• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

İzmir gelinlikte ’moda’nın merkezi

09 Ekim 2017 Pazartesi 16:00
12
14
16
18

İzmir gelinlikte 'moda'nın merkezi

   ► İzmir’de 2017 yaz sezonunda gelinlik satışının yüzde 70’inin yapıldığı Kemeraltı Çankaya esnafına yaz sezonu satışlarını sorduk.

           SELDA AK     
     Türkiye gelinlik üretiminde önde gelen şehri İzmir’de 2017 yaz sezonunda gelinlik satışının yüzde 70’inin yapıldığı Kemeraltı Çankaya esnafına yaz sezonu satışlarını sorduk.
     Dünyanın en büyük açık hava çarşılarından biri olarak nitelendirilen tarihi Kemeraltı çarşısı gelinlik alışverişinde de önemli uğrak yerlerinden biri.
     Alışveriş yapmaya gelen kalabalığın arasından satış durumlarını sormak için uğradığımız Melek Moda’da satış danışmanı olarak uzun zamandır bu sektörde çalışmış, 2017 yaz sezonunda ki gelinlik satışlarının ise çok kötü olduğunu belirten Ayşe Enici, “Gelinlik satışında sezon yaşamadık çok kötüydü. İç piyasanın durgun olması gelinlik sektörünü de fazlasıyla etkiledi. Beklentimiz altında müşteri potansiyeli olduğundan satış anlamında hiçbir şey elde edemedik. Sezon diye bir şey yok diyebilirim çünkü hiç yaşamadık. Dolayısıyla sonbahar-kış dönemi gelinlik satışı konusunda hiçbir beklentimiz yok. Yaz sezonu satışlarında hayal kırıklığı yaşadığımız için kış sezonu umudumuz kalmadı. Baktığınızda yaz mevsiminde düğünler vardır, hareketlilik fazladır; kış sezonu tam tersi yaşanır hareket yoktur. Tam manasıyla yaşayamadığımız yaz sezonuyla kış sezonunu nasıl bekleyebiliriz ki” dedi.

2017 gelinlik satışları çok kötü
     Kumaş fiyatları ile dantel fiyatlarına gelen zam artışlarının gelinlik fiyatlarını da etkilediğini belirten Enici, “Biz 5, 6 yıl önceki sattığımız fiyatlarla yine bu yıl gelinlik satmaya çalıştıysak bile olmadı. Bin liradan başlayıp 4 bin tl ye varan satışa sunduğumuz gelinliklerimiz mevcut. Gelinliğin detayları çok olduğundan fiyatı belirleyen, artıran etkenler de değişebilir. Sirkülasyon yok, satış olmadıkça üretim olmuyor. İş yaparsan satış olursa devamlı üretim olur sürekli çalışırsın hepsi birbirine bağlıdır. Geçen 2016 yılı yaptığımız gelinlik satışlarında kötünün iyisini yaşadık diyebilirim. 2017 gelinlik satışları için kötü beklentilerimiz vardı hakikaten bizim için çok kötü geçti. Satış potansiyelinde tam manasıyla 2017 sezonu bizi bitirdi, 2018 için umut göremiyorum. Elbet düğünler oldu fakat insanlar birbirinden idare etti diye düşüyorum. İnsanlar da alım gücü zorlaştı Diyebilirim ki cebinde 1500 lira olan biri her şeyi alıp gideceğim diye düşünüyor. Öte yandan satın almak istedikleri ürünlerin fiyatlarını cebindeki miktar karşılamıyor. İnsanlar kredilerle ya da birilerinden borç alarak bir şeyler yapmaya çalışıyor bu şekilde idare ediyorlar. İnsanlar mutlu bir şekilde ayrılmak istiyorlar her şeyi alıp gitmek istiyorlar ama bunu karşılayacak maddi güçleri yok. Ekonomik olarak karşılayamadığı için işi görülsün diye mutsuz bir şekilde alışveriş yapan gelinler çoğunlukta.” diye konuştu.

İndirimlerle yardımcı olmaya çalışıyoruz
     Gelinin isteğine göre hazır gelinlikler ürettiklerini dile getiren Enici, “İstek üzerine özel dikilen gelinliklerimizle de hizmet veriyoruz. Nadiren iddialı bir gelinlik talebi dışında genel olarak yarım prenses modeli, a formatı açılımlar, balık model gelinlikler tercih ediliyor. Gelinlik iki renktir ya ekru ya da inci beyazı çalışırız. Duvak, taç, el çiçeği gibi aksesuarlar gelinlik yanında hediye olarak verilir. Hayalindeki gelinliği giymek isteyen bir gelin önce kendi vücut dilini iyi bilmeli. Sonra isteklerini göz önünde bulundurarak satış elemanın da tavsiyelerine kulak vermelidir. Gelinlik giymek 10 bin liralık bir gelinlik giymek değildir. Bin liralık bir gelinlik giyersin tam manasıyla dört dörtlük olur şık bir görüntü elde edersin. Vücuda uymayan bir gelinlik giyilmişse fiyatı ne olursa olsun hiçbir şey ifade etmez. Herkes her şeyin en iyisi en güzeli olsun ister ama bütçeye göre davranmalı, mecburen ayağımızı yorganımıza göre uzatmalıyız. Ödeme konusunda peşin fiyatlarda indirime giderek yardımcı olmaya çalışıyoruz. Bizler de her şeyden önce gelininin buradan mutlu bir şekilde ayrılmasını isteriz. O mutlu olursa bizde mutlu oluruz.” dedi.

Bir yılın işini biz 3 ayda yaptık
     Tuğra Gelinlik Sarayı firmasında faaliyet gösteren Melahat Buğday, “2002 yılından bu yana gelinlik, bindallı, abiye ve düğün grubu üzerine faaliyetlerimizle hizmet vermekteyiz. Dikimimizi bilen çalışma tarzımızı bilen kişiler devamlı geliyor. Gelinlik satışlarında en hareketli dönem yaz sezonudur. Firmamız adına kış sezonu özellikle gelinlik satışlarımız biraz daha durgun oluyor. Kış sezonunda gerçekleşen gelinlik fuarıyla biraz hareketlenme yaşayabiliyoruz. 2017 yaz sezonunda günde yaklaşık 10 gelinlik teslimatı yaptık. 1 yılın işini biz 3 ayda yaptık. Mevsimsel iş dönemi olduğu için sonbahara geldiğimiz bu dönemde satışlarda durgunluk yaşıyoruz. Önümüzde ki sonbahar kış dönemi gelinlik satışları konusunda köylü tarımla uğraşan gruplar açısından beklentimiz var. Toprak işleriyle uğraştıkları için hasılatını ancak alabiliyorlar. Bu gruplar nişan hazırlıkları yaz dönemine doğru da evlilik hazırlıkları yaparlar. Bizimde bu doğrultuda çalışmalarımız yoğun geçer.” dedi.

Gelinlik fuarı sayesinde hareketlilik yaşanıyor
     İzmir gelinliğin merkezi olduğu için dışarıdan gelinlik almak için gelen müşteri sayısının fazla olduğunu belirten Buğday, “Uşak, Afyon, Denizli, Eskişehir ve İstanbul’dan çok fazla sayıda gelen müşterilerimiz oluyor. Keza yurtdışından da son yıllarda gelen müşteri sayımızda artış var. Biz perakende firma olduğumuz için hareketli satışlar yaşıyoruz. Gelinlik fuarı sayesinde yurt dışından birçok yerden insanlar gelmiş oluyor bu sayede şehrimizde tanıtılmış oluyor. Fuarlardan gelen ziyaretçilerde mağazamıza uğrayıp alışveriş yapmak istiyorlar. O yüzden kış aylarında da boş kalmıyoruz. İzmir, Türkiye genelinde dışarıya olan üretimin yüze 70’ini karşılıyor. Gelinlik fuarı satışlarımız için kesinlikle çok iyi olacak büyük katkılar sağlayacak. İzmir, Türkiye’de gelinlik modasının merkezidir.” diye konuştu.

Öncelik fiyat değil vücuda yakışan olmalı
     Gelinlik fiyatlarını kişinin zevki ve ekonomik durumunun da etkilediğini vurgulayan Buğday, “Biz üretici olduğumuz için firmamızda bin liraya gelinlik bulabilirsiniz. Fakat yazın yaptığımız gelinlik satışlarında ortalama 3, 4 bin tl civarı olarak satış yaptık. Yalnız bazı gelinler çok sade  gelinlik ister ya da üzerine taş dantel süsleme gibi detaylar ister bunlar da fiyatı etkileyen unsurlardır. Kişinin bütçesi ve zevki fiyatta yansımalara neden olur. Gelinin önceliği fiyat değil kendisine yakışan olmalı içine sinen bir gelinlik olmalı. Firma olarak muhakkak 3 metre show duvağı veririz; Helen model ya da yüksek modelli isteğe göre taç, gelin çiçeği, takı bandı, bel kuşağı ve eldiven gibi aksesuarlar bizde geline hediye olarak sunulur. Gelinler genelde ellerinde modellerle gelseler de reyonumuzda hazır gelinlikler bulundururuz ve en az 200 tane modelimiz muhakkak olur. Biz bu modellere teşhir ürünü deriz hepsi denenmiş giyilmiş ürünlerdir. Tabi hiçbir gelinimiz onlardan birini alıp gitmek istemez. Muhakkak birinin askısı birinin kolu birinin yakası değiştirilmek istenir yani hayallerde hep bir model vardır. Hiçbirinin zevki birbirini tutmaz. Bizim teknik tavsiyelerimizin yanında kendi getirdiği resimden de yola çıkabiliriz. Fiziği daha düzgün göstermek, boyu daha uzun göstermek, belini daha ince göstermek şeklinde fikirlerimizi sunuyoruz. Ağırlıkla kırık beyaz renginde dikim yapıyoruz. Somon ten rengi arada geçişler beyazın altına yapıyoruz ya da etek ucuna dantellerde pembe siyah isteyen olabiliyor ama bunlar nadir istekler arasında. Bu yıla kadar çok kabarık gelinlikler istenirken şimdi sade, düz elbise gibi gelinlik istiyorlar. Biz kendi müşterilerimiz için devamlı üretim yapıyoruz boş kalma gibi bir durum yaşamıyoruz. Son olarak giydikleri gelinlik üzerinden bir harmanlama yaparız gelinin fiziğine ne uyarsa onun üzerine özel dikim gelinlik üretiriz.” şeklinde konuştu.

Çalışanlar için pazar günü de prova yapıyoruz
     Gelinlerin kesinlikle gelinlik alışverişini son dakikaya bırakmaması gerektiğini söyleyen Buğday, “Özel dikim açısından baktığımızda olabildiğince erken gelmeli 3 prova açısından mağazaya imkan vermeli. Ki prova sonrası mağaza üç provasını alıp gelinliği güzelce teslim edebilsin. Biz genelde saat 4 gibi geç vakitleri, prova saatleri olarak veririz. Çalışanlar için hafta sonunu ve geç saatleri veririz. Çünkü sabah vücutta incelme, öğle saatlerinde vücutta bir şişme oluyor. Kişinin fiziğini son haliyle görmek isteriz. Düğününde de hep ayakta olacağı için vücudun bu son halını baz alırız. Pazar günlerinde de prova için çalıştığımız olmuştur. Öte yandan gelinlik alacak kişiler kalabalık gelmeliler. Gelinin fark etmediği detayı gelinin zevkini bilen kişiler görebilir, fikir verebilir bu şekilde yardımcı olur. Zaten ilk başta yalnız gelen kişiler daha sonra arkadaşlarıyla gelmeye başlıyorlar. Satış danışmanları gelini teknik olarak yönlendirmeli ama zevk olarak gelini etkilememelidirler. Müşterinin zevki ne ise onu anlayıp, fiziğinde neler uygulayabilecek onu anlatmalı onun dışında kalan şeyleri müşterinin tercihine bırakmalıdır. Müşteri alım gücünde zorluk yaşıyor düğününe de zaman varsa 6 ay önce kaporayla ödeme başlatıyoruz. Ara ara provaları olduğu zamanlar elden taksit şeklinde ya da kredi kartları yoluyla ödeme alıyoruz. Kesinlikle pazarlık payıyla indirime gidip bu şekilde yardımcı olmaya çalışıyoruz.” dedi.

Rekabetin fazla olması müşteriyi bölüyor
     Çankaya Gazi Bulvarında yer alan Simge Modaevi’nin işletmecisi ve tasarımcısı Birsen Yıldırım, “2017 gelinlik satışları ne iyi ne kötü geçti diyebilirim. Piyasada rekabetin fazla olması müşteriyi bölüyor. Yaz sezonu satışlarım beklentimin çok altında oldu. Bu durumun gelinlik modellerimle ilgisi yok. Ekibimin sezon ortasında dağılmasından dolayı gelinlik satışlarımda sorun yaşadım. Önceki yıllarda gelinlik üretimi ve satışı daha iyiydi. Merdiven altı birçok gelinlik mağazası açılıyor. Müşteri bendeki modeli beğense de daha uygun fiyatlarla bulacağı için dikimini orda yaptırıyor. Üretim ve tüketim birbirini dengelemiyor. Satışlar az olduğu için üretimi kısmak zorunda kalıyorsun içlerinden tercih yaparak ekibini küçültme yoluna gidiyorsun.” dedi.
     Sonbahar kış dönemi geçtiğimiz seneler nasılsa öyle yaşanacağı belirten Yıldırım, “Her zaman gelinlik anlamında sezon durgun geçer perakende satışlar azalır bu yıl da bu şekilde geçecek diye düşünüyorum. Perakende satışımızda yurtiçinde ki müşteri talebine oranla Almanya, Lübnan, Kuveyt, Hollanda gibi ülkelerden de müşterilerimiz oluyor. Perakende ağırlıkla mağazalarımıza servis veriyoruz ama özel show roomlarımızda toptan satış anlamında da hizmet veriyoruz.” şeklinde konuştu.

Satış danışmanı teknik donanımlı olmalı
     Evlenecek kızlarımız internette bazı sitelerde buldukları fotoğrafları seçip bu var mı, böyle bir şey istiyorum diye geldiğini söyleyen Yıldırım, “2,5 bin tl den başlayan fiyatlarla özel dikim, özel sipariş ve toptan satış yapıyoruz. Son zamanlarda ekranlarda gördüğümüz nikah ve düğün töreninde birkaç gelinlik giyiliyor. Birçok müşterimiz de bu şekilde gelinlik alışverişi yapabiliyor. Bizim yaptığımız bir ürünle aksesuarlar kombin olmak zorunda. Taç, duvak, el çiçeği gelinlikle birbirini tamamlamalı. Dünya trendlerini takip ediyoruz ve modeller üretiyoruz. Gelinlerimizde zevkler değişebiliyor. İddialı gelinlik isteyenlerde olabiliyor daha soft sade gelinlik isteyenlerde olabiliyor. Bazen anneler ve kızları arasında çelişki yaşanabiliyor. Özel gecelerinde en güzel görünmeleri ve trendlere yönelik gelinlik üretimimizde süt beyazı rengi 4, 5 yıldır yok diyebilirim. Ürettiklerimiz içerisinde kişinin beli kalın ise daha ince gösterecek korse alternatifi olan gelinlikler var.
     Satış danışmanının biz yaparız hallederiz demesiyle olmuyor bunu müşteriye teknik anlamda olup olmayacağını açıklayıcı şekilde ifade edebilmesi önemli. Satış danışmanı teknik anlamda kesinlikle donanımlı olmalı. Bazen çok iyi bir satış elemanı olsa da teknik anlamda yetersiz kalınca hiçbir şey ifade etmiyor. Yaz sezonunda benzer sorunu yaşadım. Önde gelen firmalarla çalışmış fakat gelinliği bilmeyen ve yaklaşık 20 gün satış yapamayan satış danışmanlarını biliyorum. Karşıdakini anlayamadığı için teknik anlamda da gelinliği bilmediğinden müşterinin hep boş gittiğini gördüm. Hatalı yönlendirme yapacağından bu şekilde gelini memnun etmesi beklenemez. Düğün mekanı da gelinlik alışverişinde önemlidir. Düğün mekanının küçük ya da büyük olması, kır düğünü, salon düğünü, havuz başı düğün olması hepsi ayrıca önemlidir. Gelinliğin modelinden tutun duvağına kadar olan seçimde etkilidir.  2017 satış sezonu böyle geçmesine rağmen 2018 gelinlik satışlarımızın iyi olacağını ümit ediyorum bu yüzden model üretmeye ve çalışmaya devam ediyoruz. İyi şeyler olsun istiyoruz.” dedi.

 


+ Benzer Haberler
» Balık var, müşteri yok
» “Telekomünikasyon sektörü büyüyemiyor”
» TGB’den ’İstiklal ve İstikbal Yürüyüşü’ne çağrı
» Türkiye’nin geleceği, su ürünlerinde
» Güzellik sektöründe istihdam artıyor
» Otomotive can suyu değil, zam suyu
» ‘Yaz saati’ ısrarının bedeli 2.8 milyar $
» Balbay: ‘Dış ilişkiler adım adım sıfırlanıyor’
» “İzmir’in lokomotif sanayiye ihtiyacı var"
» Irak pazarının yerini İran pazarı mı alacak?


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 24.10.2017
  Ticaret 23.10.2017
  Ticaret 21.10.2017
  Ticaret 20.10.2017
  Ticaret 19.10.2017
  Ticaret 18.10.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni