• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Mehmet Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
17/11/2017 16:09
Geleneksel Pazarlamadan Deneyimsel Pazarlamaya

Fatih Mehmet Sancak
EGİAD Yayın Kurulu Üyesi

     20. yüzyıl başlarında pazarlama kavramının ortaya atılıp gelişmesiyle birlikte profesyoneller, geleneksel pazarlama disiplinini benimsemiş; tüketicileri rasyonel karar alan, fayda odaklı bireyler olarak dar kapsamlı bir rekabet stratejisi üzerine odaklanmışlardır.
     Ancak günümüz tüketicisi rasyonel karar alan bireylerden çok duygusal karar alan bireylere dönüşmüştür. Tüketiciler, işletmelerin onlara sağladıkları ürün ya da hizmetin yalnızca fonksiyonel değeriyle ilgilenmemekte; bu değerle beraber işletmelerin onlarda uyandırdıkları hoş duygularla ve hafızalarında yaratacakları unutulmaz anılar gibi ek değerlerle de ilgilenmektedirler.

    Müşterilerin, işletmelerden eşsiz ve unutulmaz deneyim beklentilerinin olduğu artık iyi bir biçimde benimsenmiştir. Müşteriler bir ürünü ya da hizmeti sadece onlara sağladığı faydalardan dolayı satın almamakta; o ürün ya da hizmetin hafızalarında bıraktıkları hoş deneyimlerle de ilgilenmektedirler.
     Yapılan araştırmalara göre hafızalardan silinemeyecek kadar güzel ve unutulmaz bir deneyimin tasarlanması için deneyimin ana fikrinin oluşturulması, izlenimlerin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesi, olumsuz ipuçlarının ortadan kaldırılması, hatırlanmaya değer objelerin deneyime katılması ve deneyimin beş duyu organı ile ilişkilendirilmesi önemlidir.

     Deneyimin ana fikrinin oluşturulmasında dikkat edilecek temel unsur, ana fikrin diğerlerinden farklı ve orijinal olmasıdır. Müşterilerin bulundukları işletmede nasıl bir deneyim yaşayacağını kısa sürede anlaması ya da gideceği işletmenin ona nasıl bir deneyim yaşatacağını bilmesi bu ilkenin temel amacıdır.
     Müşteri izlenimlerinin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesinde ise işletmelerin müşterilerine yaşatacakları deneyimler konusunda olumlu ipuçları vermesi ve onların zihninde olumlu bir imaj oluşturması ifade edilmektedir.

     Buna örnek olarak bir restoranın slogan olarak “Restoranımızda masanız hazır.” yerine “Restoranımızda maceranız başlıyor.” cümlesini seçmesi, yaşanacak deneyimle ilgili olumlu ipucu vermektedir.
     İşletmeler, müşterilerine bazen farkında olmadan olumsuz mesaj verebilmektedir. Olumsuz ipuçlarını ortadan kaldırmak ilkesinde, bu olumsuz mesajların müşteriye ulaşmaması gerekliliği vurgulanmaktadır. Buna örnek olarak self servis hizmet veren bir işletme, “İşletmemizde servis bulunmamaktadır.” mesajıyla müşterilerinde olumsuz duygular yaratabilme olasılığını ortadan kaldırmak için “Servisimize katıldığınızdan dolayı teşekkür ederiz.” mesajı ile müşterilerinde olumlu çağrışımlar oluşturabilir.

     Literatürde deneyimsel pazarlama stratejisi, müşterilerde birbirinden farklı beş temel deneyim yaşatabileceğini ileri sürmüştür. Bunlar;
     Duyusal deneyim; beş duyuya yönelik, görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal algılarımızla deneyim yaratılmasıdır.
     Duygusal deneyim; hislere ve ruh haline yönelik duygusal deneyimler olup, müşterilerde markayla ilgili pozitif duygusal deneyimlerin ve güçlü duyguların oluşturulmasıdır.

     Bilişsel deneyim; yaratıcılığa ve bilişsel fonksiyonlara yönelik entelektüel deneyimler olup, bu deneyimde müşterilere iletilen mesajlar ile onları şaşırtarak, ilgilerini çekerek onları harekete geçirmek hedeflenmektedir.
     Fiziksel deneyim; fiziksel davranışlara ve yaşam tarzına yönelik olup, müşterilerle etkileşim halinde, onların yaşam tarzlarına hitap ederek, onların harekete geçmesini sağlayan davranışsal deneyimlerdir.

     Sosyal deneyim; sosyal ve kültürel gruplara yönelik ilişkisel deneyimleri kapsamakta ve müşterilerin kişisel duygularından çok ulaşmak istedikleri ideal benliklerine odaklanılmakta, bir gruba ya da markaya ait olma duygusu oluşturmaya çalışmaktadır.
     Özellikle günümüzde rekabetin kıyasıya yaşandığı pazarlarda, müşterilerin satın alma eğilimleri, işletmeler tarafından geliştirilen pazarlama karması unsurlarının hoş deneyimlerle zenginleştirilmesiyle artmaktadır. Bu yüzden işletmeler, müşterileri için deneyim yaratma ve yönetmeye odaklanmalıdır.

     Bu işletmeler, rekabet avantajı sağlayarak diğer işletmelerden farklılaşmak için kendilerini “deneyimlerle hizmet veren” işletmeler olarak konumlandırmalıdır. Ayrıca işletmelerin oluşturacakları hoş deneyimler sayesinde müşteriler; fiyat odaklı olmaktan çıkıp, kârlı müşterilere dönüşebilecektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Kurulan şirket sayısı yüzde 32,67 azaldı

  Palandöken, “Gıda ürünlerindeki KDV karmaşası son bulmalı”

  İzmir İtalyan Ticaret Odası’ndan fuar çağrısı

  Yaş Meyve Sebze Sektörü Ortaca’da buluştu

  Turkcell endüstri 4.0 ile geleceği tasarlıyor

  Bornova onların da evi

  “26 milyar $ katma değer sağladık”

  Borsa’dan tarım alanında proje fikri olan gençler için ödüllü yarışma

  Şişecam’ın kredi notuna Fitch’ten teyit

  Didim D-Marin’de Petrol Ofisi ve Asmira farkı

  Temsa Bayisi Yaşaroğlu ilk yarıda satış hedefine ulaştı

  Şehit Polis Kesikoğlu’nun adı Urla’da yaşayacak

  Bakanlık Burgas’tan hayvan almadığını açıkladı

  Air France-KLM ile Eastern Airlines iş ortaklığı genişliyor

  “Türkiye’nin kadın girişimcilere ihtiyacı var”

  Lojistik şirketleri deplasmanda kazanmaya başladı

  Çin’de yapay zekâ piyasası hızla gelişiyor

  Karşıyakalı hentbolcular ‘Süper Lig’de

  Engellilere istihdam, doğaya destek

  Eğlenerek veda ettiler

  Yapay zekayla yönetilen akıllı şehirler

  Lenovo Game On oyun severleri buluşturuyor

  Kaspersky Lab ve sokak sanatçısı D*Face, Formula E sürücüleri için kasklar tasarladı

  Kemeraltı’nda 3 büyük adım

  Doğal Yaşam’ın yeni maskotları: Çilli ve Zilli

  Karabağlar’da yaz spor okulları dopdolu geçiyor

  “Sokaklarımızı temiz tutmak herkesin görevi”

  Balıkçının kurtuluşu; Kota

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  21 Temmuz 2018 Tarihli ve 30485 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 08.08.2018 - 14:30

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 15.08.2018 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 14.08.2018 - 14:30

  2018’de kruvaziyer turizmi durdu

  İzmir turizmi Haziran’da yüzde 20 büyüdü

  Makine İmalatçıları Birliği Eurotrans’a üye oldu

  Eximbank e-bono uygulamasına geçiyor

  İMDER’in yeni başkanı Yıldırım

  İzmirli OSB’ler BAYOSB’de bir araya geldi

  “Gelin ve damatları hayal kırıklığına uğratmayın”

  “Dijital Gayrimenkul Danışmanı” eğitimi İzmir’de yapılacak

  Ormanları ihmal ve dikkatsizlik yakıyor

  Ankara Ticaret Odası’dan e-ticaret atağı

  Yeni düzenleme ve hamleler sonuç verdi

  Bornova’nın yolları yenileniyor

  Anadolu Sigorta ile evcil dostlarınız da güvence altında

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.07.2018
  Ticaret 20.07.2018
  Ticaret 19.07.2018
  Ticaret 18.07.2018
  Ticaret 17.07.2018
  Ticaret 16.07.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni