• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

EZZİB, Uzak Doğu’da pazar payını artırıyor

28 Haziran 2018 Perşembe 10:00
12
14
16
18

   ► Davut Er, “Türk zeytin ve zeytinyağının ambalajlı olarak ihraç edilmesi yönetim kurulumuzun ana hedefleri arasında yer almaktadır”

     Zeytin ağacı varlığı ile ülke ekonomisinin önemli ürünlerinden zeytin ve zeytinyağı ihracatı 2018 yılında yüzde 537 oranında arttı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Yönetim Kurulu Başkanı Davut Er, zeytin ve zeytinyağı sektörünün 2017 performansını ve 2018 hedeflerini paylaştı.
     500 bin üretici ailenin geçim kaynağı olan zeytin ve zeytinyağı sektörünü gazetemize değerlendiren Davut er, “41 ilimizde üretimi yapılan zeytin ve zeytinyağı üretiminin artırılması ve elde edilecek ürünlerin ihracatında sürekliliğin sağlanması; Türk zeytin ve zeytinyağının ambalajlı olarak ihraç edilmesi Yönetim Kurulumuzun ana hedefleri arasında yer almaktadır. 30 Nisan 2018 tarihi itibariyle Türkiye geneli siyah zeytin ihracatımız tutar bazında yüzde 18, yeşil zeytin ihracatımız yüzde 5, zeytinyağı ihracatımız ise yüzde 103 düzeyinde artmıştır. Bu artıştaki önemli nedenlerden ilki, bizim fiyatlarımızın rakip ülke fiyatlarıyla rekabet edebilir düzeye gelmesi, ikincisi dünya genelinde özellikle rakip ülkelerde azalan üretim olarak söylenebilir” ifadelerini kullandı.

“Ana hedefimiz; ambalajlı ihracat”
     EZZİB’in 2017 ve 2018 sezonu tamamında, 90 bin tonun üzerinde zeytinyağı, 80 bin ton düzeyinde de sofralık zeytin ihracatı hedefi bulunduğunu söyleyen Er, “180 milyona yaklaşan zeytin ağacı varlığımızla, Ekonomimizin en önemli ürünlerinden olan, 500 bin üretici ailenin geçim kaynağı olan, 41 ilimizde üretimi yapılan zeytin ve zeytinyağı üretiminin artırılması ve elde edilecek ürünlerin ihracatında sürekliliğin sağlanması; Türk zeytin ve zeytinyağının ambalajlı olarak ihraç edilmesi Yönetim Kurulumuzun ana hedefleri arasında yer almaktadır” değerlendirmelerinde bulundu.

“Tüketimi kişi başı 5 litre seviyesine çıkaracağız”
     Bu hedefe ulaşma yolunda, EZZİB olarak hem yurt dışında ham de yurt içinde Türk zeytin ve zeytinyağının bilinilirliğini artırmak, ihraç pazarlarını genişletmek adına kaynaklarımız ölçüsünde, yurt dışı fuarlara katılım, sektörel ticaret heyetleri, alım heyetleri vb. tanıtım faaliyetleri gerçekleştirdiklerini belirten Er, “İç piyasada ise, Türkiye’deki zeytinyağı tüketimini kısa vadede kişi başı 5 litre seviyesine çıkarmak sektör olarak ortak hedefimiz. Bu hedefe ulaşılabilmesi için sağlık iksiri ve şifa kaynağı olan zeytinyağına uygulanan yüzde 8 KDV oranının yüzde 1’e indirilmesi gerektiğini düşünüyoruz” diye konuştu.

Japonya’ya zeytinyağı ihracatımız yüzde 537 arwttı
     Türkiye genelinde toplamda 104 ülkeye zeytinyağı ihracatı gerçekleştirildiğinin altını çizen Er, “En fazla ihracat gerçekleştirilen ülkeler sırasıyla ABD, İspanya, İtalya, S.Arabistan ve Japonya’dır. Sofralık zeytinde ise toplamda 100 ülkeye ihracatımız söz konusu. En fazla ihracat gerçekleştirilen ülkeler ise sırasıyla, Almanya, Irak, Romanya, ABD ve Bulgaristan’dır. Özellikle zeytin ve zeytinyağı ile görece olarak daha geç tanışmış olan Çin, Japonya, G.Kore vb. uzak doğu ülkeleri öncelikli pazarlarımız arasında yer almaktadır. Bu ülkelerin pazarları ağırlıklı olarak İspanya ve İtalya tarafından domine edilmekte. Ancak bu ülkelere yönelik yaptığımız tanıtım çalışmaların yavaş yavaş meyvelerini vermeye başladığını da ihracat rakamlarından görebiliyoruz. 30 Nisan 2018 tarihi itibariyle Japonya’ya yaptığımız zeytinyağı ihracatın, geçtiğimiz sezonla karşılaştırıldığında miktar bazında yüzde 537 artarak bin 500 tona, tutar bazında ise yüzde 529 artarak 6,7 milyon ABD dolarına ulaştığını görüyoruz.

Türk zeytinyağının bilinirliği artacak
     Japonya’da tanıtım çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Geçtiğimiz Nisan ayında, Türkiye Tanıtım Grubu’nun da desteği ile ülkenin önemli zeytinyağı yarışmalarından Japan Olive Oil Prize’a EİB olarak sponsor olduk. Yarışmaya Türkiye’den katılan Laleli Zeytinyağları ve Nova Vera firmaları altın ödüle layık görüldü. Türk zeytinyağı için son derece sevindirici ve önemli bu gelişmeye katkıda bulunan firmalarımızı kutluyorum. Türk zeytinyağının bilinilirliğinin artması ile ülkemizin Uzak Doğu ülkelerine ihracatının ve dolayısı ile Pazar payımızın daha da artacağına eminiz” değerlendirmelerinde bulundu.
     ABD üretimi olmamakla birlikte en çok zeytinyağı tüketen ülkeler arasında ilk sırada yer aldığına parantez açan Er, “Ülkemizin ABD’nin zeytinyağı ithalatındaki payının artırılması için de tanıtım çalışmaları yürütüyoruz” dedi.

“Döviz kuru oynaması dengeleri bozuyor”
     Er, “Son dönemde dövizde meydana gelen artış, her ne kadar ihracatta kullanılan girdilerin tamamına yakını yurt içinden tedarik eliyor olmakla birlikte, ihracatçılar için bir fayda getirmeyeceği, tam aksine dengeleri bozarak, ihracatçılarımızın sıkıntıya girmesine neden olabileceğini değerlendirmekteyiz. Biz ihracatçılar olarak istikrarlı bir döviz kurunu tercih ediyoruz. Türkiye’nin rekabetçi ve dengeli bir kura ihtiyacı var” dedi.

“Destekler yüzde 100 artmalı”
     Dünya pazarlarında hâkim konumda olan İspanya gibi rakip ülkelerde zeytin ve zeytinyağı üreticileri önemli ölçüde desteklendiğini dile getiren Er, “Ülkemizde ihracatçıya sağlanan “Tarımsal Ürünlerde İhracat İadesi” desteğinin düşük düzeyde olduğu inancındayız. Yönetim Kurulu olarak bizim talebimiz, Zeytin ve zeytinyağına sağlanan desteklerinin yüzde 100 oranında arttırılması gerektiği yönündedir” değerlendirmelerinde bulundu.

“Organik ihracat artırılmalı”
     Organik zeytin ve zeytinyağı için hem kutulu hem organik desteğinin beraber verilmesi organik ihracatımızın artmasına destek olacağını ifade eden Er, “Bu çerçevede, zeytin ve zeytinyağları organik tarım yöntemleri ile üretilmeleri ve bu durumun Organik Ürün Sertifikası ile tevsik edilmesi halinde, hali hazırda ambalajlı ve Tescilli Türk markalı ürünler için verilmekte olan ihracat iade miktarları ve azami ödeme oranlarının yüzde 50 oranında artırılması gerekmektedir” ifadelerini kullandı.
     Öte yandan, sektörün rekabet gücünün artırılması adına; Üretim sürecinin tüm safhalarında, özellikle üretimin ilk gerçekleştirildiği zeytin plantasyonlarımızda, girdi maliyetlerinin azaltılması konusu da çok büyük önem arz ettiğine vurgu yapan Er, “Üreticiye kg başına sofralık zeytine 50 kuruş, zeytinyağına ise en az 2,5 TL düzeyinde destek sağlanması, sektörün gelişip büyümesine önemli katkı sağlayacaktır. Verilecek primlerin hasat dönemi başlangıcı olan Eylül-Ekim aylarında açıklanması piyasadaki arz talep dengesinin oluşabilmesi için büyük önem arz etmektedir” diye konuştu.

“30 bin tonluk kota alınmalı”
     AB’nin uyguladığı kota ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Er sözlerini şöyle sürdürdü; “Bir diğer konu ise, AB’nin ülkemize uygulamakta olduğu zeytinyağı kotasıdır. Avrupa Birliği Türk zeytinyağına (gümrük vergisiz olarak) 100 tonluk kota tanımıştır. Avrupa Birliği’nde 5 milyon vatandaşımız yaşamaktadır. AB ve Türkiye arasındaki Gümrük Birliği anlaşmasının güncellenmesi görüşmeleri çerçevesinde AB’nin ülkemize uygulamakta olduğu zeytinyağı gümrük vergisinin sıfırlanması ya da Avrupa Birliği’nden zeytinyağı için en az 30 bin tonluk bir kota alınmasının Türk Zeytin ve zeytinyağı sektörü için çok faydalı olacağı görüşündeyiz. Diğer yandan, serbest ticaret anlaşmaları yapılırken, stratejik ürün olan zeytin ve zeytinyağına kota tahsisi gibi konularda ayrıcalık tanınması, ihracatımızın artırılmasında büyük destek olacaktır.”

Sürecek...
Bir Sonraki Umur; “Yıl sonunda 1 milyar dolar duvarını aşacağız”

 


+ Benzer Haberler
» Birleşik Krallık, Egeli deri ihracatçılarının takibinde
» “İnşaat demiri ithalatına önlem alınmalı”
» Ege’den Hindistan’a kesintisiz yağlı tohum ihracatı
» “Pazardan fazla pay alabilmek için tasarım ve Ar-Ge önemli”
» Girit; “Gündemimizde kaybettiğimiz pazarlar var”
» “Yaş meyve-sebze ihracatında yeni kapılar açılmalı”
» Umur; “Yıl sonunda 1 milyar dolar duvarını aşacağız”
» Hazır giyim ihracatının ivmesi yükseliyor
» Egeli madencilerin önceliği; ‘Tasarım’
» Kuru meyvecilerden lisanslı depoculuk talebi


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 17.11.2018
  Ticaret 16.11.2018
  Ticaret 15.11.2018
  Ticaret 14.11.2018
  Ticaret 13.11.2018
  Ticaret 12.11.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni