• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

GSYİH’nin % 70’i aile şirketlerinden

30 Ekim 2020 Cuma 14:00
12
14
16
18

GSYİH’nin % 70’i aile şirketlerinden

           KÜBRA TOPAL     
     Aile İşletmeleri Derneği’nin (TAİDER), ‘Aile İşletmelerinde İletişim Sanatı’ temasıyla düzenlediği TAİDER 8. Ulusal Aile İşletmeleri Zirvesi başladı. Üç gün sürecek olan zirve, pandemi dolayısıyla online olarak yapılıyor. Zirvenin açılış konuşmasını The Coca-Cola Company Emekli Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Muhtar Kent ile TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Candan Çilingiroğlu gerçekleştirdi.  Aile şirketlerinin dünya çapında işgücünün yüzde 60’ını kullandığını söyleyen The Coca-Cola Company Emekli Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Muhtar Kent, “Küresel gayri safi yurt içi hasılanın(GSYİH)  yüzde 70’inden fazlasına katkı yapıyor. Aile şirketleri, bu üstünlük göz önüne alındığında çalışanlarını eğiterek, sorumlu üretimi sağlayarak ve tedarikçilerini etik uygulamalara dahil ederek, sorumlu kapitalizme liderlik etme potansiyeline sahip” dedi.

“Y kuşağı iş dünyasından küresel sorunlara karşı daha aktif rol almasını bekliyor”
     Pandemi ile birlikte İkinci Dünya Savaşı’ndan bugüne, belki de en büyük felaketin yaşandığını söyleyen The Coca-Cola Company Emekli Yönetim Kurulu Başkanı ve Ceo’su Muhtar Kent, “Bununla birlikte pandeminin dünya düzenini yeniden şekillendirdiğini ifade edebiliriz. İş dünyası, hükümetler ve sivil toplum arasında kurulacak güç birlikleriyle küresel ekonominin yeniden canlandırılabileceğine, istihdam yaratabileceğine ve pandemi sonrasında daha sağlam temeller üzerine yeniden oturabileceğine inanıyorum” dedi. 21’inci yüzyılın en güçlü eğilimlerinin başında sürdürülebilirliğin geldiğini belirten Kent, “Kazandığımız paradan ve paydaşlarımız için yarattığımız değerin yanı sıra bu değerlerin en pahasına yaratıldığı da büyük önem taşıyor. Coca-Cola’da sürdürülebilirlik çalışmalarımızı, kendi işimizin yalnızca hizmet ettiğimiz toplulukların büyümesi takdirde büyüyeceğinin farkındalığıyla yürüttük. Tüm dünyada sayıları 2 milyarın üzerine çıkan ve Y kuşağı olarak adlandırdığımız, 1980-1999 arasında doğan kuşak, iş dünyasından küresel sorunlara karşı daha aktif rol almasını bekliyor” diye konuştu.

“Aile şirketleri dünyaya açılmalı”
     Dünya çapında aile şirketleri, işletmelerin üçte ikisini oluşturduğunu vurgulayan, “Aile şirketleri dünya çapında işgücünün yüzde 60’ını kullanıyor ve küresel gayri safi yurtiçi hasılanın yüzde 70’inden fazlasına katkı yapıyor. Aile şirketleri, bu üstünlük göz önüne alındığında çalışanlarını eğiterek, sorumlu üretimi sağlayarak ve tedarikçilerini etik uygulamalara dahil ederek, sorumlu kapitalizme liderlik etme potansiyeline sahip. Bunun için aile işletmelerinin kurumsallaşması ve nesilden nesle devamlılıklarının sağlanması çok kritik önemde. Başarı hiçbir zaman şahsa bağlı değil. Kişiler değişebilir ama kurumsal şirketlerde değerler değişmez. Yönetici olarak temel sorumluluk, vakti geldiğinde görevi doğru kuşaklara aktarmaktır. Coca-Cola’da CEO yerime geçecek kişiyi göreve geldiğim ilk gün düşünmeye başlamıştım. Emekliliğe ayrılırken yerime gelecek kişiyi çoktan belirlemiş, ona mentorluk yapmaya başlamıştım. Bu yaklaşım nesilden nesle süren başarının devamı için fevkalade önemli. Türkiye’nin dünya ekonomisinde söz sahibi olması için aile şirketlerinin sürdürülebilir büyümesi ve dünyaya açılmalarına ihtiyaç var. Bu da ancak kurumsallaşma, markalaşma, 21’inci yüzyıla uygun ürünler yaratma ve nesilden nesle sağlıklı aktarımla mümkün olabilir” ifadelerini kullandı.

“Üyelerin yüzde 60’ından fazlası 100 milyon TL’nin üzerinde ciro gerçekleştirdi”
     Türkiye’deki aile şirketlerinin yapılarını, kurumsallaşma anlayışlarını, geleceğe yönelik planlarını ve endişelerini içeren TAİDER Üye Profil ve Eğilimler Araştırması’nda yer alan bazı önemli verilere değinen TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Candan Çilingiroğlu, “Araştırma verilerine göre, üyelerimizin yüzde 60’ından fazlası 2019 yılında 100 milyon TL’nin üzerinde ciro gerçekleştirmiş. Araştırmamıza katılan şirketlerin yarısı 40 yıldan uzun süredir faaliyette olan aile şirketlerinden oluşuyor. Aile şirketlerinde kurumsal sürdürülebilirlik yaklaşımlarının benimsenmesi, bu değerin büyütülmesi ve gelecek nesillere aktarılması açısından kritik önem taşıyor. Araştırmamıza katılan şirketlerimizin yaklaşık yarısında halihazırda ikinci nesil liderlik yapıyor. Şirketlerin yüzde 31’inde ise halen kurucu neslin işin başında olduğunu görüyoruz. Her iki veri de aile şirketlerinde sağlıklı nesil devrinin, şirketlerin sürdürülebilirliği açısından önemle üzerinde durulması gereken bir konu olduğunu ortaya koyuyor” ifadelerini kullandı.

“Aile anayasası daha fazla üye tarafından benimsenmeli”
     Anket çalışmasının, aile şirketlerinde kurumsallaşma seviyesi ile şirketlerin ortaklık yapıları arasında bir ilişkinin olduğunu gösterdiğini belirten Çilingiroğlu, “Aile dışından ortağı olan şirketlerin oranı, kendini kurumsallaşmış olarak tanımlayan şirketlerde daha fazla. Halka açılma ve yabancı ortak alma oranları da kurumsallaşma seviyesiyle doğru orantılı bir seyir izliyor. Aile şirketlerinde kurumsallaşma için atılması gereken en önemli adımlardan biri, aile anayasası. Aile anayasası sayesinde aile ile şirket arasındaki ilişkinin de kurumsallaşması çalışmaları da başlamış oluyor. Araştırmamız gösteriyor ki, üye şirketlerimiz arasında aile anayasası bulunan veya halen oluşturma sürecinde olanların yüzde 37 oranında. Bu zirvede de çeşitli oturumlarda tartışacağımız önemli konular arasında olan aile anayasasının daha fazla üyemiz tarafından benimsenmesi gerektiğine inanıyorum” diye konuştu.

“Yönetim kurullarındaki kadın oranı yüzde 25’ten az”
     Aile işletmelerinin sürdürülebilirliğinde ve karar alma süreçlerinde, toplumsal cinsiyet eşitliği ile genç nesillerin katılımının kritik önemde olduğunu dile getiren Çilingiroğlu, “Anketimizi yanıtlayan aile şirketlerinde yönetim kurullarındaki kadın oranına baktığımızda, yaklaşık yarısında, yüzde 25’ten az kadın üye olduğunu söyleyebiliriz. Bununla birlikte şirketlerimizde girişimcilik konusunda gelecek nesle destek verme oranının yüzde 36 olduğunu görüyoruz. Ayrıca araştırmamıza katılan şirketlerimiz, ailenin öncelik verilmesi gereken en önemli iş hedefleri arasında çevre ve toplum üzerinde olumlu bir etki yaratmayı ilk sıralarda gösteriyor. Toplumsal sorumluluk bilinci ve toplumsal faydayı aile şirketi olmanın en önemli iki avantajından biri olarak görüyorlar. Şirketlerimiz de tıpkı ülkemiz gibi, eğitim, çalışma ve yönetme boyutunda fırsat eşitliği tanınmış kadınları ve gençleri ile büyüyecek” şeklinde konuştu. Çilingiroğlu anket sonuçlarına göre, aile şirketlerinin gelecek planları için en öncelikli başlıklara ve endişelere dair şunları söyledi: “Nesil devri ve aile anayasasını tamamlamak en önemli planlar olurken, önemli endişeler arasında da ailenin şirkette görevlendirilme süreçlerindeki belirsizlikler ve tüm yetkilerin tek liderde toplanmış olması gibi iki önemli tespit yer alıyor. Ailenin de aile işletmesinin de uzun yıllar sağlıklı bir şekilde devam edebilmesi için yani sürdürülebilir aile şirketlerinin oranını artırabilmemiz için aile içi iletişim, aile ile şirketin iletişimi ve şirket içi iletişim en kilit noktalar olarak karşımıza çıkıyor.”


+ Benzer Haberler
» Arıcılık, kaz ve hindi yetiştiriciliği ile ipekböcekçiliği projelerine hibe desteği
» İnşaat malzemeleri sanayi üretimi Eylül ayında yüzde 19,7 arttı
» 11 ayda 102 binden fazla siber saldırı engellendi
» Pandemi, lojistik sektörünü hızla dijitalleştiriyor
» Otoyol uzunluğumuz 28 bin km oldu
» E-ticarette büyüme pandemiyle ivme kazandı
» DASK 1 ay içinde 15 bin 600 hasar dosyasının incelemesini tamamladı
» Ekonomide de paradigmada da yeni bir şeyler söyleme zamanı
» FAO ‘Küresel Fiyat Endeksi’nde sert yükseliş
» Çin, elektrikli araç satışında Avrupa kıtasını geride bıraktı


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 04.12.2020
  Ticaret 03.12.2020
  Ticaret 02.12.2020
  Ticaret 01.12.2020
  Ticaret 30.11.2020
  Ticaret 28.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni