• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih M. Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
16/01/2019 15:34
Kriz dönemlerinde pazarlamanın önemi

Fatih M. Sancak
Dikkan Group - CEO

     Kriz, işletmelerin varlığını tehdit edebilecek büyüklükte ve rutin faaliyetlerden sapma olarak tanımlanabilir.
     Kriz ve durgunluk dönemlerinde hem pazarda hem de işletmelerde çeşitli değişimler gözlenmektedir. Dolayısıyla, kriz ve durgunluk dönemlerinin psikolojisinin anlaşılması bu dönemlerin yönetilmesi açısından önemli rol oynamaktadır.

     Ekonomik kriz veya daralma dönemlerinde bir çok şirketin yaptığı gibi “masraf kalemi” olarak görünen Pazarlama birimleri genellikle  en ciddi darbeyi, şirketin üst yönetiminden alırlar.
     Oysa ki bütçesi elinden alınan departman, şekeri elinden alınan çocuğa döner. Kısıtlı bütçeyle ne yapacağını tekrardan gözden geçirmelidir artık. Tabi harcanan para azalınca iletişimin gücüde azalacak ve aslında harcama efektifliği de o oranda düşecektir.

     Evet belki satışlar azalıyor, gelir gider dengesi şaşıyor ve gerçekten yeni aksiyonlar alınması gerekiyor olabilir. Örneğin kitlesel medya iletişim bütçeniz tırpanlandıysa, kısa vadede şirkete para girişi yapılması veya ürün dönüş hızı artırılmak isteniyorsa sizin de buna uygun aksiyonları harekete geçirmeniz gerekebilir.
     Örneğin para harcama eğilimi yüksek hedef kitle ile doğrudan pazarlama faaliyetleri içinde olmak beklentinizi karşılayabilir.
     Ancak çoğu kez bir çok şirkette bu çalışmalar farklı birimlerin sorumluluğunda olduğu için ilgili pazarlama birimi bu aksiyonun alınmasını sağlayamaz veya teklif edemez. Hal böyle olunca da yönetimsel olarak da pazarlama faaliyetleri “araf’a” atılıverir.
     Oysaki bu durumlarda daha  efektif bir iletişim planına ve doğrudan pazarlama aktivitelerine geçilmelidir.

Doğrudan pazarlama aktiviteleri özellikle kriz dönemlerinde hayati öneme sahip olur.
     Amerika’da başlayan akıma göre yeni iş yapış  modellerinde entegre departman yapılanmaları hız kazanmaya başladı. Artık müşterileri mutlu etmek zorunda olan sadece pazarlama ve satış departmanları değil. Tüm şirket departmanları ve markayı temsil eden tüm çalışanlar müşteriyi mutlu etmek zorundadır.
     Bu da markanızı kim temsil ediyorsa, kim logonuzu taşıyarak elçilik yapıyorsa, onları çok daha iyi kontrol etmek zorunda olduğunuz anlamına geliyor. Özellikle de ekonomik göstergelerin yavaşladığı ve pazardan daha fazla pay almak için çırpındığınız bir dönemde.

     Bilindiği gibi Amerikan pazarlamacılar derneğinin tanımına göre de pazarlamacının amacı “ihtiyaç yaratmaktır.” Ürün veya hizmetin tercih edilebilir olmasını sağlamaktır. Özellikle de ekonomik daralma dönemlerinde…

    Northwestern Üniversitesi Profesörü Philip Kotler’in; “Resesyon kapıyı çaldığında yapılacak en doğru iş, çok işlevli bir komite kurmak ve tüm maliyetleri gözden geçirmektir.
     Komite, şirketin promosyon faaliyetlerini, dağıtım kanallarını, pazar segmentlerini, müşteri kitlesini ve coğrafi yayılımını tek tek inceleyip, maliyetleri düşürülecek alanları belirlemelidir.
     Her şirketin, zarar ettiği veya zayıf olduğu bir promosyonu, bir dağıtım kanalı, müşteri kitlesi ve coğrafi bölgesi vardır.
     Resesyon döneminde ev temizliğine ve tasfiyeye bu zaaf noktalarından başlamak gerekir. İşlerin durgunlaştığı dönemler, şirketin gelişme döneminde aldığı fazla kiloları eritmek için iyi bir fırsattır.
     Lüks harcamaların ve gereksiz savurganlıkların azaltılması şirketi daha sağlıklı bir duruma getirir.
     Finansal gücü yeterli olmayan işletmeler ise, pazarlama harcamalarında total bir kısıtlamaya gitmek yerine, doğru bir analiz ile eksik ve verimsiz faaliyetlerinde kesinti yaparak rahatlayabilirler.”

     Bu önlemlerin gerisinde, “düz mantık yaklaşımı” ve ‘Ekonomi daraldığına göre benim de işlerim daralacak’ düşüncesi yatar. Düz mantığın kaçınılmaz sonucu, savunmaya ağırlık vermek ve geriye yaslanmaktır. Oysa farklı düşünce tarzı, yaklaşım ve önlemlerle, durgunluk dönemlerinde bile işin geliştirilmesi, hiç olmazsa hasarın asgari düzeyde tutulması mümkündür.

     Durgunluk dönemlerinde fiyatı makul, ancak kalite seviyesi yüksek “kompakt” ürünler geliştirmek, düşen talebi canlandıracak, kar marjını düşürse de markaların gelir düzenini koruyacaktır.
     Yeni dönemde ekonominin genel seyrinin, ailelerin geçimleri üzerindeki etkilerini analiz edip, yeni ürün konseptleri geliştirmek satışları artırabilir. Özellikle yeni teknolojiler kullanılarak üretilecek göz alıcı ürünler, durgunluk döneminde bile tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu etkileyebilir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Rüzgar belirsizlik engeline takıldı

  MB net ve güçlü parasal sıkılaştırma yapılmasına karar verdi

  Alaçatı Rüzgar Enerjisi Santrali’nin kapasitesi artırılacak

  AKARYAKIT SATIN ALINACAKTIR

  T.C. FOÇA (Kapatılan) SULH CEZA MAHKEMESİNDEN İLANEN TEBLİĞ

  Bakan Kurum: 5 bin konut projesi hazır

  Pekcan: Yabancı yatırım çekilmesi öncelik olmaya devam edecek

  Döviz / Altın

  “Dirençli şehirleri birlikte tasarlayalım”

  Türkiye’de 2020 Ekim ayında 119 bin 574 konut satıldı

  Türk Telekom PİLOT’tan girişimlere 5 milyon TL’yi aşan destek

  Kış aylarını yazlıklarında geçirmek isteyenlere Koçtaş’tan öneriler

  Pınar’dan D vitamini ilaveli yeni ürün; Pınar Denge D Vitaminli Süt

  Servisçi evine ekmek götüremiyor

  Borsalarda Alım-Satım

  8 STK’dan ortak bildiri: Depreme karşı tekiz

  ‘Migros e-spor turnuvası’nda ikinci sezon heyecanı başlıyor

  Katar ile 300 milyon dolarlık işbirliği

  641,6 milyon TL’lik buzağı destek ödemeleri başlıyor

  Aktarlık mesleği “Ortak Görüş”le tanımlanacak

  Gürer: Tohumda karışıklık standartta uygun bulundu!

  Türkiye’de ürettiği güneş panellerini ABD’ye ihraç ediyor

  CNR Food İstanbul’da ticaret başladı

  Vodafone’un “Bu Atıklar Kod Yazıyor” projesi Türkiye geneline yayılıyor

  İzmir’de sokak hayvanları için dört dörtlük merkez

  CHP İzmir Milletvekili Serter: Enerji piyasası kanununu düzenlerken, OSB’lerin sesini duyun

  ETÜDER Başkanı Melih Şahinöz: Rekabet gücümüzü geliştirecek dikey tarımda uzmanlaşmalıyız

  Karşıyaka Belediyesi ve ÇMO, iş birliğine imza attı

  Bakan Karaismailoğlu’ndan havacılık sektörüne destek sözü

  FAO Türkiye Uluslararası Tohum Fuarında

  Konak Belediyesi’ne büyük onur

  Bornova’da kadına şiddete karşı Dijital Eylem

  Gaziemir’in Festival Alanı yeni yüzüne kavuşuyor

  “Pandemiye rağmen ihracatımız yüzde 6,3 arttı”

  Sıcak yuvalarında moral ziyareti

  Karabağlar’da hizmetler sürerken yeşil de korunuyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  İkinci dalga gelişmekte olan avrupa ülkelerini olumsuz etkileyecek

  Kripto para ile işlem yapmanın önündeki 5 bariyer

  Pandemi sonrası iş hayatında karma çalışma modelleri benimsenecek

  İZMİR VAKIFLAR BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜNCE KİRAYA VERİLECEK TAŞINMAZLAR

  ‘Bitcoin’ araştırmasına uluslararası ödül

  ESHOT’un 2021 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi

  İhale Özetleri

  26 Kasım 2020 Tarihli ve 31316 Sayılı Resmi Gazete

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 2. Mükerrer

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Aktif hasta sayısı 70 bine yaklaştı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 27.11.2020
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni