• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR İskender Odabaşoğlu ►YANKI
12
14
16
18
13/01/2021 06:26
Teknoloji yarışı, para yarışı

iodabasoglu@yahoo.com

     Sosyal medya teknolojik yönden hızlı bir ilerleme içinde. İşin başını çeken 2004 yılında Harward Üniversitesi öğrencisi olan Mark Zuckerberg ile üç arkadaşının üniversite içinde öğrencilerle iletişim kurmak için programını yazdığı bir sosyal ağ olan Facebook. Geçen 17 yıl içinde aylık kullanıcı sayısının yaklaşık 3 milyara ulaşan ve yıllık geliri 70 milyar doların üzerine çıkan bir sosyal ağ.

     İnsanların başa insanlarla iletişim kurması ve bilgi alışverişi yapması amacıyla ayola çıkan Facebook, dil seçeneği ile tüm dünyada kullanır duruma geldi, tanıtım (reklam), şirket tanıtımı, pazarlama yazılımları ile müthiş gelir getiren bir kurum oldu. Facebook 12.12.2012’den beri NASDAQ menkul kıymetler borsasında işlem görüyor.

     İletişimde öncü olan Facebook’un izinden birçok firma sahneye çıktı. Bir kısmı ona rakip olmaya çalıştı, bir kısmı farklı işlevlerle insanlar arasındaki iletişimde yer aldı. Bu uygulamaların bir kısmı çok sevildi, kullananlar arkadaşlarını çağırdılar, üye sayısı birden büyüdü, Facebook bu şirketlerden ikisini satın aldı. WhatsApp’a 19 Milyar Dolar, Instagram’a 1 Milyar Dolar ödedi. Bu uygulamaları Facebook’a entegre etti (bütünleitirdi).

     Facebook sesli ve görüntülü iletişimi geliştirdiği bu grupla dünyanın en etkili sosyal medya ağını kurmuş oldu. Bu ağdaki veri toplama ve paylaşım ile de elektronik ticarete önemli bir altyapı sağladı. Kurduğu bu sistemde sosyal ağ içinde parasını veren bir pazarlama kuruluşu tanımladığı kitleye mesaj gönderebilir hale geldi.  Örneğin, bir web sitesinde ayakkabı veya budama makası çeşit ve fiyatlarına baktığınız zaman Facebook sayfanızda birdenbire ayakkabı veya budama testeresi reklamlarıyla karşı karşıya kalıyorsunuz. Yani, öksürseniz, şurup reklamı hemen ekranınızda beliriyor.

     Ortada bir para varsa, talibi de vardır. Pastadan pay almak isteyen birçok sosyal medya ağı internetten pazarlama yapan e-ticaret şirketlerine hizmet sunma konusunda yarışıyor. Aralarında başarılı olanlar da var. Amaç, ticaret için öngörülen potansiyel müşteriye istediği ürünü sanal ortamda sunabilmek ve bu hizmet iöçin bir bedel almak.

     Gerçek şu ki, 20 yaşında teknoloji yolculuğuna yaratıcılıkla başlayan  Mark Zuckerberg 2021’de 37 yaşında ortaklarıyla birlikte dünyada iletişim alanında kartel oldu. Bu konumunu koruyabilmek için grup çok çalışıyor, araştırıyor ve dikkatli davranıyor. Rakipleri işte açıklarını bulduk dediği zaman medya aracılığı ile kendilerini öne çıkarmaya çalışıyorlar, bazen de “bel altı” vuruyorlar.  Örneğin WhatsApp’a vurdukları nokta, insanların belki de en hassas oldukları konu: mahremiyet konusunda.  “WhatsApp bilgilerini üçüncü sahıslara verecek” diyorlar, hatta dediler.

     Manşetler atıldı: Sanal göç yaşanıyor…
     Nereden nereye göçülüyor?
    Yazılımını ve kullanma koşullarını arada sırada yenileyen WhatsApp açıklama yaptı: “insanlar WhatsApp’ı arkadaşlarıyla ve ailesiyle sohbet etmek için kullanıyor, giderek daha fazla insan WhatsApp aracılığıyla işletmelere de ulaşıyor.

     Şeffaflığı daha da artırmak ve işletmelerin WhatsApp üzerinden müşterileriyle iletişimlerine yardımcı olmak adına gizlilik politikamızı güncelliyoruz.” dedi.  Bir de tehdit var:
     “Bununla birlikte, WhatsApp üzerinden işletmelerle mesajlaşmayı ya da iletişim kurmayı tercih etmeyen kişiler bu değişiklikten etkilenmeyecek.”

     Yani kullanmazsan sana bir şey yok demek. Ayrıca bu bilgileri Facebook, Instagram ile paylaşacağı, paylaşmayacağım diye bir şey de söylenmiyor. Konu zaten içeriğinde saklı, bu ilişkiler “ticari bilgi veya sır niteliğinde” ama şirketlerin ilan yoluyla mesaj yollamasına değil.

     Mesajlaşma uygulamaları içinde Telegram Messenger, Signal Lİne, Bip gibi genel veya bir ülkeye özgü onlarca uygulama var.  Hepsi “bana gel,  mesajlaşman iki kişi arasında özel kalsın” diyor. Kamuoyunda güvenirliğin tartışıldığı dönemlerde insanlar birbirini etkiliyor, medya da buna vesile oluyor, hoop birinden diğerine “sanal göç” başlıyor. Oysa onların da kullanma şartlarında var olan ama bu ortamda söylemediği bir şey var: “ senin bilgilerini ticari amaçla kullanırım”

     Dünyada ticaret yarışı var iken, bir yerlerden gelir temin edemeyecekse, neden milyonlarca Doları araştırma ve geliştirme için harcayarak ve harcamaya devam ederek yarattığı bir ürünü ücretsiz bir mesajlaşma hizmeti olarak sunsun?

Önceki Yazılar :
Haberler
  Tire Belediyesi ve TOSBİ arasında beklenen takas gerçekleşti

  Pınar, tüketicilerden gelen taleplerden yola çıkarak Multi’yi geliştirdi

  Menemen’e yeni mezarlık için onay çıktı

  Airbus, piyasa ortamına göre üretim rakamlarını güncelledi

  TEMA Vakfı’ndan Hayrettin Karaca anısına anlamlı proje

  Canovate Group fiber optikte, global firmalarla rekabet ediyor

  İzmir TEİAŞ 3. Bölge Müdürlüğü bina onarım işleri yaptıracak

  Bornova Lavanta kokacak

  Turkcell’in uygulamaları dünyaya örnek oldu

  Ayakkabı sektörüne can suyu Büyükşehir’den

  Bakan Selçuk; “2021 Ocak ayına ilişkin zam farklarını bugün hesaplara yatırıyoruz”

  Bornova’da kaçak moloza geçit yok

  Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğü güvenlik görevlisi üniforması satın alacak

  Konkordota mali krize çözüm mü?

  SOCAR yakıt teminine başladı

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Başkan Serkan Acar’dan gönüllü hizmette bulunan personele teşekkür

  İmamoğlu: Hiçbir vatandaşımızın sokakta yatmasını kaldıramayız

  Yunusemre Belediyesi reklam baskı malzemesi satın alacak

  Başkan Vekili Pehlivan AK Parti milletvekillerini ve il yönetimini ağırladı

  İhale Özetleri

  22 Ocak 2021 Tarihli ve 31372 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Günlük test sayısı 160-170 bin seviyelerine indi

  BETON PARKE SATIN ALINACAK

  İzmir Tarımı’na 6 başlıklı yol haritası

  Savunmada 2023 yerlilik hedefi yüzde 75

  Merkez Bankası politika faizini yüzde 17’de sabit tuttu

  Döviz / Altın

  En zengin ile en yoksul arasındaki eşitsizlik 8,3 kata yükseldi

  Pekcan: Rusya, domates ihracatı kotasını 250 bin tona yükseltti

  “Lokantalar ve restoranlar HES Kodlu açılış istiyor”

  Banu Dedeman’a “Turizmde En Başarılı Kadın Girişimci” ödülü

  İZSU fotokopi hizmeti alacak

  Borsalarda Alım-Satım

  Türkiye toprakları ithalatı hak etmiyor

  Temel ihtiyaç ürünlerindeki fahiş fiyat artışına sıkı denetim

  Tüketici güven endeksi Ocak’ta 83,3’e yükseldi

  Tarım-GFE Kasım’da yüzde 3,23 arttı

  İngiltere ile yapılan serbest ticaret anlaşması, lojistik sektöründe beklentileri yükseltti

  Yapı ve Yapı İnşaat’dan denizin 100 metre derinliğinde bir ilk

  “Türkiye’nin 5G’ye geçişinde KOBİ’lerle çalışacağız”

  Sınır ötesi seyahatlerde aşı pasaportunun zorunlu hale getirilmesi tartışılıyor

  Gödence Göleti tam gaz

  Çeşme’de larva ilaçlama çalışmaları aralıksız sürüyor

  Süt için yollara tuz

  DESKİ içme suyu sondaj kuyusu yaptıracak

  Karşıyaka Belediyesi ve AKUT iş birliği yapacak

  Bitcoin ve Kripto para sektörü güvene odaklandı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.01.2021
  Ticaret 21.01.2021
  Ticaret 20.01.2021
  Ticaret 19.01.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni