• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

İhracatçıların gözünden 2020 yılı

01 Ocak 2020 Çarşamba 12:00
12
14
16
18

İhracatçıların gözünden 2020 yılı

   ► Türkiye’nin ihracatında önemli rol oynayan, su ürünleri ve hayvansal mamuller, meyve sebze ve mamülleri, fındık sektörlerinin temsilcileri geçtiğimiz yıl içerisinde yaşanan gelişmeleri aktardı.

     Türkiye’nin ihracatında önemli rol oynayan, su ürünleri ve hayvansal mamuller, meyve sebze ve mamülleri, fındık sektörlerinin temsilcileri geçtiğimiz yıl içerisinde yaşanan gelişmeleri aktarırken, 2020 yılından beklentilerini, sorunları ve çözüm önerilerini paylaştı.

İFMİB: 2019’da dünya fındık üretiminin yüzde 69’unu karşıladık
     2019 yılında rakip ülkelerde fındık üretiminin gerilemesine karşın, Türkiye’de yüzde 20’nin üzerinde artarak 776 bin ton ile rekor kırıldığını söyleyen İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İFMİB) Başkanı Ali Haydar Gören, “Bir dönem dünya fındık üretiminin yüzde 85’ini biz karşılarken, yıllar itibariyle bu oran 2018 yılında yüzde 56’ya kadar inmişti. 2019 yılında üretimin yeniden artarak yüzde 69’lara kadar çıkması, sektör olarak bu konuda yaptığımız çalışmaların ve büyük önem verdiğimiz zararlılarla mücadele konusundaki başarının bir sonucudur. Miktar bazındaki artışla birlikte, değer bazında da yüzde 25 üzerinde artış sağladık. Ocak-Kasım döneminde 1,8 milyar dolara ulaşan ihracatımız, yıl sonunda 2 milyar doları aşacaktır” diye konuştu.
     2020 yılında 2019 yılına oranla miktar bazında olmazsa dahi döviz bazında daha fazla ihracat yapılabileceğini öngördüğünü belirten Gören, “Rekoltenin bu seneki rakamlara veya daha fazla olması halinde hem miktar bazında hem de döviz bazında yeni rekorlara koşacağımız kaçınılmazdır. Buna etki eden en önemli faktör; Türk ihracatçısının çok uzun yıllardır hükümetten Uzun Vadeli ve Sürdürülebilir Ürün Politikası ve yıllık ürün politikasının ürünün pazara inmeden belirlenmesi idi. Hükümet 2019 yılında bunu gerçekleştirdi ve kararlılıkla devam ettireceği ifade ediliyor. Şayet hükümet istikrarlı ürün politikasını devam ettirirse her yıl bizler için rekor yılı olacaktır” açıklamalarında bulundu.

 

İSHİB: 2023 yılı ihracat hedefimize ulaştık
     İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Müjdat Sezer, Su Ürünleri ve Hayvansal mamuller sektörünün 2019 yılını değerlendirirken bir önceki yıl ile karşılaştırarak ihracat artışını değerlendirmenin doğru olacağını belirtti. Sezer, “Sektör ihracatımız 2018 yılı Ocak - Kasım ayı sonunda 2 milyar 296 milyon dolardan 2019 yılı Ocak – Kasım ayında 2 milyar 304 milyon dolara yükselmiştir. Son 12 aylık sektör ihracatı ise 2 milyar 518 milyon dolardır” dedi.
     Sektörde yer alan alt sektörler açısından 2019 yılını değerlendiren Sezer, “Su ürünleri sektörü ihracatımız 2019 yılı Ocak – Kasım aylarında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 4,2 oranında artış göstererek 958 milyon dolardan 1 milyar dolara yükselmiştir. En fazla su ürünleri ihracatı yapılan ülkeler ise sırasıyla 13 milyon dolar ile Hollanda, 10 milyon dolar ile Japonya, 9 milyon dolar ile İtalya’dır” diye konuştu. Sezer, “Kanatlı ürünleri sektöründe ise beyaz et ihracatımız 2019 yılı Ocak - Kasım dönemi ihracatı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 3 oranında artış göstererek 583 milyon dolardan 600 milyon dolara çıkmıştır. Yumurta ihracatı ise aynı dönemlerde Irak’a gerçekleştirilen ihracatta yaşanan sıkıntılar nedeni ile 300 milyon dolara gerilemiştir” ifadelerini kullandı. Sektör olarak 2023 yılı hedefleri olan 2,5 milyar dolar ihracat hedefini çok önceden yakaladıklarını vurgulayan Sezer sözlerini şöyle sürdürdü: “Hatta 5 milyar dolar olarak revize etmiş nadir sektörlerden biriyiz. 2023 yılı hedeflerimize ulaşmak için tıpkı 2020 yılındaki hedeflerimize ulaşmak için yapacağımız gibi çok çalışmalıyız. Ayrıca kapalı pazarlarımız olan ÇİN, AB gibi sektörümüzde çok yüksek bir ithalat kapasitesine sahip olan pazarlarımızı açmak için hem Bakanlıklar ile koordineli çalışıp hem de ilgili ülkelerdeki Ticaret Müşavirlikleri nezdindeki girişimlerimize devam edeceğiz. Bu pazarların açılması sektörümüzün 2023 yılı hedefi olan 5 milyar dolar olan ihracat hedefini yakalamasını hatta aşmasını sağlayacaktır.”

SAGUN: Sektör 1 milyar dolar ihracat barajını aştı
     Balıkçılık ve su ürünleri sektörü için ihracatta hedeflerin tutturulduğu ve hatta üzerine çıktığı bir yılı geride bıraktıklarını belirten Sagun Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Oğulcan Kemal Sagun, sektör olarak 1 milyar dolar ihracat barajının aşılmış olduğunu vurguladı. Çiftlik balıkçılığında gelinen noktaya dikkat çeken Sagun, “Avrupa’nın Norveç’ten sonraki en büyük ikinci üreticisi olarak yaklaşık 80 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz” dedi.
     Balıkçılık sektörü için en büyük beklentilerinin ihracatta yakaladıkları artış trendini korumak olduğunu söyleyen Sagun, “Bunun yanı sıra 2020 yılında İstanbul’da gerçekleştirilecek ve Akdeniz’deki mavi yüzgeçli orkinos kotalarının tüm ülkeler arasında dağıtımının yapılacağı ICCAT toplantısında, iyi bir lobi faaliyeti ve ev sahipliğinin vermiş olduğu avantaj ile Türkiye’nin mevcut kotasını arttırabilmeyi umuyoruz. Bu alanda en büyük desteği Tarım ve Orman Bakanlığımızın yanı sıra Ekonomi Bakanlığımızdan bekliyoruz” diye konuştu. 2020 yılında da hedeflerinin yeni ihracat pazarları bulmak olduğunu dile getiren Sagun sözlerini şöyle sürdürdü: “Eximbank sigorta zincirinin gelişmesi paralelinde kapasitelerimizi daha yoğun kullanma yönünde olacaktır. Burada temel parametreler olan; daha öngörülebilir kur ve faiz politikası, bu hedeflere ulaşmada veya o pazarlarda kalıcı rekabetçi olmakta ana belirleyici unsurlar olacaktır. Gurubumuz; temel yatırımlarını tamamlamış ve faal hale getirmiştir, yenileme ve benzeri harcamalar dışında büyük yatırım planımız yoktur.”

UMSMİB: İhracat yüzde 11 oranında azaldı
     Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Özkan Kamiloğlu, UMSMİB 2018 yılı ihracatının değer bazında bir önceki yıla göre yüzde 13 oranında artışla 176 milyon 340 bin dolar, miktar bazında ise yüzde 4 oranında artışla 213 bin ton olarak gerçekleştiğini söyledi. Başkan Özkan Kamiloğlu, “UMSMİB olarak, 2018 yılı için ürün grubu bazında ihracat rakamlarına bakıldığında; öne çıkan ihraç kalemlerimiz arasında gazlı sular, maden suları ve gazozlar, sebze-meyve-bitki parçaları konserveleri sirkeli, dondurulmuş sebzeler, bira, karışık haldeki meyve ve sebze suları, dondurulmuş meyveler, turunçgil konserveleri. Alkollü-alkolsüz, tatlandırılmış, diğer meyve suları, sular, buz ve kar ve domates salçası gelmektedir. En önemli ihracat pazarlarımız başta Almanya olmak üzere, Birleşik Devletler, Hollanda, Irak, Birleşik Krallık, Yunanistan, Fransa, Lübnan, İsrail ve Belçika’dır. Avrupa Birliği ülkeleri ihracatımızda en önemli paya sahiptir” dedi.
     2019 Ocak-Kasım ihracatını açıklayan Kamiloğlu, “Değer bazında bir önceki yıla göre yüzde 11 oranında azalışla 144 milyon 217 bin dolar, miktar bazında ise yüzde 6 oranında azalışla 162.7 bin ton olarak gerçekleşti. 2019 Ocak-Kasım verileri incelendiğinde öne çıkan ihraç kalemlerimiz arasında gazlı sular, maden suları ve gazozlar, sebze-meyve-bitki parçaları konserveleri sirkeli, bira, dondurulmuş meyveler, dondurulmuş sebzeler, karışık haldeki meyve ve sebze suları, turunçgil konserveleri. Alkollü-alkolsüz, tatlandırılmış sular. Buz ve kar, patates konserveleri. Dondurulmuş ve diğer sebze konserveleri gelmektedir. En önemli ihracat pazarlarımız başta Almanya olmak üzere, Birleşik Devletler, Irak, Hollanda, Birleşik Krallık, Yunanistan, Fransa, Lübnan, Belçika Ve Israil’dir. UYMSİB olarak, ihracatımızda en büyük paya sahip Avrupa Birliği 2019 yılında da en önemli pazarımız olarak görülmektedir” diye konuştu.
     Ekonominin toparlanma sürecine girdiğini de sözlerine ekleyen Kamiloğlu şöyle konuştu: “Yeni Ekonomi Programda 2020 yılı büyüme hedefi yüze 5 olarak belirlenmiştir. Bu hedefin gerçekleşmesini istiyor ve bu hedefi destekliyoruz. Euro-dolar paritesindeki dalgalanma sektör ihracatına olumsuz etki eden faktörlerdir. Sürdürülebilir ihracat artışı için, İhracatımız açısından önem taşıyan Euro/Dolar kur paritesinde istikrarlı kur politikası önemlidir.”

UYMSİB: Ulusal boyutta hava kargoculuğumuz geliştirilmeli
     Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkan Yardımcısı Senih Yazgan, 2018 yılı ihracatının değer bazında bir önceki yıla göre yüzde 13 oranında artarak 130 milyon 954 bin dolar; miktar bazında ise yüzde 67 oranında artarak 98.6 bin ton olarak gerçekleştiğini belirtti.
     UYMSİB 2019 Ocak-Kasım ihracatını açıklayan Yazgan, “Değer bazında bir önceki yıla göre yüzde 1 oranında artışla 121 milyon 898 bin dolar, miktar bazında ise yüzde 8 oranında artışla 89 bin ton olarak gerçekleşmiştir. 2019 Ocak-Kasım verileri incelendiğinde öne çıkan ihraç kalemlerimiz arasında kiraz, siyah zeytin, Bursa siyah inciri, biber, yeşil zeytin, nar, domates, armut, mandarin ve kayısı gelmektedir. En önemli ihracat pazarlarımız başta Almanya olmak üzere, Hollanda, Birleşik Krallık, Rusya Federasyonu, Romanya, Fransa, Norveç, Avusturya, Suriye, Birleşik Devletler ve Ukrayna’dır. UYMSİB olarak, ihracatımızda en büyük paya sahip Avrupa Birliği 2019 yılında da en önemli pazarımız olarak görülmektedir. Ayrıca Rusya, İskandinav Ülkeleri, Uzakdoğu ülkeleri sektörümüz için önemli ve hedef olabilecek pazarlardandır. Rusya pazarının genişletilmesi, Hindistan, Malezya, Singapur, Çin gibi Uzakdoğu ülkelerine ihracatın önündeki karantina engellerinin giderilmesi önem arz etmektedir. Bunların dışında mevsimsel farklılıkları yaşadığımız güney küredeki ülkelere kış döneminde ülkemizden ürün ihracatının önünün açılabilmesindeki en önemli etmen nakliye konusudur. Bu konuda ulusal boyutta hava kargoculuğumuzun geliştirilmesi ve desteklenmesi önem arz etmektedir” diye konuştu.


+ Benzer Haberler
» Türkiye, e-dönüşüm sıçramasını tamamlamak üzere
» “Toplam sektör büyüklüğü 140 milyar lira olacak”
» İş dünyası 2020 hedeflerine adım atıyor
» Sağlıkta hedef; bölgesel güç olmak
» “Eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak düzenlemeler yapılmalı”
» “Cam sektörü, kalkınmanın itici gücü oldu”
» Mobilyada ihracat 2019’da 2,6 milyar dolara çıktı
» Beyaz eşya sektörü daralmaya devam ediyor
» Yeni yönetmelik inşaatı temelden sarstı
» Çimento sektörü, 2019’u yüzde 30 daralma ile kapatabilir


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.05.2020
  Ticaret 21.05.2020
  Ticaret 20.05.2020
  Ticaret 19.05.2020
  Ticaret 18.05.2020
  Ticaret 15.05.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni