• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  HABERLER  |  GÖRÜNTÜLÜ HABER  |  ÖZEL RÖPORTAJ  |  İHALELER  |  FİNANS  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE  |  RESMİ İLAN
YAZARLAR Koray Tarakçıoğlu ►KÖŞEGEN
12
14
16
18
26/01/2017 17:03
Otomasyon, insanlığı tehdit eden tehlike

Ben tekstilciyim. 1956 seresinin Ocak ayında İzmir Pamuk Mensucat fabrikasında stajyer olarak tekstil hayatıma başladım. Staj sonrası yurt dışında tekstil mühendisliği tahsilini takiben Manisa Sümerbank fabrikasında iplikhane şefi olarak çalışmağa başladım. Fabrika hayatı ile ilişkim 2006 senesi Mayıs ayı sonu itibarı ile son buldu. Böylece tam elli sene kesintisiz olarak fiilen üretimin içinde ve yönetiminde bulundum.
     Bu süre içinde zihnimi en fazla meşgul eden, en fazla dikkatimi çeken makinelerdeki otomasyon ve buna bağlı hızlanma, yani üretim artışı oldu. Bazı misaller vereyim:
     İplik üretiminin ilk safhası pamuk balyalarının üretim sahasına, mekânına girdiği ve pamuk balyalarının açılarak pamukların el ile makinelere doldurulmasıydı. Bu ve takibeden bölümde bir metre eninde ve bir parmak kalınlığında 20 ilâ 25 metre uzunluğunda, rulo şeklinde sarılmış ve “vatka” olarak isimlendirilen, ipliğin birinci aşaması elde edilirdi. Günlük iplik üretimi 17-18 ton olan Pamuk Mensucat ve benzeri Manisa Sümerbank fabrikalarında, yukarıda bahsettiğim ilk iki bölümde ve bir postada on işçi çalışırdı. Bilmeyenler için açıklayalım, bir posta sekiz saatlik çalışma süresi olup, bir günde üç posta işçi çalışır, yani 24 kişi.
     2006 senesinde teknik danışman olarak görev yaptığım Adana’da Mensa isimli fabrikada, yukarıda belirttiğim ilk iki bölüm tam otomatik olarak çalışıyordu ve her bir postada sadece üç işçi vardı.

     Bir misal de dokumahaneden verelim: Şef olarak işe başladığım 1961 yılında, bir dokumacı dokunan kumaş tipine göre 10 ilâ 15 dokuma tezgâhı çalıştırırdı. Her bir tezgâhın günlük üretimi ise yine kumaş tipine göre 50-60 metre kadardı. Bugün bir dokumacı otomasyonu en ileri düzeyde altı geniş dokuma tezgâhını çalıştırırken 1500 metre üretim sağlayabilmektedir.
     Bu otomasyonlar sayesinde işveren kapalı alan, işçi, makine bakım, enerji, yedek parça, işletme malzemesi, nakliye, yemek, sosyal giderler gibi bir fabrikanın faaliyetini devam ettirebilmesi için gerekli bütün masraflardan çok ciddi tasarruflar sağlarken diğer taraftan geçmiş zamanlardaki üretim maliyetlerine kıyasla çok ciddi maliyet düşüşlerini de elde etmektedir.
     Böylece işveren daha çok malı daha ucuza temin etmek olanağına kavuşurken çalışanlar otomasyonun kurbanları olarak işten çıkarılmaktadır. Buna karşı alınabilecek hiçbir önlem de yoktur.

     Aynı sorun diğer bütün üretim sektörlerinde de yaşanıyor. İlginç bir misâl de toplu taşımacılıktır. Hepimizin bildiği İZBAN, bir dizi üç vagondan müteşekkildir ve her bir vagon en az yüz yolcu alabilmektedir. İhtiyaca göre üç dizi yani dokuz vagon birleştirilebilmektedir. Böylece dokuzyüz yolcu bir seferde nakledilmekte ve böyle bir katarı BİR TEK makinist yönetmektedir.
     Misaller çoğaltılabilir: Eski 30- 40 kişilik otobüsler yerine şehirler arası 60 kişilik, şehir içi otobüsleri 150 kişilik otobüsler kullanılıyor. 400 yolcu kapasiteli yolcu gemisi yerine 4.000 yolcu kapasiteli gemi, 50 kişilik uçak yerine 500 kişilik uçak vs.

     Bunların hepsi medeniyetin nimetleri olup otomasyon ve modernizasyon, teknolojik ve teknik gelişmenin tabii sonuçlarıdır ve hiç kimsenin itirazı da yoktur, olamaz. Ancak madalyonun bir de diğer yüzü var ki, tehlike orada yatmaktadır.
Ben ilk defa dünya nüfusunu 1940'lı yıllarda öğrendiğimde 2,5 milyardı. Bugün 7 milyara ulaşmıştır. Bu miktar yıllık ortalama 62-63 milyon nüfus artışıdır. Bir yandan insanların ömrü uzarken diğer yandan daha iyi sağlık tedbirleri geliştirilmektedir. Bu insanlar yaşamak için beslenmek, beslenmek için çalışarak ve para kazanmak zorundadır. Fakat açıkça görülüyorki otomasyon, yani gelişen teknoloji ile insanların yaşamak için çalışma zorunluluğu birbirine ters iki faktördür. Ve biliyoruz ki dünyada işsiz sayısı dolayısı ile aç insan sayısı artmaktadır. İşte bu durum insanlık için en büyük tehdittir.

     İşsiz ve aç insanların neler yapabileceklerini Türkiye Osmanlı döneminde olabilecek en acı şekilde yaşamıştır. Osmanlı tarihi, hamasetten uzak düşünceler ile incelendiğinde görülür ki “Şanlı Osmanlı” sadece bir efsanedir. Bu şanlı dönem Osmanlı beyliğinin genişleme çağı olan 1300'lü yıllardan başlar ve 1500'lü yıllarda yani 200 sene sonra sona erer.
     1500'lü yıllar ise Yavuz Sultan Selim’in (1512/20) tahta çıktığı yüzyılın tam başıdır. Daha o zamandan açlıktan şikâyetçi köylülerin isyanı başlamış olduğun biliyoruz. İlerleyen yıllar içinde bu isyanlar organize bir şekle dönüşmüş, daha sonra işsiz medrese talebelerinin isyanları, Celâli isyanları ile devam ederek, iki asır sürmüştür. Bu uzun süre Osmanlı İmparatorluğunun çökmesindeki en büyük etkenlerden biridir.
     Bu konu, yani isyanlar Osmanlı İmparatorluğu’nun en önemli sosyal olayı olup ayrıca üzerinde konuşulması gereken bir konudur. Bu konuyu gelecek hafta ele alırız.

Önceki Yazılar :

  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :


Haberler
  Dijital reklamcılık 2016’yı büyüme ile kapattı

  Geleceği yazacak kadınlar aranıyor

  TEMA Vakfı herkesi TEMASTA olmaya davet ediyor

  Sağlık turizminin rotası İzmir olacak

  İzmir Bergama Karalar Barajı gün sayıyor

  Ege Üniversitesi’nin adı keşfedilen böcek türüne verildi

  Doğanın mucizeleri gurme İzmir’de

  İzmir, Spor Hekimliği’nde Türkiye’nin en iyisi

  Elmas Lojistik ve Rhenus güçlerini birleştirdi

  Kelebek, 2017 yılına hızlı başladı

  Türkiye’de otomobil sporlarına ilgi arttı

  Ege Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Süper Lig’de

  Altın Madalyalı Balcıoğlu’na Başkan Uyar’dan teşekkür

  Buca Zabıtası sağlıksız ürüne geçit vermiyor

  Bornova’da çocuklara özel bir dünya kuruluyor

  "Çoçuklar bizi daha çok motive ediyor"

  ESHOT’ta ’güneş enerjisi’ devrimi

  İBB, ’Uluslararası İzmir Göç ve Mübadele Sempozyumu’na evsahipliği yapacak

  HP’den dünyanın en güvenli mobil iş istasyonları

  Samsung’un yeni tabletleri Türkiye’de

  TOBB Telekomünikasyon Meclisi’nin yeni yönetimi belirlendi

  Borajet, tüm uçuşlarına ara verdi

  Borsa İstanbul tüm zamanların en yüksek seviyesini gördü

  ORMAN

  ARAÇ KİRALAMA-NAKLİYE-TAŞIMACILIK

  TEMİZLİK

  MATBU-EVRAK-BASIM

  ARAÇ ALIMI

  TEKSTİL-GİYİM-DİKİM

  MÜTEFERRİK

  OTO MAKİNE AKSANI VE YEDEKLERİ

  İLAÇ-TIBBİ MALZEMELER

  İAŞE

  ELEKTRİK-ELEKTRONİK-SU

  BİLİŞİM VE TEKNOLOJİ

  YAKIT-AKARYAKIT

  HARİTA-PLAN-PROJE

  İNŞAAT

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 23.05.2017 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 09.05.2017 - 11:00

  Kamuyu Aydınlatma Platformu Haberleri

  SU ÜRÜNLERİ HAL FİYATLARI

  SEBZE-MEYVE HAL FİYATLARI

  KIYMETLİ MADENLER PİYASASI

  25 Nisan 2017 Tarihli ve 30048 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Tarihte Bugün

  Esnafın rekabet gücü artırılacak

  “Gümrük Birliği’nde aksayan noktalar düzeltilmeli”

  İstanbul dünyanın dört bir yanından turist çekiyor

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.04.2017
  Ticaret 25.04.2017
  Ticaret 24.04.2017
  Ticaret 22.04.2017
  Ticaret 21.04.2017
  Ticaret 20.04.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    1