• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

E-ticarette büyüme pandemiyle ivme kazandı

05 Aralık 2020 Cumartesi 13:00
12
14
16
18

E-ticarette büyüme pandemiyle ivme kazandı

   ► Ticaret Bakanlığı Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, 2020 yılı ilk 6 ayında Türkiye’de e-ticaret hacminin bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 64 arttığını söyledi

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     Bu yıl 4’üncüsü düzenlenen Ege Ekonomik Forumu (EEF) ‘Dönüşümün İçindeyiz’ teması ile düzenlendi. 4 gün boyunca çeşitli konuşmacılarla farklı konuların tartışıldığı forumun son gününde gerçekleştirilen ‘Küresel güç olmanın anahtarı: E-ihracat’’ başlıklı oturumda, e-ihracat stratejisi ile KOBİ’lerin yeni pazarlara açılması, sınır ötesi e-ticaret, yeni rekabet alanı: online market servisi, E-ihracatta uluslararası işbirliği, e-ihracatın Türkiye ekonomisine katkıları, dijitalleşmenin getirileri ve riskleri, siber güvenlik gibi konular ele alındı.
     Moderatörlüğünü Dünya Gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Güldağ’ın yaptığı oturumda açılış konuşmasını yapan Ticaret Bakanlığı Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, “2020 yılı ilk 6 ayında Türkiye’de e-ticaret hacmi bir önceki yılın 6 ayına göre yüzde 64 artmış ve 91,7 milyar TL olarak gerçekleşti. Tahminimiz ikinci 6 ayda bu rakamın çok yukarılara taşınacağı yönünde” dedi.

“Türkiye’de e-ticaret hacmi ilk 6 ayda %64 arttı”
     İMF 2020 için küresel ekonomideki daralma ön görüsünü yüzde -4,4 olarak açıkladığını hatırlatan Batur, “Dünya Ticaret Örgütü, küresel ticaret hacminin 2020’de yüzde 9,2 daralacağını ön görüyor. E ticaret özelinde son 10 yıla baktığımızda hem ülkemizde hem de dünyada büyümekte hızla olan bir sektördü. Pandemiyle birlikte bu büyümenin tahmin edilemeyecek ölçüde hızlandığını görüyoruz. Bazı görüşlere göre önümüzdeki yıllarda gerçekleşmesi beklenen gelişmelerin neredeyse tamamı pandemiyle beraber birkaç aylık bu süreye sığdırılmak durumunda kaldı. Sağlık endişesi daha önce çevrimiçi alışveriş yapmamış bu konuda tecrübesi olmayan her yaş grubundan insanı alışverişleri için çevrimiçine yönlendirdi. Ülkemizde de benzer bir durum söz konusu” diye konuştu.
     2019 yılında Türkiye’nin e-ticaret hacminin 136 milyar TL olarak gerçekleştiğini dile getiren Batur, “2020 yılı ilk 6 ayında Türkiye’de e-ticaret hacmi bir önceki yılın 6 ayına göre yüzde 64 artmış ve 91,7 milyar TL olarak gerçekleşti. Tahminimiz ikinci 6 ayda bu rakamın çok yukarılara taşınacağı yönünde. Posta ve hızlı kargo ihracat verilerine baktığımızda 2019 yılında 12 aylık bütününde 586 milyon euroluk bir e-ihracat yapmışken firmalarımız, 2020 yılının ilk 10 ayında 607 milyon euro gibi bir rakama ulaşıyoruz. Ciddi bir artış var ama yeterli bir artış değil, potansiyelin çok daha yüksek olduğu konusunda hemfikiriz” ifadelerinde bulundu.
     2019 yılında e-ticaret hacmi sektörlere göre dağılımını paylaşan Batur, “Giyim ayakkabı sektöründe ülkemizde 13,8 milyar TL, beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde 13,3 milyar TL, elektronik aletlerde de 8,5 milyar TL’lik bir gerçekleşme e-ticaret akışının olduğunu görüyoruz. Bu 3 alan öne çıkan alanlar” dedi.

“İhracat yapmamış potansiyeli olan firmalara mentörlük yapacağız”
     E ticaretin geliştirilmesi için çalışmalar yaptıklarını belirten Batur, “Elektronik ticarette güven damgası oluşturulmasına yönelik çalışmalarımızı tamamladık. Bu sistemin uygulanması kapsamında 22 tane e-ticaret sitesi güven damgasını aldı. Esas hedefimiz ihracatçı tabanımızı genişletmek. Çok iyi firmalarımız, çok kaliteli ürünler üreten firmalarımız var ancak ihracatçı olma potansiyellerinin farkında değiller. Henüz ihracat yapmamış ama potansiyeli olan firmalarımızı belirledik. Bunun için 70 ilimizde 11 bin 444 firma belirledik. Bu firmalara ihracat konusunda mentörlük programı başlattık. Bunun e-ihracata da ciddi girdisi olacak. Bu programı 81 ile yaymayı hedefliyoruz. Ayrıca yurtdışı lojistik merkezlerini de destekleyeceğiz” diye konuştu.

“E-ihracat Türkiye’nin yeni petrolü”
     “E-ihracat Türkiye’nin yeni petrolüdür” diyen BIGGPLUS Grubu CEO’su Enis Karslıoğlu, “KOBİ’ler, esnaflar, büyük işletmeler global ticarete açılabilirler ama bazı teknik ayrıntılar var. Bunları dikkate almazsak sadece vakit kaybederiz. KOBİ’ler kümelenerek pazara girmeli. Çin böyle başarılı oldu. Türkiye’nin geleceği yurtdışındaki serbest e-ticaret bölgelerine girmek. Devletin yapacağı en önemli teşvik bunu kolaylaştırmak olur” dedi.
     Çin’in kalkınma modelinin Türkiye’ye benzediğini belirten Göksel Global Kurucusu ve CEO’su Gökhan Göksel, “Şirketlerin yüzde 99’u KOBİ’lerden oluşuyor. Cari açık sorunumuzu çözecek konulardan birisi KOBİ’lerin ihracat kabiliyetini ortaya çıkarmak. Lojistik merkezleri bunların başında geliyor. Yurtdışı teşvikler konusunda insanımızın önü açılmalı. Sadece büyüklere, KOBİ’lere değil, döviz kazandırıcı faaliyet yapan bireylere de destek verilmeli” dedi.
     İhracat odaklı büyüme modeli izleyen bir ülke olarak e-ihracatın Türkiye’ye farklı bir kapı açabileceğini belirten ZESS International Kurucu Ortağı Sevdil Yıldırım, “Türkiye’nin rekabetçi konumunun, pandemide gösterdiği refleksin yapısal önlemler ve sistematik modellerle devam etmesi lazım. Devletin alması gereken önlemlerin başında hedef pazarlarda lojistik merkezleri oluşturulması geliyor” diye konuştu.


+ Benzer Haberler
» Günlük vak’a sayısı hızla azalıyor
» Çelikte ihracat hedefi; 23 milyon ton
» İklimlendirme sektörü ihracatta 5 milyar doları aşmaya odaklandı
» Anadolu Efes’e ‘Sıfır Atık’ belgesi
» E-ticaret ile birlikte iş gücü açığı da büyüyor
» Şirketler dijitalde daha aktif olmayı planlıyor
» Palandöken, “Emekliliği gelen esnaf sicil engeline takılmamalı”
» “İnsana yatırım yapmaya devam edeceğiz”
» Evde kaldık, oyunlara daha fazla para harcadık
» Enerji yatırımları için de sigorta olmazsa olmaz


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 18.01.2021
  Ticaret 16.01.2021
  Ticaret 15.01.2021
  Ticaret 14.01.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni