• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

Kuru meyvecilerin 2023 yılı hedefi 3 milyar $

11 Mayıs 2018 Cuma 17:00
12
14
16
18

Kuru meyvecilerin 2023 yılı hedefi 3 milyar $

   ► Birol Celep, “Nihai hedefimiz, daha kaliteli ürünler elde edip, ülkemize hep birlikte daha fazla döviz kazandırmanın yolunu açmak”

           DUYGU GÖKSU     
     Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin(EKMİB) Nisan ayında yapılan Genel Kurul Toplantısı’nda 2018-22 dönemi için EKMİB Başkanlığı’na yeni dönemde tekrar seçilen Birol Celep, yeni dönemde hayata geçirecekleri projeleri anlatmak üzere bir basın toplantısı düzenledi.
     Ege İhracatçı Birlikleri’nde gerçekleştirilen toplantıya EKMİB Başkanı Birol Celep’in yanı sıra EKMİB Başkan Yardımcıları Mehmet Ali Işık ve Gürcan Şen de katıldı.
     Kuru meyve ihracatına ait veriler hakkında bilgiler veren ve 2017 yılında kuru meyve ihracatının Türkiye genelinde bir önceki yıla göre miktar bazında yüzde 12 artış, değer bazında ise yüzde 1’lük düşüş kaydettiği ve değer olarak ise 1.3 milyar dolar düzeyinde gerçekleştiğini söyledi. 2017 yılı kuru meyve ihracatına miktar bazında bakıldığında en büyük payı kuru çekirdeksiz kuru üzümün aldığını belirten Birol Celep, “2017 yılı kuru meyve ihracatına miktar bazında baktığımızda, toplam 493.221 bin tonluk ihracatımızda Çekirdeksiz kuru üzümün yüzde 54,5, Kuru kayısının yüzde 19,3, Kuru incirin ise yüzde 12,8’lik bir paya sahip olduğunu görmekteyiz. Demek oluyor ki, miktar bazında kuru meyve ihracatımızın yüzde 86,6’ısını bu üç ana ürün oluşturuyor. Kuru meyve sektörünün geleneksel ihraç pazarı olan Avrupa Birliği, ihracatımızda yüzde  65’lik payla ilk sırada yer alıyor. İhracatta en önemli pazarlarımızdan İngiltere ilk sırada yer alırken, bu ülkeyi Almanya ve Hollanda takip ediyor” açıklamalarında bulundu.

İhracatta hedef 500 bin ton
     2018 yılı ihracat hedeflerinin miktarda 500 bin ton, değerde 1.4 milyar doların üstü olduğunu belirten Celep, “2017 yılında miktar bazında en fazla artış görülen ürün gruplarına baktığımızda, 2016’ya göre ilk sırada yüzde 68 artışla Kayısı ve zerdali çekirdeği, ikinci sırada yüzde 38 artışla Cevizler, üçüncü sırada yüzde 35 artışla Bademler, dördüncü sırada ise yüzde 20 artışla kuru kayısı yer almaktadır” dedi.
     Dünyada sağlıklı gıdaya yönelik tüketici bilincinde artış olduğunu ve kuru meyvelere olan ilgi ve talebin de giderek arttığını söyleyen Celep, “Bu nedenle, ülkemizde üretimi mümkün olan kuru ve kabuklu meyvelerin tamamına ait plantasyonların ve üretimlerinin ilgili üretim bölgelerinde artırılması gerekmektedir. Bu meyanda, ürün çeşitliliğinin yeni ürünlerle artırılması, kuru erik, kiraz-vişne, ceviz, badem gibi ülkemizde yetiştirilen ancak üretimi iç ve dış piyasa ihtiyacına cevap vermeyen ürünlerin plantasyonlarının artırılması gerekiyor. Bu alanlardaki işletme yatırımlarına destek verilmesi, bu amaçla, 2B ve bozuk orman arazilerinin ilgili bölgelerde üreticilere tahsis edilmesi çok önemlidir” diye konuştu.

“Üreticinin bilinçlenmesi için eğitim desteği önemli”
     Kuru meyve ürünlerinin üretim miktarının tek başına artırılmasının da yeterli olmadığını ve ürün kalitesini artırmak, kalıntı miktarını düşürerek ürünleri insan sağlığına daha uygun hale getirmek gerekmektiğinin altını çizen Celep, “Üreticilerimizin, zirai ilaçları sadece zorunlu hallerde, uygun miktar ve dozda kullanmaları, üretim, hasat, nakliye ve depolamada iyi tarım uygulamalarını hayata geçirmeleri konularında eğitilmeleri ve bilinç düzeylerinin artırılması gerekmektedir. Üreticilerimize, İyi Tarım Uygulamaları ve Organik Tarım uygulamaları konularında yoğun eğitim desteği verilmesi, sağlanacak tarımsal desteklerle ürün kalitesinin artırılması da büyük önem taşımaktadır” ifadelerini kullandı.

“Hedef pazarlarda çalışmalar yapılıyor”
     Kuru meyve sektöründe 2023 yılı ihracat hedefinin 3 milyar dolar olarak belirlendiğini ifade eden Celep, “Bu amaca yönelik olarak geçtiğimiz yıllarda Japonya, Çin ve Güney Kore gibi hedef pazarlarımızda çalışmalar yapıldı. TİM bünyesinde kurulan Türkiye Tanıtım Grubu kapsamında hedef ülkelere yönelik çalışmalar devam edecek. Ayrıca, karışık kuru meyve ihracatımız açısından, kendi ürünlerimizle birlikte işlenerek aynı pakette ihraç edilmek üzere, ülkemizdeki üretimi yetersiz olan veya hiç olmayan tropikal kuru meyveler gibi ürünlerin “Dahilde İşleme Rejimi” kapsamında ithalatına ve ihracına devam edilmelidir. Yeni dönemde, çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve yaklaşık yüzde 40’ı Ege Bölgesinden ihraç edilen kuru kayısıya yönelik bir takım çalışmalara başladıklarını belirten Celep, “Bu çalışmaların da ilk adımını geçtiğimiz gün Manisa’da Kuru Üzüm ihracatçılarımızla bir araya gelerek attık. Amacımız, ihracatçılarımızla, yerel düzeyde aracı-tüccarla, üreticilerle ve Bakanlık, Enstitü, Üniversite, Oda ve Borsalarla iletişime geçerek ürün miktar ve kalitesini artırma yönünde işbirliği imkanlarını araştırıp seferber etmek ve sorunlara çözüm odaklı yaklaşımlar sergileyebilmek. Nihai hedefimiz, daha kaliteli ürünler elde edip, ülkemize hep birlikte daha fazla döviz kazandırmanın yolunu açmak. Dünkü Kuru Üzüm Toplantımızda ilk adım olarak bağ alanlarında, üretim aşamasında yaşanan sorunları en aza indirebilmek ve hızlı çözüm üretebilmek amacına yönelik olarak ihracatçı firmalar olarak birlikte hareket etme kararı aldık. Ramazan sonrasında da, kuru incir ve kuru kayısıda benzer toplantıları aşamalı olarak yaparak üreticiye kadar ulaşmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu.

Turquality Ve Ur-Ge projeleri Ile yeni pazarlar
     Türkiye’ye daha fazla gelir sağlamanın da bir diğer hedefleri olduğunu aktaran Celep, “Bu amaca yönelik olarak 22 firmanın katılımı ile Kuru Meyve Urge Projemizi oluşturdu. Ekonomi Bakanlığından ön onayı aldık ve inşallah önümüzdeki günlerde hızla faaliyete geçeceğiz. Amacımız, proje paydaşlarımızla ortak işbirliği içinde firmalarımızın ortak yapısal konu ve sorunlarına çözüm bulmak ve sektörümüzü yeni ve bakir pazarlara yönlendirmek” dedi.

“Geriye çiftçinin refahı kaldı”
     EKMİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Ali Işık çiftçinin refahını artırabilmek için pazar çalışmalarının artırılması gerektiğine vurgu yaptı. Işık, “Hepimizin doğal nimet olan kuru üzümü koruma sorumluluğu var. Kuru meyve sektörü olarak teknolojimizi tamamen yeniledik, kurutma tesislerimiz yeni bir boyuta girdi. Pazarda da 150 ülkeye girdik. geriye çiftçimizin ve tarafların refahı artırabilecek pazar çalışmaları kaldı” diye konuştu.

“Organik tarım kapasitemizi yüzde 20’lere çıkarmalıyız”
     Kuru meyvenin sağlık ürünü olduğu konusunda toplumu bilinçlendirmek için çalışmaların hızlandırılması gerektiğini söyleyen Işık, “Şekerin geldiği nokta ortadadır. Bugün kabıul edilmektedir ki bu ürünün tek alternatifi meyvedir. Bunu bütün yıl içinde tüketebilmek için en önemlisi kuru meyvedir. Bu ürünü en sağlıklı şekilde kitlelere ulaştırmamız lazım. İyi tarım uygulaması ile ve arazilerimizde pestisit kullanımını minimize etmek istiyoruz. Bunun üzeri de organik tarımdır. Organik tarımda kapasitemizi yüzde 20 lere çıkarmak istiyoruz” dedi.
     EKMİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gürcan Şen de, “Kuru meyve sağlık için çok değerli fakat  biz ülkemizde bunu değerlendiremiyouz. Değerini yabancılardan daha iyi bilmemiz gerekir. Üreticimizin kazanması bizim için önemlidir. Üretici ürünü değerli satabilmeli, biz firmalar da bu ürrünüe katma değrr katarak ihracatı geliştirmemiz gerekemektedir” dedi.

 


+ Benzer Haberler
» Acenteye 2019 bütçesinden ‘destek’ çıktı
» TürkAkımı 2019’da faaliyete geçecek
» “Yağ fiyatlarında artış kaçınılmaz hale gelebilir”
» Perakende satış hacminde yüzde 3,4 azalma
» Turkcell Vakfı faaliyetlerine resmen başladı
» Folkart, ISO 45001 belgesi aldı
» “İzmir’de makine ihracatı hedefi 1 milyar $”
» Gökdelenler bölgesi enerjide S.O.S veriyor
» “Esnafın olmadığı ekonomik büyüme düşünülemez”
» Yerli kanser ilacı laboratuvar ortamında üretildi


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 20.11.2018
  Ticaret 19.11.2018
  Ticaret 17.11.2018
  Ticaret 16.11.2018
  Ticaret 15.11.2018
  Ticaret 14.11.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni