• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Mehmet Sancak ►GENÇ GÜNDEM
12
14
16
18
17/11/2017 16:09
Geleneksel Pazarlamadan Deneyimsel Pazarlamaya

Fatih Mehmet Sancak
EGİAD Yayın Kurulu Üyesi

     20. yüzyıl başlarında pazarlama kavramının ortaya atılıp gelişmesiyle birlikte profesyoneller, geleneksel pazarlama disiplinini benimsemiş; tüketicileri rasyonel karar alan, fayda odaklı bireyler olarak dar kapsamlı bir rekabet stratejisi üzerine odaklanmışlardır.
     Ancak günümüz tüketicisi rasyonel karar alan bireylerden çok duygusal karar alan bireylere dönüşmüştür. Tüketiciler, işletmelerin onlara sağladıkları ürün ya da hizmetin yalnızca fonksiyonel değeriyle ilgilenmemekte; bu değerle beraber işletmelerin onlarda uyandırdıkları hoş duygularla ve hafızalarında yaratacakları unutulmaz anılar gibi ek değerlerle de ilgilenmektedirler.

    Müşterilerin, işletmelerden eşsiz ve unutulmaz deneyim beklentilerinin olduğu artık iyi bir biçimde benimsenmiştir. Müşteriler bir ürünü ya da hizmeti sadece onlara sağladığı faydalardan dolayı satın almamakta; o ürün ya da hizmetin hafızalarında bıraktıkları hoş deneyimlerle de ilgilenmektedirler.
     Yapılan araştırmalara göre hafızalardan silinemeyecek kadar güzel ve unutulmaz bir deneyimin tasarlanması için deneyimin ana fikrinin oluşturulması, izlenimlerin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesi, olumsuz ipuçlarının ortadan kaldırılması, hatırlanmaya değer objelerin deneyime katılması ve deneyimin beş duyu organı ile ilişkilendirilmesi önemlidir.

     Deneyimin ana fikrinin oluşturulmasında dikkat edilecek temel unsur, ana fikrin diğerlerinden farklı ve orijinal olmasıdır. Müşterilerin bulundukları işletmede nasıl bir deneyim yaşayacağını kısa sürede anlaması ya da gideceği işletmenin ona nasıl bir deneyim yaşatacağını bilmesi bu ilkenin temel amacıdır.
     Müşteri izlenimlerinin olumlu ipuçları ile ahenkleştirilmesinde ise işletmelerin müşterilerine yaşatacakları deneyimler konusunda olumlu ipuçları vermesi ve onların zihninde olumlu bir imaj oluşturması ifade edilmektedir.

     Buna örnek olarak bir restoranın slogan olarak “Restoranımızda masanız hazır.” yerine “Restoranımızda maceranız başlıyor.” cümlesini seçmesi, yaşanacak deneyimle ilgili olumlu ipucu vermektedir.
     İşletmeler, müşterilerine bazen farkında olmadan olumsuz mesaj verebilmektedir. Olumsuz ipuçlarını ortadan kaldırmak ilkesinde, bu olumsuz mesajların müşteriye ulaşmaması gerekliliği vurgulanmaktadır. Buna örnek olarak self servis hizmet veren bir işletme, “İşletmemizde servis bulunmamaktadır.” mesajıyla müşterilerinde olumsuz duygular yaratabilme olasılığını ortadan kaldırmak için “Servisimize katıldığınızdan dolayı teşekkür ederiz.” mesajı ile müşterilerinde olumlu çağrışımlar oluşturabilir.

     Literatürde deneyimsel pazarlama stratejisi, müşterilerde birbirinden farklı beş temel deneyim yaşatabileceğini ileri sürmüştür. Bunlar;
     Duyusal deneyim; beş duyuya yönelik, görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal algılarımızla deneyim yaratılmasıdır.
     Duygusal deneyim; hislere ve ruh haline yönelik duygusal deneyimler olup, müşterilerde markayla ilgili pozitif duygusal deneyimlerin ve güçlü duyguların oluşturulmasıdır.

     Bilişsel deneyim; yaratıcılığa ve bilişsel fonksiyonlara yönelik entelektüel deneyimler olup, bu deneyimde müşterilere iletilen mesajlar ile onları şaşırtarak, ilgilerini çekerek onları harekete geçirmek hedeflenmektedir.
     Fiziksel deneyim; fiziksel davranışlara ve yaşam tarzına yönelik olup, müşterilerle etkileşim halinde, onların yaşam tarzlarına hitap ederek, onların harekete geçmesini sağlayan davranışsal deneyimlerdir.

     Sosyal deneyim; sosyal ve kültürel gruplara yönelik ilişkisel deneyimleri kapsamakta ve müşterilerin kişisel duygularından çok ulaşmak istedikleri ideal benliklerine odaklanılmakta, bir gruba ya da markaya ait olma duygusu oluşturmaya çalışmaktadır.
     Özellikle günümüzde rekabetin kıyasıya yaşandığı pazarlarda, müşterilerin satın alma eğilimleri, işletmeler tarafından geliştirilen pazarlama karması unsurlarının hoş deneyimlerle zenginleştirilmesiyle artmaktadır. Bu yüzden işletmeler, müşterileri için deneyim yaratma ve yönetmeye odaklanmalıdır.

     Bu işletmeler, rekabet avantajı sağlayarak diğer işletmelerden farklılaşmak için kendilerini “deneyimlerle hizmet veren” işletmeler olarak konumlandırmalıdır. Ayrıca işletmelerin oluşturacakları hoş deneyimler sayesinde müşteriler; fiyat odaklı olmaktan çıkıp, kârlı müşterilere dönüşebilecektir.

Önceki Yazılar :
Haberler
  E-ticaretin yaşadığı büyümeyle posta ve lojistik sektörü üzerindeki baskı gittikçe artıyor

  Alevi derneklerinden Başkan Atila’ya teşekkür ziyareti

  Merakla beklenen Nokia 7.1 tanıtıldı

  Bilirkişi başvurularında e-imza zorunlu

  Türkiye’nin beyaz yaka profili

  İnternetten alışveriş 2018’de de rekor kırmayı sürdürüyor

  BBŞT’de ilk defa “Sahne Arkası” kursu açılıyor

  TARKEM TARİHİ KEMERALTI İNŞAAT YATIRIM TİCARET ANONİM ŞİRKETİ YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞI’NDAN DUYURU

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 09.11.2018 - 10:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 30.10.2018 - 10:00

  İhale Özetleri

  16 Ekim 2018 Tarihli ve 30567 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 24.10.2018 - 15:00

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 13.11.2018 - 10:00

  BORNOVA BELEDİYE BAŞKANLIĞI BORNOVA BELEDİYESİ SOSYAL VE İKTİSADİ İŞLETMESİ TAŞINMAZ MAL KİRALAMA İLANI

  İşsizlik çift haneyi bırakmıyor

  Pamuk primi en az enflasyon oranı kadar arttırılmalı

  Boeing ve ODTÜ’den İHA tasarım yarışması

  Plastik sektörü 19.4 milyar dolar üretim yaptı

  Tarım-ÜFE’deki artış, yurt içi ÜFE’nin üçte birinde kaldı

  Müze ziyaretlerinde yüzde 56,9’luk artış

  “AB, İngiltere ve Türkiye iş birliğine gitmek zorunda”

  Turkcell Gelibolu Maratonu yine ‘Barış’ın buluşma noktası oldu

  İAOSB Sanayicileri ‘dayanışma gecesi’nde buluştu

  LG’den ev ekonomisine destek

  “Tarımın yükü kadınların sırtında”

  Norm Holding’den ABD açılımı

  Gıda ihracatçıları, Rusya hedeflerini büyüttü

  “Krizler fırsat yaratır, 2018 bizim için atak yılı olacak”

  Enerji sektörü bir araya gelecek

  Dünyanın en güçlü şehirleri belli oldu

  Karşıyaka ‘Takas Şenliği’ne çağırıyor

  Bayraklı’da Cumhuriyet Kupası Satranç Turnuvası

  Sağlık Bakanlığından sahte estetikçilere sıkı takip

  Meme kanserinin erken tanısının önündeki en büyük engel: Bilgi eksikliği

  Test ürünleri hastalıklara davetiye çıkartıyor

  Kadınların güzelliğine indirim desteği

  Küçükpark’ta mutluluk veren oyunlar

  Evden çalışma motivasyonu arttırıyor

  Yetenekli çalışan adayı bulmak zorlaştı

  Teşvik ve ödüllendirme sistemine ilişkin sonuçlar paylaşıldı

  Anıt ağaçlara gençlik aşısı

  İZSU “kazmadan” yenileyecek

  IOS 12’de büyük güvenlik açığı tespit edildi

  WhatsApp sohbetlerinizi yedeklerken tuzağa düşmeyin

  Çinli şirket, İsrail’in ilk robotik otoparkını açtı

  Dijital dönüşüme giden yol Xerox Documate 6710 ile kısalıyor

  Balkanlar İzmir’de buluşuyor

  SODEM ödülleri sahiplerini buldu

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.10.2018
  Ticaret 15.10.2018
  Ticaret 13.10.2018
  Ticaret 12.10.2018
  Ticaret 11.10.2018
  Ticaret 10.10.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni