• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

Kur, tatil güzergahını değiştirdi

03 Aralık 2018 Pazartesi 16:00
12
14
16
18

   ► Çeşme Gümrüğü istatistiklerine göre gelen yabancı yolcu sayısında yüzde 40 artış yaşanırken, çıkan yerli yolcu sayısında yüzde 24 azalma oldu.

           SELDA AK     
     Döviz kurlarında mayıs ayında başlayan artışla birlikte, yerli ve yabancı turistin tatil güzergahları yön değiştirdi. Dövizde yaşanan hareketlikle değer kazanan Euro’yla alım gücü artan Yunanlı turistler Çeşme, Ayvalık, Marmaris gibi Ege kıyılarını tercih ederken, yerli turistin geçtiğimiz seneye oranla Yunan adalarına yolculuğunda ciddi gerileme görüldü. Çeşme Gümrüğü istatistiklerine göre gelen yabancı yolcu sayısında yüzde 40 artış yaşanırken, çıkan yerli yolcu sayısında yüzde 24 azalma oldu.
     Çeşme Gümrük Müdürlüğü 2017 ve 2018 yılı ilk 9 aylık verilerinde geçtiğimiz yıla göre yerli yolcu sayısında düşüş görülürken, yabancı yolcu sayısında artış kaydedildi. Gelen yabancı yolcu sayısı 2017 yılının ocak-eylül döneminde 28 bin 224 kişi olarak tespit edilirken, yabancı yolcu sayısı bu yılın aynı döneminde yüzde 40 artışla 39 bin 451 kişiye yükseldi.
 
     Yunan adalarına gitmek için çıkan yerli yolcu sayısı ise önceki yılda 108 bin 916 kişi iken, 2018 yılında yüzde 24 gerileme göstererek 82 bin 237’e düştü. Geçen yıla göre 26 bin Türk, Yunan adalarına gitmekten vazgeçti. İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk konuya ilişkin, “Döviz kurunun yüksek olmasından dolayı Yunan adaları, yerli turist için cazibesini yitirdi” dedi.
     Döviz kurundaki rekor artışın ardından yaşanan gerilemenin yanı sıra Yunanistan ile Türkiye arasındaki deniz yolu taşımacılığındaki sıkıntıların Deniz Ticaret Odası’nın yaptığı çalışmalar ile çözülmesi ile Ege Denizi’ndeki hareketliliğin 2019 sezonunda artması bekleniyor. Döviz kurunda yaşanan aşırı oynaklıktan kaynaklanan sorunlar ve teknik sıkıntılar çözülürken, 2019 yılında Yunanistan  ile Türkiye arasında daha canlı yolcu hareketliliği bekleniyor.
 
“Döviz kurları yolcu sayısını etkiledi”
     İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Yunan adaları ile Ege kıyıları arasında yabancı yolcu sayısındaki artışın ve yerli yolcu sayısındaki azalmanın dövizden kaynaklandığını dile getirdi. Öztürk, “Mayısta başlayıp Ağustos ayında rekor kıran döviz kuru turizm hareketlerini etkiledi. Döviz kurunun yüksek olmasından dolayı Yunan adaları yerli turist için cazibesini yitirdi. Ege adalarına giden yolcuların birçoğu hafta sonunu iyi ve ucuz bir şekilde geçirmek için giderlerdi. Çünkü Çeşme veya Kuşadası’nda geçireceği zamanı feribot ücretine verdikten sonra bile adalarda çok daha iyi ve ucuza hizmet alabiliyorlardı. Fakat döviz bu kadar artınca maalesef artık Yunan adalarına gidip de tatil yapmanın hiçbir cazibesi kalmadı” diye konuştu.
     Yunanistan’dan gelen yolcu sayısındaki artışı Ayvalık örneğinden yola çıkarak anlatan Başkan Yusuf Öztürk, Öztürk, “Özellikle Ayvalık çok önemli bir örnek. Orada güzel bir pazar var. Midilli’den inanılmaz bir geliş olur. Döviz kuru bu kadar yüksek olunca onların parası değerlendiği için çok ucuza, çok kaliteli ürünler satın alıp Midilli’ye götürme şansları oluyor. Tamamen ekonomik davranıyorlar” dedi.
 
“Kur seviyesinde orta nokta olmalı”
     Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, döviz kurlarında yaşanan gerilemeye dikkat çekerek şöyle konuştu:
     “Bu gerileme bazı çevreler tarafından ‘olması gerekilen kur bu değil’ şeklinde ya da ‘daha da düşmesi gerekiyor’ şeklinde değerlendiriliyor. Özellikle ihracat tarafından bakıldığında, döviz kurlarının bu seviyeden daha aşağı bir noktada olması ekonomik açısından çok doğru değil. Çünkü Türkiye’nin en önemli iki gelir kalemi ihracat ve turizm. Bu iki tarafın bir anlamda yüksek kura ihtiyacı var. Dolayısıyla çok daha diplerde olan bir kur, ihracatçılarımızın ve turizmle uğraşanların çok da işine gelecek bir durum değil. Kur seviyesinde orta nokta ne olmalı bilmiyorum ama muhakkak bu belirlenmeli. Türkiye’de döviz kurlarında gerileme yaşanıyor ama hali hazırda kredi faizleri yüksek durumda. Yüksek faiz ekonominin hızlanması için engel. Faizlerin düşmesi için piyasada bir para olması lazım. Maalesef bu para söz konusu değil. Seçimlere kadar bu durumun böyle devam edecek gibi görünüyor”
 
Vize probleminde önemli adım
     Türkiye ve Yunanistan arasında deniz yolculuğu taşımacılığında yaşanan teknik sıkıntıların, Deniz Ticaret Odası’nın katkılarıyla ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın kararlarıyla çözüldüğü mesajını veren Öztürk, Türkiye’den Yunan adalarına giden feribotlarla alakalı teknik bir sorun ve mülteci yasasından kaynaklanan vize probleminin çözüldüğünü söyledi. Öztürk, “Yunanistan’daki mülteci yasasıyla ilgili bir sorun yaşıyorduk. Diyelim ki bugün vizeye başvurup alıyorsunuz ve üç gün sonra vize tarihiniz başlayacak. Fakat siz bir gün sonra Yunanistan’a gitmeye karar veriyorsunuz. Dolayısıyla geçerli bir vizeniz olmasına rağmen Yunanistan’a girişte vizeniz tarih olarak başlamadığı için siz mülteci konumuna düşüyorsunuz. O yasadan dolayı feribot şirketlerine kişi başı 5 bin 30 bin Euro arası büyük cezalar kesildi. Yaptığımız girişimlerle Midilli’de çok önemli bir toplantı yapıldı. Yunan makamlarına, Yunanistan Başkonsolosluğu’na başvurularda bulunduk. Onlar da gerekli girişimlerde bulundular. Şu an o cezalarla ilgili olumsuz bir hava esmiyor. Mülteci yasasında henüz bir değişiklik yapmadılar ama yapacaklarını ilettiler. Şu an bizim feribotçularımız bir sıkıntı yaşamıyor. Bu önemli bir çalışmaydı. Çünkü bu tür problemlerden dolayı da feribotçularımız daha az insanı taşımak zorunda kalmış olacaklardı ya da bazıları ‘bu şartlarda bu işi yapmak istemiyoruz’ diyecekti. Taşıma ücretleri çok yükselebilirdi. Dolayısıyla bu tehlikelerin her biri ortadan kalkmış oldu” dedi.
 
Klas zorunluluğu kaldırıldı
     Teknik sıkıntılarla ilgili çözüme kavuşan bir diğer hususu açıklayan Başkan Yusuf Öztürk, “Yunanistan’a sefer yapan feribotlarda klas sertifikası var. Bu sertifikanın olması için şu an yürürlükte olan SOLAS (Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi)  hükümlerine göre feribotları donatmak gerekiyor. Fakat bizim gemilerimiz yaşlı gemiler olduğu için bunları tekrar klaslamak maliyetli ve zor bir işti. Bu sorunu çözmek için çok uğraştık. Çok şükür ki Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız konuyla ilgili feribotlarda klas zorunluluğunu kaldırdı. Tabi bir takım düzenlemeler yapılacak. Yunan adalarına yapılan turizmin düşmemesi için yapılan önemli çalışmalardan biri buydu. Bizler komşuyuz, aynı denizi paylaşıyoruz. Türk turist oraya gezmeye gidiyor, onlar da buraya gezmeye ve alışverişe geliyorlar. Bu artış bizim milli gelirimize yansıyor. Dolayısıyla Deniz Ticaret Odası olarak üzerimize düşen görevleri yerine getirdik” diye konuştu.

 


+ Benzer Haberler
» Sokak hayvanlarının İnci’si, tasarımlarıyla umut oluyor
» Müze ziyaretlerinden 26.6 milyon TL’lik gelir
» “Enerji verimliliğinde istenilen ivmeyi yakalayamıyoruz”
» Giyim enflasyonu zirveyi korudu
» Afro-Türkler kaybolan tarihlerini arıyor
» “Gerileme yarı yarıya düştü”
» “En çok zencefil satılıyor”
» Kurdaki düşüş kahveye yansımadı
» ‘İzmir, alyans üssü’ diyerek kendimizi kandırdık
» “İşverenler, kıdem tazminatını istemiyor”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 12.12.2018
  Ticaret 11.12.2018
  Ticaret 10.12.2018
  Ticaret 08.12.2018
  Ticaret 07.12.2018
  Ticaret 06.12.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni