da tüketmeye devam etti. Bu gibi dönemlerde dengeli ve sağlıklı beslenmek, bağışıklık sistemini destekleyecek besinler tüketmek çok önemli. Kuruyemiş ve kuru meyveler de vücudun ihtiyacı olan enerji, vitamin ve mineral bulunduran sağlıklı ve lezzetli atıştırmalıklardan. Bu sebeplerden dolayı, geçtiğimiz Nisan ve Haziran ayları arasında, özellikle sokağa çıkma kısıtlamalarının olduğu zamanlarda, tüketiciler diğer tüm gıda ürünlerinde olduğu gibi kuruyemiş ürünlerini de evlerinde bol bol bulundurmayı tercih etti. Vatandaşlar atıştırmalıklardan başta ay çekirdeği, leblebi ve fıstık gibi ürünler olmak üzere genel anlamda kuruyemiş ürünlerini tercih etti. Pandemi nedeniyle misafirlikler yapılmadığı için ikram edilen kuruyemiş tüketiminde düşüş oldu” ifadelerini kullandı.
     2019 yılında kuruyemiş sektöründe iç pazar hacminin 650 bin tona karşılık 14 milyar lira olduğunu aktaran Karaman, sektörün 2020 yılı rakamlarını önümüzdeki aylarda paylaşacağını belirtti.

“‘Türk Kuruyemişleri’ stratejisi oluşturmalıyız”
     Uluslararası pazarda ‘Türk Kuruyemişleri’ tanıtım stratejisinin oluşturulması gerektiğini ve bu anlamda kamuya önemli görev düştüğünü vurgulayan Karaman, “Kamu desteğiyle Türk kuruyemiş sektörünün bir bütün olarak uluslararası pazarlarda tanıtım eksikliğini gidermeliyiz. Öte yandan fındık ve kuru meyveler dışında kalan ürünlerimizin de dünyada tanıtılmasını sağlamalıyız” diye konuştu.
     Türk kuruyemiş sektörünün uluslararası pazarlarda rekabet düzeyinin yüksek olduğunu kaydeden Karaman, “Ülkemiz tek başına küresel fındık ihracatının yüzde 65’ini, kuru incir ihracatının yüzde 60’ını , kuru kayısı ihracatının yüzde 80’ini ve  kuru üzüm ihracatının ise yüzde 35’ini gerçekleştiriyor. Kuruyemiş sektöründe genellikle bu ürünlerle tanınan ülkemiz, çeşitlilik ve lezzet anlamında uluslararası pazara çok güzel ürünler sunuyor. Fındık ton bazında en büyük ihracat kalemimiz olurken, onu ay çekirdeği, leblebi ve Antep fıstığı takip ediyor” dedi.

“Sektörün gelişimi, tarım politikalarıyla orantılı”
     Kuruyemiş sektörünün gelişimi ve rekabet gücünün tarım politikalarıyla doğru orantılı olduğunun altını çizen Karaman, “Sektörümüz direkt hammadde teminine bağımlı olması sebebiyle tarımsal üretim ve verimlilik sektörümüzün en önemli dinamiklerinden biri. Dolayısıyla ortaya çıkan sorunların çözümleri de Tarım Bakanlığı’na düşüyor. Tarımsal üretimde ürün miktarı, kalitesi ve fiyatları açısından kuruyemiş sanayinin ihtiyaçları ve talepleri, tarımsal planlamaların yapılması, sürdürülebilir üretimin sağlanması kuruyemiş ve kuru meyve sanayine fayda sağlayacaktır. Planlı tarım, kaliteli tohum, fide temini ve üretimin, çiftçiye doğru, güvenilir ve teknik anlamda yönlendirmelerin yapılması, toprak yapısının ürüne uygunluğunun doğru bir şekilde belirlenmesi tarımsal anlamda sektörümüzü rahatlatacaktır” ifadelerini kullandı.


+ Benzer Haberler
» Patates üreticisi alternatif pazarlama istiyor
» Dokak: 81 il düğün tarihi bekliyor
» Yağmur suyu hasadıyla kentler geleceğine yön veriyor
» İzmir Limanı’nda planlı yatırımlar hız kesmiyor
» Gelinlikçiler hükümetten düğün tarihi bekliyor
» “Turistleri ‘işaret dili’ ile ağırlayacağız”
» “Kur düzelmezse ihracatta zor günler gelecek”
» Kısıtlamalar mahpusların ruh sağlığını hapsediyor
» STK’ların geleceğini Z kuşağı belirleyecek
» Aztekin: Esnaf, yasal düzenlemeleri bekliyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.02.2021
  Ticaret 26.02.2021
  Ticaret 25.02.2021
  Ticaret 24.02.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni