• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

İzmir limancılıkta şaha kalkmak için gün sayıyor

30 Ocak 2017 Pazartesi 13:00
12
14
16
18

Alsancak Limanı küllerinden doğmak için özelleştirmeyi bekliyor

     İzmir, yüzyıllardır sadece Anadolu'nun değil, Uzakdoğu ve Ortadoğu'nun batıya açılan penceresi olan Ege Bölgesi'nin merkezi konumunda. Bu özelliği ve deniz kıyısında olması İzmir'in, tarihi boyunca bir liman kenti olmasını sağlamış. Kentin bu özelliğini hâlihazırda İzmir Alsancak Limanı sağlamış. İzmir Alsancak Limanı konumu, niteliği ve potansiyeli bakımından Türkiye'nin en stratejik limanlarından birisi olma özelliği taşıyor.
     Ege Bölgesi ve İzmir'in liman ihtiyacına büyük oranda İzmir Alsancak Limanı cevap vermeye çalışmakta. İzmir Alsancak Limanı dünyada nadir rastlanacak türde doğal elverişliliği olan bir liman. Liman işletmeciliği açısından en önemli unsur olan operasyon elverişliliğine sahip…
     Ancak son yıllarda Türk limancılığında 'Hasta Adam' olarak görülen İzmir Alsancak Limanı'nın da gözler yine Özelleştirme İdaresi’nde… İzmir Limanı'na yeniden rekabet gücü kazandırmak için 300 milyon dolarlık bütçe ayıran TCDD, bugünlerde ise özelleştirme ihalesine odaklandı.

     1955 Yılından günümüze İzmir Limanı
     İzmir Alsancak Limanı yapımına 1955 yılında başlanmış ve ilk bölümü 1959 yılında bitirilmişti. Daha sonra yıllar içerisinde çalışmalar devam etmiş. Liman kuru-sıvı dökme yük, genel kargo, konteyner ve yolcu limanı olarak hizmet verebilmekte. İzmir Alsancak Limanı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü (TCDD) mülkiyetinde hizmet veriyor. Geçmişten günümüze İzmir'in ticaretinde önemli bir yere sahip olan Alsancak Liman'ı ile ilgili sorunlar devam etmekte. Özelleştirme sürecinden, derin suyolu, limanın kapasitesi ve liman viyadükleri hala çözüme kavuşmayı bekliyor.
     Limanın atıl konumda kalmasında, yasal çerçeve ve liman yönetimlerinden başlayarak boşaltma-yükleme sürelerinin uzunluğu, depolama kapasitelerinin yetersizliği, kombine taşıma altyapılarının sınırlı olması, teknik donanım problemleri, bilişim konusundaki yetersizlik, arazi altyapı sıkıntıları, gelecek için genişleyememe sorunları, gemilerin manevra problemleri diğer sorunlar olarak sıralanıyor.

     16 Turda kazanılan, 32 ayda tamamlamayan özelleştirme
     İzmir Limanı’nın ilk özelleştirme ihalesi 3 Mayıs 2007'de yapıldı. İhaleyi 1 milyar 275 milyon dolar ile Global Holding-Hutchison-Ege İhracatçı Birlikleri konsorsiyumu kazandı. Özelleştirme Yüksek Kurulu 3 Temmuz 2007'de ihaleyi onayladı. Alman Deutsche Bank da konsorsiyumda yer almaya karar verdi. Sendika ve KİGEM özelleştirme aleyhine dava açtı. Danıştay 2 yıldan uzun sürede davaları karara bağladı. Eylül 2009'da Danıştay imtiyaz sözleşmesini onayladı. Ardından özelleştirmeden konsorsiyuma davet gitti. Deutsche Bank konsorsiyumdan çekildi. 9 Kasım 2009'da konsorsiyum ek süre istedi. 45 günlük sürenin bitiminde konsorsiyum limanı alamadı. Ocak 2010'da Çelebi Holding'e davet yazısı gitti. Çelebi Mart 2010'da 45 gün ek süre aldı, ancak süre dolmadan önce limanı almayacağını açıkladı. Halen devlet tarafından işletiliyor.

     Alsancak Limanı özelleştirmesinde gözler yılın ikinci yarısında
     Türkiye’nin en büyük limanları arasında yer alan ve 2006 yılından bu yana özelleştirilmeye çalışılan ama çeşitli nedenlerle sonuca ulaşılamayan İzmir Alsancak Limanı’nda yeni özelleştirme ihalesine hazırlanılıyor. TCDD tarafından işletilen İzmir Alsancak Limanı’na geçen yıl bin 959 gemi uğrak yaptı. Limanda 9 milyon 636 bin ton yük ve 656 bin TEU konteyner elleçlendi.
     Liman suyolu derinliğinin yetersiz olması nedeniyle şu an belirli büyüklükteki gemilerin yanaşamadığı İzmir Alsancak Limanı’nda, bu sorunun aşılması için çalışmalar sürüyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, bu amaçla hazırladığı Büyük Körfez Projesi için 2013 yılından beri Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) onayı bekleniyordu.  Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ÇED Genel Müdürlüğü'ne 2013 yılında başvuran İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD, proje kapsamında İzmir Körfezi’nde gerçekleştirecekleri dip tarama çalışmaları sonucunda İzmir Limanı'nın kapasitesini arttıracak, Körfez'e temiz su girişini sağlayacak sirkülasyon kanalı açacak. İzmir Körfezi'ne boşalan 16 derenin kuzey ve güneyden getirdiği alüvyonlar Körfez'i dolduruyor. Körfez’de akıntıyı hızlandırarak denizde sığlaşmayı önleyecek çalışmaların sürekli hale getirilmesi planlanıyor.   Su sirkülasyonu hızlandığında, dış körfezden oksijenli bol su geldiğinde denizdeki suyun da kalitesi artacak. ÇED Genel Müdürlüğü Büyük Körfez Projesi ÇED onayını verdikten sonra İzmir Büyükşehir Belediyesi, hızla ihalelere çıkarak taramalara başlamayı planlıyor.

     Yeni plan yeni ihale
     Özelleştirme İdaresi’nin İzmir Kruvaziyer Limanı ve İzmir Yük Limanı olmak üzere ikiye ayırdığı TCDD İzmir Alsancak Limanı'nın özelleştirme ihalesinin, 2016 yılının ikinci yarısında yapılması öngörülüyor.  Yeni imar planında Kruvaziyer Limanı'nda emsal değeri 1,25'ten 0,50'ye düşürüldü ve böylece inşaat alanı yaklaşık 50 bin metrekare azaltılarak 125-130 bin metrekareye indirildi. Yeni plana göre kruvaziyer limanına iki yeni parmak iskele eklenecek. Eski plandaki AVM projesi yerine turistlerin ihtiyacını karşılayacak küçük çaplı alışveriş mağazaları ve oteller yer alacak.  Yük limanında ise sınır, Meles Deltası olarak belirlendi. Limanda öngörülen dolgu alanları ve rıhtım ötelemeleri plana işlendi.

     Ege Bölgesi ve yük hacmi beklentisi…
     Ege Bölgesi için yapılan genel ve dökme yük tahminlerine göre bölgedeki yük hacmi 2020 yılında ise 48 milyon tona ulaşacağı tahmin ediliyor. İzmir Limanı dahil günümüzde Ege Bölgesi limanlarının toplam genel kargo ve dökme yük kapasitesi yaklaşık 43 milyon ton. Alsancak Limanı’nın 2.8 milyon ton olan genel kargo kapasitesinin 2,5 milyon tona çıkartılması ve bu kapasitede sabitlenmesinin faydalı olacağı ifade ediliyor. Zira bölgede genel kargo ve dökme yük kapasitesini arttırabilecek çok sayıda liman mevcut.

     Bugün ne durumda?...
     İzmir'in 2000'li yıllarda Türkiye'deki konteyner taşımacılığından aldığı pay yüzde 40'ın üzerinde idi. Kısaca 10 konteynerden 4'ü İzmir'de elleçleniyordu. O yıllarda İzmir Limanı bölgenin konteyner elleçleyen tek limanı idi. Bu pay şimdilerde ise yüzde 14'lere kadar düştü. İzmir'in konteyner pazarında ciddi kaybı var. Limanın sıkışıklığı ile beraber sıkışıklık zammı süreci de yaşandı.
     Konteyner gemileri hizmet almak için uzun zaman beklemek zorunda kaldı, yanaşamadı. Derin su kesimi olmadığı için büyük gemiler de gelemedi. Sonunda da bölgede limancılığın gelişmemesinin olumsuz sonuçları 10 yıl sonra ortaya çıktı. Şunu unutmamak gerekiyor; liman kendi başına yük üreten bir faaliyet değil. Arka planında şehrin ve bölgenin sanayisi olacak, ithalat-ihracat, dış ticaret gelişecek ki limana yük gelecek. Sanayicinin tercihi Ege dışına kayınca İzmir hızlı gelişmeyi yakalayamadı. 10 yıl içinde Türkiye bir uçak gibi havaya kalkarken, İzmir'in limanları bu büyümenin çok gerisinde kaldı.

     Hayal kırıklıkları da yaşandı
     Bugüne geldiğimizde Hükümetin İzmir Alsancak Limanı için 2015 yılına kadar planladığı yatırımlar havada kaldı. Limana 2015 yılına kadar 450 milyon liralık yatırım yapılması planlanırken bunun ancak 100 milyon liralık bölümü gerçekleştirebildi. 2010 Haziran ayında İzmir Alsancak Limanı'na 2015 yılına kadar 450 milyon lira yatırım yapılacağı planlanırken, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Genel Müdürlüğü'nün master planında ise TCDD'nin Alsancak Limanı'na yine 2015'e kadar 650 milyon dolar yatırım yapacağı ifade edilmişti. Rapora göre kruvaziyer yolcu limanına 350 milyon dolar, yeni konteyner terminaline 100 milyon dolar, kanal tarama projesine 100 milyon dolar, yeni ekipman ve otomasyona ise 100 milyon dolar yatırım yapılacaktı.
     Bu yatırımlar ile limanın konteyner kapasitesinin 900 bin TEU'dan 3 milyon TEU'nun üzerine çıkarılması, böylece Avrupa'nın 5 büyük konteyner limanı arasında yer alması hedefi kondu. Ayrıca yolcu terminalinin 5-6 geminin yanaşacağı şekilde modern bir kruvaziyer limanına dönüştürülmesi planlandı.
     Ancak aradan geçen 4 yılı aşkın sürede yük limanı bölümünde yatırımların sadece çok küçük bir bölümü gerçekleştirildi. Yatırımların yaklaşık tutarı 100 milyon liraya yaklaşabildi. Yap-işlet-devret modeliyle 36 yıllığına ihaleye çıkarılan yolcu limanına sadece bir firma teklif verince, ihale iptal edildi. İzmir'in modern kruvaziyer limanı hayali suya düştü. İzmir Alsancak Limanı'nın kaderini değiştirecek en büyük proje olan kanal tarama projesi için beklenen ÇED süreci de bir türlü tamamlanamadı. Proje ile liman suyolunun Yenikale'den Alsancak Limanı'na kadar 14-16 metre derinliğinde ve 250 metre genişliğinde taranması öngörülüyordu. Bu sayede üçüncü nesil denen büyük gemilerin İzmir Körfezi'ne rahatlıkla girip çıkması sağlanacaktı.

     ÖYK Kararı umutlandırdı
     Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK), Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) İşletmesi Genel Müdürlüğüne ait İzmir Yük Limanı alanına yönelik nazım imar planı ve uygulama imar planı değişikliklerini Mayıs ayında onayladı.
     ÖYK'nın konuya ilişkin kararları, Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre, Özelleştirme İdaresi Başkanlığının (ÖİB) yazısına istinaden TCDD'ye ait İzmir Kruvaziyer Limanı alanına yönelik Kurulun onayladığı imar planı ve imar planı değişikliğine askı sürecinde yapılan itirazları değerlendiren ÖYK, gösterimlerin düzenlenmesi, plan hükümlerinden Büyükşehir İmar Yönetmeliği ve kotla ilgili olanların gözden geçirilmesi, trafo yerinin belirlenmesi, fonksiyon alan dağılımının düzenlenmesi ile ilgili itirazları kabul etti, diğer itirazları reddetti.
     "Kruvaziyer Liman Alanı, Liman Hizmet Alanı, Resmi Kurum Alanı, Otopark Alanı, Park ve Yol" kullanım kararlarını getiren nazım imar planı ve uygulama imar planı değişikliğinin onaylanması kararlaştırıldı. Kurul, ayrıca ÖİB'nin yazısına istinaden İzmir Yük Limanı alanına ilişkin onaylanan nazım imar planı ve uygulama imar planı değişikliğine askı sürecinde yapılan itirazların değerlendirilmesi sonucunda da lojistik tesis alanındaki konaklama tesisinin kaldırılmasına, deniz alanı kullanımının açıklamasının yapılmasına, gösterimlerin düzenlenmesine, liman alanındaki yüksekliğin azaltılmasına ve ticari birimlerle ilgili itirazların kabul edilmesine, diğer itirazların ise reddedilmesine karar verdi. Kurul, "Liman Alanı, Lojistik Tesis Alanı, Yol" kullanım kararlarının getirilmesine yönelik İzmir Yük Limanı alanına yönelik nazım imar planı ve uygulama imar planı değişikliğini ise onayladı.

     Türkiye’nin dış ticaretinin yüzde 12’si Aliağa Limanlarından geçti
     Öte yandan İzmir’in ağır sanayi, petrokimya yatırımlarının yoğun olarak bulunduğu ilçesi Aliağa son yıllarda limancılık yatırımlarıyla deniz ticaretinde de öne çıkmaya başladı. Aliağa Nemrut Körfezi’nde bulunan Tüpraş, Petkim, Ege Çelik, İDÇ, POAŞ, Ege Gübre, HABAŞ, Nemport, Batıçim, Ege Gaz, Total, Alpet ve Milangaz liman ve iskelelerinde 2015 yılında toplam 4 bin 861 gemi hareketi olurken Aliağa, gemi hareketliliğinde İzmit’ten sonra Türkiye’nin ikinci yoğun liman bölgesi oldu. Aliağa limanları 2015 yılında, bir önceki yıla göre 42 milyon 365 bin 293 ton olan elleçleme miktarını da artırarak toplam 48 milyon 794 bin 379 ton elleçleme miktarına ulaştı. 2014 yılında 536 bin 518 TEU olan konteyner yük hareketleri ise 2015 yılında da artış göstererek toplam 580 bin 250 TEU olarak gerçekleşti.

     Aliağa’da hedef; konteynerde aktarma merkezi olmak
     İzmir Körfezi’ndeki derinliğin yetersiz kalmasından kaynaklı liman yatırımlarının yoğunlaştığı Aliağa Nemrut Körfezi baş döndürücü bir gelişime sahne oluyor. 2015 yılının ilk 6 ayında 2 bin 375 geminin yanaştığı Aliağa, İstanbul Ambarlı’yı sollayarak İzmit’ten sonra ikinci yoğun bölge oldu. Şimdi hedef yeni yatırımlarla kıtalar arası konteyner aktarma merkezi olmak.
     İzmir iş dünyasının en tartışmalı konularından biri olan “İzmir Limanı mı? Aliağa limanları mı?” ikilemine en somut yanıt deniz taşımacılığı rakamları oldu. 2015 yılının ilk 6 aylık verilerine göre Aliağa Nemrut Körfezi’ndeki 13 liman işletmesine yanaşan gemi sayısı Marmara’nın en büyük limanlarından biri olan Ambarlı’yı geçti, İzmit’ten sonra Türkiye ikinciliğine yükseldi. İzmir Limanı ise Ambarlı, Mersin, İskenderun, Tuzla, İstanbul, Samsun ve Tekirdağ’ın ardından onuncu sırada yer aldı.
     Türkiye’deki liman başkanlıklarının resmi istatistiklerine göre 2015’in ilk 6 ayında 2 bin 375 ticari geminin yanaştığı Nemrut Körfezi’ndeki 13 liman şirketi performansı sayesinde göz doldurdu. Bölgede bulunan Nemport, Ege Gübre, Tüpraş, Total, POAŞ, Petkim, Milangaz, İzmir Demir Çelik, Habaş, Egegaz, Batıçim ve Alpet ağırlıkla dökme yük elleçlese de, şu anda sadece Ege Gübre ve Nemport limanlarında gerçekleşen konteyner hareketlerinde de İzmir Limanı’nın geçileceğine kesin gözüyle bakıldığı kaydedildi.  
     Öte yandan bölgede gelecek gören pek çok şirket kendi ihtiyacının dışında da limancılık faaliyetlerine yoğunlaştı. Son 6 ayda yatırım planlarını açıklayan şirketler arasında Petkim ve Batıçim öne çıktı. Petkim Limanı ilk bölümü önümüzdeki eylül ayında, ikinci bölümü ise Kasım 2016’da faaliyete geçerken, 1,5 milyon TEÜ elleçleme kapasitesine sahip olacak. Yatırım planı açıklayan Batıçim de mevcut limanı 2016 sonuna kadar büyütme ve 30 milyon TL’lik yatırım yapmayı hedeflediğini Kamuoyu Aydınlatma Platformu’na duyurdu.

     Aliağa Limanlarının sorunları neler?
     Bölgenin ihtiyacı düşünülerek bir imar planı yapılamamasından dolayı, sağlıklı bir karayolu ulaşımı sağlanamadı. Yöredeki mevcut tesislerin kendi çabaları ile yapılan yollar yetersiz kaldı, karayollarının yol planları ödenek yetersizliğinden hayata geçirilemedi. Halen Biçerova Triyaj garına kadar sağlanan demiryolu hattı Nemrut limanlar bölgesine ulaşamadı. Ayrıca Aliağa – Menderes metro hattı nedeni ile bu hattın yük taşımacılığında kullanılmasının zora girdiği belirtiliyor. Mevcut iskelelere Biçerova garından yapılması planlanan hat da tamamlanmadan, ileride yapılması planlanan iskelelere ulaşım amacı ile yaklaşık 15 km ve 800 metrelik tünel ile ring hattının yapımına başlandı. Ancak hâlihazırda bu inşaat durmuş durumda ve mevcut iskelelere hizmet vermek için ne planlandığı ve ne zaman yapılacağı bilinmiyor.

     “Çandarlı’ya ihtiyaç, 2023 yılında”
     Deniz Ticaret Odası’nın raporunda 2035 yılına kadar Ege Bölgesi Konteyner Talep Tahmini 6 milyon 783 bin TEU olarak hesaplanmakta. İzmir Alsancak Limanı ve Ege Bölgesi'ndeki diğer mevcut konteyner limanlarının toplam geliştirilebilirlik kapasitesi 3 milyon TEU. İzmir Limanı’na planlanan yatırımlar gerçekleştirilir ise Çandarlı Limanı'na 2023 yılında ihtiyaç duyulacak.
     Bütün bu bilgilerden yola çıkarak Çandarlı'nın Kuzey Ege ve Karadeniz çanağında aktarma yük trafiğindeki yerinin ne olacağı konusu üzerinde çalışılması gereken ancak cevabı kolayca verilemeyen bir soru işareti.
     Diğer taraftan, yer seçim çalışması üzerinden 20 yılı aşkın süre geçen Çandarlı Limanı'nda, henüz temel liman altyapısı bile tamamlanamadı. Limanın henüz bir bağlantı yolu yok. Yatırım maliyeti çok yüksek olan limanın finans açığının önce AB fonlarından karşılanması planlanmış ve buna yönelik proje ve fizibilite çalışmaları yaptırılmış, ancak daha sonra projenin üzerindeki yatırım yükünün düşürülmesi maksadıyla, mendireğinin devlet bütçesinden karşılanması ve kalan bölümün “Yap-İşlet-Devret” ile özel sektöre yaptırılması planlanmıştır. Ancak ihale aşaması devam eden dalgakıranın devlet imkânlarıyla yapılması durumunda bile projenin, yatırım bedeli ile limana gelecek yük arasındaki oransızlık devam etmekte. Limana ancak 4 milyon TEU gelmesi durumunda yatırımların karşılanabileceği değerlendirilmekte.
     Çandarlı Limanının 1600 metrelik mendirek kısmı ihalesi 24 Mart 2011 tarihinde yapıldı. İhale için şirket teklif verdi ve en düşük teklif 196 milyon lira oldu. Çandarlı Limanı'nın diğer kısımlarının ihale şartnamesinin hazırlanmasına devam edilmektedir.
     Ege Bölgesi'nin tersane ihtiyacının karşılanması için teknik bakımdan Çandarlı bölgesine sivil tersane yapılması mümkün görülmüyor ise Kuzey Ege Bölgesi’nde başka uygun bir yere, örneğin turizm yerlerinin dışındaki Horozgediği, Gemi Söküm Bölgesi gibi yerlere bir tersane kompleksinin yapılabileceği ifade ediliyor.

     İzmir Limanının geliştirilmesi Çandarlı için engel değil
     Sektörün kanaat önderleri; İzmir Alsancak Limanı’nın geliştirilmesi Çandarlı Kuzey Ege Limanı için bir engel oluşturmadığını söylüyor. Kuzey Ege Limanı özellikle Karadeniz’e ve Ege Denizi’ne aktarılacak yükler için bir toplama ve dağıtım noktası bir hub port olması hedefleniyor. Kuzey Ege Limanı’nın temel pazarının Doğu Akdeniz’in aktarma yük pazarı oluşturduğunu belirten sektör temsilcileri, bu konudaki ortak tespitlerini şöyle anlatıyorlar:
     “Alıcısı ve göndericisi bizim olmadığımız aktarma yükler limanlarda transit yük olarak işlem görmekte. Transit limanlar geniş alanlara, uzun rıhtımlara ve hızlı operasyona sahip olmalıdır. Yükün yurtiçine dağıtımı ve yük içinden toplanması gerekmediği için limanın kara ulaşım ağının limanın yük kapasitesi üzerinde belirleyici bir rolü yok. Gelecekte İzmir Limanı ise kıtalararası gemilerin doğrudan uğrak yaptığı ana liman işlevi üstlenmesi hedefleniyor.  Ana liman geniş bir karasal hinterlanda sahip ithalat, ihracat ve kabotaj ağırlıklı çalışan doğrudan dünyadaki limanlar ile gemi hat bağlantısı olan limanlardır. Ana liman transit yüklerin yanı sıra özellikle bulunduğu ülkenin dış ticaret yüklerine hizmet veren limanlardır. Bu nedenle İzmir Alsancak limanı ile Kuzey Ege limanının gelecekte üstleneceği roller ve ülke ekonomisine sağlayacağı katkılar farklı olacak. Kısacası; İzmir Limanı’nın yerini Aliağa Limanları a da Çandarlı Limanı mı alacak tartışmaları bir kenara dursun; bu limanların yapısı ve uzmanlığı ile birbirini tamamlama özelliği dikkat çekiyor.”

YARIN: Kaat önderleri Alsancak Limanını değerlerdiriyor

 


+ Benzer Haberler
» Batıliman; bölge ve ülke ekonomisine maksimum katkı sağlama amacında
» APM Terminals İzmir, Egeli firmaların taşıma maliyetlerini yüzde 25 düşürecek
» İzmir Limanı’na önce körfez taraması sonra özelleştirme
» “İzmir’deki üç liman birbirinin rakibi değil tamamlayıcısı”
» “Aliağa’nın yolunu ve planlamasını yapın, ticaret hacmimiz 50 milyar dolar olsun”
» İzmir’in limancılık geleceği için ‘kümelenme’ önerisi
» “İzmir Limanı’nda hiçbir şey için geç değil”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.04.2018
  Ticaret 21.04.2018
  Ticaret 20.04.2018
  Ticaret 19.04.2018
  Ticaret 18.04.2018
  Ticaret 17.04.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni