• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“KDV indirimi sürekli hale gelmeli”

16 Eylül 2019 Pazartesi 08:00
12
14
16
18

   ► Art Design Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Terzi, Türk  mobilya sektörünün markalaşma konusundaki yatırımlara ağırlık verdiğine dikkat çekti.

     2018 yılını 3,2 milyar dolar ihracat ile kapatan mobilya sektörü, 2019 yılında kendisine 3,7 milyar dolar ihracat hedefi belirledi. Kilogram başına ihracatın 3,5 dolar olduğu sektörde, kişiye özel üretim yapan zanaatkar ağırlıklı mobilyalarda bu rakam 25 dolarlara kadar çıkıyor. Bu anlamda “Tasarım Ötesi” sloganıyla 2000’li yılların başında kurulan Art Design, kişiye ve mekana özel tasarımlarıyla sektöre yeni bir soluk getiriyor. Sektörün canlılığı için KDV indiriminin sürekli olmasına değinen Art Design Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Terzi, Türkiye mobilya sektörünü değerlendirerek kişiye özel mobilya tasarımının zorluklarını ve ülke ekonomisi için yarattığı katma değeri bizlerle paylaştı.

     Terzi, “ 2018 yılı her sektör için zor bir yıl oldu. Mobilya sektörü, ihracat anlamında yüzde 15 büyümeyle yılı yaklaşık 3,2 milyar dolar ile kapatırken, yurt içinde yapılan KDV indirimleri ise sektörümüze can suyu oldu. İç pazardaki daralmayı KDV indirimiyle kapatmaya çalıştık. Ancak düğün sezonu olsa da konut sektörü hareketlenmeye başlasa da iç pazarda şu an bir durgunluk söz konusu. Her firma ihracata ağırlık vermiş durumda ve beklentiler yılı 3,7 milyar dolar ihracatla kapatacağımız yönünde.

     Sektörümüz, inşaat sektörünün lokomotif sektör olması dolayısıyla son 15 senedir büyüme trendine girmiştir. Her yıl ihracatımızı yüzde 10-15 artırıyoruz ve dış ticaret fazlası veren ender sektörlerden bir tanesiyiz. Uzun zamandır, dünyada “Türk mobilyası” algısının oluşması için ciddi çalışmalar yürütüyoruz. Sektörümüz tam gaz büyümeye devam edecektir. Ancak mobilya sektöründe KDV konusunun çözülmesi gerekiyor. Mobilyadaki KDV indiriminin kalıcı hale gelmesini istiyoruz. MDF, cila, sünger gibi mobilyanın ana malzemesi ürünlerde yerli üretime ağırlık verilmeli. Fuarlara ve yurt dışı açılımlarına verilecek desteklerle sektörümüzün geleceğini sağlamlaştırabilir, dünyada mobilya deyince akla ilk İtalya’nın değil, Türkiye’nin gelmesini sağlayabiliriz. Üretmeli ve ürettiğimizi markalaştırabilmeliyiz” diyor.

Art Design hakkında bilgi verebilir misiniz?
     Art Design maceramız, Bağdat Caddesi’nde gıda işiyle uğraştıktan sonra 2000’li yılların başında kişiye özel mobilya tasarımındaki açığı görüp mobilya sektörüne adım atmamızla başladı. Sloganımız da “Tasarım ötesi” zamana ve mekana yenilmeyen tasarımlar oluşturuyoruz. Bir evi anahtar teslim A’dan Z’ye komple değiştiriyoruz. Lüks bir segmentte iş yapıyoruz. 80 kişilik bir ekiple çalışıyoruz. İç mimarlardan oluşan ve senelerdir bizimle çalışan güçlü bir ekibimiz var. Art Design’ı Modoko’da yaklaşık 350 m2’lik bir alan üzerine kurduk. Bu anlamda kişiye özel mobilya tasarımını Türkiye’de ilk başlatan firmalardan biri olmanın gururunu yaşıyoruz. 2007 yılında 700 m2’lik bir mağaza daha açtık. Bugün, 700 m2 Art Deco ve 2018 yılında 700 m2 Luxury Modern olmak üzere 1.400 m2 mağaza büyüklüğüne sahibiz. Yaptığımız işin yüzde 75’ini konutlar, yüzde 25’ini ise ofisler oluşturmaktadır.

“Cirodaki ihracat payımızı yüzde 40’lara taşımak istiyoruz”
2018 yılını nasıl bir ciro ile kapattınız? Beklentileriniz nelerdir?
     2018 yılını yaklaşık 25 milyon TL ciro ile kapattık. Cirodaki ihracat payımızı şu anda yüzde 30’larda. Biz bu rakamı 2019 yılında yüzde 40’lara taşımayı hedefliyoruz. Eylülün ikinci haftasında Bağdat Caddesi Kalamış’ta yeni mağazamızı açacağız. Butik işler yapıyoruz ve böyle niş bir alanda hizmet vermeye devam etmek istiyoruz. Özel tasarımlar yaptığımız için birçok noktada bulunmuyoruz. Biz şu an birçok bölgeye ihracat yapıyoruz ama hiçbirinde showroomumuz yok. İnsanlar bizi doğru bir nokta olarak tespit ettiği için gelip talepte bulunuyorlar.

Art Design’in iç ve dış pazardaki konumu nedir?
     Türkiye’nin her yerinde projeler geliştirdiğimiz gibi başta Türki Cumhuriyetler olmak üzere Arap yarımadasına, Ortadoğu ve Afrika ülkelerine ağırlıklı ihracat yapıyoruz. Rusya bizim için şu an çok yeni bir pazar. 2018 yılı itibariyle bu pazarı keşfettik diyebiliriz. Bu yüzden Rusya’nın ihracatımızdaki payı yok denecek kadar az. Ancak burada çok ciddi bir potansiyel görüyoruz ve önümüzdeki dönemlerde bu pazarı derinleştirmek istiyoruz. 

Yeni pazarlara açılacak mısınız?
     Avrupa ülkelerine, Rusya’ya ve Çin’e ağırlık vermek istiyoruz.

Kişilere özel tasarımlar yapıyorsunuz sanırım. Daha çok hangi kesimlerden talep alıyorsunuz? Son dönemin trendleri neler? Fiyatlamayla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
     Art Design’ın en büyük gücü, kişiye ve mekâna özel tasarımlar sunmasından geliyor. Çok güçlü bir mimari ekibe sahibiz. Sektörün en vizyon sahibi ekibiyle çalışıyoruz. Değişen trendlere ayak uyduran, kendi hayal güçlerini günün trendleriyle çok iyi harmanlayan, müşterilerin ihtiyaçlarına hızlı ve doğru bir şekilde cevap veren bir ekibimiz var. Hitap ettiğimiz kitle ise daha çok üst gelir düzeyine sahip A plus kitle. Yurt dışında da bu kitleye hizmet veriyoruz, tam da ülkemizin ihtiyaç duyduğu katma değerli ihraç ürünleri yapmış oluyoruz. Fiyatlandırma için ise net bir şey söylememiz çok zor. Tamamen proje üzerinden işler yürüttüğümüz için fiyatlandırma da seçilen malzemeden, projenin çizildiği alana kadar farklılık gösteriyor.

Mobilyada müşteri beklentileri ve markaların bu taleplere bakışları nelerdir?
     Mobilya sektöründe de dönemsel olarak farklı akımlar oluyor ve olmak zorunda. Talepleri karşılayamayan markalar, giderek kaybolmaya yüz tutarlar. Sektörü ne olursa olsun bir marka, günün ihtiyaçlarını karşılayabilmeli ve hatta zamanın ötesinde tasarımlar sunabilmeli. En önemlisi de müşterinin beklentilerine cevap verebilecek sonuçlar üretebilmelidir. Çünkü müşteriler her zaman hayal ettiklerini sunabilecek, kendilerini iyi anlayacak markayla birlikte yol almak isterler.

Mobilya sektöründe yaratıcı fikirler mi geleneksel düşünce mi?
     Bu sorununu cevabı ne yaratıcı fikirdir ne de geleneksel düşüncedir. Hitap ettiğiniz kesimin ihtiyaçlarına ve mekana doğru hizmeti sunabilmektir. Ancak şu bir gerçek ki, kendi motiflerimizi, kültürel değerlerimizi yaratıcı fikirlerle tasarımlarımıza sunduğumuz zaman başarı her zaman iki katına çıkıyor. Bu da sırf kendi sektörümüz için değil, bütün sektörler için geçerli bir durum. Bizi biz yapan değerlerle başarıya ulaşabiliriz.
- Mobilya sektöründe reklam ve rekabet…
     Son dönemlerde mobilya firmalarının çok fazla TV’larda reklam verdiğine şahit oluyorsunuzdur. Sektör şu anda markalaşma atağı içerisinde. Art Design olarak ise talep eden değil, talep gören marka çizgimizi devam ettiriyoruz. Kalitemiz ve tasarımımızla sektörün standartlarını belirliyoruz.

Emlak sektörünün mobilya sektörüne etkilerini değerlendirir misiniz?
     Sizin de bildiğiniz gibi bu iki sektör birbirine doğrudan bağlantılı. İnşaat sektörünün etkilediği 250 sektörden biriyiz. Emlak sektöründe yaşanan hareketliliğin ister istemez bizim sektörümüze de etkisi oluyor. Satışlardaki artış, mobilya satışlarına da doğrudan etki ediyor. Bunun dışında konut tiplerindeki değişkenlik de mobilya modellerinin nasıl olacağını doğrudan etkiliyor. Örneğin; düşen metrekareler karşısında ya da artan 1+1 konut ihtiyacına karşılık, mobilya üreticisinin de o evin tarzına uygun mobilya üretmesi gerekiyor.

Ortadoğulu yatırımcıların emlak sektörüne yönelimi sonrası mobilya tarzlarında nasıl bir değişim yaşandı?
     Her kültürün farklı alışkanlıkları ve ihtiyaçları oluyor. Ortadoğulu mobilya tüketicileri biraz daha lüksü ve gösterişi sevdikleri için ağır klasik modelleri tercih edebiliyorlar. Ancak son dönemde burada da bir değişkenlik söz konusu. Lüksü, modernlikle harmanlayan çizgileri tercih etmeye başladılar. 

Küçük metrekareler sonrası mobilya sektörü bu talebe nasıl ayak uydurdu?
     Küçülen metrekarelere bağlı olarak, yıllar önce 3 birim eşya ile karşılamamız gereken ihtiyacı günümüzde 2 birim eşya ile çözmek zorunda kalıyoruz. Büyük ebatlı mobilyaların yerini daha küçük ebatlı mobilyalar almaya başladı. İşlevsel ön plana çıktı ve en önemlisi de küçük bir alanı daha büyük gösteren dekorasyonlar ağırlık kazandı.

Sektörde trendleri neler belirliyor?
     Sektörün trenlerini etkileyen ve belirleyen çok fazla faktör var. Bunların en başında günün ihtiyaçları yatıyor. Biraz önce de bahsettiğim gibi evlerin metrekarelerinin küçülmesi bir trend ve bu trend ister istemez mobilyaları da etkiliyor. Ya da demografik yapıda yaşanan değişimler sektörü etkiliyor. Evli, çocuklu, bekar, beyaz yakalı, evinde çok fazla misafir ağırlayan… Kişilerin özellikleri ve mekanların tarzı sektördeki trendleri belirleyen en önemli kriterler. Tabii ki dünyada değişen moda trendleri de…

Sektör 2019 yılını nasıl geçiriyor? Firma olarak bu dönemdeki yatırım ve büyüme planları, uygulanan KDV indirimlerinin sektöre yansımaları, özellikle firma olarak odaklandığınız yeni ihracat pazarları ve Ar-Ge yatırımları neler?
     2018 yılı her sektör için zor bir yıl oldu. Mobilya sektörü, ihracat anlamında yüzde 15 büyümeyle yılı yaklaşık 3,2 milyar dolar ile kapatırken, yurt içinde yapılan KDV indirimleri ise sektörümüze can suyu oldu. İç pazardaki daralmayı KDV indirimiyle kapatmaya çalıştık. Ancak düğün sezonu olsa da konut sektörü hareketlenmeye başlasa da iç pazarda şu an bir durgunluk söz konusu. Her firma ihracata ağırlık vermiş durumda ve beklentiler yılı 3,7 milyar dolar ihracatla kapatacağımız yönünde. 
     Sektörümüz, inşaat sektörünün lokomotif sektör olması dolayısıyla son 15 senedir büyüme trendine girmiştir. Her yıl ihracatımızı yüzde 10-15 artırıyoruz ve dış ticaret fazlası veren ender sektörlerden bir tanesiyiz. Uzun zamandır, dünyada “Türk mobilyası” algısının oluşması için ciddi çalışmalar yürütüyoruz. Sektörümüz tam gaz büyümeye devam edecektir. Ancak mobilya sektöründe KDV konusunun çözülmesi gerekiyor. Mobilyadaki KDV indiriminin kalıcı hale gelmesini istiyoruz. MDF, cila, sünger gibi mobilyanın ana malzemesi ürünlerde yerli üretime ağırlık verilmeli. Fuarlara ve yurt dışı açılımlarına verilecek desteklerle sektörümüzün geleceğini sağlamlaştırabilir, dünyada mobilya deyince akla ilk İtalya’nın değil, Türkiye’nin gelmesini sağlayabiliriz. Üretmeli ve ürettiğimizi markalaştırabilmeliyiz. Art Design olarak da bahsetmiş olduğumuz üzere eylülün ikinci yarısında Bağdat Caddesi Kalamış’ta yeni showroom’umuzu açıyoruz. Bir yandan da Avrupa ülkeleri, Rusya, Çin gibi yeni mağazalara odaklanmış durumdayız. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde de Avrupa Yakası’nda bir showroom açacağız.


+ Benzer Haberler
» AAK Gıda, Türkiye’yi gıda bileşenlerinde Orta Doğu’nun Hub’ı yapacak
» “Teşvikleri analiz edin, sanayiciye moral aşılayın”
» ‘Start-up’tan kansere karşı dünyaya umut aşılıyor
» Sosyetenin ‘siyah elmas’ı burs olacak
» Teknoloji savaşlarına dijital ihracat hamlesi
» “MB, imalatçı firmaların banka borçlarını satın alsın”
» “Sektörel Sosyal Diyalog Komiteleri mutlaka kurulmalı”
» 2023’te nakit kullanımı tarih olacak!
» Türkiye - Miami arasında emlak köprüsü kurdu
» “Destek terazi gibi olmalı, piyasayı ayarlamalı”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.10.2019
  Ticaret 21.10.2019
  Ticaret 19.10.2019
  Ticaret 18.10.2019
  Ticaret 17.10.2019
  Ticaret 16.10.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni