• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Fatih Çil ►SÜRDÜRÜLEBİLİR GELECEK
12
14
16
18
10/10/2018 13:15
İyilik ve Gücü

     Kurumların, şirketlerin hatta devletlerin başarısı iyi yönetişime bağlıdır. Bu çerçevede sürdürülebilirlik iyi yönetişimin amacı ve sonucu olan, başkalarının kaynaklarını doğru ve yerinde kullanma yoluyla toplumsal “güveni” kazanmanın, başat ögesidir.

     Konuyu biraz spesifikleştirip şirketler üzerinden devam edersek şirketler  kar etmek için kurulur ve bunun için bir strateji geliştirir. Kurum stratejisi kabaca hissedarlar için daimi kar yapmak ve bunu rakiplerden daha üst seviyede kılmak demektir. 30 senelik tartışmaları bir kenara bırakacak olursak günümüzde sürdürülebilirliğin şirket stratejisine adaptasyonunun hissedar karını azaltan değil bilakis çoğaltan bir olgu olduğu hakkında artık bir tartışma kalmamıştır. Zira çevresel ve sosyal performanslarını yükselten şirketlerin rakiplerini finansal performansta da aştığı bir realite olup dünyadaki bütün ölçümler bu yöndedir.

     Üstelik bunu bir vaat olan markalarının değerini, beklentileri aşmak demek olan kalitelerini artırıp, daha yetenekli ve sadık çalışanlar; müşteriler ile daha da önemlisi devlet tarafından değil toplum tarafından verilen “faaliyet lisansını” kazanarak yapmışlardır. Kısaca bundan sonra  “her türlü” kaynağı doğru kullanmak olarak da algılanabilecek sürdürülebilirlik kültürünü kazanamayan şirketlerin  kredi ve fonlara ulaşma da dahil bütün rekabet avantajlarını da yitireceği açıktır. Başa dönersek kredi zaten güven demektir ve hangi yolla kazanılacağı açıktır.

     O yüzden iyi yönetişime sahip ve topluma “hesap veren” şirketlerin KSS raporları, sürdürülebilirlik raporlarına onlar da entegre raporlara dönüşmüş; gelecek trendlerini yakından okuyan firmalar bu kadarla da yetinmeyip kendilerini B Corp. Sertifikası ile taçlandırma arayışına girişmiştir. Bilinenin aksine bunlar önceden olduğu gibi  “purpose”  yani amaç odaklı küçük şirketler de değildir. Örnek olması açısından Türkiye’de ilk 100 şirketin marka değeri  toplam olarak 27 milyar dolardır. Tek başına marka değeri 10 milyar dolar olan DANONE  kendini “purpose” odaklı olarak tanımlamış ve B Corp. Sertifikası almak için başvurmuştur.  Unilever’in de bu çaba içinde olduğu vakıadır. Dipnot olarak sürdürülebilir olmayan bir şirketin yüksek marka değerine sahip olmasının mümkün olmadığı zaten hiç unutulmamalıdır.

     Hülasa sürdürülebilirlik bir yönüyle çok geniş bir yönüyle dar; bir açıyla çok basit bir başka açıdan ise çok karmaşık konudur. Ama özü nimetleri israf etmemeye; nimeti ve külfeti paylaşmaya ve bunları da raporlamaya dayalıdır. Şüphesiz şirketler mabet değildir ancak bu durum dünyanın en büyük şirketlerini kendilerini “İyilik gücü” olarak lanse etmelerine engel olmamıştır. “Emr-i bi’l ma’rûf ve nehy-i anil münker” ayeti hatırlanacak olursa sanıldığı gibi sürdürülebilirliğin bize yabancı bir kavram olmadığı da ortaya çıkacaktır. Antrparantez, sürdürülebilirliğin konkordato sağanağı yaşayan ve yaşam savaşı veren firmaların gördüğü gibi sırf uzun vadeli bir konu olmadığı, kardan daha önemli ve çok kısa vadeli yaşamsal bir konu olan nakit akışı noktasında bile çözümler sunan bir aksiyon olduğu da diğer bir husustur.

     Dilerseniz şöyle kapatalım:
     İyilik yapın denize atın balık bilmezse Halik bilir.

Not: Bir önceki yazımızda Ziraat Bankası’nın marka değeri sehven piyasa değeri olarak anılmıştır. Özür diler, düzeltirim.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İşsizlik oranı %11,6 seviyesinde gerçekleşti

  2018 yılı bütçe açığı 72,6 milyar TL

  Geleceğin teknoloji yıldızları Deneyap ile yetişecek

  Orion Fuarcılık 14. Agroexpo’ya hazır

  Bornova’nın engel tanımayan şampiyon dansçısı

  Sayılkan: İlaç fiyat kararnamesi değişmeli

  Toplam ciro endeksi %15,4 arttı

  Otomotiv sektörüne yeni bir soluk getirecek

  “Gıda satılan yerde beyaz eşya satılmamalı”

  Arçelik’ten Çeyiz Kampanyası

  Profilo enerji tasarruflu ürünler Ege Bölgesi’nde tercih ediliyor

  30 ilde 9 bin kadına ulaşıldı

  26. İzmir Avrupa Caz Festivali’nin Afişi İzmir’den

  TÜRKTOB, Fidanda Türkiye markası

  “Sektör devasa enstitüye dönüştü”

  “Kadınlar tarihte yer almak için mücadele veriyor”

  İşler: Diğer sektörlere teşvik var turizme neden yok?

  “Yapılandırma takipteki kredileri de kapsamalı”

  TÜRGÖK, Avrupa’nın başkentinde tanıtıldı

  Bitmemiş konutların tercih oranı artıyor

  Vodafone, dijitalleşme yolculuklarında KOBİ’lere destek olmayı sürdürüyor

  Türk kırtasiye sektörü dünya pazarına avantajlı fiyat sunuyor

  Başkent’te su faturalarına yüzde 30 indirim

  Egeli miniklerden enerji tasarrufu sergisi

  Atık yönetimi sektörü ivme kazanıyor

  Japon ilaç devi Takeda, Shire’ın alım sürecini tamamladı

  Blokzincir enerjiyi şeffaflaştırıyor

  Küresel iflas oranının yükseleceği 2019’da Avrupa ve Çin alarm veriyor

  Addio(*) İzmir!

  Karşıyaka’da milyonluk arazi resmen ‘park’ oldu

  Enflasyona ezilmemek için ‘imza’ hareketi

  Yarıyıl tatilinde siber tehlikelere dikkat

  Siber saldırı tehdidi şirketleri telaşlandırdı

  İnsan eli hassasiyetinde hızlı robotlarla küresel rekabet gücü artıyor

  YLG TV’ler, yepyeni bir kullanıcı deneyimi sunuyor

  Enerji tasarrufunda veri merkezlerinin rolü artıyor

  Bornovalılar can dostlarına duyarsız kalmadı

  Buz üzerinde “sıcacık” bir jest

  Başkan Amca’dan çocuklara karne hediyesi

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  15 Ocak 2019 Tarihli ve 30656 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  KOBİ’ler büyüklerle işbirliği yapacak

  "Sanayi verileri de, sanayici de zor günler geçiriyor"

  "24 milyon hektar tarım alanının 2 milyon hektarı atıl"

  BASIM ve GRAFİK TASARIM HİZMETİ ALIMI

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.01.2019
  Ticaret 15.01.2019
  Ticaret 14.01.2019
  Ticaret 12.01.2019
  Ticaret 11.01.2019
  Ticaret 10.01.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni